Jag hoppas frågan aldrig ska komma upp faktiskt, ogillar skarpt den modell som verkar växa fram där samhällsfunktioner övervältras på medborgarna att lösa. En säker skolgård och eventuella pedagogiska utflykter ska skolan sköta så länge den är kommunal. Likaså en stimulerande utemiljö, inom rimliga gränser. Hästliknelsen tycker jag stämmer bättre in på det valfria fritidslivet och där är det ju bara att hugga i, men det ingår liksom i konceptet med föreningsliv. Ska det hinnas med så kan inte samma ansvar tas även för sådant som faktiskt ska skötas av kommunen (och som faktiskt sköts, frågan häromkring skulle snarare handla om att det möjlgen finns föräldrar som tycker att det är viktigt med extrafunktioner eller lyxiga skolresor, där min uppfattning är att sådant kan skötas utanför skolan).
Jag tror dock inte att den här frågan är ett praktiskt problem häromkring, kommunen verkar ta sitt ansvar och inte övervältra det på enskilda individer, inga föräldradagar för skötsel av kommunala angelägenheter alltså, så hoppas det förblir så även under avkommans tid i skola/förskola, så slipper vi diskussionen.
Den där amerikanska modellen med ett samhälle som gör absolut minimum och sedan övervältrar till företrädesvis hemmamammor att sköta all trivsel är tack och lov fortsatt valfri, sådana alternativ finns flera i närheten och de är väldigt tydliga med vad som gäller - och därmed också lätta att välja bort eller planera för, skulle sådant alternativ av andra skäl bli aktuella.