Samåkning!
Två träningar i veckan, och ytterligare en frivillig och match varje helg. Ena träningsdagen i vecka så är jag och maken ledare i en annan sport och förening så sommartid är det lite åkande fram och tillbaka men när vi är i vår vinterlokal så kan sonen gå till och från träningarna. Sen har vi som sagt folk som bor i närheten som också spelar fotboll även om det inte är samma lag men det diffar bara en halvtimme mellan start och sluttider för dem, så då turas vi om. Jag passar på att veckohandla under träningstimme så har man det avklarat, passar på att prata lite med de andra föräldrarna eftersom jag är med i ledarstaben för lagen även om jag har hand om "pappersbiten". Är det härligt väder så tar jag med hunden och passar på att gå en timme med honom i lite "nya" marker. Man blir van att planera in helgerna, vi föräldrar åker inte med alla gånger, återigen samåkning är toppen!
Ibland åker vi med hela familjen och fortsätter med någon mer utflykt när vi ändå har åkt så långt. Sen går det att tacka nej till matcher om det krockar med andra saker, världen går inte under om man missar en match.
Innebandyn var tyngre på det sättet eftersom de var så få i laget så tackade man nej till en match kunde det bli så att de var tvungna att ställa in vilket kändes tråkigt.
Ang att köra så har vi självklart några barn som aldrig blir skjutsade, vissa ser man aldrig ens en förälder till någonsin. Men vi har tack och lov fantastiska föräldrar som inte gnäller och som inte heller gör någon skillnad på sina och andras barn utan stannar man på tex McD på vägen hem så får alla barnen mat utan att någon frågar om de har egna pengar med sig. Är vi iväg längre bort brukar hela laget äta tillsammans och vi tar pengarna från lagkassan. Vi har även en hel del nyanlända barn i laget, föreningen har gjort ett hästjobb med att jaga sponsor så att de kan stötta de barn som behöver med skor, skydd och annat. Kanske tack vare de nyanlända barnen så blev det även enklare att hjälpa de barn som har det knapert hemma genom att föreningen och ledarna såg till att de fick bra grejer.
Det är en fantastisk mötesplats på fotbollsplanen, det finns något att prata om och det är lätt att känna en "vi" känsla, "vi" hejjar på vårt lag och det blir en gemenskap. Det är lätt att bara se det negativa med fotboll men ju mer jag engagerar mig så ser jag allt positivt som händer runt fotbollen, hur killen som knappt gör sig förstådd i skolan och saknar vänner blir en i ett lag och omtyckt för att han är en schysst kompis i laget.
Med det sagt så har jag fortfarande noll och inget intresse av fotbollen som sport, men sonen älskar det och då stöttar jag honom fullt ut.