Föräldraförening på skolan

Jamen då så, då är det väl bra att de kan ha en förening som passar deras behov? Så kan de som gillar att jobba ideellt vara med i andra föreningar?
Jag tror inte det beror på vad man gillar eller ej, det handlar om segregera utifrån inkomst.
Vilket är trist när det drabbar kidsen.

varför skulle fotbollsföräldrar vara präktiga Badger? jag förstår inte kopplingen.
För att de faktiskt är så duktiga att de ägnar sina liv åt sina barns intressen medan jag själviskt nog skulle föredra att mitt barn kan ha en hobby, jag kan ha en hobby och min man kan ha en hobby allihop. Även om vi såklart skulle hjälpa vårt barn i sin hobby så skulle jag ändå vilja kunna ha något intresse kvar som är mitt. Och så lite tid över till läxor, besöka museer, läsa högt och dylika frivola sidoaktiviteter :).

För kanelbulleförsäljning med mitt barns vänners föräldrar skulle inte kunna täcka upp som ersättning för mina vänner och min ridning och att läsa böcker och att träna på friskis ibland och att umgås med mitt barn. Men för andra är det liksom tillräckligt att jobba och skjutsa och inte ha egna vänner så att säga det känns som att det är den riktiga och präktiga vägen. (Men då tänker man att om de inte har några intressen eller fritid, vad ska vi prata om? jobbet?)

Senast ändrad:
Jo men demokratiskt har vi röstat fram politiker som skiter i skolan. Apparently.
Mitt val är att säga "jaha vad trist" eller göra det själv. Jag är den sistnämnda.

Jättebra inlägg @Snurrfian , du sammanfattar min känsla väldigt väl.
Så alternativet att engagera sig politiskt, eller att lägga "medborgarförslag", eller ens att försöka involvera pressen, finns inte?

För lägger man sitt engagemang den politiska vägen, så kommer det, ALLA barn/medborgare till del.

Säljer man pryttlar till skolresor, eller fixar skolgården, så hjälper man möjligtvis (men långt ifrån säkert) sitt eget barn, och kanske det egna barnets klasskamrater.

Jag hade nog gillat det om jag sluppit hänga med mobbar-Maria och hennes gäng och oroat mig gör att jag hade fel regnkläder, mindre pengar och ful pyjamas...

Ungefär så. Plus att jag oroade mig för att jag hade fel matsäck pga invandrad mamma som inte fattade vikten av sötlimpa med prickigkorv (detta utspelade sig på 70-talet.)

Allt detta medan käcka föräldrar talade sig varma om det goda kamratskapet.

Ungefär så. Plus att jag oroade mig för att jag hade fel matsäck pga invandrad mamma som inte fattade vikten av sötlimpa med prickigkorv (detta utspelade sig på 70-talet.)

Allt detta medan käcka föräldrar talade sig varma om det goda kamratskapet.

Vi hade saft i sirapsflaska. Om man hade en moder som använde sirap vill säga. Annars skämdes man med praktisk termos i ett hörn.
Fy fan rent ut sagt vilken press det var att vara lika som alla andra.
Vinterfriluftsdag, någon?

Nu ska vi åka SLALOM!

Jättekul. Om man hade haft slalomskidor. Vi var ett gäng som fick åka pulka i barnbacken också.

Mina föräldrar köpte hus på tidigt 80-tal, sen kom bankkrisen. Det var knapert, vilket vi barn (3 st) oftast inte märkte av annat än vid dylika tillfällen eller när "alla" hade Levi's 501 och jag tjatade till mig jeans som blev från lågprislagret på landet. Sen skämdes jag för att använda dem och började gå i kjol/klänning istället.

Vi hade saft i sirapsflaska. Om man hade en moder som använde sirap vill säga. Annars skämdes man med praktisk termos i ett hörn.
Fy fan rent ut sagt vilken press det var att vara lika som alla andra.
Vinterfriluftsdag, någon?

Nu ska vi åka SLALOM!

Jättekul. Om man hade haft slalomskidor. Vi var ett gäng som fick åka pulka i barnbacken också.

Mina föräldrar köpte hus på tidigt 80-tal, sen kom bankkrisen. Det var knapert, vilket vi barn (3 st) oftast inte märkte av annat än vid dylika tillfällen eller när "alla" hade Levi's 501 och jag tjatade till mig jeans som blev från lågprislagret på landet. Sen skämdes jag för att använda dem och började gå i kjol/klänning istället.
Ja, jösses, sirapsflaskorna! De var norm när jag var liten och de var norm när min son var liten. Han frågade en gång var "alla vanliga familjer" får alla sina tomma sirapsflaskor från. Jag blev svaret skydlig och köpte sonen någon militärgrön plastflaska som han gillade (som alternativ till att köpa en flaska sirap, hälla ut sirapen och diska flaskan). Vi skulle också ha sirapsflaskor på utflykt när jag var liten. Jag hade glasflaska som det hade varit Ålborg Akvavit i för det var den enda flaska med skruvkork som stod att uppbringa i hemmet. Klasskamraterna var till stor del från frireligiösa nykteristfamiljer.

Ja, jösses, sirapsflaskorna! De var norm när jag var liten och de var norm när min son var liten. Han frågade en gång var "alla vanliga familjer" får alla sina tomma sirapsflaskor från. Jag blev svaret skydlig och köpte sonen någon militärgrön plastflaska som han gillade (som alternativ till att köpa en flaska sirap, hälla ut sirapen och diska flaskan). Vi skulle också ha sirapsflaskor på utflykt när jag var liten. Jag hade glasflaska som det hade varit Ålborg Akvavit i för det var den enda flaska med skruvkork som stod att uppbringa i hemmet. Klasskamraterna var till stor del från frireligiösa nykteristfamiljer.

Och ändå väcktes ingen livslång entusiasm för skolutflykter? Obegripligt! :D

Åh jag fick inte heller ha sirapsflaska, men det ger sådana minnen, lite avundsjuk var jag allt men jag hade en liten Snobbentermos med varm choklad (eller ljummen, då fanns ju bara effektiva termosar med glas, denna var plast) istället för saft i sirapsflaska så jag var ganska nöjd ändå.

Tror mammorna måste ha gjort pepparkaksdeg istället för köpa som min, och kokat kola, då går det åt sirap :D (Skogsutflykterna led jag aldrig av, inte heller slalomen (egna skidor, egna pjäxor, full kompetens, men slalom var tillval och lite jobbigare bussresa*.) hehe, jag har en renodlad skolreseaversion. ;) )

*(de verkar göra det annorlunda nu, när jag var och åkte skidor förra året kom två busslaster med entusiastiska invandrarbarn som aldrig sett ett par skidor förr in och fick härligt mycket hjälp i liftarna. Själv hivade jag upp ett par stycken tonåringar som ramlat i knappliften där A åkte.)

Senast ändrad:
Åh jag fick inte heller ha sirapsflaska, men det ger sådana minnen, lite avundsjuk var jag allt men jag hade en liten Snobbentermos med varm choklad (eller ljummen, då fanns ju bara effektiva termosar med glas, denna var plast) istället för saft i sirapsflaska så jag var ganska nöjd ändå.

Tror mammorna måste ha gjort pepparkaksdeg istället för köpa som min, och kokat kola, då går det åt sirap :D (Skogsutflykterna led jag aldrig av, inte heller slalomen (egna skidor, egna pjäxor, full kompetens, men slalom var tillval och lite jobbigare bussresa*.) hehe, jag har en renodlad skolreseaversion. ;) )

*(de verkar göra det annorlunda nu, när jag var och åkte skidor förra året kom två busslaster med entusiastiska invandrarbarn som aldrig sett ett par skidor förr in och fick härligt mycket hjälp i liftarna. Själv hivade jag upp ett par stycken tonåringar som ramlat i knappliften där A åkte.)

Jag tror de bakade sirapslimpor:cautious:

Jag undrar lite, jag ska på mitt första föräldramöte idag och jag vet att åtminstone en grupp på förskolan skrapade ihop till julklappar åt barnen. Är det sociala trycket lika stort där? Jag är ny på området.

För att de faktiskt är så duktiga att de ägnar sina liv åt sina barns intressen medan jag själviskt nog skulle föredra att mitt barn kan ha en hobby, jag kan ha en hobby och min man kan ha en hobby allihop. Även om vi såklart skulle hjälpa vårt barn i sin hobby så skulle jag ändå vilja kunna ha något intresse kvar som är mitt. Och så lite tid över till läxor, besöka museer, läsa högt och dylika frivola sidoaktiviteter :).

För kanelbulleförsäljning med mitt barns vänners föräldrar skulle inte kunna täcka upp som ersättning för mina vänner och min ridning och att läsa böcker och att träna på friskis ibland och att umgås med mitt barn. Men för andra är det liksom tillräckligt att jobba och skjutsa och inte ha egna vänner så att säga det känns som att det är den riktiga och präktiga vägen. (Men då tänker man att om de inte har några intressen eller fritid, vad ska vi prata om? jobbet?)

Ok jag ser det inte så antingen eller. man är två föräldrar som kan skjutsa och när barnen tränar så mycket att de ska skjutsas hela tiden så kan de åka själva en del. Det handlar inte om att vara duktig, min pappa tyckte det var skitkul att vara med på mina fotbollsmatcher. Åka till ridhuset tyckte han var plågsamt däremot.

Ingen älskar allt men varför nedvärdera vad andra gillar? Präktigt är väl att sitta hemma och anse sig för fin för fotboll.

Senast ändrad:
Jag undrar lite, jag ska på mitt första föräldramöte idag och jag vet att åtminstone en grupp på förskolan skrapade ihop till julklappar åt barnen. Är det sociala trycket lika stort där? Jag är ny på området.

Que?
Varför skrapar man ihop julklappar. Till vem då?

Så alternativet att engagera sig politiskt, eller att lägga "medborgarförslag", eller ens att försöka involvera pressen, finns inte?

För lägger man sitt engagemang den politiska vägen, så kommer det, ALLA barn/medborgare till del.

Säljer man pryttlar till skolresor, eller fixar skolgården, så hjälper man möjligtvis (men långt ifrån säkert) sitt eget barn, och kanske det egna barnets klasskamrater.

Jo det är en jättebra väg men de föräldrar som inte vill bidra i föräldrarföreningen, menar du att de spenderar tid hos politikerna? har de tid och ork med det?
Still, man kan göra både och.

Ok jag ser det inte så antingen eller. man är två föräldrar och när barnen tränar så mycket att de ska skjutsas hela tiden så kan de åka själva en del. Det handlar inte om att vara duktig, min pappa tyckte det var skitkul att vara med på mina fotbollsmatcher. Åka till ridhuset tyckte han var plågsamt däremot.
Ah pappa älskade ridhuset, han ville alltid rida som liten (han rider nu) han skjutsade en gång i veckan. Känns som lagom för en aktivitet för ett barn.
A är för liten för att cykla själv, de ska ju börja runt 6 årsåldern och bara jag har körkort. Jag skulle känna mig extremt plågad vid en fotbollsmatch, min man tycker sämre om sporten än jag gör.

Va! åt de inte Skogaholms? :)

Jo, på utflykt! De nedra ungarna. Själv fick jag med pappas hembakta grå lantbröd. Sagolikt gott, men det hade jag inte förmågan att uppskatta.
Skogaholm eller polarkska skulle man ha.

Herregud, vilken plåga.
Mamma har i efterhand berättat hur jobbigt det var att inte ha råd att köpa jeans för 500-1000 kronor till oss. De visste ju vad som gällde i klassen men fick välja på husamortering eller jeans typ.
Med facit i hand valde de ju helt rätt och har idag en betydligt stadigare inkomst, men jag kan ju känna samma tryck idag.
Vi valde att renovera vårt äckliga, slitna badrum och kök, men jag köper inte massa konstiga små statusprylar till BARNET. Jag försöker att ge hen modet att välja det hen vill, men ibland viker jag för det sociala trycket och skaffar den där grejen som "alla" har.
Räcker att hen har en småknasig mor som förbannar fruktmedtagande, matsäck och har prickiga skor tror jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V