Vet du vad jag har doktorerat i? Företagsekonomi. Jag tror att jag kanske vet något lite om hur privata, vinstdrivande företag fungerar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du vad jag har doktorerat i? Företagsekonomi. Jag tror att jag kanske vet något lite om hur privata, vinstdrivande företag fungerar.
Jovisst, kommunen styrs med demokratiska metoder, där olika beslut kan gynna olika personer olika mycket osv. Klassen är inte en beslutande församling och behöver alltså inte styras med demolratiska metoder. Och bör antagligen heller inte styras så, skolbarn bör stå under vuxnas ansvar och pedagogiska ledning på ett sätt som inte nödvändigtvis är demokratiskt.I de här lägena förklarar jag för barnen att det är så här ett demokratiskt samhälle ser ut, majoriteten vill något och pengar behövs, alltså får alla hjälpa till. Precis som det ser ut när man bli vuxen, visserligen har vi allt mer gått ifrån arbetskraft och istället tar in pengar men alla måste bidra. Jag personligen har noll och inget intresse av en ishall i kommunen men i och med att samhället vill ha en ishall så är jag så illa tvungen att bidra för att få vara en del av samhället.
Så du anser inte att en klass ska ta beslut med demokratiska metoder? I vilket sammanhang ska barnen få börja prova på det demokratiska systemet då? Men visst det är inte folkvalt men någonstans måste man börja och då är klassen och skolan ett väldigt bra ställe eftersom det är begripligt för barnen att det är en del av deras liv.Jovisst, kommunen styrs med demokratiska metoder, där olika beslut kan gynna olika personer olika mycket osv. Klassen är inte en beslutande församling och behöver alltså inte styras med demolratiska metoder. Och bör antagligen heller inte styras så, skolbarn bör stå under vuxnas ansvar och pedagogiska ledning på ett sätt som inte nödvändigtvis är demokratiskt.
Demokrati betyder inte heller att vilken som helst självutnämnd föräldraförening legitimt kan fatta beslut över vad jag gör på fritiden. Man behöver sätt att avgöra vad som ska omfattas av de demokratiska besluten för att det ens ska vara fråga om demokrati.
Det är alltså inte heller i klassen, inom klassen, man i första hand lär sig de demokratiska spelreglerna.
Det är ju viktigt att barnen lär sig vilken sorts beslutsmetoder som gäller i vilka sammanhang. Att inbilla dem att alla grupper styrs demokratiskt är ju att vilseleda dem.
Ungefär det vore det ju bättre om du förklarade för barnen eftersom det stämmer bättre med verkligheten.
Du förstod inte vad jag skrev, alltså.Så du anser inte att en klass ska ta beslut med demokratiska metoder? I vilket sammanhang ska barnen få börja prova på det demokratiska systemet då? Men visst det är inte folkvalt men någonstans måste man börja och då är klassen och skolan ett väldigt bra ställe eftersom det är begripligt för barnen att det är en del av deras liv.
Det är ett problem att så många unga idag inte förstår deras ansvar och möjligheter att påverka vad som händer i samhället och politiken, alltså måste skolan ta ett större ansvar för att visa det demokratiska samhället vi lever i och är en del av.
Att lära barnen att de har en möjlighet att påverka är betydligt viktigare än lära dem att de ibland inte kommer att lyckas. Det kommer de att upptäcka ändå, tyvärr.
Så du ska vara hemma för att det är för dyrt med städare men betala nån att sköta dina barns aktiviteter? Jag förstår inte ditt resonemang.
ska du städa med tanke på din examen?
Du förstod inte vad jag skrev, alltså.
Så du anser inte att en klass ska ta beslut med demokratiska metoder? I vilket sammanhang ska barnen få börja prova på det demokratiska systemet då? Men visst det är inte folkvalt men någonstans måste man börja och då är klassen och skolan ett väldigt bra ställe eftersom det är begripligt för barnen att det är en del av deras liv.
Det är ett problem att så många unga idag inte förstår deras ansvar och möjligheter att påverka vad som händer i samhället och politiken, alltså måste skolan ta ett större ansvar för att visa det demokratiska samhället vi lever i och är en del av.
Att lära barnen att de har en möjlighet att påverka är betydligt viktigare än lära dem att de ibland inte kommer att lyckas. Det kommer de att upptäcka ändå, tyvärr.
Detsamma skulle jag då vilja säga.Du förstod inte vad jag skrev, alltså.
Att göra grejer för sin eller andras ungar - är det så katastrofalt att behöva spola en isbana en gång per termin bara för att min unge vill inte åka skridskor? Det kanske finns 25 ungar som vill.
Så om mitt barn har dyslexi och tycker att böcker och bibliotek är jobbigt så borde jag se till att de inte finns? För det är ju lite utstuderat elakt att det ska finnas bibliotek när mitt barn har svårt att läsa... (Nej mitt barn har inte dyslexi.)En isbana är ju en aktiv försämring av skolgården om man inte gillar att åka skridskor. Att lägga ner tid på att aktivt försämra för mitt barn känns kanske inte superlockande. Det blir lite som att hjälpa till att göra en enorm spenatodling så att alla barn kan få spenat till lunch varje dag, om jag har ett barn som hatar spenat. Verkar nästan lite utstuderat elakt mot barnet, kan jag tycka.
En isbana är ju en aktiv försämring av skolgården om man inte gillar att åka skridskor. Att lägga ner tid på att aktivt försämra för mitt barn känns kanske inte superlockande. Det blir lite som att hjälpa till att göra en enorm spenatodling så att alla barn kan få spenat till lunch varje dag, om jag har ett barn som hatar spenat. Verkar nästan lite utstuderat elakt mot barnet, kan jag tycka: "Du vet hur du har ont i magen och gruvar dig varje gång ni ska åka skridskor på gympan, för att du är den enda i klassen som inte gillar att åka skridskor? Vet du vad jag ska göra i helgen? Jag ska anlägga en skridskobana på skolgården så att du måste åka skridskor eller vara ensam och utanför varenda rast! " *mohahahaha*
Man spolar väl normalt sett på en utvald plats (oftast en bana med sarg) och inte random över skolgården.
Så om mitt barn har dyslexi och tycker att böcker och bibliotek är jobbigt så borde jag se till att de inte finns? För det är ju lite utstuderat elakt att det ska finnas bibliotek när mitt barn har svårt att läsa... (Nej mitt barn har inte dyslexi.)
Ja, grunden är ju att det normalt sett är olagligt med barnarbete. Ska de ändå göra något som liknar arbete, ska det väl finnas något intressant lärande i det. Jag ser inte att det gör det i sådant där ståhej för att samla in pengar.
Ville jag engagera mig i sådana frågor som miljön på skolgården eller biblioteket, så är min väg snarare en politisk väg eller en opinionsbildarväg. Då kan jag lära barnen de demokratiska metoderna. Det är betydligt mer intressant, som jag ser det. Och mer rimligt, givet den samhällsform vi lever med.
Personligen drivs jag för övrigt väldigt lite av pengar. Jag måste ha pengar, annars överlever jag ju inte, men pengar motiverar mig snarare för lite för mitt bästa. Jag kan inte förmå mig att göra tråkiga saker för för lite ersättning om jag inte verkligen måste för att överleva. Jag har inte och hade inte heller som barn den där känslan av att det var något särskilt med pengar jag själv tjänat.
Du skriver att vi har olika erfarenheter, men du erkänner bara dina egna som giltiga.
Klassresorna lärde mig inte hur resor i grupp fungerar. Inga vuxengrupper jag någonsin har ingått i har fungerat ens tillnärmelsevis så dåligt som barngrupper på skolresa. Klassresor lärde mig att jag inte gillar klassresor.
Bara för att du gillade klassresor, betyder inte det att ditt barn kommer att göra det. Hen kanske kommer att avsky dem.
En isbana är ju en aktiv försämring av skolgården om man inte gillar att åka skridskor. Att lägga ner tid på att aktivt försämra för mitt barn känns kanske inte superlockande. Det blir lite som att hjälpa till att göra en enorm spenatodling så att alla barn kan få spenat till lunch varje dag, om jag har ett barn som hatar spenat. Verkar nästan lite utstuderat elakt mot barnet, kan jag tycka: "Du vet hur du har ont i magen och gruvar dig varje gång ni ska åka skridskor på gympan, för att du är den enda i klassen som inte gillar att åka skridskor? Vet du vad jag ska göra i helgen? Jag ska anlägga en skridskobana på skolgården så att du måste åka skridskor eller vara ensam och utanför varenda rast! " *mohahahaha*
I valet mellan att vara lojal mot mitt barn, och att vara lojal mot resten av klassen, så väljer jag lätt mitt barn. Vem ska annars vara i deras ringhörna, om inte de egna föräldrarna?
Nej men det är väl rimligt att majoriteten bestämmer? Oavsett om det är isbana eller bibliotekFör alla? Jag älskade att läsa som liten, men hatade att åka skridskor. Barn är olika. Man kan inte utgå från att alla hellre åker skridskor än läser böcker, även om några röststarka barn och föräldrar föredrar isbanor framför bibliotek.
Då är det inte främmande för dig att de drivs av vinst, att syftet när man jobbar där är att skapa vinst? Att ens barn lär sig sälja är då en klar fördel oavsett tjänst på företaget.
Mina barn diggar inte skridskoåkning så om jag spolar en isbana till andras barn, vad gör deras föräldrar för mina barn? Fixar ponnyridning? En dag på Laserdome?
Det ideella arbete vi lägger på förskolan (som är privat och helt självvalt) handlar om att städa lokalerna/gården samt enklare renovering (mer avancerade saker sköter vaktmästaren). Det handlar om att hålla miljön hälsosam och säker. Inte om att lägga energi på att främja en specifik grupps intressen. En isbana är jäkligt specifikt och faktiskt inte något som alla barn kommer ha glädje av.