Föräldraförening på skolan

Det finns så många sätt att veta hur ens barn ligger till, även utan läxor...
Jag vet inte om jag kanske missförstår dig? Men du tycker alltså att tex läxor kan vara bra för då kan lärare ev upptäcka att barnen inte har en bra hemmamiljö?
Självklart måste man ta tag som lärare och skola när man inser eller bara misstänker att ett barn inte mår bra. Men är det inte bättre att skolan inte ger ut läxor, alt att man på skolan har möjlighet att göra sina läxor med en kunnig vuxen. Det kanske inte handlar om en oförmåga att ta hand om sitt barn, det kanske är "så enkelt" som att barnet har ingen förälder som pratar svenska. Väldigt lätt för den föräldern att hjälpa till med läxan :up:.

Problemet med dagens skola ang läxor är att vi skapar en inlärning/kunskapsklyfta. Dom här barnen som inte har möjlighet att få hjälp, oavsett anledningen till den uteblivna hjälpen, risker att tex få sämre betyg i skolan. Skolan ska vara för alla barnen och alla barnen ska ifrån skolans håll ha samma förutsättningar för att klara av skolan på ett bra sätt.
Ett exempel är att när jag gick i 1:an så skulle vi läsa hemma. Sen skulle en förälder signera ett papper att vi faktiskt läst. Dessutom skulle föräldern/den vuxna skriva en kommentar om hur det gått. Här har jag inte ens en möjlighet att försöka klara mig igenom läxan själv. Här är jag beroende utav att en vuxen finns.
Min bonus har idag att hon ska ta med sig sin planering för kommande vecka/utvärdering av förregående vecka för att hemmet ska kunna skriva i en kommentar. Ett jätte bra sätt enligt skolan att låta föräldrarna ta del av barnens planering och vad dom gjort. Problemet är att om hemmet inte skrivit i en kommentar, så kan eleven inte göra delar utav sin utvärdering...
Att man ska kommentera efter varje läsläxa har jag aldrig varit med om?
Däremot att man ska signera när barnet har läst är nog vanligare.
Barnen kan läsa på svenska (jag förväntar mig att de har gått igenom det i skolan). Förälderns engagemang hänger på att låta barnen läsa för dem och ställa frågor om texten. Även om de inte kan svenska, det finns inget som hindrar dem att prata om det på deras modersmål!

Nej, du missförstod. Jag tycker inte att läxläsning ska vara en del av att ta reda på hur barnen har det hemma. Det får man reda på ändå.

Det gör att det redan innan finns förståelse av att det barnet kanske inte har gjort läxan.
Nu finns det läxor som jag inte tycker borde vara läxor, det ska göras på skoltid.
Däremot inte läsning en av den.

Är det något som pekar ut "utelämnade" barn, så tycker jag att man kan påpeka det. Lärare är inte omänskliga och kan vara tankspridda. ¨
Men de lägger ner mycket tid, kraft, ork och går på utbildningar för att alla barn ska ha en chans att känna sig sedda, vara trygga i skolan och ha en chans att lära sig.

Och ett sidospår, har man barn så kan man ställa krav på de vuxna. Det ska inte vara utelämnande för barnen, men krav på föräldrarna (rimliga, som läsläxa) måste få finnas.

Jag är också emot att att folk ska bidra med pengar och saker. Det handlar inte Heller om timmar varje vecka utan några timmar under ett skolår.
Absolut att det handlar om ett par timmar om året. MEN jag har fortfarande inget nöje av att stå på en skolgård och sälja grejer. Vad jag vill göra med mitt barn under vår fritid är våran ensak. Det ska inte handla om att vi är tvingade till att stå där eller baka bullar för att barnen ska ha något att göra på rasten. Dessutom handlar det om hela principen. I skolan ska barnen vara på lika villkor.

Dessutom: Det finns fortfarande människor som har flera jobb/jobbar fler dagar och timmar i veckan en än vanlig svensson för att få ekonomin att gå ihop.

OM du är emot att folk ska bidra med pengar och saker, vad ska man då göra under dom här timmarna?

Det är ytterst få som faktiskt jobbar 70-80 timmar i veckan och har barn och de är knappast med i dessa diskussioner. Deras kids har redan nannys.
Man orkar.
Nej jag tror du helt missat en hel massa här. Så herrans rik på att jobba alla timmar i veckan behöver man inte bli i Sverige. Inte heller på att tex vara VD för ett välkänt företag. Eller på att vara två läkare gifta med varandra osv. Du behöver nog kombinera med ärvda pengar och lyckade placeringar för det. För att jobba 70 timmar i veckan räcker det med att vara doktorand på sista året dessutom.

Barnen kan läsa på svenska (jag förväntar mig att de har gått igenom det i skolan). Förälderns engagemang hänger på att låta barnen läsa för dem och ställa frågor om texten. Även om de inte kan svenska, det finns inget som hindrar dem att prata om det på deras modersmål!

Nej, du missförstod. Jag tycker inte att läxläsning ska vara en del av att ta reda på hur barnen har det hemma. Det får man reda på ändå.

Det gör att det redan innan finns förståelse av att det barnet kanske inte har gjort läxan.
Nu finns det läxor som jag inte tycker borde vara läxor, det ska göras på skoltid.

Är det något som pekar ut "utelämnade" barn, så tycker jag att man kan påpeka det. Lärare är inte omänskliga och kan vara tankspridda. ¨
Men de lägger ner mycket tid, kraft, ork och går på utbildningar för att alla barn ska ha en chans att känna sig sedda, vara trygga i skolan och ha en chans att lära sig.

Och ett sidospår, har man barn så kan man ställa krav på de vuxna. Det ska inte vara utelämnande för barnen, men krav på föräldrarna (rimliga, som läsläxa) måste få finnas.

Det verkar som att läsläxa är en läxa som du tycker är bra. Vilket i säg är bra, läsning behöver mängdträning.
Men säg så här: Barnet kommer hem med en läxa, som ska göras på en betalkanal eller över internet. Du som förälder har inte kanalen, inte heller uppkoppling till internet. Hur ska barnet göra sin läxa?
Barnet kommer hem med en läxa, barnet förstår inte läxan och du som förälder måste hjälpa till att förklara vad barnet ska göra. Du måste ju ändå hålla med om att någon som inte kan svenska kommer få väldiga problem att hjälpa sitt barn i tex just ämnet svenska. Om barnet nu i ett sånt fall ska få hjälp så måste barnet först läsa läxan på svenska, för att sen översätta för sin förälder. Lås dig inte vid att det bara handlar om att läsa, utan det är tillhörde upg till alt att det inte är läsläxor för fem öre.

"Det gör att det redan innan finns förståelse av att det barnet kanske inte har gjort läxan."
Förståelsen hjälper väl inte mer än att barnet kanske slipper bli uthängd eller liknande i klassrummet. Kan du inte se att det här barnet, som då inte gjort (läs)läxan inte har tagit till sig samma kunskaper som sina klasskompisar?
Varför ska man hänga upp läxor på föräldrar? Varför kan inte skolan erbjuda en plats där barnen har möjlighet att få hjälp med läxor - om man nu nödvändigtvis måste ha läxor.

Jag kan räkna upp sälert 8-10 skolor i min omgivning som har det på samma sätt, i olika kommuner. Gemensam nämnare är dock landsbygd. Har aldrig upplevt det i någon stad jag har bott i.
Ganska många kommuner är i det närmaste bankrutta. Vad jag förstod skulle kommunalskatten upp minst en krona nästa år för att ha råd att ta hand om det mest akuta. Och det gällde ett flertal kommuner som man inte skulle tro ha dålig ekonomi (Lyssnade på P1, kommer inte ihåg exakt).

Jag erkänner att jag efterlyste ett alternativ att man kunde betala en summa för att man inte hade tid eller lust att delta i arbetsdagar. ;) Inte minst ryggen sa ifrån.
Men det gick inte ur ett solidariskt perspektiv... Då blev det genast en klassfråga.
- Vi "rika" hade råd att köpa oss fria.
Skolan hade inget eget kök så det gick inte att slänga till köket lite pengar för extra mat.

Det är bara att konstatera att det finns fattiga barn i vårt land, det är många som bara äter mackor hemma. Då är gemensamma aktiviteter ganska bra för att kunna notera fakta och hjälpa dem på ett snyggt sätt. Och peppa ungarna att plugga allt de orkade så att de kunde göra roliga saker i framtiden, resa och bo var de ville.
Kommunen (socialen) var medveten om familjerna och hjälpte till så att de t.ex kunde åka på semester med sina familjer. Inga utlandsresor direkt, men så att barnen kände att de hade gjort något speciellt på sitt sommarlov, som att komma till kusten och tälta ett par dagar.
Det låter som att det verkligen är dags att förstatliga skolan om kommunerna inte klarar av det varken ekonomiskt eller organisatoriskt. Kämpar de för att få behålla skolorna för att de stoppar pengen i andra ekonomiska hål?

Du o flera verkar ha missat att läsa innehållet i inlägget jag svarade på.
Ska jag vara ärlig tänker jag inte svara på hur vida höjda eller sänka skatter kan hjälpa barnen. Det jag kommenterade var att du "tror" att det inte finns barn som går i sandaler på vintern.

Det verkar som att läsläxa är en läxa som du tycker är bra. Vilket i säg är bra, läsning behöver mängdträning.
Men säg så här: Barnet kommer hem med en läxa, som ska göras på en betalkanal eller över internet. Du som förälder har inte kanalen, inte heller uppkoppling till internet. Hur ska barnet göra sin läxa?
Barnet kommer hem med en läxa, barnet förstår inte läxan och du som förälder måste hjälpa till att förklara vad barnet ska göra. Du måste ju ändå hålla med om att någon som inte kan svenska kommer få väldiga problem att hjälpa sitt barn i tex just ämnet svenska. Om barnet nu i ett sånt fall ska få hjälp så måste barnet först läsa läxan på svenska, för att sen översätta för sin förälder. Lås dig inte vid att det bara handlar om att läsa, utan det är tillhörde upg till alt att det inte är läsläxor för fem öre.

"Det gör att det redan innan finns förståelse av att det barnet kanske inte har gjort läxan."
Förståelsen hjälper väl inte mer än att barnet kanske slipper bli uthängd eller liknande i klassrummet. Kan du inte se att det här barnet, som då inte gjort (läs)läxan inte har tagit till sig samma kunskaper som sina klasskompisar?
Varför ska man hänga upp läxor på föräldrar? Varför kan inte skolan erbjuda en plats där barnen har möjlighet att få hjälp med läxor - om man nu nödvändigtvis måste ha läxor.
Själv har jag aldrig varit med om att det handlar om läxor till betalkanaler eller Internet. Är det så tycker jag man ska ta upp det med läraren och vidare rektorn om man inte får något gehör.

Läxor ska vara genomförbara och en repetition av vad som hänt under lektionerna. Inte huxflux föräldrarna ska ha en egen lektion för sina barn. Då förstår jag att man reagerar! Med all rätta.

Många skolar hjälper till med läxor om föräldrarna inte har möjlighet. Det behöver inte handla om föräldrar som missbrukar, utan bara har mycket i livet och känner sig stressade. Sådant får i sådana fall göras med personal.
(På en rast t.ex.
När barnen blir äldre förväntas de klara av det själva. Men då ska uppgiften motsvara eleven kunskap och ansvar.)

Nu blir jag mörkrädd!

Är det verkligen ens en halvvettig pedagogisk idé, att föräldrar ska "göra" läxor? Vad skulle vara vitsen med det?

Att t.ex. läsa ett antal sidor i en lärobok i ett ämne, som förberedelse inför en lektion, eller för att rekapitulera något inför ett prov. Att sitta i lugn och ro hemma och skriva ett kort stycke. Eller att träna hemma, genom att räkna några mattetal, för att en redan förklarad och genomgången teknik ska sätta sig, är exempel på läxor som många barn kan hantera själva, eller be om hjälp med, från föräldrar. Och dessutom exempel på läxor
Men att skapa "läxor" som kräver förälders medverkan, vad är det för stolleri?

Föräldrar kan möjligtvis finnas till hands vid "läxläsning", absolut inte vara nödvändiga. Då har något blivit mycket, mycket fel.

Bättre med inga läxor alls i så fall.

Det är väl ändå pedagogens roll att lära ut? Och elevens roll att lära sig? I det du beskriver, så tas pedagogens roll (delvis) över av föräldern, en amatör, som sedan styrkt av det den gjort tillsammans med sitt barn, alltmer ifrågasätter pedagogen...

Inte underligt att skolresultaten i Sverige ramlar längre och längre ner...

Jag har aldrig, vare sig när jag själv gick i skolan, eller när mina barn gick i skolan, sett röken av läxor, där föräldramedverkan är en nödvändighet.

Nu blir jag mörkrädd!

Är det verkligen ens en halvvettig pedagogisk idé, att föräldrar ska "göra" läxor? Vad skulle vara vitsen med det?

Att t.ex. läsa ett antal sidor i en lärobok i ett ämne, som förberedelse inför en lektion, eller för att rekapitulera något inför ett prov. Att sitta i lugn och ro hemma och skriva ett kort stycke. Eller att träna hemma, genom att räkna några mattetal, för att en redan förklarad och genomgången teknik ska sätta sig, är exempel på läxor som många barn kan hantera själva, eller be om hjälp med, från föräldrar. Och dessutom exempel på läxor
Men att skapa "läxor" som kräver förälders medverkan, vad är det för stolleri?

Föräldrar kan möjligtvis finnas till hands vid "läxläsning", absolut inte vara nödvändiga. Då har något blivit mycket, mycket fel.

Bättre med inga läxor alls i så fall.

Det är väl ändå pedagogens roll att lära ut? Och elevens roll att lära sig? I det du beskriver, så tas pedagogens roll (delvis) över av föräldern, en amatör, som sedan styrkt av det den gjort tillsammans med sitt barn, alltmer ifrågasätter pedagogen...

Inte underligt att skolresultaten i Sverige ramlar längre och längre ner...

Jag har aldrig, vare sig när jag själv gick i skolan, eller när mina barn gick i skolan, sett röken av läxor, där föräldramedverkan är en nödvändighet.
Fast det är väl det jag försöker förklara att de inte ska göra? Vad är det du läser egentligen?

Att läsa fem minuters läsläxa hemma en dag i veckan kallar inte jag att lägga upp en pedagogisk utbildnings plan...

Det kanske beror på att du och Mabuse båda stannat i den akademiska världen? Jag kan se massor av nytta när man jobbar i ett privat, vinstdrivande företag.

Jag har inte sagt att jag är duktig men jag kan inte förstå aversionen mot att hjälpa till för npt som gagnar kidsen. Passar inte isbanan, kom med ett annat förslag!
Något långsökt koppling? Om jag bara hade arbetat i något privat företag, så hade jag förstått poängen med loppisar och att sälja strumpor och kakburkar? Konstigt då att jag inte fattade det roliga som liten heller, bara.

Du gör ju samma tolkning igen, du skriver att du inte kan förstå aversionen mot att hjälpa till för något som är bra för barnen. Jag ifrågasätter värdet av såväl loppisen som skolresan, det är huvudskälet till att jag inte vill bidra till dem. Jag tror inte att de genererar särskilt bra saker. Jag har inte goda erfarenheter av sådana där event, och jag har faktiskt inte heller goda erfarenheter av de hurtiga föräldrar som driver på om sådana event.

Komma med på förslag på förbättringar kan jag göra om jag ser ett förbättringsbehov. Men inte för att någon uppmanar mig till det. Om inget direkt behöver göras på skolan, kan vi ju göra något trevligare istället, inte krysta fram arbetsuppgifter åt oss.

Själv har jag aldrig varit med om att det handlar om läxor till betalkanaler eller Internet. Är det så tycker jag man ska ta upp det med läraren och vidare rektorn om man inte får något gehör.

Läxor ska vara genomförbara och en repetition av vad som hänt under lektionerna. Inte huxflux föräldrarna ska ha en egen lektion för sina barn. Då förstår jag att man reagerar! Med all rätta.

Många skolar hjälper till med läxor om föräldrarna inte har möjlighet. Det behöver inte handla om föräldrar som missbrukar, utan bara har mycket i livet och känner sig stressade. Sådant får i sådana fall göras med personal.
(På en rast t.ex.
När barnen blir äldre förväntas de klara av det själva. Men då ska uppgiften motsvara eleven kunskap och ansvar.)

Min bonus hade en sån läxa under OS. Så det förekommer. När det påtalades att det var på en betalkanal var lärarens svar att det går att se sändningarna över internet.

Bara för att det är en repetition behöver det ju inte betyda att eleven förstår uppgiften i säg. Dom kan ha pratat om löv hela dagen och sett hur dom ser ut. Som läxa har du att du ska rita löven. Men jag som elev förstår inte vad det är läraren vill att jag ska göra. Bara för att man pysslat med något en hel dag så kanske jag inte förstår instruktionen till just den här upg?

Jag har aldrig hört om en skola som hjälper till med läxor. Ända gången det har hänt är under tex "elevens val". Däremot så finns det flera frivillighets organisationer som hjälper till med läxläsning (Och även såna som man betalar för)

Jag frågar igen: Kan du inte se, även om det bara är en repetition, så får dom barnen, som av olika anledningar inte kan göra läxan, sämre förutsättningar i skolan?

Fast det är väl det jag försöker förklara att de inte ska göra? Vad är det du läser egentligen?

Att läsa fem minuters läsläxa hemma en dag i veckan kallar inte jag att lägga upp en pedagogisk utbildnings plan...

Men alltså ärligt talat: 5 minuters total läsläxa i veckan är ju bara ett skämt. Ända läxan jag skulle kunna hålla med om att den behövas är just läsning i den yngre åldern för att barnen behöver en stor mängdträning. Men fem minuter i veckan gör varken till eller från. Då kan det lika gärna va.

Men alltså ärligt talat: 5 minuters total läsläxa i veckan är ju bara ett skämt. Ända läxan jag skulle kunna hålla med om att den behövas är just läsning i den yngre åldern för att barnen behöver en stor mängdträning. Men fem minuter i veckan gör varken till eller från. Då kan det lika gärna va.
Det blev såklart fel, helst ska läxläsningen göras 5 minuter PER dag i en vecka. Ja exklusive helgen.

Men jo, det finns rätt mycket att träna bara på 5 minuter en dag i veckan. Särskilt med föräldrar som inte kan svenska, med barn som har lite ordförståelse. Att kunna reflekter och återberätta kan vara nog så svårt.
När barnen blir äldre så ska läxor vara mer självgående och inte ett helt projekt.

Jag undrar lite vad som hände med tråden här. Det känns som om vi som inte kan/vill göra en massa grejer för skolan som klassföräldrar hittar på automatiskt blir sämre föräldrar? Jag kan inte låta bli att tänka på att det finns ett antal som har svårigheter med sådant och faktiskt inte klarar detta vid sidan av sina arbeten.

I min familj är en av oss borta 15-16 h på jobbdagar inkl pendling (3-5 dagar/vecka, 165.5 h/mån). Det tar MINST en dag att hämta sig från det. Förmodligen kommer dessa tider att justeras när båda barnen är inne på fsk men en arbetsdag blir troligtvis ganska lång ändå. Resten av tiden vill man gärna lägga på barnen som man inte öht träffar när man jobbar och göra något roligt. Den andra är borta 10-11 h på jobbdagar inkl pendling, 5 dagar i veckan. I båda fallen finns bekymmer av olika slag med hälsan som inte syns på utsidan. Förhoppningsvis eller troligtvis blir den ena besvärsfri med mediciner. Den andra får leva med problemet resten av livet förmodligen. Ska den som har problem på livstid kunna vara förälder och partner kan den inte lägga en massa tid på att göra ideellt arbete vilket skulle göra att den andra skulle få både klara av arbetsveckor och ideellt arbete själv i stället för att lägga tiden på sig själv och barnen.

I andras ögon är vi säkert lata. Vi har anlitat städhjälp trots att en av oss var föräldraledig. Vi lejde bort gräsklippning när det var vår tur i samfälligheten osv. I det senare fallet fick jag en skopa av en granne som på fullt allvar var sur för att vi valt att göra så. Del av konversationen lät i stil med detta: -ja men då kan ju jag också leja bort gräsklippningen! -ja varför inte? Det är bekvämt! -jaa.. men jag tycker att det är roligt att klippa. :banghead:

Att förväntas göra xyz för en kommunal skola är absolut inte okej. Ska vi i vår familj behöva outa våra bekymmer för att inte få en skopa för att vi är "lata" och att folk ska snacka skit bakom ryggen på oss?

Min bonus hade en sån läxa under OS. Så det förekommer. När det påtalades att det var på en betalkanal var lärarens svar att det går att se sändningarna över internet.

Bara för att det är en repetition behöver det ju inte betyda att eleven förstår uppgiften i säg. Dom kan ha pratat om löv hela dagen och sett hur dom ser ut. Som läxa har du att du ska rita löven. Men jag som elev förstår inte vad det är läraren vill att jag ska göra. Bara för att man pysslat med något en hel dag så kanske jag inte förstår instruktionen till just den här upg?

Jag har aldrig hört om en skola som hjälper till med läxor. Ända gången det har hänt är under tex "elevens val". Däremot så finns det flera frivillighets organisationer som hjälper till med läxläsning (Och även såna som man betalar för)

Jag frågar igen: Kan du inte se, även om det bara är en repetition, så får dom barnen, som av olika anledningar inte kan göra läxan, sämre förutsättningar i skolan?
Och jag håller inte med. Eftersom det ska vara ett KOMPLEMENT till skolan. Så är det för att de elever som kan stärka den vägen. Får en chans att göra det.
Världen går inte under om man gör fel.
Men nej, jag tycker inte man ska gå hem och rita ett "löv" om man inte redan har gjort det i skolan. Det ska vara en uppgift som är självgående för eleven.
Det förutsätter dessutom att barnen har papper och pennor hemma. Många barn har det inte.

Får man en sådan uppgift så får man lyfta den vidare och inte läraren tar emot kritiken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar