Ok. En lista av vad jag som förälder till ett barn i åk 5 skulle prestera. Vi har även en två år yngre son.
Till saken hör att både jag och maken jobbar heltid och då kvällar minst två ggr/vecka ofta tre - även helger.
Barnet tränade fotboll också - två träningar o en matchdag plus cuper, vi bor dessutom så vi måste skjutsa. Fotbollen; kiosktjänstgöring, skjutsa till matcher och cuper, sälja lotter, sälja kakburkar, stå i garderob på festplats och dessutom åka på arrangerad fotbollsklädprovarkväll.
Och sen då "skoljobbet". Den förbaskade frukten, matsäck några gånger per termin, isspolning - fine. Dagsverke, absolut. Insamling/försäljning till skolans speciella skolkompis i Colombia. Majblommor, jomenvisst. Och låt oss för guds skull inte glömma klassfotbollen - en hel helg, Mors dag tillbringas på den tillställningen.
Och för den traditionella lägerskolan samlade vi alltså på två år in 70 000:-, SJUTTIOTUSEN SVENSKA KRONOR, baka till julmarknad, hantverksdagar, lussefika, föräldramöten och discon, sälja minst två olika varor/termin, loppis, vakta på discon mm. Den termin man är klassförälder så ska det dessutom klämmas in 4-5 möten och distribueras "varor".
Sen föräldraföreningens käcka initiativ, städa på skolgården och grilla korv.
Måttet var rågat när en käck förälder fick för sig att vi skulle sälja dasspapper för att just vår klass skulle åka till Halmens hus och lära sig halmslöjd så dom kunde hålla i en trevlig pysseldag på skolan. Det fick vi stopp på tackolov.
Jag har ingen tidskrävande hobby men var hjälpledare till det yngre barnets scoutgrupp en gång i veckan plus något läger. Maken red två ggr i veckan och tränade på gym - men detta kunde han göra på dagtid.
Och sen naturligtvis föräldramöten o utvecklingssamtal. Vår lille har dessutom behövt lite mer möten, läkarbesök, mer stöd med läxor och dylikt så det tar tid.
Så ni som tycker vi föräldrar gnäller över att sopa en skolgård kan dra något gammal över er. Vi gnäller för att vi jobbar aschlet av oss för våra ungar och vi får INGET tack, tvärtom så är det snorkiga typer som fnyser för att vi inte gör mer.