Ah, ja, friluftsdagar hade vi ju rätt många av minns jag. Mkt orientering i Delsjön... helt gratis och säkert nyttigt men sådär kul... En hel del skridskoåkning, dock på kommunala isar som var gratis för skolbarn, men under tid fram till högstadiet så var det nog ändå mest "gå i skogen och dricka varm choklad" typ, alternativt leka lekar på ett fält någonstans.Menade nog friluftsdag.
Vi åkte skridskor (kostade inträde) skidor (kostade) badade (kostade). Alla såna aktiviteter är kraftigt nedbantade här omkring iaf vad jag hör pga föräldrar inte får bidra. Jag vet inte om föräldrarföreningar är involverade i sånt men jag har inte hört att de bekostar dyra klassresor heller?
Hänga i stallet fick vi inte göra, det skulle vara anordnade aktiviteter pga de hade tillsyn av oss.
I högstadiet däremot så kom det in den förhatliga orienteringen, friidrottsturneringarna utomhus och möjlighet till skidåkning (antingen utför eller slättför). Skidåkningen kostade rätt mkt pengar tror jag, krävdes ju bussresa, skidhyra och liftkort, så denna var valfri och många valde att stanna hemma av detta eller andra skäl (skaderisken ansågs t.ex. vara för överhängande för några av elitidrottarna/dansarna så de fick inte följa med för sina tränare/lärare). Jag var alltid med, även om jag mest minns att bussresan var kul med utspökning med zinkpasta, allsång till våra blandband på kasettspelare och snowroller på repeat på videon, så jag minns inte riktigt vad alternativen var som vi hade att välja på. Säkert typ simning, längdskidåkning på hemmaplan om väder var, skridskor eller den klassiska högstadieaktiviteten "promenad" (som innebar, gå till närmaste fik och smygrök).
Friidrott, orientering och skridskor var fortsatt gratis.
På gymnasiet hade vi inget sådant alls, inom ramen för idrotten så simmade vi ju såklart men i övrigt så var det mest utomhuslöpning som jag skolkade ifrån. Om jag inte räknar in brittiska skolmästerskapen i innebandy som vi deltog i med ett lag och som jag inte minns eftersom jag var så bakis att jag knappt kunde stå upp eftersom vi druckit Archers and lemonade i bilen hela vägen upp och hela kvällen på en närliggande pub... Rätt kostsamt det också, men då var jag ju å andra sidan myndig nog att betala själv.