Föräldraförening på skolan

Är inte skolgången och utbildningen en träning i eget ansvar för barnen? Att ta ansvar för att hänga med i alla ämnen, göra sina läxor och plugga till proven i tid kan nog vara fullt tillräcklig ansvarsträning för ett grundskolebarn.

Varför är ursäkten "orkar inte" lam? Tror du människor har oändligt med ork - och i så fall, vad beror de galopperande sjukskrivningstalen för stress på? Där föräldrar, helst mammor, är överrepresenterade?

Jag tror inte det beror på ideellt arbete som har minskat kraftigt de senaste 10-15 åren.

Den är lam när det handlar om att välja bort saker för att de är tråkiga.
Skolan har alltid krävt engagemang av föräldrar, betydligt mer när vi var små.
Skolan är sååå mycket mer än läsa böcker på lektion, det är massa social tid för kidsen. Om den blir bättre pga jag lägger en halv lördag på våren är det kanon.
Jag lägger betydligt mer tid än så på min son i övrigt.

Ingen älskar det ideella så pass att de vill göra det åt dina ungar medans du "inte orkar". Deltar dina barn i något ideellt eller betalar du alltid fullt marknadspris för allt? Eller är du klassiska "jag hinner inte men nån annan kan göra det?".

Nej, mina barn deltar inte i något ideellt. Däremot väldigt mycket i det som kommunen ordnar, det finns hur mycket som helst av sånt i närheten, och det är jag såklart med och betalar för genom skatten.

Sen rider jag på en ridskola som drivs av en ideell förening, där har jag under årens lopp på olika sätt varit ideellt engagerad. Men det engagemanget är väl ungefär vad tiden räcker till, med ett nödrop.

Jag tror inte det beror på ideellt arbete som har minskat kraftigt de senaste 10-15 åren.

Skolan är sååå mycket mer än läsa böcker på lektion, det är massa social tid för kidsen. Om den blir bättre pga jag lägger en halv lördag på våren är det kanon.

Ja exakt. Och för de barn som deltar i fritidsaktiviteter ingår alltid ett visst mått av föräldraengagemang. Jag har iaf inte hittills stött på nån som inte gjort det.

Det finns en massa tråkiga saker man inte kan välja bort. Blöjbyten. Hushållsgöromål. Delar av ens jobb. Osv.

Men att använda den lilla fria tid jag har till att på frivillig basis ta på mig mer tråkgöra? Nä. Jag ser på riktigt inte poängen. Om skolan behöver mer pengar - fine, jag jobbar mer eller drar ner på något annat, så att det finns pengar. Men varför ska dedär pengarna till varje pris dras in på tristast och minst effektivast sätt? Jag begriper det inte.

Göra saker med barnen? Jättekul. Men då vill jag hellre gå på museum eller åka till skogen eller hälsa på vänner än att ordna loppis med klassen.

Nej, mina barn deltar inte i något ideellt. Däremot väldigt mycket i det som kommunen ordnar, det finns hur mycket som helst av sånt i närheten, och det är jag såklart med och betalar för genom skatten.

Sen rider jag på en ridskola som drivs av en ideell förening, där har jag under årens lopp på olika sätt varit ideellt engagerad. Men det engagemanget är väl ungefär vad tiden räcker till, med ett nödrop.

De ska inte delta i några aktiviter förutom kommunala?
vad anordnar kommunen "hur mycket som helst" av?
musikskolan är väl 30 min i veckan?

Det finns en massa tråkiga saker man inte kan välja bort. Blöjbyten. Hushållsgöromål. Delar av ens jobb. Osv.

Men att använda den lilla fria tid jag har till att på frivillig basis ta på mig mer tråkgöra? Nä. Jag ser på riktigt inte poängen. Om skolan behöver mer pengar - fine, jag jobbar mer eller drar ner på något annat, så att det finns pengar. Men varför ska dedär pengarna till varje pris dras in på tristast och minst effektivast sätt? Jag begriper det inte.

Göra saker med barnen? Jättekul. Men då vill jag hellre gå på museum eller åka till skogen eller hälsa på vänner än att ordna loppis med klassen.

sånt går att köpa ruttjänster till, varför bemöda dig med det?

Ja exakt. Och för de barn som deltar i fritidsaktiviteter ingår alltid ett visst mått av föräldraengagemang. Jag har iaf inte hittills stött på nån som inte gjort det.

Alla aktiviteter kräven väl föräldraengagemang i så motto att barnen ska transporteras till och från aktiviteten och förses med rätt utrustning, men utöver det? Det finns väl rätt mycket? Under min uppväxt så spelade jag instrument, red, fäktade, sjöng i kör och tränade friidrott. Och mina föräldrar behövde aldrig göra något mer än att betala, och möjligen skjutsa när man var mindre. Kanske att de kom och tittade någon gång när kören hade konsert, men det var väl det ungefär.

Alla aktiviteter kräven väl föräldraengagemang i så motto att barnen ska transporteras till och från aktiviteten och förses med rätt utrustning, men utöver det? Det finns väl rätt mycket? Under min uppväxt så spelade jag instrument, red, fäktade, sjöng i kör och tränade friidrott. Och mina föräldrar behövde aldrig göra något mer än att betala, och möjligen skjutsa när man var mindre. Kanske att de kom och tittade någon gång när kören hade konsert, men det var väl det ungefär.

Tiderna förändras, just sayin'. Jag gjorde också massor med saker när jag växte upp, men det är liksom 30 år sen. En generation.

sånt går att köpa ruttjänster till, varför bemöda dig med det?

För att jag inte har råd? Och heller inte vill ha ett hem fyllt av tjänstefolk? Och för att jag tvivlar på att min arbetsgivare eller Skatteverket anser det lämpligt att använda ruttjänster till att göra tråkiga delar av mitt jobb?

Tiderna förändras, just sayin'. Jag gjorde också massor med saker när jag växte upp, men det är liksom 30 år sen. En generation.

Men hur var det nu, har ideellt arbete ökat eller minskat? Man kan ju inte både säga att nuförtiden är det ingen som arbetar ideellt, och samtidigt att nuförtiden kräver alla barns fritidsaktiviteter ideella insatser från föräldrarna, så var det inte för trettio år sen.

Men hur var det nu, har ideellt arbete ökat eller minskat? Man kan ju inte både säga att nuförtiden är det ingen som arbetar ideellt, och samtidigt att nuförtiden kräver alla barns fritidsaktiviteter ideella insatser från föräldrarna, så var det inte för trettio år sen.

Min känsla är att ideellt arbete har minskat, och därför behöver föräldrar göra mer. Generellt sett. Dessutom, eller kanske framförallt, så är det andra tider - när jag växte upp på 80-talet så engagerade sig de flesta föräldrar inte alls i sina barn. Jag tycker faktiskt det är ett framsteg att allt fler gör det, även om det som bieffekt för med sig att de barn som inte har engagerade föräldrar blir ännu mer utanför.

De ska inte delta i några aktiviter förutom kommunala?
vad anordnar kommunen "hur mycket som helst" av?
musikskolan är väl 30 min i veckan?

Lekparker, muséer, parklekar, bibliotek, naturskyddsområden, cykelvägar, vandringsleder... Finns ju verkligen hur mycket som helst.

Du frågade om barnen idag deltar i något ideellt. Svaret på det är nej. Det innebär inte att de aldrig kommer göra det i framtiden, så kanske det blir - eller också inte. Beror ju lite på vad de vill ägna sig åt. I vilket fall är jag glad att inte skolan kräver en massa ideellt arbete ovanpå eventuella fritidsaktiviteter, egna eller barnens.

Fast uppenbarligen så ser somliga här andra problem med resan.
Och bevisligen så finns det goda möjligheter att finansiera skolresor utan att föräldrarna behöver skramla ihop pengarna som behövs.
(vi har just nu kakförsäljning på gång och det har ju utvecklats från att "alla måste sälja dessa 10 burkarna" till att man tar upp beställningar som levereras senare = varje elev lyckas sälja betydligt fler burkar och ingen köpare är bunden till vilka sorter som finns kvar. Och inga föräldrar tvingas köpa 10 burkar kakor som blivit kvar för att ingen annan vill ha dem... )
Du menar att eleverna säljer? Det låter ju toppen. Jag ogillar starkt att bli känslomässigt utpressad att köpa kakor eller salami av kollegor för att deras lille Putte ska få åka på skolresa. :meh:

Min känsla är att ideellt arbete har minskat, och därför behöver föräldrar göra mer. Generellt sett. Dessutom, eller kanske framförallt, så är det andra tider - när jag växte upp på 80-talet så engagerade sig de flesta föräldrar inte alls i sina barn. Jag tycker faktiskt det är ett framsteg att allt fler gör det, även om det som bieffekt för med sig att de barn som inte har engagerade föräldrar blir ännu mer utanför.

Men vad kallar du det föräldrar gör obetalt då? Är inte det just exakt ideellt arbete?

Det som är bäst för dig är kanske inte bäst för de flesta. Tanken är att göra saker tillsammans, att barnen tar ansvar. Inte vilken förälder som tjänar mest.

Av alla saker man kan välja att göra eller inte göra så är ursäkten "orkar inte" lam.

Jag känner fler än jag kan räkna på händernas alla fingrar som antingen har eller har haft diagnosen utmattningsdepression. Orkar inte är fullt legitimt...

Själv hade jag en 50 timmar lång arbetsvecka (ovanligt iofs) för två veckor sedan. Jag hann umgås 1,5 timme/dygn med mina barn (frukost och innan nattning. Jag behövde då inte städa, laga mat eller annat vardagspyssel pga. att barnens pappa kommer hem tidigare från jobbet. Han fick även ta det ideella arbetet i förskolan (privat) den veckan.

Nu var det en extrem vecka för oss men det ser inte mycket bättre ut andra veckor heller pga mina arbetstider. Jag har återhämtar mig från min depression och jag vet hur viktigt det är att faktiskt få lov att inte orka. Att man måste få lov att göra det man må bra av. Utan att få höra om att man är snobbig, fin i kanten etc.

Nu har vi valt en privat förskola där det ideella arbetet är överkomligt. Men vi har valt det! Man ska inte tvingas in i det när man har barnen i kommunal omsorg (vilket sonen är).

Jo självklart. Jag tror dock du exakt förstår vad som avses.

Nej, det var inte solklart, eftersom din definition skiljer sig från den gängse. Med ideellt arbete menas normalt arbete utanför hemmet utan betalning, inkluderat arbete i ex barnens idrottsförening. Och jag är rätt säker på att i de undersökningar som visat att ideellt arbete minskat, så räknar man inte bort det arbete som föräldrar utför. Det skulle också vara svårt att mäta på ett tillförlitligt sätt, vem för statistik på eventuella släktskapsband som ligger bakom motivationen att arbeta gratis?

Så då är det inte rimligt att ideellt arbete ökar och minskar samtidigt, det var därför jag frågade.

Det finns allt färre och färre eldsjälar som tidigare drog runt hela idrottsföreningar på bekostnad av hela deras fritid. Många gånger hade de börjat som engagerade föräldrar men blivit kvar även sen barnen flyttade hemifrån. Antalet engagerade föräldrar idag och på 80-talet är nog ganska exakt det samma. Mina föräldrar var engagerade i mycket olika saker, och klagade över att andra föräldrar inte engagerade sig. Samma sak händer idag, några få ställer upp och får lov att arbeta hur mycket som helst.

Om vi går utanför skolans värld och tittar på föreningslivet så är det stundtals väldigt svårt att få föräldrar att lyfta ett finger, min son spelar i ett fotbollslag, en mamma har tagit åt sig att ha hand om kioskverksamheten (hon har också studerat på universitet om det nu är viktigt) och det föräldrarna behöver göra är att den gång de har ansvar för kiosken är att ringa till mamman och bestämma tid när de kan hämta grejerna alternativt möta upp vid fotbollsplanen för att ta emot. Allt finns inhandlat, den kioskansvariga har oftast kokat kaffe, de behöver bara stå under tiden barnen spelar match och sälja det som finns. Trots det så är det många som helt struntar i att ta kontakt, försöker argumentera att de inte ska stå osv. Sen har vi några som är klippor och ställer upp betydligt oftare än någon annan.

Tidigare var nog det sociala trycket högre på att hjälpa till, idag är det okej att inte hjälpa till och alltså gör man inte det. Precis som Mabuse för fram så säger en del föräldrar att de gärna betalar för att barnen ska få åka på cuper istället för att vi ska ha kiosk men så har vi en hel del nyanlända som inte har någon som helst möjlighet att betala för att kunna följa med på cuper, ska de då antingen har kiosk alla gånger eller ska andra föräldrar betala även för deras barn? Då fungera det betydligt bättre med en kiosk där man kanske behöver stå två gånger under ett år, samtidigt som ens barn utövar sin aktivitet och man kan titta på.
Men där har man som sagt valt att låta sitt barn vara med i en förening och jag anser att man då även får lov att inse att man få ställa upp. Skolan är en helt annan fråga.

Vi hade ju idrottssdagar varje år.
De som inte hade råd att betala nåt fick spela tennis och squash på UTK hade man råd kunde man rida islandshäst, åka utförs eller åka bada i Örebro.
Det var urtrist att spela tennis en hel dag men mamma hade ju iaf 3 st som skulle iväg på detta samma dag.
Försökte få lov att rida min egen häst men icke..
Om skolan hade åkt på vettiga saker hade jag bidragit direkt.
Jag och dottern gjorde en resa till Stockholm 2009 och gick på naturhistoriska, tekniska, spårvagnsmuseet och nåt mer.
Fantastiskt roligt.
Men att sälja saker i en liten kommun där 6 klasser till säljer samma sak är inte lätt och har man då inte stort familjenätverk som kan handla så
Jag köpte hela jäkla väska med majblommor ett år för att hon skulle få sålt nåt.
Samma med kakor, där köpte jag 8 burkar mm
Jag är inte rik nånstans....
Har varit klassförälder och hjälpt till att fixa fika mm under åren men när man är klassförälder för 6 året i rad så
Nu bor jag inte i närheten, pappan är klassförälder och jag har ingen aning om vad de sysslar med.

Nej, det var inte solklart, eftersom din definition skiljer sig från den gängse. Med ideellt arbete menas normalt arbete utanför hemmet utan betalning, inkluderat arbete i ex barnens idrottsförening. Och jag är rätt säker på att i de undersökningar som visat att ideellt arbete minskat, så räknar man inte bort det arbete som föräldrar utför. Det skulle också vara svårt att mäta på ett tillförlitligt sätt, vem för statistik på eventuella släktskapsband som ligger bakom motivationen att arbeta gratis?

Så då är det inte rimligt att ideellt arbete ökar och minskar samtidigt, det var därför jag frågade.

Du tog själv ridskolan som exempel innan. När jag växte upp fanns det aldrig en enda förälder i stallet. Jo ett fåtal, men det var de som själva var hästintresserade. Däremot fanns det massor av "stalltjejer" (på gott och ont, såklart). De kunde hjälpa till att sadla och tränsa, och leda på lektionerna. Numera är det mer el mindre ett krav att föräldrarna är med och hjälper till med de här sysslorna - stalltjejer finns helt enkelt inte längre. Alla har så fullt upp med sina egna liv numera, men som förälder förväntas man ställa upp på det mesta. Jag kan tycka att det är både bra och dåligt men där jag bor är det verkligen regel och inget undantag. Jag vet inget annat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar