Föräldraförening på skolan

Nu syftade jag inte på majoriteten av barn. För mig uppstår sådana lekar när miljön inte stimulerar kids till annat.

Vilken majoritet syftar du på då? Att en föräldramajoritet bestämmer vad som ska finnas på skolgården verkar inte heller lämpligt, och om personalen bestämmer, så lär det inte ske genom majoritetsbeslut, utan genom att den som är ansvarig bestämmer.

Det fanns en massa andra potentiella lekar på den skolgården, men den hösten var det den som en majoritet bestämde sig för att leka. För att barn inte har så bra koll på vad som är etiskt och socialt lämpliga lekar.

Har du barn i den och kan jämföra hur det fungerar i verkligheten? Naturligtvis är det inte lika överallt, jag generaliserar också en hel del men med utgångspunkt i egen skolgång för 30 år sen och mina barns under den senaste 10-årsperioden.

Nej, men jag känner de som har det.

Att majoriteten i föräldraföreningen bestämmer vad den ska ägna sig åt.
Vill man inte ha en isbana får man delta och försöka påverka i en annan riktning.

Min tanke är fortfarande att jag har svårt att se varför man så benhårt ska "slå bakut" när andra försöker ta initativ och göra skillnad. Skapar det nåt? Blir nåt bättre av den hållningen? förutom att du får mer ledig tid.

Självklart är den grov men jag håller inte med dig, i ett företag har alla kunder.
Resurseffektivisering är viktigt absolut men jag tycker inte man behöver peka ut de föräldrar och barn som är mindre effektiva. Jag är fine med att leja ut städningen på kontoret men jag tänker inte lära mitt barn att leja ut städningen efter sig i sitt rum.

Nej. Dels är det inte samma sak att betrakta någon som kund, och att sälja. Om jag går till läkaren, så kan man ju tänka sig att läkaren betraktar mig som en kund som ska bli nöjd, om det är en privat vårdgivare. Det är inte samma sak som att läkaren också borde ägna sig åt merförsäljning.

Dels är det möjligt att man i ditt företag betraktar alla som kunder, medarbetare inkluderat, men det är i så fall en lokal organisationskultur, inte en logisk följd av att er organisation är ett företag. Det finns massor av företag där t ex löneavdelningen inte alls ser sig som att de sysslar med försäljning.

Vill man inte ha en isbana får man delta och försöka påverka i en annan riktning.

Min tanke är fortfarande att jag har svårt att se varför man så benhårt ska "slå bakut" när andra försöker ta initativ och göra skillnad. Skapar det nåt? Blir nåt bättre av den hållningen? förutom att du får mer ledig tid.

Att jag får mer ledig tid tycker jag är guld värt!

För min del är jag glad om det inte finns någon föräldraförening alls, och definitivt ingen jag blir tvångsansluten till för att mitt barn råkar gå i klassen.

Nej. Dels är det inte samma sak att betrakta någon som kund, och att sälja. Om jag går till läkaren, så kan man ju tänka sig att läkaren betraktar mig som en kund som ska bli nöjd, om det är en privat vårdgivare. Det är inte samma sak som att läkaren också borde ägna sig åt merförsäljning.

Dels är det möjligt att man i ditt företag betraktar alla som kunder, medarbetare inkluderat, men det är i så fall en lokal organisationskultur, inte en logisk följd av att er organisation är ett företag. Det finns massor av företag där t ex löneavdelningen inte alls ser sig som att de sysslar med försäljning.

Jag har aldrig nämnt merförsäljning. Ändra försäljning till kundbemötande då. Det här handlar inte om mitt bolag specifikt, det är dagens företagskultur skulle jag säga. om den är bra eller ej tar jag inte ställning till men tänket existerar och jag vill att mitt barn ska ha bra förutsättningar för framtiden.

Jag har aldrig nämnt merförsäljning. Ändra försäljning till kundbemötande då. Det här handlar inte om mitt bolag specifikt, det är dagens företagskultur skulle jag säga. om den är bra eller ej tar jag inte ställning till men tänket existerar och jag vill att mitt barn ska ha bra förutsättningar för framtiden.

Men alla i ett företag har ju inte alls direktkontakt med kunder? Om vi inte ska kalla "alla som vill något av mig" för kunder, men då har vi ju vidgat kundbegreppet något väldigt.

Att tänka sig att alla barn ska sälja och från tidig ålder ska drillas i att betrakta sin omgivning som kunder och öva upp sitt kundbemötande är ju dessutom lite etiskt tveksamt, tycker jag. Mer än att på en lite mer allmän nivå kunna uppföra sig trevligt och artigt, men det tror jag man kan öva på andra sätt än med loppis eller dörrförsäljning.

Kundbemötande och försäljning är verkligen inte samma sak. Jobbar jag som stallskötare på en ridskola, t ex, så behöver jag förstås kunna bemöta folk på ett trevligt sätt. Men sälja något till dem behöver jag inte. Försäljning är något annat.

Det är klart att de får bestämma vad de ska ägna sig åt, men jo jag tycker nog att det är bättre att reagera än att bara vara passiv när föräldraföreningen går in och tar över det jobb som kommunen ska utföra. Skolmiljön är skolans ansvar. I den kommunala skolan således kommunens ansvar. Man förbättrar ju inte den långsiktiga situationen genom att som föräldrar ta över kommunens ansvar. Tvärtom bäddar man för att framtida föräldrar kommer känna sig tvingade att utföra arbete som kommunen ska sköta. Och de styrande inom kommunen vänjer sig vid den servicen och låter bli att fördela de resurser till skolan som den behöver.

Själva grunden med en kommunal skola är att föräldrar inte behöver gå in och jobba. Vi har skolplikt i Sverige, det är inte valfritt att sätta sina barn i skola. Därför har vi även en skattefinansierad, kommunal skola som ska erbjuda alla elever en säker, trygg och inspirerande läroplats (jag vet att det funkar sådär). Barn ska erbjudas detta oavsett var de bor och vad de har för bakgrund. Man ska inte ha en bättre miljö för att man råkar bo i ett område med föräldrar som går in och spolar isbana, bygger en linbana, köper in hopprep osv. på ideell basis. Vill man förbättra skolmiljön i skolan får man göra det via rätt kanaler.

Här är vad ts skrev i ursprungsinlägget:
"5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät."

Det kan man tycka att skolan ska fixa men det görs uppenbarligen inte. Att gå på politikerna skulle jag säga är smått dödfött och oavsett, till ett politiskt beslut är taget, ska sakerna vara trasiga och skolgården full av löv?

I de här lägena förklarar jag för barnen att det är så här ett demokratiskt samhälle ser ut, majoriteten vill något och pengar behövs, alltså får alla hjälpa till. Precis som det ser ut när man bli vuxen, visserligen har vi allt mer gått ifrån arbetskraft och istället tar in pengar men alla måste bidra. Jag personligen har noll och inget intresse av en ishall i kommunen men i och med att samhället vill ha en ishall så är jag så illa tvungen att bidra för att få vara en del av samhället.
Man kan faktiskt fortfarande protestera mot ishallen om man betraktar den som onödig och att pengarna borde gå till att ge de fattiga barnen köttbullar på skollunchen istället. Det är också demokrati.

Men klassföräldrar som genomför klassresa för små barn är mer av oligarki och mest energi vinner ;)

Här är vad ts skrev i ursprungsinlägget:
"5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät."

Det kan man tycka att skolan ska fixa men det görs uppenbarligen inte. Att gå på politikerna skulle jag säga är smått dödfött och oavsett, till ett politiskt beslut är taget, ska sakerna vara trasiga och skolgården full av löv?

Så kommer situationen på sikt förändras så länge föräldrarna fixar detta? Kommer de ansvariga tillsätta resurser för att fixa detta så länge föräldrarna gör det helt gratis och utan tjafs?

Men alla i ett företag har ju inte alls direktkontakt med kunder? Om vi inte ska kalla "alla som vill något av mig" för kunder, men då har vi ju vidgat kundbegreppet något väldigt.

Att tänka sig att alla barn ska sälja och från tidig ålder ska drillas i att betrakta sin omgivning som kunder och öva upp sitt kundbemötande är ju dessutom lite etiskt tveksamt, tycker jag. Mer än att på en lite mer allmän nivå kunna uppföra sig trevligt och artigt, men det tror jag man kan öva på andra sätt än med loppis eller dörrförsäljning.

Kundbemötande och försäljning är verkligen inte samma sak. Jobbar jag som stallskötare på en ridskola, t ex, så behöver jag förstås kunna bemöta folk på ett trevligt sätt. Men sälja något till dem behöver jag inte. Försäljning är något annat.

Det finns säkert andra sätt men jag ser inte loppis som ett dåligt sätt.
Det var ett svar på "de lär sig ingenting", jo det kan jag se att de gör.

Ett trevligt kundbemötande skapar ofta försäljning enkelt uttryckt.
Jag har kunder trots att jag sitter på ekonomisidan tex. Går alltid att identifiera kunder och det görs i alla bolag jag känner till.

Så kommer situationen på sikt förändras så länge föräldrarna fixar detta? Kommer de ansvariga tillsätta resurser för att fixa detta så länge föräldrarna gör det helt gratis och utan tjafs?

Det går ju att påverka politiker och städa samtidigt, det ena utesluter inte det andra. Kanske blir det ingen förbättring men det hade det nog inte blivit oavsett.
I min kommun löser de just nu trasiga studsmattor med att gjuta igen dem.

Det är klart att de får bestämma vad de ska ägna sig åt, men jo jag tycker nog att det är bättre att reagera än att bara vara passiv när föräldraföreningen går in och tar över det jobb som kommunen ska utföra. Skolmiljön är skolans ansvar. I den kommunala skolan således kommunens ansvar. Man förbättrar ju inte den långsiktiga situationen genom att som föräldrar ta över kommunens ansvar. Tvärtom bäddar man för att framtida föräldrar kommer känna sig tvingade att utföra arbete som kommunen ska sköta. Och de styrande inom kommunen vänjer sig vid den servicen och låter bli att fördela de resurser till skolan som den behöver.

Själva grunden med en kommunal skola är att föräldrar inte behöver gå in och jobba. Vi har skolplikt i Sverige, det är inte valfritt att sätta sina barn i skola. Därför har vi även en skattefinansierad, kommunal skola som ska erbjuda alla elever en säker, trygg och inspirerande läroplats (jag vet att det funkar sådär). Barn ska erbjudas detta oavsett var de bor och vad de har för bakgrund. Man ska inte ha en bättre miljö för att man råkar bo i ett område med föräldrar som går in och spolar isbana, bygger en linbana, köper in hopprep osv. på ideell basis. Vill man förbättra skolmiljön i skolan får man göra det via rätt kanaler.
dubbelt

Långt innan RUT fanns något som hette "operation dagsverke" någon mer som minns?
En dag per termin skulle skolbarnen ägna sig åt hushållsnära tjänster, typ tvätta fönster o liknande, minns inte vilket ändamål pengarna gick till.
Nej man brukade jobba på ett företag eller dyl med att sortera papper. Jag tex sorterade in avhandlingar och uppsatser i limband :) Ingen jättedålig grej men jobbigt för de föräldrar som inte kunde ge barnet ett jobb som ville betala. De fick gå med bössa på stan hela dagen. Det var ngt slags välgörenhet till U-länder tror jag.

En tanke bara. Om det inte finns resurser från skolan att spola upp en isbana / köpa in pulkor kanske det inte heller finns resurser att hålla koll på ungarna när de gör det på raster heller? Jag hade ju inte tyckt om att min sexåring åker pulka eller spelar hockey med äldre och tyngre barn på skoltid utan överseende. Det kanske finns en anledning till att skolan väljer att inte spola upp en isbana och det då anses vara föräldrarnas ansvar vid eventuella skador, ska föräldrarna vara rastvakter också till slut? Nä. Skoltid och skolgård är skolans ansvar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar