Föräldraförening på skolan

Fotbollsmål var ett exempel, på andra ställen gäller det ett bibliotek. Eller vad man nu gillar. Det handlar om solidaritet.

Vad är en mer effektiv ingång till jobb menar du?

Vi har olika erfarenheter, jag och mina vänner sålde mammas bullar på eget bevåg längs med vägkanten. Lite som kidsen som säljer läsk utanför Falsterbo Horse show. Eller plockar burkar på evenemang. Man drivs av att tjäna sina egna pengar.

Alla klassresor var inte superkul men de lärde mig hur resor i grupp funkar tex.
Ja, grunden är ju att det normalt sett är olagligt med barnarbete. Ska de ändå göra något som liknar arbete, ska det väl finnas något intressant lärande i det. Jag ser inte att det gör det i sådant där ståhej för att samla in pengar.

Ville jag engagera mig i sådana frågor som miljön på skolgården eller biblioteket, så är min väg snarare en politisk väg eller en opinionsbildarväg. Då kan jag lära barnen de demokratiska metoderna. Det är betydligt mer intressant, som jag ser det. Och mer rimligt, givet den samhällsform vi lever med.

Personligen drivs jag för övrigt väldigt lite av pengar. Jag måste ha pengar, annars överlever jag ju inte, men pengar motiverar mig snarare för lite för mitt bästa. Jag kan inte förmå mig att göra tråkiga saker för för lite ersättning om jag inte verkligen måste för att överleva. Jag har inte och hade inte heller som barn den där känslan av att det var något särskilt med pengar jag själv tjänat.

Du skriver att vi har olika erfarenheter, men du erkänner bara dina egna som giltiga.

Klassresorna lärde mig inte hur resor i grupp fungerar. Inga vuxengrupper jag någonsin har ingått i har fungerat ens tillnärmelsevis så dåligt som barngrupper på skolresa. Klassresor lärde mig att jag inte gillar klassresor.
 
Men bara för att du inte gillade klassresor betyder inte det att ditt barn inte heller gör det? Han kanske älskar resorna.

Jag är irriterad på föräldrar som vill ha men inte bidra. Är man fine med att barnen inte får frukt, isbanor, utflykter osv så go ahead. Jag tycker synd om barnen som missar det dock.
Bara för att du gillade klassresor, betyder inte det att ditt barn kommer att göra det. Hen kanske kommer att avsky dem.
 
Fast här är ju problemet att läraren har gett fel läxor, man kanske i så fall borde ta upp på lärarutbildningen hur man ger läxor? Jag tycker inte att lärare ska ge läxor som kräver en kunnig person som hjälp.

Jag måste ens ha missat hur skolor utan läxor gör sådant här, ges en timma då läraren går ut och barnen pluggar glosorna själva? Eller pluggar man inga glosor. Läser alla historiekapitlet tillsammans på tid och den som läser långsammast får skämmas? eller läser man inte i historieboken alls? Eller läser läraren det högt? Det känns som att det kan bli hård press på lättstressade elever i klassrummet här. Som att alltid hamnar någon i kläm.

Men egentligen håller jag med dig helt och hållet, läxor ska inte kräva experthjälp utan vara på barnets nivå.

Sedan de andra sätten att veta hur barnet ligger till, är inte de krångligare och kräver skickligare föräldrar? Har en bekant som är lärare och hen hade inte lyckats få ur sitt barns lärare hur barnet låg till i skolan. Långt efter, men läraren sa ingenting ens på direkt fråga.

Jag gick både högstadiet och gymnasiet utan läxor. Överlag så handlar deras tankesätt om att eleven planerar sin egen tid, vet ajg att jag har svårare för engelska sitter jag längre med den än jag gör med matten. Skolan ger ut schema redan när man börjar terminen ö ver prov och liknande som kommer inför hela terminen. Det här gör som sagt att jag kan planera mitt arbete och göra det jag ska under skoltid och inte behöver sitta hemma (sen kunde jag självklart göra det, men det var inget tvång)

Om man ska ta just glosor som exempel så har jag aldrig haft regelrätta glosor som många andra som får 10 ord i veckan... Men dom gånger vi har haft ord vi ska lära oss tex så har vi då suttit med en eller flera kompisar och tränat.
Läsa en faktabok har jag heller aldrig haft på det sättet, att läsa ifrån pärm till pärm, utan jag har snarare haft föreläsningar med lärare, och sen tex instuderingsfrågor och sen haft hjälp av devere uppslagsverk som både böcker och internet. Allt detta har då funnits på skolan eller kunnat låna på skolan.
Jag har blivit lärd ifrån skolan hur man planerar sitt arbete samt hur man söker upp information. Vilket jag tycker är viktigare inför ett vuxen liv än veta vad kungen år 1750 hete...

På lågstadiet när vi läste så läste vi oftast högt tillsammans. Antingen så läste läraren eller så läste vi elever högt för varandra. Självklart hade vi alla egen bok framför oss för att kunna följa med i texten.

Har en bekant som är lärare och hen hade inte lyckats få ur sitt barns lärare hur barnet låg till i skolan. Långt efter, men läraren sa ingenting ens på direkt fråga - ja i just det specifika fallet skulle jag väl rätt och slätt säga att jag tycker att det är en väldigt kass lärare som inte kan svara på en sån fråga. 9 av 10 skolor har ju någon typ utav veckobrev där det berättas vad barnen gjort under veckan. Läraren skulle som expempel i det mejlet som skickas ut skriva en kort kommentar om varje barn till deras förälder. Bonusen har ju som sagt veckoplanering i skolan med följande utvärdering. Då kan vi se att hon veckan som kommer ska göra sida 40-45 i matten. I utvärderingen kan vi sen läsa att hon bara gjort till sida 42 och en förklaring på varför.
 
Fotbollsmål var ett exempel, på andra ställen gäller det ett bibliotek. Eller vad man nu gillar. Det handlar om solidaritet.

Vad är en mer effektiv ingång till jobb menar du?

Vi har olika erfarenheter, jag och mina vänner sålde mammas bullar på eget bevåg längs med vägkanten. Lite som kidsen som säljer läsk utanför Falsterbo Horse show. Eller plockar burkar på evenemang. Man drivs av att tjäna sina egna pengar.

Alla klassresor var inte superkul men de lärde mig hur resor i grupp funkar tex.

Fast jag vill inte att mina barn ska drivas av att tjäna egna pengar. Eller att de ska ha pengar som en stor drivkraft i sitt liv öht. Så jag skulle vara mycket gladare om de t ex läste mer än vad skolan lär ut om något ämne, än om de la den tiden på att tjäna egna pengar i späd ålder.

Så det är liksom en lärdom jag inte tycker de har så stor nytta av, och som jag tycker de lika gärna kan vara utan. Det är ju det som är problemet med att uppfostra barnen kollektivt i klassen, att jag måste anamma de andra föräldrarnas ideal om vad barnen borde få med sig, även om det går stick i stäv med mina egna värderingar.
 
Min bonus hade en sån läxa under OS. Så det förekommer. När det påtalades att det var på en betalkanal var lärarens svar att det går att se sändningarna över internet.

Bara för att det är en repetition behöver det ju inte betyda att eleven förstår uppgiften i säg. Dom kan ha pratat om löv hela dagen och sett hur dom ser ut. Som läxa har du att du ska rita löven. Men jag som elev förstår inte vad det är läraren vill att jag ska göra. Bara för att man pysslat med något en hel dag så kanske jag inte förstår instruktionen till just den här upg?

Jag har aldrig hört om en skola som hjälper till med läxor. Ända gången det har hänt är under tex "elevens val". Däremot så finns det flera frivillighets organisationer som hjälper till med läxläsning (Och även såna som man betalar för)

Jag frågar igen: Kan du inte se, även om det bara är en repetition, så får dom barnen, som av olika anledningar inte kan göra läxan, sämre förutsättningar i skolan?

Jo men tänk om de eleverna är så få att lärarna kan hjälpa dem? Tänk om övriga 20 barn i klassen kunde läsa eftersom de har läst hemma och bara 4 barn är kvar som inte kan läsa. Tänk om läraren då plötsligt hade tid att hjälpa dem, istället för att ha 20 elever som inte har flyt i läsningen som hen måste hjälpa? Tänk om läraren kunde sitta tio minuter var med de fyra eleverna och lyssna när de läser, för lyssna till fyra elever är tidsmässigt hanterbart till skillnad från 24 elever.

Att ha i läxa att titta på OS på betalkanal är ju bara knäppt och helt galet.
 
Fast här är ju problemet att läraren har gett fel läxor, man kanske i så fall borde ta upp på lärarutbildningen hur man ger läxor? Jag tycker inte att lärare ska ge läxor som kräver en kunnig person som hjälp.

Jag måste ens ha missat hur skolor utan läxor gör sådant här, ges en timma då läraren går ut och barnen pluggar glosorna själva? Eller pluggar man inga glosor. Läser alla historiekapitlet tillsammans på tid och den som läser långsammast får skämmas? eller läser man inte i historieboken alls? Eller läser läraren det högt? Det känns som att det kan bli hård press på lättstressade elever i klassrummet här. Som att alltid hamnar någon i kläm.

Men egentligen håller jag med dig helt och hållet, läxor ska inte kräva experthjälp utan vara på barnets nivå.

Sedan de andra sätten att veta hur barnet ligger till, är inte de krångligare och kräver skickligare föräldrar? Har en bekant som är lärare och hen hade inte lyckats få ur sitt barns lärare hur barnet låg till i skolan. Långt efter, men läraren sa ingenting ens på direkt fråga.

Mina föräldrar frågade min mellanstadielärare hur jag låg till i matte och fick svaret att det var bra. Sen fick vi räkna in det på ett sommarlov eftersom jag inte hade räknat alls. Vi hade nån montessorievariant där vi hade beting och fick välja vilken ordning vi gjorde saker.
Så även om man får svar så behöver det ju inte vara rätt. Jag hade lyckligtvis inte svårt för matte samt föräldrar som nu fick ta sig tid under sommaren. Jag skulle lätt påstå att läxor varit vettigare i sammanhanget-
 
Det blev såklart fel, helst ska läxläsningen göras 5 minuter PER dag i en vecka. Ja exklusive helgen.

Men jo, det finns rätt mycket att träna bara på 5 minuter en dag i veckan. Särskilt med föräldrar som inte kan svenska, med barn som har lite ordförståelse. Att kunna reflekter och återberätta kan vara nog så svårt.
När barnen blir äldre så ska läxor vara mer självgående och inte ett helt projekt.
Jo det ger jättemycket. En kollegas dotter kunde inte läsa när hon var 9, men lärarna sopade det lite under mattan. Hon bytte skola och fick ett rejält program där hon skulle bla läsa fem minuter per dag med mamma. Hemskt såklart att mamman var tvungen att göra något slags arbete, men hon kunde i alla fall läsa till jul och det var innan utredningen om dyslexi ens var klar.
 
Jo men tänk om de eleverna är så få att lärarna kan hjälpa dem? Tänk om övriga 20 barn i klassen kunde läsa eftersom de har läst hemma och bara 4 barn är kvar som inte kan läsa. Tänk om läraren då plötsligt hade tid att hjälpa dem, istället för att ha 20 elever som inte har flyt i läsningen som hen måste hjälpa? Tänk om läraren kunde sitta tio minuter var med de fyra eleverna och lyssna när de läser, för lyssna till fyra elever är tidsmässigt hanterbart till skillnad från 24 elever.

Att ha i läxa att titta på OS på betalkanal är ju bara knäppt och helt galet.
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig tänkt på det på det sättet som du beskriver det. Och absolut du har en poäng. Som jag skrivit tidigare så är läsning det jag kan acceptera som läxa eftersom det krävs så stor mängdträning.
Men jag känner ändå att skolan inte kan lägga det ansvaret på en elev, att blir inte läxan gjord hemma så får du svårt att hänga med i undervisningen lektionen efter.

Men absolut, du gav mig en tankeställare :p
 
Det är ingen lag på att hjälpa till och jag ser det som ett större problem att folk utnyttjar de som faktiskt hjälper till. Klassiskt scenario, en pappa agerar lagledare för laget. Kallar till matcher, fixar plan och domare och material och skjuts. De flesta föräldrar orkar inte ens svara ja eller nej på om de kommer.
Men Gud nåde om Lisa inte blir kallad nästa vecka!
Lisas föräldrar ville ju inte ens att hon skulle spela fotboll, inte Lisa heller. De skickar dit henne för den sociala pressen och för att alla säger att barn måste spela fotboll för att lära sig laganda. De önskar, hoppas och ber att träningarna och matcherna bidde färre och att de andra föräldrarna inte skrek så förbaskat på de stackars 14 åriga domarna.
 
Mina föräldrar frågade min mellanstadielärare hur jag låg till i matte och fick svaret att det var bra. Sen fick vi räkna in det på ett sommarlov eftersom jag inte hade räknat alls. Vi hade nån montessorievariant där vi hade beting och fick välja vilken ordning vi gjorde saker.
Så även om man får svar så behöver det ju inte vara rätt. Jag hade lyckligtvis inte svårt för matte samt föräldrar som nu fick ta sig tid under sommaren. Jag skulle lätt påstå att läxor varit vettigare i sammanhanget-
Samtidigt kan väl jag känna att du då inte har haft någon typ utav uppföljning med din lärare. Hade liknande hänt på skolan jag gick på i högstadiet hade mina lärare mejlat/ringt mina föräldrar illa kvickt om man såg att det inte hände något. Jag hade även planering som mina föräldrar kunde följa och min skola hade även föräldra inloggning (här behöver man ju internet...) där dom kunde följa vad jag gjort/inte gjort samt betyg på det jag gjort.
Hemmet-skola dialog är viktig.
 
Själv har jag aldrig varit med om att det handlar om läxor till betalkanaler eller Internet. Är det så tycker jag man ska ta upp det med läraren och vidare rektorn om man inte får något gehör.

Läxor ska vara genomförbara och en repetition av vad som hänt under lektionerna. Inte huxflux föräldrarna ska ha en egen lektion för sina barn. Då förstår jag att man reagerar! Med all rätta.

Många skolar hjälper till med läxor om föräldrarna inte har möjlighet. Det behöver inte handla om föräldrar som missbrukar, utan bara har mycket i livet och känner sig stressade. Sådant får i sådana fall göras med personal.
(På en rast t.ex.
När barnen blir äldre förväntas de klara av det själva. Men då ska uppgiften motsvara eleven kunskap och ansvar.)

På min sons skola innebär det att eleverna (7 till 9-åringar) ska gå till kyrkan för att få läxhjälp av kyrkans frivilliga. Läxhjälpen finns alltså inte i skolan utan barnen måste traska iväg till kyrkan vilket innebär en promenad på egen hand som jag inte är bekväm med att min 8-åring går själv.
 
Spola en isbana tex. Eller nåt annat för att förbättra miljön ditt barn vistas i. Du gör väl andra tråkiga saker för barnet skull?

Mina barn diggar inte skridskoåkning så om jag spolar en isbana till andras barn, vad gör deras föräldrar för mina barn? Fixar ponnyridning? En dag på Laserdome?

Det ideella arbete vi lägger på förskolan (som är privat och helt självvalt) handlar om att städa lokalerna/gården samt enklare renovering (mer avancerade saker sköter vaktmästaren). Det handlar om att hålla miljön hälsosam och säker. Inte om att lägga energi på att främja en specifik grupps intressen. En isbana är jäkligt specifikt och faktiskt inte något som alla barn kommer ha glädje av.
 
Men bara för att du inte gillade klassresor betyder inte det att ditt barn inte heller gör det? Han kanske älskar resorna.

Jag är irriterad på föräldrar som vill ha men inte bidra. Är man fine med att barnen inte får frukt, isbanor, utflykter osv så go ahead. Jag tycker synd om barnen som missar det dock.
Men jag vill ju inte ha ;)
Jag är jättenöjd om klassen går till biblioteket eller ut i skogen bakom skolan och plockar löv eller åker buss till närmsta museum. Antar att vi har fördelen att bo i en större stad.
Jag skickar med frukt, självklart. Har inte ens klagat på det, även om andra föräldrar påpekade problemet med det på föräldramötet.

Kommunen har lagt så mycket pengar på vår skolgård att man rent av skäms, klätterväggar, crosscykelbanor, skateramper, träskepp osv. Så där är inga problem, barnen klättrar mest i träd och de är den bit jag är gladast över!

Om mitt barn jättegärna vill ha en klassresa så tycker jag att han ska diskutera det med sina klasskompisar och att de tillsammans ska ordna det, de behöver inte åka till Köpenhamn och kolla in porrkvarteren eller vara smällfulla på Estonia för min skull. Men om de vill och ordnar det så javisst jag bakar gärna bullar om min son frågar (är till och med bra på det), det är onekligen en nyttig erfarenhet att bli bestulen i vandrarhemmets sovsal :D eller gråta över att man inte blev medbjuden ut. Men jag vill inte att klassföräldern ska pressa fram det för att kunna skryta på jobbet ;).

Om skolan behövde målas om och kommunen vägrade betala, så visst jag skulle kunna tänka mig ;) men sist anställde rektorn ett gäng tonåringar tidigare elever som sommarjobb och det blev väldigt lyckat, speciellt för sammanhållningen i området.
 
Samtidigt kan väl jag känna att du då inte har haft någon typ utav uppföljning med din lärare. Hade liknande hänt på skolan jag gick på i högstadiet hade mina lärare mejlat/ringt mina föräldrar illa kvickt om man såg att det inte hände något. Jag hade även planering som mina föräldrar kunde följa och min skola hade även föräldra inloggning (här behöver man ju internet...) där dom kunde följa vad jag gjort/inte gjort samt betyg på det jag gjort.
Hemmet-skola dialog är viktig.

Vi hade nog ingen uppföljning alls. Problemet var ju att min lärare hade ingen aning om att jag inte gjorde någon matte. Jag var liksom inget struligt barn utan ambitiös. Men när jag kunde välja vad jag ville göra på lektionerna så var det inte matte utan typ bild.
Detta inträffade tidigt nittotal. Det var tiden när vi hade skrivmaskinsskrivning på schemat så informationsmöjligheter via nätet var obefintliga Jag vet inte hur de skulle göra annat än att fråga läraren hur det gick när de misstänkte att det inte hände mycket. Tycker du att de borde gått vidare när läraren säger att deras barn pluggar bra?
 
Jag gick både högstadiet och gymnasiet utan läxor. Överlag så handlar deras tankesätt om att eleven planerar sin egen tid, vet ajg att jag har svårare för engelska sitter jag längre med den än jag gör med matten. Skolan ger ut schema redan när man börjar terminen ö ver prov och liknande som kommer inför hela terminen. Det här gör som sagt att jag kan planera mitt arbete och göra det jag ska under skoltid och inte behöver sitta hemma (sen kunde jag självklart göra det, men det var inget tvång)

Om man ska ta just glosor som exempel så har jag aldrig haft regelrätta glosor som många andra som får 10 ord i veckan... Men dom gånger vi har haft ord vi ska lära oss tex så har vi då suttit med en eller flera kompisar och tränat.
Läsa en faktabok har jag heller aldrig haft på det sättet, att läsa ifrån pärm till pärm, utan jag har snarare haft föreläsningar med lärare, och sen tex instuderingsfrågor och sen haft hjälp av devere uppslagsverk som både böcker och internet. Allt detta har då funnits på skolan eller kunnat låna på skolan.
Jag har blivit lärd ifrån skolan hur man planerar sitt arbete samt hur man söker upp information. Vilket jag tycker är viktigare inför ett vuxen liv än veta vad kungen år 1750 hete...

På lågstadiet när vi läste så läste vi oftast högt tillsammans. Antingen så läste läraren eller så läste vi elever högt för varandra. Självklart hade vi alla egen bok framför oss för att kunna följa med i texten.

Har en bekant som är lärare och hen hade inte lyckats få ur sitt barns lärare hur barnet låg till i skolan. Långt efter, men läraren sa ingenting ens på direkt fråga - ja i just det specifika fallet skulle jag väl rätt och slätt säga att jag tycker att det är en väldigt kass lärare som inte kan svara på en sån fråga. 9 av 10 skolor har ju någon typ utav veckobrev där det berättas vad barnen gjort under veckan. Läraren skulle som expempel i det mejlet som skickas ut skriva en kort kommentar om varje barn till deras förälder. Bonusen har ju som sagt veckoplanering i skolan med följande utvärdering. Då kan vi se att hon veckan som kommer ska göra sida 40-45 i matten. I utvärderingen kan vi sen läsa att hon bara gjort till sida 42 och en förklaring på varför.
Ah, jo men folk är olika. Jag hade aldrig klarat den planeringen som liten. Jag var alldeles för ostrukturerad. Dessutom var jag dålig på allt, fanns inget ämne jag gled igenom för att kunna koncentrera mig på ett annat svårare under lektionen, jag dagdrömde också. Plugga glosor med vänner (hemma som läxa tex) fick hela min hjärna att låsa sig och ingenting fastnade. Läsa tyst tillsammans ett kapitel hela klassen var väldigt stressande trots att jag var snabb, alla ropade in när de var klara eller smällde högt igen boken. Jag hade sådan himla tur med lärare, speciallärare, mamma osv så jag lyckades alltid ligga i mitten av klassen hela lågstadiet ändå. Från högstadiet var det inga konstigheter längre. Enklare struktur kanske.

Att läsa högt tillsammans, i kör, är tydligen en väldigt bra pedagogik för att få barn att lära sig läsa däremot. Såg ett amerikanskt program om det. Samma med en som läser och andra som följer med fingret. Bra idé.

Man kanske skulle kunna säga att jag skulle ha lärt mig, men faktum är att min lillebror gick med precis den typen av pedagogik fram tills nu (mycket priviligierade föräldrar) och ligger något vansinnigt mycket efter. Det passade självklart andra elever helt perfekt.

Sedan, så din lärare var bra på att berätta för föräldrarna hur barnet låg till men komplett usel på att ge läxor? Tur och otur för dig, någon annan kanske är usel på att meddela inlärningsstatus men bra på att ge läxor. Så lärarutbildningen borde berätta för lärare hur de meddelar elevernas status i inlärning och hur de ger läxor. Så går vi inte på deras medfödda eventuella talang utan på något som ingår i en utbildning.
 
Mina föräldrar frågade min mellanstadielärare hur jag låg till i matte och fick svaret att det var bra. Sen fick vi räkna in det på ett sommarlov eftersom jag inte hade räknat alls. Vi hade nån montessorievariant där vi hade beting och fick välja vilken ordning vi gjorde saker.
Så även om man får svar så behöver det ju inte vara rätt. Jag hade lyckligtvis inte svårt för matte samt föräldrar som nu fick ta sig tid under sommaren. Jag skulle lätt påstå att läxor varit vettigare i sammanhanget-
Som min lillebror då! Samma där, vet ju inte om lärarna ljög eller inte visste helt enkelt. Men det gick jättebra allting, tills de råkade byta skola... ojojoj.

Där har man lärt sig någonting, lita aldrig på att ditt barn faktiskt kan någonting eller ligger i fas bara för att läraren påstår det även på upprepade frågor. Har stött på minst tre barn där föräldrarna chockats (nämnda i tråden).
 
Senast ändrad:
Hade föräldrarföreningen skickat ett sånt brev till mina föräldrar, och farsan hade läst det så hade jag fått stryk. På riktigt.
Det var liksom redan nog att ungen kostade pengar i övrigt.

Skolan ska ha hand om skol-grejer, punkt slut. Det finns många barn som gärna slipper ha en förälder som förgiftar tillvaron där också. Samma med fritidsaktiviteter.
 
Jovisst, om man faktiskt vill ha det där man arbetar för. Men även i det läget skulle jag hellre se att man fick lära sig att åtminstone närma sig något som liknade en effektiv och rationell ingång till arbetet, eller att de därför att de är barn helt slipper arbeta (egentligen det mest rimliga). De där förbannade loppisarna och bullarna man ska sälja och köpa till varandra är motsatsen till det. Jag ser inte att man lär sig något alls av det. Om barnen frågade mig vad de ska lära sig av det, skulle jag inte ha något svar (förutom att vi måste anpassa oss till de klämkäcka föräldrarna så att vi slipper sociala sanktioner - mitt ena barn skulle tycka att det var ett fullgott skäl, mitt andra barn skulle hellre ta de sociala sanktionerna än det meningslösa och ineffektiva arbetet).
I de här lägena förklarar jag för barnen att det är så här ett demokratiskt samhälle ser ut, majoriteten vill något och pengar behövs, alltså får alla hjälpa till. Precis som det ser ut när man bli vuxen, visserligen har vi allt mer gått ifrån arbetskraft och istället tar in pengar men alla måste bidra. Jag personligen har noll och inget intresse av en ishall i kommunen men i och med att samhället vill ha en ishall så är jag så illa tvungen att bidra för att få vara en del av samhället.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp