Föräldraförening på skolan

Lillan har nu blivit stor och börjat förskoleklass. Fick i veckan ett brev från föräldraföreningen, där klargjordes vad som förväntades av oss föräldrar.

1, skulle vi alla sätta in 100 kr i terminsavgift till föräldraföreningen, dessa pengar skulle gå till att köpa in material till aktiviteter på skolgården. tex fotbollar, pulkor mm.

2, skulle vi sätta in pengar till klasskassan detta skulle vara 50 kr per termin.

3, vi skulle leta fram saker hemma att skänka då en loppis skulle anordnas i höst och klassen skulle ha ett bord att sälja saker. Här förväntades man även ställa upp och sälja, städa eller vara parkeringsvakt.

4, varje vinter spolas en isbana, denna skulle alla föräldrar hjälpas åt att skotta och spola denna kvällstid så skola och fritis kunde använda denna.

5, en em framöver skulle en fixarkväll anordnas på skolgården där föräldrarna förväntades närvara och städa, måla asfalt, kratta löv och laga fotbollsnät.

6, en påminnelse att skicka med frukt till barnen varje dag.

Är detta vanligt att föräldrar förväntas göra sådan här saker för skolan?

Min tanke var att mycket av detta ska väl skolan stå för och vaktmästaren göra?
Se positivt på det och tänk hur bra kontakt ni får med de andra föräldrarna och barnen. Du kommer att ha koll på alla, och andra kommer att ha koll på dina barn. :)
På skolor på landet finns sällan pengar. Så enkelt är det bara.
Så var det på den skola jag hade barn på. Det fanns inte ens pengar till barnens skrivböcker, så föräldraföreningen stod för glosböcker och övrigt skrivmaterial (De fick en blyertspenna per läsår av skolan). Samt leksaker ute och även inne.

Det var dessutom så illa att föräldrarna fick fylla igen en damm på skolgården efter ett barn hade hamnat under isen. Det fanns det inga pengar till.... Fanns inte ens staket runt, som kommunerna är så snabba att döma vite på om någon har en liten pool i sin trädgård som inte är täckt/har staket på. Men de ålägger inte sig själva att följa regler....
Så vi fick tigga ihop pengar till markduk, blev sponsrade med singel, grävarbete, matjord, samt dräneringsrör och brunnar... Det blev många helger...
50 kr till klasskassan är väl lite på kanten kan jag tycka, det är väl just till klasskassan man har loppisar, discon, brännbollsturneringar, och Lussefika (om man nu får ha det av sekulära skäl) m.m. Just för att alla ska kunna vara med, även de som inte har råd/vill att lägga 50 kr i månaden.
Så i min värld är det väldigt naturligt att man gör så här. För barnens skull.

Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??

Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!

Håller med. För mig fostrar man en arbetsmoral hos barnen. Vi skötte kafeterian i klubbstugan, nu finns de knappt kvar för det "har ingen tid med". Folk har tid för en massa grejer men ideellt arbete? nej fy tusan då är de sååå busy. Man kan göra det ihop med sina kids, två flugor i en smäll.

Håller med. För mig fostrar man en arbetsmoral hos barnen. Vi skötte kafeterian i klubbstugan, nu finns de knappt kvar för det "har ingen tid med". Folk har tid för en massa grejer men ideellt arbete? nej fy tusan då är de sååå busy. Man kan göra det ihop med sina kids, två flugor i en smäll.
Fast jag kan inte låta bli en tanke här i tråden :p
I trådar om läxor och andra hemskheter tycker ofta så många föräldrar att det är så jobbigt att läxor borde inte få finnas, de skapar konflikter och -tänk tex bara på de med föräldrar som är för fulla för att påminna om läxan eller för ointresserade för att påminna eller förhöra eller inte klarar att hjälpa.

Men när det gäller insatser som att baka och sälja och vikariera och stå i kiosk för idrottsföreningar och fritidsverksamhet på skolan så blir känslan av att det är självklart att man ska inte bara klara av att göra insatsen rent kompetensmässigt utan även har alla självklart tiden för det för att inte tala om resurserna.

Vilket ger mig känslan av att föräldrar idag tycker att det är helt självklart att lägga väldigt stora tids- och resurs-insatser på barnens fritid och nöjen men tycker själva lärandet är inte bara ointressant utan också något som inte har med dem alls att göra.

Att baka bullar och stå i kiosk och fördela tid är kanske plättlätt för dig, någon annans mamma kanske är på sista året med sin avhandling och använder all den tid hon har utanför dygnet-runt skrivande till barnets läxläsning.

Självklart kan skolan kräva att alla föräldrar prioriterar att stå i kiosken istället för läsa läxor eller godnattsaga med barnet. Precis som alla lagledare kan pressa barnet att prioritera fotbollsmatchen framför provet på måndag.

Senast ändrad:
jag tycker det är samma föräldrar som gnäller över läxor som gnäller över fritidsaktiviteter. Jag förstår problemet med problematiska föräldrar men de är fortfarande i minioritet och jag kan inte se att deras barn gagnas av att inte få utflykter eller spolad isbana osv. För vissa barn är klassresan kanske enda resan.

Se positivt på det och tänk hur bra kontakt ni får med de andra föräldrarna och barnen. Du kommer att ha koll på alla, och andra kommer att ha koll på dina barn. :)
På skolor på landet finns sällan pengar. Så enkelt är det bara.
Så var det på den skola jag hade barn på. Det fanns inte ens pengar till barnens skrivböcker, så föräldraföreningen stod för glosböcker och övrigt skrivmaterial (De fick en blyertspenna per läsår av skolan). Samt leksaker ute och även inne.

Det var dessutom så illa att föräldrarna fick fylla igen en damm på skolgården efter ett barn hade hamnat under isen. Det fanns det inga pengar till.... Fanns inte ens staket runt, som kommunerna är så snabba att döma vite på om någon har en liten pool i sin trädgård som inte är täckt/har staket på. Men de ålägger inte sig själva att följa regler....
Så vi fick tigga ihop pengar till markduk, blev sponsrade med singel, grävarbete, matjord, samt dräneringsrör och brunnar... Det blev många helger...
50 kr till klasskassan är väl lite på kanten kan jag tycka, det är väl just till klasskassan man har loppisar, discon, brännbollsturneringar, och Lussefika (om man nu får ha det av sekulära skäl) m.m. Just för att alla ska kunna vara med, även de som inte har råd/vill att lägga 50 kr i månaden.
Så i min värld är det väldigt naturligt att man gör så här. För barnens skull.

Lussefika är väl knappast en religiös högtid?

Om kommunen inte följer reglerna, kan man inte klaga hos kommunen då?

jag tycker det är samma föräldrar som gnäller över läxor som gnäller över fritidsaktiviteter. Jag förstår problemet med problematiska föräldrar men de är fortfarande i minioritet och jag kan inte se att deras barn gagnas av att inte få utflykter eller spolad isbana osv. För vissa barn är klassresan kanske enda resan.

Jag har absolut inget emot läxor, eller att hjälpa med dem om det behövs. Det jag inte vill är att ägna min fritid åt dåligt betalda säljjobb, efter att ha tillbringat år på universitet och med att skaffa mig erfarenhet för att slippa kränga korv och strumpor för mitt leverne.

Vad det gäller isbanan så antar jag att den ska användas för skridskoåkning? Jag hatade skridskoåkning som liten, och avskydde vinterns gympalektioner när det skulle åkas skridsko hela tiden. Jag har aldrig varit bra på det, och har aldrig tyckt det var roligt. Om mina föräldrar hade ägnat helgerna åt att ordna en skridskobana på skolgården så att inte bara gympalektionerna utan också rasterna skulle tillbringas med skridsko, så hade jag nog tyckt att det var närmast utstuderat elakt. Lite på nivån att ha ett rullstolsbundet barn, och sen engagera sig i att bygga en enorm klätterställning där alla utom det egna barnet hädanefter skulle tillbringa rasterna. Det finns ju faktiskt barn som inte gillar att åka skridsko (t ex om man har utländskt påbrå och ens föräldrar aldrig har åkt heller, så att man aldrig lärt sig ordentligt), så en skridskobana är ju inte nödvändigtvis en odelad välsignelse.

Vad gäller resor - tja, min barndoms resor kan med lätthet räknas på ena handens fingrar, det innebar ändå inte att den dysfunktionella skolresa jag beskrev var ett nöje.

Jag vet inte om det gör mig till en "problematisk förälder"?

Jag har lite svårt att förhålla mig i den här frågan, å ena sidan så kan jag tycka att det är väl bara att ställa upp och jobba några timmar, å andra sidan så kan jag helt och hållet hålla med om att det inte borde behövas.
Behöver barnen åka iväg på skolresor? Skulle det vara bättre om skolan ordnade det och det var kostnadsfritt? Men det kräver fortfarande lärare som är uppmärksamma och håller ihop gruppen. Dottern går i åk 8 på en friskola, de var nyligen ute på en hajk med skolan över en natt. Vi fick ut frågan om vi hade sovsäck, liggunderlag och tält, annars hade skolan/fixade skolan. Skolan hade även med mat, stod för kanoter och flytvästar. Men hajken gjorde absolut ingenting för sammanhållningen utan inriktningen var enbart att alla elever skulle få prova på att vara ute i naturen och sova i tält. I åk 9 så är de sedan ute i två nätter.
När det gäller att "jobba" ihop pengar så har, åtminstone de gånger jag har varit med, barnen fått tagit ansvaret för att stå och sälja fika på föräldramöten tex, men med en förälder i bakgrunden som stöd. När vi har anordnat skoldisco så har barnen fått ta betalt för inträde, stå i kiosken, spela musik och vara med och städa upp efteråt. Just städningen har nog varit det som har varit allra mest nyttigt för dem. :angel: Men jag vet inte om alla verkligen lärde sig och växte av erfarenheten.

Det är även lite intressant skillnaden på inställning på olika skolor, först gick barnen på en liten landsbygdsskola, där var alla rörande överens om att vi inte skulle samla pengar utan hellre lägga ner jobb tillsammans med barnen för att få in pengar. Variationen på föräldrarnas arbetssituation var stor, allt från långtidssjukskrivna/arbetslösa till egna företagare med företag som gick med storvinst och allt där emellan.
Nu går de som sagt på en friskola där majoriteten av föräldrarna lever i det högre inkomstskiktet och här finns andan av att betala sig fria från arbete på ett väldigt framstående sätt. Här finns heller inga samlingar till klassresor men däremot föräldrar som bjuder 40 ungar på gocart och mat utan att ens fundera på saken, det kostar ju nästan ingenting enligt dem.

Men sammanhållningen mellan föräldrarna är nästan obefintlig, från att ha känt barnens alla klasskompisars föräldrar rätt väl så känner jag igen barnens närmsta vänners föräldrar så pass att vi hälsar om vi möts.
Men jag kan inte avgöra om det ena är bättre eller sämre än det andra? Jag ser för och nackdelar med båda sätten.

Det viktigaste arbetet för ett barn, som jag ser det, är skolan. Det är den uppgift man ska ta på allvar, ta ansvar för och inte fuska med. Resten - fritidsaktiviteter, ideellt arbete, diverse engagemang - det ser jag som en bonus, nåt man gör för att det är roligt, i mån av tid.

Arbetsmoral går jättebra att lära sig genom att ta sitt skolarbete och sin utbildning på allvar.

Jag jobbar själv ideellt, men då gör jag saker jag tycker är roliga, där jag känner att jag gör en konkret nytta och för något jag själv har valt. Inte sånt jag är dålig på och tycker är tråkigt, i syfte att mina barn ska göra något andra föräldrar har bestämt men som jag själv är tveksam till.

Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??

Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!

När en skolresa cementerar en statusordning i en grupp, så handlar det inte om att "några inte kan sköta sig", utan om att det blir en dysfunktionell dynamik i gruppen som helhet. Vi var ju alla delaktiga i att upprätthålla den där statusordningen på olika sätt, och för unga och okunniga för att fatta hur den skapats eller vad det var som upprätthöll den. Det var ingens intention, det bara blev så.

Att tro att om man låter 30 12-åringar sköta sig själva några dygn och ordna det sociala samspelet bäst de kan efter sin förmåga, så blir det bra bara man tar bort några "rötägg" - det är naivt, skulle jag säga. Det går knappt att låta vuxna göra, och då har de normalt säkrare moralisk kompass och är smidigare socialt än tolvåringar. Det finns ju en anledning till att om man vill att en större grupp vuxna ska skapa sammanhållning genom några dagars samvaro, då har man i regel hjälp av en facilitator som styr upp det hela, om man vill att det ska bli bra.

När en skolresa cementerar en statusordning i en grupp, så handlar det inte om att "några inte kan sköta sig", utan om att det blir en dysfunktionell dynamik i gruppen som helhet. Vi var ju alla delaktiga i att upprätthålla den där statusordningen på olika sätt, och för unga och okunniga för att fatta hur den skapats eller vad det var som upprätthöll den. Det var ingens intention, det bara blev så.

Att tro att om man låter 30 12-åringar sköta sig själva några dygn och ordna det sociala samspelet bäst de kan efter sin förmåga, så blir det bra bara man tar bort några "rötägg" - det är naivt, skulle jag säga. Det går knappt att låta vuxna göra, och då har de normalt säkrare moralisk kompass och är smidigare socialt än tolvåringar. Det finns ju en anledning till att om man vill att en större grupp vuxna ska skapa sammanhållning genom några dagars samvaro, då har man i regel hjälp av en facilitator som styr upp det hela, om man vill att det ska bli bra.
Exakt, jag är helt övertygad om att en klass där ingen alls sköter sig och alla totalt trashar ett ställe kan ha jättekul på en skolresa och utföra den helt utan att någon känner sig utanför eller att någon blir mobbad. Men lärarna och föräldrarna är ju knappast nöjda.

Men likaså kan en helt funktionell, välordnad, väluppfostrad, söt och go klass utan ett enda rötägg och utan att föräldrarna eller lärarna märker ett endaste dugg sätta upp en hackordning som heter duga. Sedan kan det mycket väl vara föräldrar till de barn med hög social status (-i klassen) som faktiskt också är klassföräldrar (de är ju sociala adepter och har lärt sina barn vara det också) så deras barn kan självklart ha en helt strålande lägerupplevelse medan andra inte har det (kanske för att de måste stå åt sidan för dessa barn är snabbast/skickligast).

(En kollega tex var rolig när hon pratade om barnets klassresa, det var så tydligt att hennes barn hade ett tight kompisgäng som bara längtade efter ett äventyr tillsammans och hon kunde inte alls förstå varför andra föräldrar inte var så entusiastiska utan såg problem, det var helt bortom hennes horisont att ett annat barn kanske inte fick vara med. Det blev ingen klassresa i klassen.)

Så om man är en förälder som aldrig har haft ont i magen för att ens barn kanske inte har några vänner så kanske man ska fundera på att det kanske finns andra föräldrar i klassen som har just det och att deras barn kanske inte har en lika självklar plats i centrum på en klassresa även om allt är toppen till vardags.

Senast ändrad:
Men är det? Jag tex gnäller ju jämt om sport och fritid men brukar vara pro läxor (som är repeterande/kan lösas med hjälp av inkompetenta föräldrar eller utan.). Även om barnet knappt fått ngra ännu (rita bild på familjen :) ).

Tycker mig inte se så många använda just det argumentet med läxor. Dvs att det finns problematiska föräldrar men jag kan inte se att deras barn gagnas av att inte få läxor.

Lussefika är väl knappast en religiös högtid?

Om kommunen inte följer reglerna, kan man inte klaga hos kommunen då?
Lussefika är från början en fornnordisk högtid och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet i svenska kyrkan. Lucia är ju även ett romerskt-katolst helgon, så jag tror nog att man får se Lussefika som en religiös markering?
Vi klagade hos kommunen och ville att de skulle åtgärda problemet och även ålägga sig med vite, om de inte hade åtgärdat i rimlig tid. Vi fick till svar att det inte fanns pengar. Var vi oroliga för barnen fick vi lösa det själva. Vilket jag tror är sant.
Vissa dagar fick inte mitt barn mat, eftersom maten var slut när deras klass kom. Då blev det knäckemacka istället för köttbullar...
Vaktmästaren arbetade ideellt ett par timmar om dagen, och fick betalt för ett par timmar om dagen. Tajt budget. Men det var samma sak i närliggande skolor. Dock var det en aning bättre i centralorten.

Lussefika är från början en fornnordisk högtid och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet i svenska kyrkan. Lucia är ju även ett romerskt-katolst helgon, så jag tror nog att man får se Lussefika som en religiös markering?
Vi klagade hos kommunen och ville att de skulle åtgärda problemet och även ålägga sig med vite, om de inte hade åtgärdat i rimlig tid. Vi fick till svar att det inte fanns pengar. Var vi oroliga för barnen fick vi lösa det själva. Vilket jag tror är sant.
Vissa dagar fick inte mitt barn mat, eftersom maten var slut när deras klass kom. Då blev det knäckemacka istället för köttbullar...
Vaktmästaren arbetade ideellt ett par timmar om dagen, och fick betalt för ett par timmar om dagen. Tajt budget. Men det var samma sak i närliggande skolor. Dock var det en aning bättre i centralorten.

Det låter ju lite som vanstyre i kommunen, och dålig organisation i skolan (när det gäller köttbullar t ex så var det under min skoltid alltid reglerat hur många man fick ta, just för att det skulle räcka till alla. Här verkar ju den regeln saknas, eller också kan de inte räkna i skolbespisningen?).

Det låter ju lite som vanstyre i kommunen, och dålig organisation i skolan (när det gäller köttbullar t ex så var det under min skoltid alltid reglerat hur många man fick ta, just för att det skulle räcka till alla. Här verkar ju den regeln saknas, eller också kan de inte räkna i skolbespisningen?).
Det är möjligt. Jag tog upp en del saker när skolinspektionen var där och det skulle inte vara så, men är ofta så när pengar saknas i kommunerna. Så det verkar vedertaget. Det kändes som de tyckte det var värre om inte UPI-pärmen stod på rätt hylla.
Samtidigt sätts ju inte krav på skolorna när det "ordnar sig till slut ändå". Men då hade ju inte våra barn fått något under sin tid där...
Det var en gräns för hur mycket barnen fick ta. Men om ett barn som man visste hade det knapert hemma, tog två extra köttubullar var det givetvis ingen som hindrade det. Det var den enda varma maten de åt på dagen. Och det fanns ett par sådana familjer. Barnen hade inte råd att vara med på "vanliga" fritidsaktiviteter som fotboll, scouter och annat. :(
Som just inte hade råd att lägga något i någon kassa, därav fikor/loppisar och annat. Då var det alltid valfritt hur mycket man betalade och alltid gratis till alla barn som var med.
De familjerna var alltid med på alla de här aktiviteterna glädjande nog. :)
Jag tycker nog att föräldraföreningens arbete, engagemang och insamlingar var något som kom alla till glädje. Framför allt att se hur man kan hjälpa andra.

Vem tar då ansvar om barn skadar sig på isbanan under skoltid? För mig verkar det märkligt att skolan inte har ansvar över den miljö barnen vistas i under skoltid.
Om barnen skadar sig på skoltid så täcks det av skolans försäkring. Något annat händer som regel inte.

Jag har absolut inget emot läxor, eller att hjälpa med dem om det behövs. Det jag inte vill är att ägna min fritid åt dåligt betalda säljjobb, efter att ha tillbringat år på universitet och med att skaffa mig erfarenhet för att slippa kränga korv och strumpor för mitt leverne.

Vad det gäller isbanan så antar jag att den ska användas för skridskoåkning? Jag hatade skridskoåkning som liten, och avskydde vinterns gympalektioner när det skulle åkas skridsko hela tiden. Jag har aldrig varit bra på det, och har aldrig tyckt det var roligt. Om mina föräldrar hade ägnat helgerna åt att ordna en skridskobana på skolgården så att inte bara gympalektionerna utan också rasterna skulle tillbringas med skridsko, så hade jag nog tyckt att det var närmast utstuderat elakt. Lite på nivån att ha ett rullstolsbundet barn, och sen engagera sig i att bygga en enorm klätterställning där alla utom det egna barnet hädanefter skulle tillbringa rasterna. Det finns ju faktiskt barn som inte gillar att åka skridsko (t ex om man har utländskt påbrå och ens föräldrar aldrig har åkt heller, så att man aldrig lärt sig ordentligt), så en skridskobana är ju inte nödvändigtvis en odelad välsignelse.

Vad gäller resor - tja, min barndoms resor kan med lätthet räknas på ena handens fingrar, det innebar ändå inte att den dysfunktionella skolresa jag beskrev var ett nöje.

Jag vet inte om det gör mig till en "problematisk förälder"?

Fast det handlar inte om dig utan om dina barn. Som inte är för fina för korvförsäljning eftersom de inte gått på universitetet. Som kanske gillar skridskor eller nån annan aktivitet lite föräldrarengagemang skulle underlätta.

Det viktigaste arbetet för ett barn, som jag ser det, är skolan. Det är den uppgift man ska ta på allvar, ta ansvar för och inte fuska med. Resten - fritidsaktiviteter, ideellt arbete, diverse engagemang - det ser jag som en bonus, nåt man gör för att det är roligt, i mån av tid.

Arbetsmoral går jättebra att lära sig genom att ta sitt skolarbete och sin utbildning på allvar.

Jag jobbar själv ideellt, men då gör jag saker jag tycker är roliga, där jag känner att jag gör en konkret nytta och för något jag själv har valt. Inte sånt jag är dålig på och tycker är tråkigt, i syfte att mina barn ska göra något andra föräldrar har bestämt men som jag själv är tveksam till.

Ibland kanske livet inte handlar om att du ska ha kul utan man för nåt för nån annan? hur många skolkids gillar biblioteket? ska vi lägga ned de då?

Men är det? Jag tex gnäller ju jämt om sport och fritid men brukar vara pro läxor (som är repeterande/kan lösas med hjälp av inkompetenta föräldrar eller utan.). Även om barnet knappt fått ngra ännu (rita bild på familjen :) ).

Tycker mig inte se så många använda just det argumentet med läxor. Dvs att det finns problematiska föräldrar men jag kan inte se att deras barn gagnas av att inte få läxor.
Argumenten mot läxor är att barn ska lära sig i skolan, inte tvinga en 7åring att ta ansvar för att ta hem en bok, se till att läxan görs i ett hem med stökiga föräldrar och sen ta tillbaka läxan till skolan.

Det är möjligt. Jag tog upp en del saker när skolinspektionen var där och det skulle inte vara så, men är ofta så när pengar saknas i kommunerna. Så det verkar vedertaget. Det kändes som de tyckte det var värre om inte UPI-pärmen stod på rätt hylla.
Samtidigt sätts ju inte krav på skolorna när det "ordnar sig till slut ändå". Men då hade ju inte våra barn fått något under sin tid där...
Det var en gräns för hur mycket barnen fick ta. Men om ett barn som man visste hade det knapert hemma, tog två extra köttubullar var det givetvis ingen som hindrade det. Det var den enda varma maten de åt på dagen. Och det fanns ett par sådana familjer. Barnen hade inte råd att vara med på "vanliga" fritidsaktiviteter som fotboll, scouter och annat. :(
Som just inte hade råd att lägga något i någon kassa, därav fikor/loppisar och annat. Då var det alltid valfritt hur mycket man betalade och alltid gratis till alla barn som var med.
De familjerna var alltid med på alla de här aktiviteterna glädjande nog. :)
Jag tycker nog att föräldraföreningens arbete, engagemang och insamlingar var något som kom alla till glädje. Framför allt att se hur man kan hjälpa andra.

Ja, i en skola med såna problem som du beskriver, där barnen inte får mat hemma, kommunen är i det närmaste bankrutt och inte ens gör det de måste enligt lag, i det läget så är det möjligt att föräldrasamverkan är det minst dåliga alternativet. Men då skulle jag ju nästan tycka att det verkar vettigare att de föräldrar som kan öka sina inkomster genom extrajobb gör det, och att man sen lägger de pengarna i en gemensam kassa som bekostar köttbullar till de hungriga och barnskydd på skolgården. Man får förmodligen in mer pengar om alla föräldrar gör det som är absolut mest lönsamt just för dem, än om alla ska försöka sälja korv eller liknande med rätt dålig timpenning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar