Jag är själaglad att barnen inte går i en sån skola! Jag lägger ett liknande engagemang på min ridskola, men dels har jag valt det själv och kan sluta eller dra ner när jag vill, dels känns det lite klaustrofobiskt med en skola där barnen dels är hela dagarna, och sen lägger man alla kvällar och helger på att ordna, förbereda och genomföra ännu fler skolaktiviteter. Och om inte barnen ska byta skola eller bli utanför är det bara att gilla läget - inte bara för barnen, utan hela familjen får lov att ha skolaaktiviteterna som sitt främsta fritidsintresse.
Passar säkert perfekt för en del familjer, och kul för dem, men det låter som en mardröm för mig. Hu!
Och återigen, det handlar inte om att vara fin i kanten, det handlar om att helt enkelt inte ha tid och ork. Vet du vilka som verkligen är i farozonen att få utmattningsdepression? Dedär föräldrarna som först har krävande jobb, och sen vill de vara de perfekta föräldrarna, engagera sig i skolaktiviteter, måsten och plikter från det ögonblick de slår upp ögonen på morgonen tills de ramlar ihop på kvällen. Att kunna prioritera och säga nej ibland är en viktig del i att hålla sig frisk. Vilket många uppenbart är dåliga på, av sjukskrivningsstatistiken att döma.