Sv: föräldraledigt bägge två...
Nja det är nog inte tillåtet. Vab är ju vård av barn. Vanligtvis sjuka barn eller barn som tex, bär på smitta.
Att det för vår del ofta blivit vab men ej tagit ut fp är helt enkelt att min make är så
glömsk att han inte kommer ihåg att ringa till kassan och begära tfp. Man kan inte begära tfp i efterskott. Vanligtvis så är han oftast bara hemma en/två dagar om barnen blir sjuka då det är vad jag jobbar per vecka. Resten är jag "vanligt" föräldraledig. Men skulle nåt av barnen bli sjuka på mina jobbdagar, så brukar han vara hemma.
Kassan i sin tur skärper ju nu kontrollerna av de föräldrar som tar ut tfp fastän barnen ej är sjuka. De flesta har ju barnomsorg och numera ska man ju även fylla i på blanketten var barnet är då du jobbar. Detta för att de ska kunna kolla att barnet verkligen varit sjukt/hemma. Vilket jag tycker är bra. Jag vill inte försörja någon som är lat med mina skattepengar. Vill vederbörande vara hemma så får väl h*n göra som vi andra, ta ut semester, betald eller obetald. På sin höjd sjukskriva sig en dag och ta karensen.
Men att vara hemma båda tex. mellan jul och nyår är väl helt ok om man nu gör det schysst. Vi tar ut fp på var sitt barn. Vilket är helt ok med kassan -det har jag kollat.
Ja anger du på jobbet att du vill vara föräldraledig och arbetsgivaren godkänner det, så är väl det helt grönt. Att ta ut fp beror ju på barnets ålder.
Innan barnet fyller ett år behöver du ju inte ens ta ut dagar utan kan vara hemma iallafall. Efter barnets ettårsdag måste du antingen ta fp eller arbeta dvs fylla upp de 40 timmar som är en arbetsvecka för att inte förlora rätten till den sgi du hade då barnet föddes.
Skulle du bli sjuk så beräknas din sgi på din faktiska inkomst efter barnets årsdag om du inte fyller arbetsveckan. Dvs du kanske jobbar 4 dagar och går hemma den femte utan lön eller annan ersättning (akassa,föräldrapenning el. sjukskrivning) Då beräknas din sjukpenning -grundande inkomst på 4 dagar istället för fem. Vilket lär kännas rejält i plånboken.....
Blir du sjuk och begär sjukpenning från kassan så ska du då ange din inkomst som oftast ska bifogas med ett papper från lönekontoret alt. lönespecar. Lämnar man inte in så nekar kassan dig pengar.
Jobbar man som min make både på grundlön och upparbetning (en sorts provision) så räknar de ut upparbetningslönen genom att kolla de 6 senaste månaderna. Detta kan drabba hårt...
Själv jobbar jag på enkom provision och har ett litet helvete med kassan. - Tur jag inte ska ha fler barn och därmed ej mer föräldrapenning
. För de ska ju alltid ta ställning till sgi när de får in om att tillökning sker.