Snurrfian
Moderator
Det är absolut inte för sent att börja med fotboll vid 9 års ålder, inte heller vid 10 års ålder, säger föreningen ifrån så är det en dålig förening. Men det är mindre lek och mer träning när man börjar vid den åldern. Men min son är elva och de leker fortfarande på en del träningar.Vid nio har jag för mig att det är för sent med lagsporterna som fotboll och ishockey så det är lite nu eller aldrig.
I sådana fall missar du nog lite vad jag försöker få fram, de föräldrar jag blir trött på är de som inte lyfter ett finger men gnäller över att det inte görs tillräckligt. De föräldrar som tar sitt kioskpass utan att gnälla och svarar som det är tänkt på kallelser och kanske skjutsar någon gång på match är toppen.Jag hade fått det distinkta intrycket av att de föräldrarna var föraktade och deras barn sedda med medömkan. (från tråden och från släkt) Om det finns en stack vill jag dra mitt strå till den, men jag föredrar om den inte finns.
Om det vore ett godkänt beteende så skulle det vara helt görbart, (även om jag skulle bli jättenervös av att ta ansvar för ett helt gäng barn på MCDonalds när jag bjuder dem på hamburgare och säger nej till onyttig milkshake. Jag kan nog förstå ensamskjutsande föräldrar.) Men sedan vet jag ju att det inte vore godkänt, kollegan vars dotter började med fotboll var tvungen att baka bullar lördag och sälja dem söndag varannan helg och varannan gjorde hon ngn annan insats (hon var glad iofs).
När det gäller mitt exempel med Mc Donalds så är det oftast ett gäng föräldrar, jag blir mest stressad över att ungarna ska störa andra på restaurangen men oftast är de bara väldigt pratsamma så man får påminna dem om att äta också så att man kommer hem någon gång.
Din kollega råkade antagligen ut för det som är problemet med tjejer, det är få som håller på, alltså ställer det högre krav på föräldrarna. När dottern spelade så var det sju tjejer i laget sista året, vi strök då kiosk på matcherna för att vi föräldrar skulle orka, och samåkning blev ännu viktigare. Tyvärr är det ett problem med tjejer och lagsport, de är betydligt färre än killarna.