Jo, i lärdomarna borde ingå att läraren påpekar att bullarna bakas på mammas bekostnad innan de säljs utanför affären (Det minst dumma sätt att tjäna klasskassa på jag genomfört.) och att om man ska lära sig någonting på kuppen mer än att mamma betalar och saker hamnar i skåpen gratis så bör man betala tillbaka föräldrarna för mjölet och sockret. Det gjorde inte vi, men efter ett tag kom vi på hur dumt det var själva.Nä. Det finns massor av jobb på ett företag som inte går ut på att sälja. Till och med om det är en väldigt säljintensiv verksamhet, t ex detaljhandeln. Men visst, om man vill att barnen ska bli säljare, så är det förstås bra om de får lära sig sälja från tidig ålder. Och om man vill att de ska snickare, så kan de lära sig snickra, osv.
Det verkar väldigt enkelspårigt att utgå från att alla barn borde uppmuntras att bli säljare.
För övrigt, även om vi köper premissen att barn borde lära sig hur man driver företag, så vill jag hävda att en grundläggande förståelse för resursanvändning, arbetsdelning och effektivitet är lika viktigt som att kunna sälja. Dvs att inte lägga tio timmar på att dra in pengar man hade kunnat få in en på halvtimme om man gjort det på ett annat sätt. Att inte göra allt själv, utan fundera på vad man ska fokusera på, och vad man ska leja ut till andra. Osv. Att utgå från att företagande=försäljning är en grov och missvisande förenkling.
Men elevdemokratin (helt ärligt har jag ingen aning om vad elevrådet gjorde) och just pengasamlandet kan lära in en del hälsosam cynism dock.