Nej, det tycker jag inte. Jag tycker det är rimligt att den pedagogiskt kunniga personalen bestämmer. Visst, de ska såklart lyssna på barnen, men jag tycker det vore direkt olämpligt om barnen fick bestämma fritt utifrån vad majoriteten av dem vill. T ex så minns jag att när jag gick i mellanstadiet, så hade vi såna där vresrosbuskage på skolgården. En höst utvecklades, på initiativ av merparten av barnen, en uppslukande lek som tog alla raster i anspråk under några veckor. Leken gick ut på att klassen gjordes om till ett slavsamhälle, där de barn som hade lägst status i gruppen fick bli slavar, och var tvungna att tillbringa alla raster med att framställa klipulver av nyponfröna. Klipulvret levererades sen till härskarna, som använde det till att terrorisera varandra (vill minnas att det bildades rivaliserande gäng som kämpade över herraväldet över olika delar av skolgården) och övriga barn.
Den typen av lekar, när barnen själva får bestämma, är väl anledningen till att barnen inte får bestämma själva, utan att man brukar tycka det är bättre att de vuxna får makten att bestämma och styra upp barnens lekar.