Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??
Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!
Ber om ursäkt redan nu för att det kommer bli ett långt inlägg...
Inte riktat bara till dig Ameo utan jag spånar fritt/tänker på det jag läst i tråden (har egentligen bara skummat igenom den sen jag skrev). Och jag tänker lite på det fet markerade i det citerade inlägget.
Dom flesta föräldrarna om man nu ska rida på alla fördomar jobbar kanske 8-16 mån-fre. På vardagkvällar är det allt från att hämta ifrån fotbollsträningen eller ridskolan, läxläsning och fixa middag. Är det då konstigt att många föräldrar väljer att inte lägga ner ett x antal timmar till "påtvingade" aktiviteter? Jag har inget som helst nöje utav att att stå och sälja massa grejer på en loppis. Jag väljer att lägga den tiden på något som jag och "mitt" barn tycker är kul. Jag väljer hellre att lägga dom pengarna jag kanske lägger i en klasskassa på att ta med mitt barn och utvalda vänner på en rolig aktivitet som dom uppskattar och där alla som är med har möjlighet att ha kul.
Jag tycker att diskussionen har hamnat lite snett, vi diskuterar hur vida föräldrar vill ställa upp för sina barn, och ja 9 av 10 föräldrar gör allt och lite till för sina barn, på den tiden, ekonomin och orken som den föräldern har. Alla är vi individer och så även föräldrar. Ena föräldern kanske bara orkar jobba 1
tim/veckan medans en annan orkar jobba 80 timmar och sen ha 3 fotbollsträningar för barnen varje vecka. Är den sistnämnda föräldern en bättre förälder?
Loppis verkar vara ett relativt hett ämne i tråden. Jag kan inte låt bli att tänka så här: På den loppisen så tänker jag att barnen/föräldrarna ska ta med sig saker hemifrån för att sälja. Dom här föräldrarna som kanske säljer grejerna själv på tex tradera och blocket för att ha råd med nya kläder till barnen, hur ska dom göra?
Dom här barnen som blir sönder mobbade i skolan, som har ångest varje kväll och morgon så fort skolan kommer på tal. Ska man tvinga dom till skolan en dag extra för att dom ska få möjlighet att åka på klassresa tillsammans med sina mobbare? Det handlar inte om att en inte kan sköta sig, det handlar om att det kanske finns en eller flera personer som kanske i slutändan om man ska dra det riktigt långt, tar sitt eget liv, för att 1) slippa resan eller 2) det hände något på resan. Är det inte viktigare att skydda dessa individer än att låta 98% av klassen ha en "jätterolig och trevlig" upplevelse som föräldrar på olika sätt har fått betala för (i den kostnadsfria svenska skolan)? Skulle du vilja bli tvingad till att betala för en resa som ditt barn inte vill åka på, samtidigt som du vet att dit barn blir slagen varje rast?
JA, jag drar saker och ting till sin yttersta spetts. Men jag är nog som sagt lite yrkesskadad eftersom jag varje dag träffar dom här barnen. Anledningen till att jag blir så förbannad är för att jag tycker att skolan är en viktig och central del i ett barns liv. Barnet ska ha rätt att känna sig trygg på sin skola. Du ska inte behöva få skäll inför hela klassen för att du inte gjort läxan för att mamma levde rövare i hela lägenheten med sina narkotika påverkade kompisar. Du ska inte behöva känna dig utanför för att du inte har med dig fika för att pappa inte hade råd att köpa något. Det ska inte handla om vilken förälder som köper flest kakburkar eller vilken förälder som kan ställa upp mest. Jag tycker (just i fallet med skolan) att man måste ta en större hänsyn, till dom barnen som inte har föräldrar som kan ställa upp. Man kan inte tänka bara för att "jag vill eller har tid" så kan andra.
Jag förstår att det finns skolor som är beroende utav att föräldrar bidrar med leksaker till raster. Är det då inte bättre att skolan checkar av med olika butiker om dom kan tänka sig att skänka eller sponsra?
Är verkligen tex en klassresa livsnödvändig? Nä, antagligen inte. Jag tycker inte att skolan ska få ha tillåtelse till att tex låna ut matsal eller klassrum för "föräldraråd" för att kunna bestämma hur man ska smala in pengar till en klassresa. Skolan har ett ansvar, och ett av dom är att skolan inte ska kosta pengar, då ska dom heller inte ge ut möjligheten för föräldrar att ta betalt.