Föräldraförening på skolan

Men jag vill ju inte ha ;)
Jag är jättenöjd om klassen går till biblioteket eller ut i skogen bakom skolan och plockar löv eller åker buss till närmsta museum. Antar att vi har fördelen att bo i en större stad.
Jag skickar med frukt, självklart. Har inte ens klagat på det, även om andra föräldrar påpekade problemet med det på föräldramötet.

Kommunen har lagt så mycket pengar på vår skolgård att man rent av skäms, klätterväggar, crosscykelbanor, skateramper, träskepp osv. Så där är inga problem, barnen klättrar mest i träd och de är den bit jag är gladast över!

Om mitt barn jättegärna vill ha en klassresa så tycker jag att han ska diskutera det med sina klasskompisar och att de tillsammans ska ordna det, de behöver inte åka till Köpenhamn och kolla in porrkvarteren eller vara smällfulla på Estonia för min skull. Men om de vill och ordnar det så javisst jag bakar gärna bullar om min son frågar (är till och med bra på det), det är onekligen en nyttig erfarenhet att bli bestulen i vandrarhemmets sovsal :D eller gråta över att man inte blev medbjuden ut. Men jag vill inte att klassföräldern ska pressa fram det för att kunna skryta på jobbet ;).

Om skolan behövde målas om och kommunen vägrade betala, så visst jag skulle kunna tänka mig ;) men sist anställde rektorn ett gäng tonåringar tidigare elever som sommarjobb och det blev väldigt lyckat, speciellt för sammanhållningen i området.

Jag tror inte det handlar om skryt utan föräldrar som vill göra gott. Om du inte vill, delta på mötena och föreslå en annan förhållning.

Detsamma skulle jag då vilja säga.
Nå, det visade sig ju att @Mabuse förklarar vad en legitim beslutande församling är för något i inlägget ovanför det inlägg jag citerar här.

Desutom tror jag inte att majoriteten av föräldrarna har varit för de olika überkäcka föräldrainsatser som kommit på tal - och ibland genomförts - under mina barns skoltid. Det är helt andra maktspel än demokratiska inblandade i det där. Om det nu hade funnits en legitim demokratiskt beslutande församling vid tillfällena, då, vilket det ju inte har gjort. Ett antal föräldrar som är hopfösta på ett föräldramöte är inte en sådan församling.

Du skyler över den typen av maktspel med retorik, såsom tal om demokrati. Det är verkligen ett väldigt dåligt sätt att lära barn vad demokrati är. Det är också ett dåligt sätt att lära dem hur olika sociala spel äger rum i grupper, eftersom de får felaktiga analysinstrument.

Jag betalar för en del tjänster men inte för andra, det är väl inget svårbegripligt koncept?

Jag har har inte sagt att jag inte vill göra tråkgöra för att jag har en examen, jag har sagt att jag har skaffat mig en examen för att slippa göra dåligt betalt tråkgöra för mitt levebröd. Jag har försökt lära mig nånting folk är beredda att betala för att jag ska göra, helt enkelt.

Sen gör jag förstås precis som alla andra en massa trist hushållsarbete, men inte i syfte att dra in pengar.

Du tycks ha fått för dig att jag pga examen är för fin i kanten att göra sånt som är tråkigt? Så är det inte, det är ditt hjärnspöke. Däremot så har jag utbildat mig för att ha andra och mer effektiva alternativ än tråkgöra (för mig) för att dra in pengar. Ska man dra in pengar i den storleksordningen som krävs för att finansiera en skola, så är det mycket mer effektivt att jag lönearbetar än att jag ordnar loppis. Lite som att gräva en grop med en sked fast man har köpt en spade, just för att ha till gropgrävning.

Med tanke på att din examen alltid är ursäkten i trådar oavsett vad de handlar om så får man en bild av att den är extremt viktig och definierar dig, ja.

Det är väl ingen som pratar om levebröd här? vi pratar om att ställa upp några timmar eftersom majoriteten vill att kidsen ska ha/göra nåt. Typ som att man måste fika på jobbet ibland för att andra vill fira nåns födelsedag.

Det låter som att det verkligen är dags att förstatliga skolan om kommunerna inte klarar av det varken ekonomiskt eller organisatoriskt. Kämpar de för att få behålla skolorna för att de stoppar pengen i andra ekonomiska hål?
Jag är så enig att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig!

Jag vet inte var pengarna stoppas, hål finns nog alltid, men när det gäller skola och vård så är det inget man kan kompromissa med, känner jag.

Jag upplever dina inlägg på samma sätt. Skolresor är kassa för du inte gillade dem, barn lär sig ingenting.

För mig är det milsvida skillnad på barnarbete och en loppis några timmar.

Anledningen till att det blir loppis och salamiförsäljning när barn ska försöka tjäna pengar, är ju att barnarbete är olagligt. Alltså går det i princip inte att anställa en tolvåring för att utföra något arbete av betydelse, för att vi har valt att begränsa det. Annars skulle de ju inte vara hänvisade till dörrknackning för att få ihop pengar. Bristen på arbete för barn beror på att barnarbete i princip inte är tillåtet.

Arbete i betydelsen "utföra en uppgift mot ekonomisk ersättning" är väl just vad en loppis är? Inte skulle man ordna loppis med barnen om man inte tjänade pengar på det? Och om barn arbetar är det just barnarbete. Anledningen till att den etiketten inte känns bekväm är ju att barnarbete är stigmatiserat.

Så det är ju samma orsak till varför du inte gillar etiketten barnarbete, som till varför det är just försäljning av olika slag som är på tapeten när barn ska försöka tjäna pengar.

Så om den är kass säger du bara jaha? ingen tanke på att föreslå förbättringar, anstränga sig och delta för att genomföra förbättringar? nu förstår jag varför stall ser ut som de gör.
Måste man nödvändigtvis göra förbättringar själv för att få dem? Jag har ett ganska bra exempel här i kommunen. Vi satte vårt äldsta barn på en kommunal riktig skitförskola med urtrist gård och som inte aktivt jobbade för att barnen skulle utvecklas och må bra. Min unge backade i sin utveckling och varje gång jag hämtade henne på sommaren hinkade hon flera glas vatten för det gav de visst bara till barn som frågade (jag var inte ensam om problemet och fick höra samma från andra föräldrar vars barn inte ens kunde prata). Vad hände? Jo. Vårt barn slutade så fort tillfälle gavs. Barnet placerades sedan på en fristående förskola (som inte kräver att föräldrarna ska sköta någonting). Jag mötte senare en familj i lekparken där även deras barn flyttades och det var bevisligen inte de enda för förskolan i fråga som var väldigt stor förut har fått dra ner massor på sin verksamhet då folk hellre sätter sina barn på andra ställen. Det kom ut lappar där det stod att de fristående förskolorna konkurrerar ut dem varpå de behövde dra in på olika saker och sätta ihop grupperna då de inte hade råd med personalen. Ska de reparera det måste de 1. Ändra tänk och kanske byta en hel del personal och 2. Ordna till gårdarna. Kanske även jobba för personalens välmående.

Jag kan inte se någon poäng med att snygga till skolgården för att kommunen vägrar faktiskt. Vill andra göra det så varsågod men tvinga inte in mig i det.

Så om den är kass säger du bara jaha? ingen tanke på att föreslå förbättringar, anstränga sig och delta för att genomföra förbättringar? nu förstår jag varför stall ser ut som de gör.

Jo, man kan engagera sig politiskt eller ta kontakt med beslutsfattare för att försöka påverka och få igenom förbättringar, om man tycker saker borde vara på ett annat sätt. Apropå det där med att lära barnen hur en demokrati fungerar.

Privata stall är inte alls samma sak, det är inte kommunen som bestämmer eller är ansvariga för vilken ordning det ska vara i ett sådant (så länge det inte blir farligt).

Med tanke på att din examen alltid är ursäkten i trådar oavsett vad de handlar om så får man en bild av att den är extremt viktig och definierar dig, ja.

Det är väl ingen som pratar om levebröd här? vi pratar om att ställa upp några timmar eftersom majoriteten vill att kidsen ska ha/göra nåt. Typ som att man måste fika på jobbet ibland för att andra vill fira nåns födelsedag.

Vi pratade ju om aktiviteter i syfte att dra in pengar/göra saker själv för att man inte har råd att betala ett proffs?

Sen blir det superrörigt att blanda in identitet i det hela som du gör - att jag rider är också en viktig del av min identitet, det säger väl ingenting om hur jag tjänar mina pengar? Eller vem som städar hemma? Äpplen och päron, minst sagt.

Långt innan RUT fanns något som hette "operation dagsverke" någon mer som minns?
En dag per termin skulle skolbarnen ägna sig åt hushållsnära tjänster, typ tvätta fönster o liknande, minns inte vilket ändamål pengarna gick till.

Btw. Jag är fortfarande nyfiken på hur lösningen på min familjs situation skulle se ut. Om vi måste ge en anledning till att låta bli att stå på loppis etc för att inte föräldrar som nämns ovan ska börja snacka goja och tycka att vi är lata pga att våra problem inte syns?

ja kanske men jag kommer inte utgå från att allt är skit och kasst utan låta mitt barn testa.
jag gillade inte alla klassresor, vissa var kul, andra inte. Men sånt är livet.

Saken är väl att om man är skeptisk till klassresan som koncept, så tycker man kanske inte att det behöver vara en del av livet? Klassresor är inte en nödvändig del av livet alls, det är något man kan skippa helt och hållet, om du frågar mig.

Lite som en ungdomsfylla, säkert kommer de som dricker tycka att en del fyllor var kul, andra inte, sånt är livet. Men det innebär inte att jag som förälder vill vara behjälplig med att ordna fyllor. Även om det visar sig att mitt barn tycker det är superkul att dricka sig berusad.

Långt innan RUT fanns något som hette "operation dagsverke" någon mer som minns?
En dag per termin skulle skolbarnen ägna sig åt hushållsnära tjänster, typ tvätta fönster o liknande, minns inte vilket ändamål pengarna gick till.

Bistånd.

Jag vill minnas att det stupade på samma sak som diskuterats här: barn har väldigt små möjligheter att få arbeten. Så antingen ska man uppmuntra dem till svartjobb (typ fönstertvätt i bekantskapskretsen) eller också får de gå och tigga med bössor.

Jag "jobbade" på Åhléns i högstadiet och hos pappa på mellanstadiet (med några kompisar) och hos mamma på lågstadiet.

Det är fortfarande en ganska stor organisation i Unicef.

https://unicef.se/operationdagsverke

Då är det inte främmande för dig att de drivs av vinst, att syftet när man jobbar där är att skapa vinst? Att ens barn lär sig sälja är då en klar fördel oavsett tjänst på företaget.

Nä. Det finns massor av jobb på ett företag som inte går ut på att sälja. Till och med om det är en väldigt säljintensiv verksamhet, t ex detaljhandeln. Men visst, om man vill att barnen ska bli säljare, så är det förstås bra om de får lära sig sälja från tidig ålder. Och om man vill att de ska snickare, så kan de lära sig snickra, osv.

Det verkar väldigt enkelspårigt att utgå från att alla barn borde uppmuntras att bli säljare.

För övrigt, även om vi köper premissen att barn borde lära sig hur man driver företag, så vill jag hävda att en grundläggande förståelse för resursanvändning, arbetsdelning och effektivitet är lika viktigt som att kunna sälja. Dvs att inte lägga tio timmar på att dra in pengar man hade kunnat få in en på halvtimme om man gjort det på ett annat sätt. Att inte göra allt själv, utan fundera på vad man ska fokusera på, och vad man ska leja ut till andra. Osv. Att utgå från att företagande=försäljning är en grov och missvisande förenkling.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar