Föräldraförening på skolan

Alla aktiviteter kräven väl föräldraengagemang i så motto att barnen ska transporteras till och från aktiviteten och förses med rätt utrustning, men utöver det? Det finns väl rätt mycket? Under min uppväxt så spelade jag instrument, red, fäktade, sjöng i kör och tränade friidrott. Och mina föräldrar behövde aldrig göra något mer än att betala, och möjligen skjutsa när man var mindre. Kanske att de kom och tittade någon gång när kören hade konsert, men det var väl det ungefär.

Alla aktiviteter som drivs av en förening har nån som sköter scheman, nån som tränar, nån som fixar kafeterian, ringer efter domare, kallar lag, anmäler till tävlingar. Nån som fixar och donar. ideellt, för dina barns skull.

För att jag inte har råd? Och heller inte vill ha ett hem fyllt av tjänstefolk? Och för att jag tvivlar på att min arbetsgivare eller Skatteverket anser det lämpligt att använda ruttjänster till att göra tråkiga delar av mitt jobb?

Så du ska vara hemma för att det är för dyrt med städare men betala nån att sköta dina barns aktiviteter? Jag förstår inte ditt resonemang.
ska du städa med tanke på din examen?

Min känsla är att ideellt arbete har minskat, och därför behöver föräldrar göra mer. Generellt sett. Dessutom, eller kanske framförallt, så är det andra tider - när jag växte upp på 80-talet så engagerade sig de flesta föräldrar inte alls i sina barn. Jag tycker faktiskt det är ett framsteg att allt fler gör det, även om det som bieffekt för med sig att de barn som inte har engagerade föräldrar blir ännu mer utanför.

Min erfarenhet är en annan. När jag spelade fotboll var det föräldrar som tränade, stod i cafeterian, sladdade planen, var materialare, lagledare, domare osv.
Idag är det nån ensam förälder som försöker driva runt det alt. betald personal.

Min erfarenhet är en annan. När jag spelade fotboll var det föräldrar som tränade, stod i cafeterian, sladdade planen, var materialare, lagledare, domare osv.
Idag är det nån ensam förälder som försöker driva runt det alt. betald personal.

Jag har iofs aldrig spelat fotboll ;), men mina föräldrar var verkligen noll engagerade i mina aktiviteter. Jag minns inga andra föräldrar heller som var det utan det var andra människor. På ridskolan unga tjejer, på scouterna pensionärer. T ex.

Jag känner fler än jag kan räkna på händernas alla fingrar som antingen har eller har haft diagnosen utmattningsdepression. Orkar inte är fullt legitimt...

Själv hade jag en 50 timmar lång arbetsvecka (ovanligt iofs) för två veckor sedan. Jag hann umgås 1,5 timme/dygn med mina barn (frukost och innan nattning. Jag behövde då inte städa, laga mat eller annat vardagspyssel pga. att barnens pappa kommer hem tidigare från jobbet. Han fick även ta det ideella arbetet i förskolan (privat) den veckan.

Nu var det en extrem vecka för oss men det ser inte mycket bättre ut andra veckor heller pga mina arbetstider. Jag har återhämtar mig från min depression och jag vet hur viktigt det är att faktiskt få lov att inte orka. Att man måste få lov att göra det man må bra av. Utan att få höra om att man är snobbig, fin i kanten etc.

Nu har vi valt en privat förskola där det ideella arbetet är överkomligt. Men vi har valt det! Man ska inte tvingas in i det när man har barnen i kommunal omsorg (vilket sonen är).

klart det finns personer som inte orkar. Men att använda det som en ursäkt för att slippa saker man tycker är tråkigt är i mina ögon just en ursäkt.

mabuse sa uttryckligen att hon inte säljer korv för hon har en examen.
det har inget med depressioner att göra.

Du tog själv ridskolan som exempel innan. När jag växte upp fanns det aldrig en enda förälder i stallet. Jo ett fåtal, men det var de som själva var hästintresserade. Däremot fanns det massor av "stalltjejer" (på gott och ont, såklart). De kunde hjälpa till att sadla och tränsa, och leda på lektionerna. Numera är det mer el mindre ett krav att föräldrarna är med och hjälper till med de här sysslorna - stalltjejer finns helt enkelt inte längre. Alla har så fullt upp med sina egna liv numera, men som förälder förväntas man ställa upp på det mesta. Jag kan tycka att det är både bra och dåligt men där jag bor är det verkligen regel och inget undantag. Jag vet inget annat.

Det kanske är olika? På ridskolan jag växte upp finns lika många "stalltjejer" nu som då, vad jag minns. När det gäller att leda hästar så är jag lite förvånad över att det anses som en så vanligt förekommande uppgift på ridskolor? Det kan kanske vara aktuellt för knatteridning (vilket åtminstone på min ridskola äger rum en halvtimme i månaden), på lektionerna så är barnen två och två på hästarna så att de kan leda varandras. Möjligen att föräldrarna hjälper till lite de första gångerna på terminen.

