Föräldraförening på skolan

Du nämner hela tiden att du kan betala Mabuse. Det handlar fortfarande om de som inte kan betala. Se ridsporten bara, pga kostnaden utesluter den många barn. vem vinner på det? förutom du som slipper hjälpa till?

Det var inte i skolan, det var på tid utanför. När fritids gjorde utflykter hade vi tex föräldrar med för annars var det för få vuxna.

Du utesluter ju de som inte har tid, är det bättre?

Ridning är dyrt, så är det. Hästar är dyra. Massor med människor har inte råd. Jag skulle inte lösa det genom att försöka avprofessionalisera ridskolorna och låta dem gå runt på ideell arbetskraft och svartjobb för att det ska bli billigare. Vill man, så finns ju sådana ridskolor. Men vill man inte, så tycker jag det är bra att det finns ridskolor som drivs av yrkesfolk också.

Argumenten mot läxor är att barn ska lära sig i skolan, inte tvinga en 7åring att ta ansvar för att ta hem en bok, se till att läxan görs i ett hem med stökiga föräldrar och sen ta tillbaka läxan till skolan.
Mjo, men om en lärare ska sitta med varje barn i tio minuter och läsa tillsammans (många föräldrar kan läsa. eller sitta bredvid) skulle det ta fyra timmar, minst, medan de andra barnen inte får undervisning, om man inte räknar omställningstider. Men det tar bara tex 30 minuter för föräldern med tre barn. Vissa saker behöver man öva på för att få något flyt i det.

Nu går det ju så illa i skolan i Sverige att även om det finns tre barn i varje klass vars fulla föräldrar vägrar läsa med dem, så kanske ett av dem läser helt självt på en bänk i parken. Så 22 barn kommer att få övning hemma och läraren får tid över till de två barn som inte får det.

Och notera att jag hela tiden var noga med att jag tycker att en läxa ska kunna genomföras med hjälp av inkompetenta föräldrar eller sådana som vägrar hjälpa. Dvs en uppgift som är repetition eller typ glosplugg.

Senast ändrad:
För att ge ett litet perspektiv, lite längre tillbaka i tiden, när "enhetsskolan" var ny, eller under införande (1960-tal), och jag gick i grundskolan, så existerade inga skolresor, inga loppisar eller någon försäljning av strumpor för att samla in pengar.

Vi fick skollunch (jag hatar stuvade makaroner), som vi var tvungna att äta upp. Ingen fruktstund eller mellanmål hade vi heller. Läxor, ja det fanns, ingen inspirerande skolgård heller, en grus/asfaltplan, några träd och buskage, ett par bänkar att sitta på, och så ett staket så ingen skulle springa ut i vägen.

Vi åkte buss (vanlig kollektivtrafik) när vi skulle till något museum eller till badhuset. Bussresan betald av skolan/kommunen, matsäck hemifrån, men det fanns "reservmackor" för dom som hade "glömt" (snarare inte hade råd eller nyktra och friska föräldrar.

Det var extremt glest med föräldrar i skolan, föräldrar var snarast ovälkomna under skoldagen. Lärare, vaktmästare, skolbibliotekarie, mattanter och städare höll ordning på barnen och skötte sina respektive jobb. Barn lärde sig läsa och skriva, eventuell isbana sköttes av vaktmästaren, men inga föräldrar....
Vi hade någon skoldans i högstadiet, men jag minns inte så mycket av det.

Jag tycker det låter riktigt läskigt med stor inblandning av föräldrar som försöker styra och ställa med delar av skolans aktiviteter, och även vad som sker på rasterna.

Jag har dåliga erfarenheter av överambitiösa föräldrar som syltar in sig i t.ex. idrottsklubbens träningar.

När mina barn var i grundskoleåldern, så förekom en delmängd av det som räknas upp här i tråden, runt kakförsäljning, skoldisco och skolresa, men långt ifrån så mycket och så pressande.

Skolresor kan vara riktigt vidrigt för den som inte tillhör rätt klick.

Väldigt många vuxna har en pressande situation med tidsbrist, och kan få den sista knuffen över kanten till sjukskrivning, bara utav det dåliga samvete som trycker på för att man inte orkar/hinner jobba med loppisarna och bakningen....

Själv så förstår jag inte parallelen med att föräldrar med mindre inkomst automatiskt har mer tid. :confused:
Eller ens är intresserad. Men kanske känner pressen för att bidra, som alla andra föräldrar.

Förstår inte heller vitsen med att kreti och pleti (föräldrar) ska hålla i "skolaktiviteter". Att de ska vara engagerade och involverade, super. :up:
Men o ena sidag kan de inte hjälpa till med läxläsningen, det är kränkande för barnet. O andra sidan förväntas de dyka upp på fritiden.

(Nej, ingen har använt just DET ordet om läxläsningen.)

Däremot kan jag tycka att läxläsning är ett bra och enkelt sätt för föräldrar att vara involverade. Ha koll på sitt barnsutveckling, även om det finns INKOMPETENTA föräldrar. Så får man också inse att det finns många kompetenta och lärare ska aldrig försöka ta över föräldraransvaret.
Är där missbruk, oförmåga att ta hand om sitt barn, är det väl bättre att det kommer fram än att det ska mörkas över så att det inte märks? :confused:
Förstår inte alls många av resonemangen här.

Det är ju inte bara engagerad eller inte. Man kan ha mer än ett barn, i mer än en skola eller förskola. Om de då var för sig ställer krav på engagemang så är det svårt att räcka till överallt, även om man har ork, tid och förmåga. Själv satt jag i styrelsen till kooperativt dagis i många år. Har även (delvis samtidigt) varit aktiv i barnens ridklubb. Tiden "över" för aktiviteter i skolan var då begränsad. Nu fanns det andra som mer än gärna tog på sig det. Men bara för att en förälder inte syns i en skola så behöver det inte säga något om den förälderns totala engagemang, Ytterligare en anledning till att föräldrar inte skall ställa krav på varandra.

Det är ju inte bara engagerad eller inte. Man kan ha mer än ett barn, i mer än en skola eller förskola. Om de då var för sig ställer krav på engagemang så är det svårt att räcka till överallt, även om man har ork, tid och förmåga. Själv satt jag i styrelsen till kooperativt dagis i många år. Har även (delvis samtidigt) varit aktiv i barnens ridklubb. Tiden "över" för aktiviteter i skolan var då begränsad. Nu fanns det andra som mer än gärna tog på sig det. Men bara för att en förälder inte syns i en skola så behöver det inte säga något om den förälderns totala engagemang, Ytterligare en anledning till att föräldrar inte skall ställa krav på varandra.

Mmm, jag hade en klasskompis på lågstadiet med 7 syskon. Väl utspritt med allt från blöjbarn till äldsta som var myndig. Pappan engagerade sig i de idrottsföreningar barnen var aktiva i men det var väl med nöd och näppe. Personligen förstår jag inte hur de ens hade tid att gå på toaletten eller orkade göra fler barn.

Jag förstår problemet, men min lösning är att betala mer i skatt så vi kan avlöna en fritidspedagog så att de eventuellt kan göra utflykter, i den mån det behövs. (Jag kan tycka att det är viktigare att de lägger krutet på att få till en bra social miljö och aktiviteter på plats än att de åker iväg på utflykter.) I vilket fall är inte min lösning att själv gå dit och leka fritidsledare på min fritid. För om jag ska göra det kan jag inte jobba heltid, och då blir det mindre skatt och ännu mindre pengar till skola/fritids.
Du får ursäkta, men vilket j***a överklass-skitsnack! Det är ju lätt för dig som höginkomsttagare att skrävla om att du har råd att betala mer i skatt. Men exakt vad tror du händer om kommunalskatten höjs tillräckligt mycket för att kommunen ska kunna ha anställd personal för allt det du önskar borde ligga på just kommunens personal? Det kan jag berätta. Ännu fler familjer kommer gå på knäna för att pengarna inte räcker till. Ännu fler barn kommer gå till skolan i sandaler på vintern för att det inte finns några pengar att köpa skor för. Ännu fler barn går utan mat alla de dagar på året då det inte serveras någon skolmat.
Bara för att du (och andra höginkomsttagare) vill köpa dig fri från det du tycker är tråkigt och onödigt.

Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??

Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!

Ber om ursäkt redan nu för att det kommer bli ett långt inlägg...
Inte riktat bara till dig Ameo utan jag spånar fritt/tänker på det jag läst i tråden (har egentligen bara skummat igenom den sen jag skrev). Och jag tänker lite på det fet markerade i det citerade inlägget.

Dom flesta föräldrarna om man nu ska rida på alla fördomar jobbar kanske 8-16 mån-fre. På vardagkvällar är det allt från att hämta ifrån fotbollsträningen eller ridskolan, läxläsning och fixa middag. Är det då konstigt att många föräldrar väljer att inte lägga ner ett x antal timmar till "påtvingade" aktiviteter? Jag har inget som helst nöje utav att att stå och sälja massa grejer på en loppis. Jag väljer att lägga den tiden på något som jag och "mitt" barn tycker är kul. Jag väljer hellre att lägga dom pengarna jag kanske lägger i en klasskassa på att ta med mitt barn och utvalda vänner på en rolig aktivitet som dom uppskattar och där alla som är med har möjlighet att ha kul.

Jag tycker att diskussionen har hamnat lite snett, vi diskuterar hur vida föräldrar vill ställa upp för sina barn, och ja 9 av 10 föräldrar gör allt och lite till för sina barn, på den tiden, ekonomin och orken som den föräldern har. Alla är vi individer och så även föräldrar. Ena föräldern kanske bara orkar jobba 1
tim/veckan medans en annan orkar jobba 80 timmar och sen ha 3 fotbollsträningar för barnen varje vecka. Är den sistnämnda föräldern en bättre förälder?

Loppis verkar vara ett relativt hett ämne i tråden. Jag kan inte låt bli att tänka så här: På den loppisen så tänker jag att barnen/föräldrarna ska ta med sig saker hemifrån för att sälja. Dom här föräldrarna som kanske säljer grejerna själv på tex tradera och blocket för att ha råd med nya kläder till barnen, hur ska dom göra?

Dom här barnen som blir sönder mobbade i skolan, som har ångest varje kväll och morgon så fort skolan kommer på tal. Ska man tvinga dom till skolan en dag extra för att dom ska få möjlighet att åka på klassresa tillsammans med sina mobbare? Det handlar inte om att en inte kan sköta sig, det handlar om att det kanske finns en eller flera personer som kanske i slutändan om man ska dra det riktigt långt, tar sitt eget liv, för att 1) slippa resan eller 2) det hände något på resan. Är det inte viktigare att skydda dessa individer än att låta 98% av klassen ha en "jätterolig och trevlig" upplevelse som föräldrar på olika sätt har fått betala för (i den kostnadsfria svenska skolan)? Skulle du vilja bli tvingad till att betala för en resa som ditt barn inte vill åka på, samtidigt som du vet att dit barn blir slagen varje rast?

JA, jag drar saker och ting till sin yttersta spetts. Men jag är nog som sagt lite yrkesskadad eftersom jag varje dag träffar dom här barnen. Anledningen till att jag blir så förbannad är för att jag tycker att skolan är en viktig och central del i ett barns liv. Barnet ska ha rätt att känna sig trygg på sin skola. Du ska inte behöva få skäll inför hela klassen för att du inte gjort läxan för att mamma levde rövare i hela lägenheten med sina narkotika påverkade kompisar. Du ska inte behöva känna dig utanför för att du inte har med dig fika för att pappa inte hade råd att köpa något. Det ska inte handla om vilken förälder som köper flest kakburkar eller vilken förälder som kan ställa upp mest. Jag tycker (just i fallet med skolan) att man måste ta en större hänsyn, till dom barnen som inte har föräldrar som kan ställa upp. Man kan inte tänka bara för att "jag vill eller har tid" så kan andra.
Jag förstår att det finns skolor som är beroende utav att föräldrar bidrar med leksaker till raster. Är det då inte bättre att skolan checkar av med olika butiker om dom kan tänka sig att skänka eller sponsra?

Är verkligen tex en klassresa livsnödvändig? Nä, antagligen inte. Jag tycker inte att skolan ska få ha tillåtelse till att tex låna ut matsal eller klassrum för "föräldraråd" för att kunna bestämma hur man ska smala in pengar till en klassresa. Skolan har ett ansvar, och ett av dom är att skolan inte ska kosta pengar, då ska dom heller inte ge ut möjligheten för föräldrar att ta betalt.

Tycker också det där låter helt sjukt! Dessutom är vissa av de där sakerna olagliga, som redan sagt i tråden.
Jag har ju själv gått i totalt 6 grundskolor under åren 2003-13, varav 1 friskola. Och aldrig hört på maken!
Formuleringar i stil med "Vi ska anordna loppis på lördag, vet du med dig att du har något att sälja, och en stund över, så kom gärna!" har jag hört vid enstaka tillfällen, på 2 skolor. Och det tycker jag faktiskt är helt okej! :)

Men som TS nämner? Informera kommunen omgående!

Du får ursäkta, men vilket j***a överklass-skitsnack! Det är ju lätt för dig som höginkomsttagare att skrävla om att du har råd att betala mer i skatt. Men exakt vad tror du händer om kommunalskatten höjs tillräckligt mycket för att kommunen ska kunna ha anställd personal för allt det du önskar borde ligga på just kommunens personal? Det kan jag berätta. Ännu fler familjer kommer gå på knäna för att pengarna inte räcker till. Ännu fler barn kommer gå till skolan i sandaler på vintern för att det inte finns några pengar att köpa skor för. Ännu fler barn går utan mat alla de dagar på året då det inte serveras någon skolmat.
Bara för att du (och andra höginkomsttagare) vill köpa dig fri från det du tycker är tråkigt och onödigt.
Sandaler på vintern? Sist jag kollade hade Sverige ett hyfsat fungerande socialförsäkringsskydd.

Varför utgår du från att jag inte vill ha en progressiv skatteskala? Det har jag inte sagt, det blir knas om du blir förbannad på mig för något du själv hittat på att jag tycker.

Och om det är så att folk går under om skattepengarna ska räcka till utflykter - tja, då har vi kanske inte råd med dem? Jag tror man överlever utan.

Om barnen alltid går helt utan mat när skolan är stängd, tror du verkligen att det beror på att föräldrarna betalar för mycket skatt? Verkligen?

Däremot kan jag tycka att läxläsning är ett bra och enkelt sätt för föräldrar att vara involverade. Ha koll på sitt barnsutveckling, även om det finns INKOMPETENTA föräldrar. Så får man också inse att det finns många kompetenta och lärare ska aldrig försöka ta över föräldraransvaret.
Är där missbruk, oförmåga att ta hand om sitt barn, är det väl bättre att det kommer fram än att det ska mörkas över så att det inte märks? :confused:
Förstår inte alls många av resonemangen här.

Det finns så många sätt att veta hur ens barn ligger till, även utan läxor...
Jag vet inte om jag kanske missförstår dig? Men du tycker alltså att tex läxor kan vara bra för då kan lärare ev upptäcka att barnen inte har en bra hemmamiljö?
Självklart måste man ta tag som lärare och skola när man inser eller bara misstänker att ett barn inte mår bra. Men är det inte bättre att skolan inte ger ut läxor, alt att man på skolan har möjlighet att göra sina läxor med en kunnig vuxen. Det kanske inte handlar om en oförmåga att ta hand om sitt barn, det kanske är "så enkelt" som att barnet har ingen förälder som pratar svenska. Väldigt lätt för den föräldern att hjälpa till med läxan :up:.

Problemet med dagens skola ang läxor är att vi skapar en inlärning/kunskapsklyfta. Dom här barnen som inte har möjlighet att få hjälp, oavsett anledningen till den uteblivna hjälpen, risker att tex få sämre betyg i skolan. Skolan ska vara för alla barnen och alla barnen ska ifrån skolans håll ha samma förutsättningar för att klara av skolan på ett bra sätt.
Ett exempel är att när jag gick i 1:an så skulle vi läsa hemma. Sen skulle en förälder signera ett papper att vi faktiskt läst. Dessutom skulle föräldern/den vuxna skriva en kommentar om hur det gått. Här har jag inte ens en möjlighet att försöka klara mig igenom läxan själv. Här är jag beroende utav att en vuxen finns.
Min bonus har idag att hon ska ta med sig sin planering för kommande vecka/utvärdering av förregående vecka för att hemmet ska kunna skriva i en kommentar. Ett jätte bra sätt enligt skolan att låta föräldrarna ta del av barnens planering och vad dom gjort. Problemet är att om hemmet inte skrivit i en kommentar, så kan eleven inte göra delar utav sin utvärdering...

Ber om ursäkt redan nu för att det kommer bli ett långt inlägg...
Inte riktat bara till dig Ameo utan jag spånar fritt/tänker på det jag läst i tråden (har egentligen bara skummat igenom den sen jag skrev). Och jag tänker lite på det fet markerade i det citerade inlägget.

Dom flesta föräldrarna om man nu ska rida på alla fördomar jobbar kanske 8-16 mån-fre. På vardagkvällar är det allt från att hämta ifrån fotbollsträningen eller ridskolan, läxläsning och fixa middag. Är det då konstigt att många föräldrar väljer att inte lägga ner ett x antal timmar till "påtvingade" aktiviteter? Jag har inget som helst nöje utav att att stå och sälja massa grejer på en loppis. Jag väljer att lägga den tiden på något som jag och "mitt" barn tycker är kul. Jag väljer hellre att lägga dom pengarna jag kanske lägger i en klasskassa på att ta med mitt barn och utvalda vänner på en rolig aktivitet som dom uppskattar och där alla som är med har möjlighet att ha kul.

Jag tycker att diskussionen har hamnat lite snett, vi diskuterar hur vida föräldrar vill ställa upp för sina barn, och ja 9 av 10 föräldrar gör allt och lite till för sina barn, på den tiden, ekonomin och orken som den föräldern har. Alla är vi individer och så även föräldrar. Ena föräldern kanske bara orkar jobba 1
tim/veckan medans en annan orkar jobba 80 timmar och sen ha 3 fotbollsträningar för barnen varje vecka. Är den sistnämnda föräldern en bättre förälder?

Loppis verkar vara ett relativt hett ämne i tråden. Jag kan inte låt bli att tänka så här: På den loppisen så tänker jag att barnen/föräldrarna ska ta med sig saker hemifrån för att sälja. Dom här föräldrarna som kanske säljer grejerna själv på tex tradera och blocket för att ha råd med nya kläder till barnen, hur ska dom göra?

Dom här barnen som blir sönder mobbade i skolan, som har ångest varje kväll och morgon så fort skolan kommer på tal. Ska man tvinga dom till skolan en dag extra för att dom ska få möjlighet att åka på klassresa tillsammans med sina mobbare? Det handlar inte om att en inte kan sköta sig, det handlar om att det kanske finns en eller flera personer som kanske i slutändan om man ska dra det riktigt långt, tar sitt eget liv, för att 1) slippa resan eller 2) det hände något på resan. Är det inte viktigare att skydda dessa individer än att låta 98% av klassen ha en "jätterolig och trevlig" upplevelse som föräldrar på olika sätt har fått betala för (i den kostnadsfria svenska skolan)? Skulle du vilja bli tvingad till att betala för en resa som ditt barn inte vill åka på, samtidigt som du vet att dit barn blir slagen varje rast?

JA, jag drar saker och ting till sin yttersta spetts. Men jag är nog som sagt lite yrkesskadad eftersom jag varje dag träffar dom här barnen. Anledningen till att jag blir så förbannad är för att jag tycker att skolan är en viktig och central del i ett barns liv. Barnet ska ha rätt att känna sig trygg på sin skola. Du ska inte behöva få skäll inför hela klassen för att du inte gjort läxan för att mamma levde rövare i hela lägenheten med sina narkotika påverkade kompisar. Du ska inte behöva känna dig utanför för att du inte har med dig fika för att pappa inte hade råd att köpa något. Det ska inte handla om vilken förälder som köper flest kakburkar eller vilken förälder som kan ställa upp mest. Jag tycker (just i fallet med skolan) att man måste ta en större hänsyn, till dom barnen som inte har föräldrar som kan ställa upp. Man kan inte tänka bara för att "jag vill eller har tid" så kan andra.
Jag förstår att det finns skolor som är beroende utav att föräldrar bidrar med leksaker till raster. Är det då inte bättre att skolan checkar av med olika butiker om dom kan tänka sig att skänka eller sponsra?

Är verkligen tex en klassresa livsnödvändig? Nä, antagligen inte. Jag tycker inte att skolan ska få ha tillåtelse till att tex låna ut matsal eller klassrum för "föräldraråd" för att kunna bestämma hur man ska smala in pengar till en klassresa. Skolan har ett ansvar, och ett av dom är att skolan inte ska kosta pengar, då ska dom heller inte ge ut möjligheten för föräldrar att ta betalt.

Jag är också emot att att folk ska bidra med pengar och saker. Det handlar inte Heller om timmar varje vecka utan några timmar under ett skolår.

Varför utgår du från att jag inte vill ha en progressiv skatteskala? Det har jag inte sagt, det blir knas om du blir förbannad på mig för något du själv hittat på att jag tycker.

Och om det är så att folk går under om skattepengarna ska räcka till utflykter - tja, då har vi kanske inte råd med dem? Jag tror man överlever utan.

Om barnen alltid går helt utan mat när skolan är stängd, tror du verkligen att det beror på att föräldrarna betalar för mycket skatt? Verkligen?
Vet du, så länge du bara skriver att du tycker att skatten ska höjas så kan jag inte utgå ifrån annat än att den höjs lika för alla. Tankeläsning är tyvärr en av mina sämre förmågor.
Dina andra frågor ids jag inte ens besvara med annat än motfrågan: "har du hört talas om tuvan som stjälpte lasset?"

Sandaler på vintern? Sist jag kollade hade Sverige ett hyfsat fungerande socialförsäkringsskydd.
Men jag har ändå träffat barn som gått runt i foppatofflor på skolgården mitt i vintern. Soc har betalat ut pengar, men pengarna har hamnat någon annanstans (alkohol, droger, spel osv).

Vet du, så länge du bara skriver att du tycker att skatten ska höjas så kan jag inte utgå ifrån annat än att den höjs lika för alla. Tankeläsning är tyvärr en av mina sämre förmågor.
Dina andra frågor ids jag inte ens besvara med annat än motfrågan: "har du hört talas om tuvan som stjälpte lasset?"
Men jösses! Finns det något alls i hela världen som tyder på att låga skattenivåer är till fördel för de fattigaste?

Det här går ju helt överstyr.

Det du säger är precis de invändningar jag har fått en massa gånger då jag ifrågasatt hela idén med det där sättet att samla in pengar, med skolresorna, med hela grejen. Det svar du - och väldigt många andra ger - är överhuvudtaget inte ett svar på vad vare sig jag eller andra kritiska i tråden säger. Du svarar utifrån att du gör en hemmagjord tolkning av vad tex jag säger.

Mina invändningar handlar om att jag helt enkelt inte tror att de där sätten att samla in pengar lär barnen något av värde, mina invändningar handlar om att jag inte alls tror att skolresan är någon särskilt positiv grej för ganska många av barnen. Inget av mina barn har mått bra av skolresorna, tex. Den ena hade rätt och slätt tråkigt med alla de hurtiga aktiviterna, den andra tog på sig så stort socialt ansvar för gruppen att hen inte mådde bra av det.

Sen tycker jag förvisso dessutom att det är jobbigt med de där aktiviteterna för att samla in pengar, men jobbigheten kommer i hög grad av att jag uppfattar hela grejen som i bästa fall meningslös eller helt neutral, i värsta fall direkt dålig för barnen. Insatserna motsvarar inte på något vis vad man får ut för dem, enligt min bedömning. Du gör en annan bedömning, men det gör inte dig duktig och mig dålig.

Det kanske beror på att du och Mabuse båda stannat i den akademiska världen? Jag kan se massor av nytta när man jobbar i ett privat, vinstdrivande företag.

Jag har inte sagt att jag är duktig men jag kan inte förstå aversionen mot att hjälpa till för npt som gagnar kidsen. Passar inte isbanan, kom med ett annat förslag!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30