Men jag vill ju inte ha
Jag är jättenöjd om klassen går till biblioteket eller ut i skogen bakom skolan och plockar löv eller åker buss till närmsta museum. Antar att vi har fördelen att bo i en större stad.
Jag skickar med frukt, självklart. Har inte ens klagat på det, även om andra föräldrar påpekade problemet med det på föräldramötet.
Kommunen har lagt så mycket pengar på vår skolgård att man rent av skäms, klätterväggar, crosscykelbanor, skateramper, träskepp osv. Så där är inga problem, barnen klättrar mest i träd och de är den bit jag är gladast över!
Om mitt barn jättegärna vill ha en klassresa så tycker jag att han ska diskutera det med sina klasskompisar och att de tillsammans ska ordna det, de behöver inte åka till Köpenhamn och kolla in porrkvarteren eller vara smällfulla på Estonia för min skull. Men om de vill och ordnar det så javisst jag bakar gärna bullar om min son frågar (är till och med bra på det), det är onekligen en nyttig erfarenhet att bli bestulen i vandrarhemmets sovsal eller gråta över att man inte blev medbjuden ut. Men jag vill inte att klassföräldern ska pressa fram det för att kunna skryta på jobbet .
Om skolan behövde målas om och kommunen vägrade betala, så visst jag skulle kunna tänka mig men sist anställde rektorn ett gäng tonåringar tidigare elever som sommarjobb och det blev väldigt lyckat, speciellt för sammanhållningen i området.
Jag tror inte det handlar om skryt utan föräldrar som vill göra gott. Om du inte vill, delta på mötena och föreslå en annan förhållning.