"Stalltjejer", alltså 10-15-åringar som hänger i stallet efter skolan håller jag med om att det inte finns särskilt mycket av nuförtiden, men istället finns mer personal, och nästan alltid ett gäng vuxna ridskoleelever som är där av olika anledningar, och som kan hjälpa till om det behövs. Sadling och tränsning gör personalen i början, tills att barnen blivit så varma i kläderna att de kan göra det själva. Givetvis kan föräldrarna hjälpa till om de vill, men det är inget måste. Det är ju inte alla föräldrar som vill eller kan.

Det som stör mig mest är människor som anser att de är så viktiga att de minsann inte ska bidra utan det får andra fixa. Om alla bidrog och hjälptes åt hade färre behövt dra ett tungt lass och bränna ut sig. Och barnen kunde ändå få en isbana och ha roliga aktiviteter.

Det kanske är olika? På ridskolan jag växte upp finns lika många "stalltjejer" nu som då, vad jag minns. När det gäller att leda hästar så är jag lite förvånad över att det anses som en så vanligt förekommande uppgift på ridskolor? Det kan kanske vara aktuellt för knatteridning (vilket åtminstone på min ridskola äger rum en halvtimme i månaden), på lektionerna så är barnen två och två på hästarna så att de kan leda varandras. Möjligen att föräldrarna hjälper till lite de första gångerna på terminen.

"Stalltjejer", alltså 10-15-åringar som hänger i stallet efter skolan håller jag med om att det inte finns särskilt mycket av nuförtiden, men istället finns mer personal, och nästan alltid ett gäng vuxna ridskoleelever som är där av olika anledningar, och som kan hjälpa till om det behövs. Sadling och tränsning gör personalen i början, tills att barnen blivit så varma i kläderna att de kan göra det själva. Givetvis kan föräldrarna hjälpa till om de vill, men det är inget måste. Det är ju inte alla föräldrar som vill eller kan.

Ja det är nog otroligt olika när du beskriver det så...

klart det finns personer som inte orkar. Men att använda det som en ursäkt för att slippa saker man tycker är tråkigt är i mina ögon just en ursäkt.

mabuse sa uttryckligen att hon inte säljer korv för hon har en examen.
det har inget med depressioner att göra.

Nej, det sa jag inte. Jag sa att en anledning till att jag utbildat mig och satsat på att skaffa mig erfarenhet är att jag inte ska behöva sälja korv för mitt levebröd.

Och jag sa också att en effekt av ett krävande jobb kan vara att man faktiskt inte har så mycket tid och ork till fler plikter utanför jobbet, men däremot pengar. Och att en anledning till att man vill vila ibland är att man inte vill riskera att bli en av dem som åker på en utmattningsdepression. Den får man ju till stor del för att man lastar sitt liv fullt av måsten och plikter, utan möjlighet till avkoppling eller vila.

Det som stör mig mest är människor som anser att de är så viktiga att de minsann inte ska bidra utan det får andra fixa. Om alla bidrog och hjälptes åt hade färre behövt dra ett tungt lass och bränna ut sig. Och barnen kunde ändå få en isbana och ha roliga aktiviteter.

Men jag tycker ju inte att nån ska fixa? Det är du som utgår från att jag tycker skolresor och isbanor ska fixas av någon annan, ideellt.

En isbana hade åtminstone jag som barn definitivt inte sett som något roligt öht, utan som något som gjorde rasterna mycket sämre. Det är inte självklart att en isbana är rolig för alla. För min del så är jag tveksam till det stora värdet i isbanor eller skolresor, och ser lika gärna att de inte blir av.

Eller, om de nu ska bli av, att man höjer skatten så att vi kan betala proffs för att fixa aktiviteter/isbanor/whatever. Det lär dessutom bli bättre och säkrare utfört än om föräldrarna ska ha amatörernas afton på skolgården eller på klassresorna. Jag har större tilltro till att pedagogerna på skolan kan styra upp det sociala samspelet och gruppdynamiken så att den blir bra, än att Märtas mamma kärnfysikern kan det. Eller Pelles pappa ekonomiassistenten, för den delen.

Eller så kan man se det som avslappnande att stå och servera korv med sina kids två timmar en lördag.

Inte jämfört med en skogspromenad, som jag vi kan ta en timme senare om vi känner för det, och som inte kräver för- och efterarbete i form av att köpa korv, ordna en bil för att transportera dit och bort bordet, utlägg, kontanthantering, fixa växelkassa, osv.

Inte för mig i alla fall. Tycker någon korvförsäljning är den bästa avkopplingen så varsågod, men jag tycker man kan få välja.

Men jag tycker ju inte att nån ska fixa? Det är du som utgår från att jag tycker skolresor och isbanor ska fixas av någon annan, ideellt.

En isbana hade åtminstone jag som barn definitivt inte sett som något roligt öht, utan som något som gjorde rasterna mycket sämre. Det är inte självklart att en isbana är rolig för alla. För min del så är jag tveksam till det stora värdet i isbanor eller skolresor, och ser lika gärna att de inte blir av.

Eller, om de nu ska bli av, att man höjer skatten så att vi kan betala proffs för att fixa aktiviteter/isbanor/whatever. Det lär dessutom bli bättre och säkrare utfört än om föräldrarna ska ha amatörernas afton på skolgården eller på klassresorna. Jag har större tilltro till att pedagogerna på skolan kan styra upp det sociala samspelet och gruppdynamiken så att den blir bra, än att Märtas mamma kärnfysikern kan det. Eller Pelles pappa ekonomiassistenten, för den delen.

fast så fungerar inte samhället så då får man förhålla sig till det.
Mao får dina kids ha en trist skolgård och inga anordnade aktiviteter.

Inte jämfört med en skogspromenad, som jag vi kan ta en timme senare om vi känner för det, och som inte kräver för- och efterarbete i form av att köpa korv, ordna en bil för att transportera dit och bort bordet, utlägg, kontanthantering, fixa växelkassa, osv.

Inte för mig i alla fall. Tycker någon korvförsäljning är den bästa avkopplingen så varsågod, men jag tycker man kan få välja.

Det får man, det är inte lag på ideellt arbete. Däremot kan man inse att vill man inte bidra ska man kanske inte delta.

Jag hade gått i taket om jag fått hem ett sånt brev... Tid och pengar är inget som alla bara kan skrapa ihop så där...
Jag har ju bara en bonusdotter som nu går i åk 2.
Jag har svurit många gånger över den skolan hon går i (kommunal)

Barnen rekommenderas att ha med sig frukt till första rasten. Nu under åk 2 så skrivs det i veckobrevet (som förövrigt skickas ut på fronter - där flera av föräldrarna inte vet hur man gör samt att jag är anti att du måste ha en internetuppkoppling) att det är bra att skicka med en extra frukt den dagen som dom har simskola med skolan. I början av åk 1 så hade dom utedag en dag i veckan och lättare matsäck/fika skulle skickas med. Min sambo var med en dag i skolan under just en sån utedag och det var flera som frågade sina klasskompisar om dom fick smacka för att dom glömt. Frågade bonusen när hon kom hem och hon berättade att dom barnen alltid har glömt. I min värd så har dom nog inte glömt..

Barnen får läxor och har fått sen åk 1 och nu när det var OS så hade dom en läxa att dom skulle titta på en av OS grenarna och göra en upg till det. Här var det en del föräldrar som sa ifrån iom att OS gick på betalkanal. Men lärarens kommentar var att hade man inte den kanalen kunde man väl kolla över internet? :mad:

Dom har även bokbyta dag ett par gånger per termin - du ska alltså ta med dig böcker hemifrån för att sen byta med andra skolan. Har du inte med dig bok så kan du inte vara med under den här aktiviteten.

När det var "pulkadag" i vintras så skulle dom ta med sig egen pulka och hjälm, annars fick dom inte åka.

I åk 1 så hade dom "visa dag" vilket innebar att dom skulle ta med sig något hemifrån kunde vara allt ifrån ett gosedjur till bilder ifrån semestern ect och visa upp för klasskompisarna och berätta om det. - Här ska vi lära barnen att dels skryta för varandra och det gör ont i mig när det ofta var barn som visade upp fina semesterbilder och sen satt ett annat barn med sitt gosedjur och valde att säga pass, eller när barnen väl valde att berätta och fick höra ifrån klasskompisen "Det där har du redan visat en gång!" Jag är lika anti när dom efter varje lov ska berätta vad dom gjort för "kul under lovet". Det är säkert jättekul att berätta att man varit i Spanien eller London eller varit ute med båten. Hur kul tycker dom barnen som svarar "jag har bara varit hemma (Det här lovet oxå)" att det är?

För någon vecka sen hade dom skoldisko. Var en äldre klass som skulle samla in pengar till sin klassresa, självklart kostade det då i inträde, godis, läsk osv.

Nä, jag tycker den här skolan är helt vansinne... Jag har inga problem med att skicka med matsäck, frukt, ge pengar och jag har även när bonusen frågat om hon kan få ta med en extra frukt till kompisen som inte brukar ha med sig självklart sagt ja. Men jag blir arg när den avgiftsfria skolan inte är det. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att barnen har föräldrar som kan hjälpa till med läxa hemma. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att föräldrar har betal tv kanaler eller internetuppkoppling. Jag blir ledsen när eleverna hela tiden ska visa upp vad dom har - pulka, hjälm, böcker osv.

Men jag tror jag är lite lätt yrkesskadad... Varje dag på mitt jobb träffar jag dom här barnen som inte vill ha lov, för att dom då får gå hungriga för att skollunchen försvinner eller för att dom då måste man vara hemma med sin pappa som är full 24 timmar om dygnet... Jag träffar föräldrarna som har sånt extremt dåligt samvete över att dom inte kan ta med sina barn på en utflykt eller semester...

Förlåt för att jag spåra ur lite.. Lite känsligt ämne tror jag :p
Jag fick sånt magknip av det du skrev här @Michaelsdotter det är ju precis så här det INTE ska vara.

Alla aktiviteter som drivs av en förening har nån som sköter scheman, nån som tränar, nån som fixar kafeterian, ringer efter domare, kallar lag, anmäler till tävlingar. Nån som fixar och donar. ideellt, för dina barns skull.

Jag vet, jag är ju engagerad i en ridskola? Och träning etc behöver inte alls skötas ideellt, jag ser mycket hellre att jag betalar för en professionell ridskolelärare, än att nåns mamma står där och har lektionerna ideellt vid sidan om sitt jobb på försäkringskassan. Och en del av fixet och donet med hästarna görs också av proffs, med ridningen och hästarna som yrke. Det blir både säkrare och bättre utfört på det sättet, än om jag och andra elever skulle hjälpas åt. Vi kan helt enkelt för lite. Däremot kan vi annat, som gör att vi kan få jobb och lön så att vi kan betala dedär proffsen.

När det gäller fix och don med domare etc så har jag gjort det i ridskolan, men det har varit frivilligt att rida där. Inte en del av skolan, som är obligatorisk.

Mina barn är inte med i några föreningar. Jag lovar att ingen förälder lyfter ett ideellt finger för deras skull.

Du nämner hela tiden att du kan betala Mabuse. Det handlar fortfarande om de som inte kan betala. Se ridsporten bara, pga kostnaden utesluter den många barn. vem vinner på det? förutom du som slipper hjälpa till?

Det var inte i skolan, det var på tid utanför. När fritids gjorde utflykter hade vi tex föräldrar med för annars var det för få vuxna.

Men det handlar inte bara om dig, det handlar om alla kidsen i skolan. Att alla ska få en isbana, en möjlighet att resa. Även träning i arbeta och samarbeta och nå ett mål.

Hur kan det vara så jobbigt?
Det du säger är precis de invändningar jag har fått en massa gånger då jag ifrågasatt hela idén med det där sättet att samla in pengar, med skolresorna, med hela grejen. Det svar du - och väldigt många andra ger - är överhuvudtaget inte ett svar på vad vare sig jag eller andra kritiska i tråden säger. Du svarar utifrån att du gör en hemmagjord tolkning av vad tex jag säger.

Mina invändningar handlar om att jag helt enkelt inte tror att de där sätten att samla in pengar lär barnen något av värde, mina invändningar handlar om att jag inte alls tror att skolresan är någon särskilt positiv grej för ganska många av barnen. Inget av mina barn har mått bra av skolresorna, tex. Den ena hade rätt och slätt tråkigt med alla de hurtiga aktiviterna, den andra tog på sig så stort socialt ansvar för gruppen att hen inte mådde bra av det.

Sen tycker jag förvisso dessutom att det är jobbigt med de där aktiviteterna för att samla in pengar, men jobbigheten kommer i hög grad av att jag uppfattar hela grejen som i bästa fall meningslös eller helt neutral, i värsta fall direkt dålig för barnen. Insatserna motsvarar inte på något vis vad man får ut för dem, enligt min bedömning. Du gör en annan bedömning, men det gör inte dig duktig och mig dålig.

Du nämner hela tiden att du kan betala Mabuse. Det handlar fortfarande om de som inte kan betala. Se ridsporten bara, pga kostnaden utesluter den många barn. vem vinner på det? förutom du som slipper hjälpa till?

Det var inte i skolan, det var på tid utanför. När fritids gjorde utflykter hade vi tex föräldrar med för annars var det för få vuxna.

Jag förstår problemet, men min lösning är att betala mer i skatt så vi kan avlöna en fritidspedagog så att de eventuellt kan göra utflykter, i den mån det behövs. (Jag kan tycka att det är viktigare att de lägger krutet på att få till en bra social miljö och aktiviteter på plats än att de åker iväg på utflykter.) I vilket fall är inte min lösning att själv gå dit och leka fritidsledare på min fritid. För om jag ska göra det kan jag inte jobba heltid, och då blir det mindre skatt och ännu mindre pengar till skola/fritids.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30