Håller med!Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??
Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!
Jag känner inte alls igen mig själv, vår familj eller andra runt omkring oss i det där.
På vår skola lägger vi alla ner åtskilliga timmar för att barnen ska få det så bra som möjligt.
Och för att vi tycker det är kul och viktigt.
Vi har arbetsgrupper, skördefester, avslutning, skolstart osv.
Vi städar tillsammans på skolan, lär känna varandra och varandras barn. Kontakter knyts från alla håll.
Alla är med i arbetsgrupper och jag har med glädje lagt ner åtskilliga timmar på att sköta trädgårdslandet, som är mitt jobb, så att skördefesten skulle bli så lyckad som möjligt.
Ibland erbjuder sig föräldrar (helt frivilligt) att köra barnens skridskoväskor till ishallen när det är skridskor på schemat så det ska slippa kånka tunga väskor på bussen.
Det är ett föräldrakooperativ så det är väl lite speciellt, antar jag. Men i alla fall!
Skolresorna brukar vara väldigt poppis och INGEN blir mobbad eller retad för något.
Då har vi ändå en elev vars pappa en dag dök upp klädd som en kvinna på städdagen (väntar tydligen på könskorrigering). Ingen sa något ont alls, tvärtom, och det barnet har inte blivit retad överhuvudtaget.
Flera ungar har diagnoser, däribland en av mina egna och ingen har blivit retad för det heller.
Lärarna arbetar väldigt aktivt för att motverka grupperingar och mobbning och det har dom verkligen lyckats bra med, förstår jag när jag läser här.
Jag inser när jag läser den här tråden att vi har haft en sån tur att våra barn har fått en sån bra start på livet.