Föräldraförening på skolan

Nej men det är väl rimligt att majoriteten bestämmer? Oavsett om det är isbana eller bibliotek

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker det är rimligt att den pedagogiskt kunniga personalen bestämmer. Visst, de ska såklart lyssna på barnen, men jag tycker det vore direkt olämpligt om barnen fick bestämma fritt utifrån vad majoriteten av dem vill. T ex så minns jag att när jag gick i mellanstadiet, så hade vi såna där vresrosbuskage på skolgården. En höst utvecklades, på initiativ av merparten av barnen, en uppslukande lek som tog alla raster i anspråk under några veckor. Leken gick ut på att klassen gjordes om till ett slavsamhälle, där de barn som hade lägst status i gruppen fick bli slavar, och var tvungna att tillbringa alla raster med att framställa klipulver av nyponfröna. Klipulvret levererades sen till härskarna, som använde det till att terrorisera varandra (vill minnas att det bildades rivaliserande gäng som kämpade över herraväldet över olika delar av skolgården) och övriga barn.

Den typen av lekar, när barnen själva får bestämma, är väl anledningen till att barnen inte får bestämma själva, utan att man brukar tycka det är bättre att de vuxna får makten att bestämma och styra upp barnens lekar.

Min känsla är att detta i mångt och mycket är en stad/land-diskussion. Jag tror, utan att veta, att de stora olikheterna ligger där.

Själv såg jag nyss denna, som rekommenderas: http://www.svtplay.se/video/10416454/resten-av-sverige/resten-av-sverige-avsnitt-1

Jag är uppvuxen i glesbygd. Vi var 7 elever i min klass. Totalt var det ca 60 elever på skolan (åk 1-6). Det var aldrig snack om att föräldrarna skulle sköta varken skolgård eller skola. Det gjorde kommunen. Föräldraförening fanns verkligen inte.

Jag är uppvuxen i glesbygd. Vi var 7 elever i min klass. Totalt var det ca 60 elever på skolan (åk 1-6). Det var aldrig snack om att föräldrarna skulle sköta varken skolgård eller skola. Det gjorde kommunen. Föräldraförening fanns verkligen inte.

Om du läser mina tidigare inlägg så var det precis samma för mig. Tråden handlar dock om nutid.

Jag håller med de som anser att skolans ytor är skolans ansvar. Min dotter har också börjat förskoleklass nu och ska ha frukt med sig varje dag, vilket jag tycker är lite märkligt men ändå köper. Däremot hade jag aldrig någonsin stått och städat gården - köpt in pulkor till ungarna (det SKA en skola eller fritids stå för anser jag) och verkligen inte stått och spolat en isbana flera gånger per vinter. Jag jobbar 100 procent och pluggar 200, den tid vi har över på eftermiddagen går åt till barnens egna aktiviteter, på helgen är det oftast någon aktivitet och sedan vila vilket är viktigare för barnen än att spola isbanor för att de ska kunna åka någongång på skolan, mer har jag inte tid med helt enkelt och där hade jag sagt ifrån direkt och säkert tänt på alla cylindrar. Skolresa och sätta in pengar hit och dit är jag också tveksam till, vi sparade betydligt mer i vår klass men skolresan var inte så rolig att det var värt det. Som ensamstående förälder i perioder där min ekonomi är den enda i hushållet har jag betydligt bättre hål att stoppa pengar i. Som ensamstående förälder i perioder har jag heller inte tid eller möjlighet till flera extra åttaganden för barnens del mer än det som är i diverse föreningar för fritidsaktiviteter.

Jag förstår problemet, men min lösning är att betala mer i skatt så vi kan avlöna en fritidspedagog så att de eventuellt kan göra utflykter, i den mån det behövs. (Jag kan tycka att det är viktigare att de lägger krutet på att få till en bra social miljö och aktiviteter på plats än att de åker iväg på utflykter.) I vilket fall är inte min lösning att själv gå dit och leka fritidsledare på min fritid. För om jag ska göra det kan jag inte jobba heltid, och då blir det mindre skatt och ännu mindre pengar till skola/fritids.

Håller med!
Dessutom riskerar skolans beroende av engagerade föräldrar att skapa tämligen ojämlika förutsättningar för barn som bor i olika socialt och ekonomiskt resursstarka områden.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker det är rimligt att den pedagogiskt kunniga personalen bestämmer. Visst, de ska såklart lyssna på barnen, men jag tycker det vore direkt olämpligt om barnen fick bestämma fritt utifrån vad majoriteten av dem vill. T ex så minns jag att när jag gick i mellanstadiet, så hade vi såna där vresrosbuskage på skolgården. En höst utvecklades, på initiativ av merparten av barnen, en uppslukande lek som tog alla raster i anspråk under några veckor. Leken gick ut på att klassen gjordes om till ett slavsamhälle, där de barn som hade lägst status i gruppen fick bli slavar, och var tvungna att tillbringa alla raster med att framställa klipulver av nyponfröna. Klipulvret levererades sen till härskarna, som använde det till att terrorisera varandra (vill minnas att det bildades rivaliserande gäng som kämpade över herraväldet över olika delar av skolgården) och övriga barn.

Den typen av lekar, när barnen själva får bestämma, är väl anledningen till att barnen inte får bestämma själva, utan att man brukar tycka det är bättre att de vuxna får makten att bestämma och styra upp barnens lekar.
Lord of the flies eller varför inte Catcher in the rye?

Uppenbarligen missades det att lära dig läsförståelse i skolan o/e senare i livet.
Jo, man kan engagera sig politiskt eller ta kontakt med beslutsfattare för att försöka påverka och få igenom förbättringar, om man tycker saker borde vara på ett annat sätt. Apropå det där med att lära barnen hur en demokrati fungerar.

Privata stall är inte alls samma sak, det är inte kommunen som bestämmer eller är ansvariga för vilken ordning det ska vara i ett sådant (så länge det inte blir farligt).

Hur många föräldrar gör det? hur många av er som avskyr skolresor har tagit upp det politiskt? Eller låter ni bara kidsen åka ändå?

stall är precis samma sak "fy vilka kassa hagar, det får nån annan fixa".

Bistånd.

Jag vill minnas att det stupade på samma sak som diskuterats här: barn har väldigt små möjligheter att få arbeten. Så antingen ska man uppmuntra dem till svartjobb (typ fönstertvätt i bekantskapskretsen) eller också får de gå och tigga med bössor.
Eller sälja de där hemska majblommorna! "Ni MÅSTE sälja si och så många majblommor" och man gick runt hos grannarna, stod utanför Ica och led för de där jävla blommornas skull och så kommer kompisens morsa och talar om för en att om man ska lyckas sälja några blommor måste man le och säga hej och vad det var :arghh: vad man fick för det? Några få tior. Fy fan.

Det är mycket möjligt eller kanske troligt att om mina barn VILL göra något sådant hjälper vi förmodligen till på det sätt vi kan just för stunden men om de själva inte vill ser jag verkligen ingen poäng att vi ska uppmuntra det. Det är väl det som är poängen med ideellt arbete tänker jag. Vi tänker ju att de måste få ha aktiviteter om de vill oavsett om det är ridning, hockey eller sälja pepparkakor och självklart vill vi hjälpa till i den mån vi kan. däremot kan det bli helt vridet om man tvingas in i det och jag är nog inte sen att påtala problemet med det. Jag har bland annat mailat en gymnasielärare och påpekat problemet med att skriva att man med sina föräldrar ska göra någonting. Texten var skickad till en tonåring i familjehem.

Vi pratade ju om aktiviteter i syfte att dra in pengar/göra saker själv för att man inte har råd att betala ett proffs?

Sen blir det superrörigt att blanda in identitet i det hela som du gör - att jag rider är också en viktig del av min identitet, det säger väl ingenting om hur jag tjänar mina pengar? Eller vem som städar hemma? Äpplen och päron, minst sagt.

Majoriteten har råd att betala, det är du inte ensam om. Men för mig tex är det bra att barnen ser vad som krävs för att kunna åka iväg och att inte utmärka det barn som inte föräldrar med möjlighet att betala.

Att liksom Stocksunds IF ta en hög avgift och ha avlönad personal är absolut en lösning men det är kanske ingen tillfällighet att den föreningen tillhör Danderyd och inte Rosengård. Vill vi ha den segregeringen?

Hur många föräldrar gör det? hur många av er som avskyr skolresor har tagit upp det politiskt? Eller låter ni bara kidsen åka ändå?

stall är precis samma sak "fy vilka kassa hagar, det får nån annan fixa".

Du blandar ihop saker. Skolresor ligger ju inte på kommunen, det är väl något föräldraföreningen har bestämt?

Om jag däremot tycker skolgården är kass/tråkig/farlig, då är kommunen rätt adress. Eller så byter man skola. Att själv hugga in och handgripligen ändra är inte den enda lämpliga reaktionen när man ser något som behöver ändras.

Om jag tycker mina egna hagar är kassa, så verkar det ju helt meningslöst att lägga krut på att försöka få kommunen att åtgärda dem. Om den kommunala ridskolan har kassa hagar däremot, då kan det vara rätt adress. Om jag tycker stallägaren har kassa hagar så är det fullt möjligt att byta stall till ett med bättre hagar. Kort sagt, hur man bäst agerar beror väldigt mycket på vem som äger och ansvarar för anläggningen.

Majoriteten har råd att betala, det är du inte ensam om. Men för mig tex är det bra att barnen ser vad som krävs för att kunna åka iväg och att inte utmärka det barn som inte föräldrar med möjlighet att betala.

Att liksom Stocksunds IF ta en hög avgift och ha avlönad personal är absolut en lösning men det är kanske ingen tillfällighet att den föreningen tillhör Danderyd och inte Rosengård. Vill vi ha den segregeringen?

Nu hänger jag inte med. Tror du att barnen från Rosengård skulle träna i Stocksunds IF om den var helt ideell? Det vanliga är väl att man tränar i den närmsta klubben, och klubben kommer därför präglas av dem som bor i närheten. Det torde vara bostadssegregationen som ger upphov till föreningsskillnaden, inte tvärtom.

Nä. Det finns massor av jobb på ett företag som inte går ut på att sälja. Till och med om det är en väldigt säljintensiv verksamhet, t ex detaljhandeln. Men visst, om man vill att barnen ska bli säljare, så är det förstås bra om de får lära sig sälja från tidig ålder. Och om man vill att de ska snickare, så kan de lära sig snickra, osv.

Det verkar väldigt enkelspårigt att utgå från att alla barn borde uppmuntras att bli säljare.

För övrigt, även om vi köper premissen att barn borde lära sig hur man driver företag, så vill jag hävda att en grundläggande förståelse för resursanvändning, arbetsdelning och effektivitet är lika viktigt som att kunna sälja. Dvs att inte lägga tio timmar på att dra in pengar man hade kunnat få in en på halvtimme om man gjort det på ett annat sätt. Att inte göra allt själv, utan fundera på vad man ska fokusera på, och vad man ska leja ut till andra. Osv. Att utgå från att företagande=försäljning är en grov och missvisande förenkling.

Självklart är den grov men jag håller inte med dig, i ett företag har alla kunder.
Resurseffektivisering är viktigt absolut men jag tycker inte man behöver peka ut de föräldrar och barn som är mindre effektiva. Jag är fine med att leja ut städningen på kontoret men jag tänker inte lära mitt barn att leja ut städningen efter sig i sitt rum.

Nu hänger jag inte med. Tror du att barnen från Rosengård skulle träna i Stocksunds IF om den var helt ideell? Det vanliga är väl att man tränar i den närmsta klubben, och klubben kommer därför präglas av dem som bor i närheten. Det torde vara bostadssegregationen som ger upphov till föreningsskillnaden, inte tvärtom.

Det finns andra ideella föreningar i Stocksunds område. De som betalar är rätt uppenbart de med noll intresse av att delta i sina barns aktiviteter.

Nu syftade jag inte på majoriteten av barn. För mig uppstår sådana lekar när miljön inte stimulerar kids till annat.

Det valet har verkligen inte alla.

Nej, så kan det vara. Då återstår påverka kommunpolitikerna. Och går inte det heller, och skolgården är direkt farlig - tja, då får man säkert hugga in själv. Eller flytta, för att man tänker att jag kan inte låta barnen växa upp här där kommunen prioriterar barnens skola så lågt, det här går inte.

Min poäng är att det finns flera olika handlingsalternativ. Inte bara gör det själv eller rulla tummarna.

Min gamla skola finns kvar, i samma omfattning och regi.

Har du barn i den och kan jämföra hur det fungerar i verkligheten? Naturligtvis är det inte lika överallt, jag generaliserar också en hel del men med utgångspunkt i egen skolgång för 30 år sen och mina barns under den senaste 10-årsperioden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar