Jag hade gått i taket om jag fått hem ett sånt brev... Tid och pengar är inget som alla bara kan skrapa ihop så där...
Jag har ju bara en bonusdotter som nu går i åk 2.
Jag har svurit många gånger över den skolan hon går i (kommunal)
Barnen rekommenderas att ha med sig frukt till första rasten. Nu under åk 2 så skrivs det i veckobrevet (som förövrigt skickas ut på fronter - där flera av föräldrarna inte vet hur man gör samt att jag är anti att du måste ha en internetuppkoppling) att det är bra att skicka med en extra frukt den dagen som dom har simskola med skolan. I början av åk 1 så hade dom utedag en dag i veckan och lättare matsäck/fika skulle skickas med. Min sambo var med en dag i skolan under just en sån utedag och det var flera som frågade sina klasskompisar om dom fick smacka för att dom glömt. Frågade bonusen när hon kom hem och hon berättade att dom barnen alltid har glömt. I min värd så har dom nog inte glömt..
Barnen får läxor och har fått sen åk 1 och nu när det var OS så hade dom en läxa att dom skulle titta på en av OS grenarna och göra en upg till det. Här var det en del föräldrar som sa ifrån iom att OS gick på betalkanal. Men lärarens kommentar var att hade man inte den kanalen kunde man väl kolla över internet?
Dom har även bokbyta dag ett par gånger per termin - du ska alltså ta med dig böcker hemifrån för att sen byta med andra skolan. Har du inte med dig bok så kan du inte vara med under den här aktiviteten.
När det var "pulkadag" i vintras så skulle dom ta med sig egen pulka och hjälm, annars fick dom inte åka.
I åk 1 så hade dom "visa dag" vilket innebar att dom skulle ta med sig något hemifrån kunde vara allt ifrån ett gosedjur till bilder ifrån semestern ect och visa upp för klasskompisarna och berätta om det. - Här ska vi lära barnen att dels skryta för varandra och det gör ont i mig när det ofta var barn som visade upp fina semesterbilder och sen satt ett annat barn med sitt gosedjur och valde att säga pass, eller när barnen väl valde att berätta och fick höra ifrån klasskompisen "Det där har du redan visat en gång!" Jag är lika anti när dom efter varje lov ska berätta vad dom gjort för "kul under lovet". Det är säkert jättekul att berätta att man varit i Spanien eller London eller varit ute med båten. Hur kul tycker dom barnen som svarar "jag har bara varit hemma (Det här lovet oxå)" att det är?
För någon vecka sen hade dom skoldisko. Var en äldre klass som skulle samla in pengar till sin klassresa, självklart kostade det då i inträde, godis, läsk osv.
Nä, jag tycker den här skolan är helt vansinne... Jag har inga problem med att skicka med matsäck, frukt, ge pengar och jag har även när bonusen frågat om hon kan få ta med en extra frukt till kompisen som inte brukar ha med sig självklart sagt ja.
Men jag blir arg när den avgiftsfria skolan inte är det. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att barnen har föräldrar som kan hjälpa till med läxa hemma. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att föräldrar har betal tv kanaler eller internetuppkoppling. Jag blir ledsen när eleverna hela tiden ska visa upp vad dom har - pulka, hjälm, böcker osv.
Men jag tror jag är lite lätt yrkesskadad... Varje dag på mitt jobb träffar jag dom här barnen som inte vill ha lov, för att dom då får gå hungriga för att skollunchen försvinner eller för att dom då måste man vara hemma med sin pappa som är full 24 timmar om dygnet... Jag träffar föräldrarna som har sånt extremt dåligt samvete över att dom inte kan ta med sina barn på en utflykt eller semester...
Förlåt för att jag spåra ur lite.. Lite känsligt ämne tror jag