Föräldraförening på skolan

Men knappast de sociala normerna eller grupptrycket. Givetvis är det inte ett lagbrott att vägra ordna en loppis, men det innebär ju inte att det inte blir sociala sanktioner.
Någonstans måste man väl ha ett ansvar för att framföra sin egen vilja. Det är ju fullt möjligt att folk bara fallit in i "såhär har det alltid varit"-tänket. För mig känns det inte konstigt att anordna ett disco t.ex. Jag tyckte på något sätt att det var lite häftigt. Det blev ju väldigt intressant. Man lärde sig hur man gör. Sen finns det ju baksidor med allt. Alla barn kanske inte kan gå pga ekonomi, alla barn kanske inte kan vara med för tiden finns inte etc.

Någonstans måste man väl ha ett ansvar för att framföra sin egen vilja. Det är ju fullt möjligt att folk bara fallit in i "såhär har det alltid varit"-tänket. För mig känns det inte konstigt att anordna ett disco t.ex. Jag tyckte på något sätt att det var lite häftigt. Det blev ju väldigt intressant. Man lärde sig hur man gör. Sen finns det ju baksidor med allt. Alla barn kanske inte kan gå pga ekonomi, alla barn kanske inte kan vara med för tiden finns inte etc.
I de fall då man känner sig bekväm ned rådande sociala normer är det både enkelt och vanligt att säga som du. Det hindrar ju inte att det ofta är väldigt obekvämt att gå emot normtrycket. Man får också ofta svar som det du skriver, att det blir roligt bara man kommer igång. Och när barnen är inblandade följer en massa moraliserande om engagemang dessutom ofta med.

"Så här har det alltid varit" väger helt enkelt ofta tyngre än den som ifrågasätter.

Det "bästa" var de 20 förpackningarna med vanliga jäkla tandborstar som skulle säljas till dubbla ÖB priset. Jag betalade skiten själv och hade tandborstar i evighet. När jag ifrågasatte rimligheten i priset det så fick jag till svar att -Folk köper ju för att hjälpa barnen. Då sa jag frankt att mina grannar har eltandborste, är tandlösa eller jäkligt snåla för hos mig går dom inte att sälja. Julchokladen var bättre för då fick folk beställa vad dom sålt. När jag utan att bli tillfrågad skulle baka lussekatter fick dom en låda billiga ÖBpepparkakor av mig.
Det är för mig vettlöst att det ska jobbas så mycket för någonting som inget barn bett om. Det är verkligen något varje månad i fyra terminer. Om skolan/pedagogerna vill åka dit - och det vill dom så vore det väl deras sak att betala. Ungarna skulle vara nöjda med en övernattningssväng till Isaberg eller dylikt.
Fruktstund - ja det är en annan historia. Mina barn hade samma frukt en vecka, alltså samma jäkla äpple för dom äter inte frukt. Men dom behövde faktiskt äta något då det var ett långt pass innan lunch. Då köpte jag smaksatta riskakor istället. Ramaskri. Det var inte bra. Dom var ju goda. Så kompromissen blev att dom fick ha ej smaksatta riskakor.
Åh ja just det, vi spolade is också. Det tyckte jag dock var ganska kul. Och det blev bara en gång/år/unge i snitt.

I de fall då man känner sig bekväm ned rådande sociala normer är det både enkelt och vanligt att säga som du. Det hindrar ju inte att det ofta är väldigt obekvämt att gå emot normtrycket. Man får också ofta svar som det du skriver, att det blir roligt bara man kommer igång. Och när barnen är inblandade följer en massa moraliserande om engagemang dessutom ofta med.

"Så här har det alltid varit" väger helt enkelt ofta tyngre än den som ifrågasätter.
Ja det kanske är så. Jag har varit lite utav en rebell sedan i alla fall åk 5-6 men jag kan förstå framförallt de som har svårt att få ihop tid och pengar ändå. Där blir det väl ganska känsligt läge när det handlar om just pengar.

Att det är vanligt betyder väl inte att det är vettigt? En loppis kräver ju dessutom vanligen ganska stor föräldrainsats för att bli av - där kan man ju tänka sig att ganska många med mig har andra mer effektiva sätt att dra in pengar på än att ordna loppis. Jag lägger ju hellre en extratimme på jobbet och drar in pengar den vägen, än att ägna tio timmar åt att ordna en loppis.

+1

Ja det kanske är så. Jag har varit lite utav en rebell sedan i alla fall åk 5-6 men jag kan förstå framförallt de som har svårt att få ihop tid och pengar ändå. Där blir det väl ganska känsligt läge när det handlar om just pengar.
Det vet jag inte, vad pengarna betyder i sammanhanget alltså.

För mig är det absurt att man på det mest ineffektiva sätt jag kan komma på ska "jobba" för en skolresa som många vuxna har fått för sig är en bra grej, men som jag tror mycket sällan blir bra. Jag ser inte att helheten förmedlar en enda vettig lärdom till barnen.

Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??

Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!

Medan den som inte har varken ekonomi för det eller möjlighet att dra in en timmes extra lön/vecka kanske hellre lägger 10 timmar på att ordna en loppis, för att kunna känna att hen också bidrar till insamlingen.
Man behöver ju inte ha så dyra klassresor heller om man nu ska ha dem. Vi hade en variant som var nära nog gratis och som var hur mysig som helst, vi började i mellanstadiet. Vi cyklade till en campingplats vid en fågelsjö, slog upp tält i varierande skick, sov över, tittade på fåglar (det var några ankor...) och cyklade hem igen. Därefter gjorde vi om det hela utan lärare under högstadiet varje år.

Alla måste låna eller äga en cykel, köpa ett paket korv med korvbröd och tillräckligt många måste äga tält. Fast vi struntade i tälten sedan och sov här och där runt lägerelden. Det får gärna finnas en förälder on call som har en bil med cykelställ som kan kallas in akut om en cykel pajar (det hade vi knappt iom att mobiler inte fanns). (Sedan fanns det säkert de som kände sig utanför på den med, men det var inte så mycket fördela och dela upp och grupper osv i den.)

Den här tråden får mig att undra om föräldrar är totalt ovilliga att lägga några timmar/termin på något som gynnar deras barn? Men det följer väl hur resten av samhället fungerar, det är alltid någon annan som ska göra...
Den får mig också att undra varför flera av er missunnar era barn att göra en utflykt med klassen? OM det finns problem med grupperingar och/eller mobbning i klasserna så ja, det ÄR problem. Men ska ALLA avstå från skolresor bara för att några inte kan sköta sig? Har verkligen alla klasser så stora problem som de ni hävdar här, så att man borde avstå från allt vad skolresor heter, överallt i alla skolor i hela landet??

Att samla ihop pengar till ett gemensamt mål kan också skapa gemenskap. OM bara inte föräldrarna tar över skutan, utan faktiskt låter barnen genomföra det!

Problemet för mig är inte resan i sig utan när den ska helt eller delvis finansieras av föräldrarna.

Problemet för mig är inte resan i sig utan när den ska helt eller delvis finansieras av föräldrarna.
Fast uppenbarligen så ser somliga här andra problem med resan.
Och bevisligen så finns det goda möjligheter att finansiera skolresor utan att föräldrarna behöver skramla ihop pengarna som behövs.
(vi har just nu kakförsäljning på gång och det har ju utvecklats från att "alla måste sälja dessa 10 burkarna" till att man tar upp beställningar som levereras senare = varje elev lyckas sälja betydligt fler burkar och ingen köpare är bunden till vilka sorter som finns kvar. Och inga föräldrar tvingas köpa 10 burkar kakor som blivit kvar för att ingen annan vill ha dem... )

Ja, det där är ju det typiska svaret man brukar få när man ifrågasätter. Som du ser handlar mitt ifrågasättande överhuvudtaget inte om de saker som du påstår att det handlar om. Det ser du om läser tex mina inlägg.

Det är lite det här som är problemet. Man ifrågasätter en ordning, bland annat för att man inte tror att den är särskilt bra för barnen. Tillbaka får man att man inte tänker på barnen och inte bryr sig som man borde.

Ditt inlägg illustrerar väldigt väl varför det är svårt att kritisera de här sakerna när man är i dem.

Men jag undrar vd skolan säger när ni påpekar att den ska vara avgiftsfri? När vi hade tillsyns fick vi passning på att barnen ibland fick ha frukt eller lättare matsäck när vi åkte på utflykt, samt att de kollade att alla utflyktsmål var avgiftsfria.

Ovilliga? ;) alla här tänker sig att föräldrar är kompetenta manliga händiga män och husmoderliga kvinnor som bor par om par i radhus eller lägenhet. Det enda problem någon kan ha med sina föräldrar är ev fattigdom eller fylleri. Man kan faktiskt ha en pappa som jobbar dygnet runt närapå och är hemma så lite att man knappt ens märker när han flyttar ut och en mamma som är doktorand och totalt ohändig. Dvs totalt oförmögen att baka bullar (vårt gemensamma försök sålde aldrig på loppisen, jag var 8 och vi skrattade istället för grät till slut), sy ärtpåsar (jag är nog en av de få som faktiskt sett en trampsymaskin in action), köra ismaskin det skulle blivit katastrof :o hon var händig som en karikatyr av en professor i en film. Och miljömedveten så självklart hade vi inte bil heller (eller video, eller skulle haft boxer).

(Men alla väggar i en rejäl lägenhet täckta av böcker, Tvärsnitt, Kvinnovetenskaplig tidskrift och Forskning och framsteg drösande in genom brevlådan och fullservice för alla läxor och museer varje helg.)

Mina vänner i klassens mammor var professor och bohem, inga pappor. De friska, ärtiga, radhusboende hemmafruliknande äpppelkindade klassmammorna var förlamande. Härskande på alla klassresor och drivandes projekt för sina barns fromma (och trodde de, andras).

Nej jag skrev ganska tydligt att jag tyckte att klassresor kunde göras som teambuildinginsats av proffs eller med dedikerat inlärningssyfte möjligen.

Men det gjorde faktiskt aldrig det eftersom klassföräldrarna beställde julkärvarna och sedan fick man släpa hem tio av dem (klassföräldrarna körde hem sina barns antar jag) i en sopsäck bakom sig. Varpå ursnälla faster sålde rubbet i sitt radhusområde. Jag håller med om att det är härdande och bygger erfarenhet absolut. (Det finns tex ett maxantal polkagrisstänger man kan äta och de är inte så himla goda eller lättsålda.)

Haha jag får en känsla av sådana här trådar att bara jag minns eller att jag drabbades av ovanligt aktiva klassföräldrar. Vi har varit på klassresa i första klass, i tredje klass, i fjärde klass i sjätte klass, förutom fågelskådrutflykterna på cykel, på högstadiet säkert två gånger, på gymnasiet en gång och en gång som jag lyckades undvika genom nässelfeber då. Jag har sålt bullar utanför affärer (bästa och roligaste), strumpor, ordnat discon, sålt polkagrisar, julkärvar definitivt värst för de är så tunga och annat som jag inte ens minns.

Jag kan spola en isbana (gissar jag, är händig nog att försöka räkna ut hur) och baka bullar som tur är, men vill gärna skydda mitt skrutt från alltför hurtiga klassföräldrar. Och vill inte bli en, var alltid rädd för dem :D

Jag tycker att om man vill engagera sig som förälder kan man förhöra läxor :p och dämpa sporthetsen.

Men jo, jag skulle absolut spola en isbana om det hängde på det, för is är kul för barnen på riktigt.

Och om barn som glömt frukt. Det är visst möjligt att ha så förvirrade föräldrar att de glömmer frukt varteviga dag. Det är inte bara fattiga föräldrar som kan drabba barn utan även välbeställda men stressade och ej könsrollsmaxade.

Senast ändrad:
Min dotter åkte med klassen till nån äventyrsgrej
Vad hon gjorde i 3 dagar? Satt på fiket och läste. Ingen frågade var hon var.
Så jäkla less på såna skolor. Detta var i mellanstadiet, blir det nån resa nu så ska hon inte med för hon har verkligen inget utbyte av det
Jag har liknande minnen av mina skolresor. Jag gick och satte mig någonstans och det var sällan någon ansträngde sig att få med mig.

Trampsymaskin! Min mamma hade en som man vevade för hande med en liten vev på vänstra sidan och så manövrerade man tyget med högerhanden. Ohändig och ohuslig bibliotekarie.
Den står i hennes hall än idag, men nedfälld för drivremmen gick av. Hon letar lite sporadiskt efter en ny drivrem. (och jag knyckte mormors Husqvarna från 40, talet så hon har ingen annan :D)

Trampsymaskin! Min mamma hade en som man vevade för hande med en liten vev på vänstra sidan och så manövrerade man tyget med högerhanden. Ohändig och ohuslig bibliotekarie.

Farmor hade en sådan, jag kunde sy med den när jag var runt 10. En Singer :) Eller ja en tramp då, inga handvevar.

Jag tror bara jag måste tillägga förresten, som jag vet fanns inga som helst problem med mobbing i vår klass, den var väl sammanhållen, höll ihop från första klass till sista i högstadiet. Vi betraktades som en väldigt trevlig, snäll klass som var duktiga i skolan. Men klassresorna tydliggjorde alltid grupperingar och statussammanhang som annars var otydliga. Jag kan inte minnas, men minns nog fel, att något barn i klassen faktiskt drev idén med klassresa.

Däremot åkte vi helt självsamordnat och "gratis" på cykelövernattning som sagt en gång om året och det gick helt strålande såvitt jag märkte i alla fall (någon annan kanske tyckte det gick åt helskotta.)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 166
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 035
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 211
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka