Föräldraförening på skolan

Det är mycket möjligt. Jag har för mig att vi inte bor så långt ifrån varandra ;) Jag vet två familjer som är mycket nöjda och det är säkert super om det inte varit så att vi fått söka semester i god tid innan vi ska vara på standby då båda våra jobb hade havererat om vi varit tvungna att springa från jobb pga sjukanmälan för skolpersonal. När jag frågade om det där kom det någon halvgrinig förklaring att det minsann finns andra på den förskolan som också har jobb :D ja tack, det förstår jag men definitivt inte inom våra yrken. Det blir totalt kaos bara jag blir sjuk eller måste vabba och man måste hitta ersättare som kan mitt jobb och lite mindre kaos om maken behöver vabba/sjuka sig :p han hade dessutom med all säkerhet varit helt knäckt efter en dag på förskola :rofl:

Nåja, off topic
Kedjeeffekten kan ju bli helt awesome, men slutar sannolikt iofs vid ngn kommunal skola/sjukhus som får stresspåslag. Det är ju ganska många föräldrar som är lärare så - lärarmamman får rycka in som vikarie på förskolan =vikariebehov i förskoleklassen -lärarpappa får rycka in i förskoleklassen = vikariebehov i kommunala skolans mellanstadieklass -uhm håldag för det finns ingen vikarie kvar i poolen/lycklig student får jobba en dag :D (Kooperativet har sparat pengar på kommunala skolans bekostnad :p)

Klassresa kan ju göras på olika sätt.
På vår skola är det en dagsutflykt till något ställe där barnen kan roa sig. Det har varit någon äventyrspark, lekland, djurpark (med gott om åkattraktioner), större simhall på annan ort osv.. Helt enkelt ett avbräck från den dagliga skolrutinen för att göra något kul tillsammans.
Jag är ändå tveksam, tycker nog att om det är en skoldag som ska gå så borde det vara dedikerad teambuilding av pros med av läraren utsedda grupper eller museer och bibliotek eller sport som gäller.

Kul en dag med ogenomtänkt agenda -ha kul på plats X eller Y, speciellt med övernattning (i stugor på rum med två sängar, och fyra per stuga, barnen får välja med vem de kamperar) kan förstärka känslan av utanförskap för alla de som inte har en naturlig bästis utan är tredje eller femte hjulet i ett kompisgäng som måste välja jämt antal i gruppen (hände jämt när jag var liten). För att inte tala om de som faktiskt är utanför eller till och med mobbade, oändliga möjligheter.

Litet sidospår: Det där med att en klassresa automatiskt innebär fin sammanhållning och därför alltid är bra stöter man på ibland.

När jag gick i mellanstadiet gjorde vi en sådan resa. Det som hände när vi barn fick umgås intensivt några dagar var att en slumrande statusordning i klassen tydliggjordes och cementerades, och resten av åren tillsammans var klassen uppdelad i en högstatusgrupp och en lågstatusgrupp, med en tydlig gräns emellan och inga möjligheter att byta grupp. Kul för dem i högstatusgruppen kanske, inte lika bra för de andra, och definitivt inte bra för sammanhållningen. De i lågstatusgruppem var det ju därefter fritt fram att mobba för högstatusgruppen.
Vi startade "småkrig" vår första klassresa. Klassen delades upp i två läger och vi hade på lite väl stort allvar krigstillstånd i 1-2 år. Det var jämförelsevis ok, hade ju "kul" inslag även om det var djupt ohälsosamt med två regerande drottningar i fullt krig och hela klassen uppdelad i hoven.

Den andra var den där vi skulle åka med parallellklassen till Härjarö och alla nioåringar fick välja vilka kompisar man skulle dela stuga med. Jag hade fyra kompisar och fick inte plats i stugan iom att jag var långsammast (de andra förstod snabbare att en måste vara utanför), fick bo med några jag inte kände i parallellklassen. Jättebra för sammanhållningen. Var inte utanför, hade kompisar men var för långsam på social huggsexa och alla klassresor var som arrangerade för att skapa just det. Sista på gymnasiet blev jag riktigt glad över ett totalanfall av nässelfeber som gjorde att jag hade en bra orsak att stanna hemma :D

Jag tror att klassresor är jättekul för de 30% av barnen som är socialt toksäkra. Men jag erkänner att jag är lite tjatigt emot. Det är bara det att de vuxna tenderar ha noll koll.

Senast ändrad:
Vår lilla skola - i Väring - sparar ihop till lägerskola i början på åk 6 under två (åk 4 o 5) mycket intensiva år. Ca 70 000 ska det jobbas ihop. En vecka spenderas på en västkustö under mycket pedagogiska förhållanden och det har gjorts sen 70-talet. Det säljs tandborstar, julchoklad, sockerkakor, arrangeras disco o allt annat man kan få in en slant på. det brukar också räcka till en Lisebergstur med allt betalt.

Vår lilla skola - i Väring - sparar ihop till lägerskola i början på åk 6 under två (åk 4 o 5) mycket intensiva år. Ca 70 000 ska det jobbas ihop. En vecka spenderas på en västkustö under mycket pedagogiska förhållanden och det har gjorts sen 70-talet. Det säljs tandborstar, julchoklad, sockerkakor, arrangeras disco o allt annat man kan få in en slant på. det brukar också räcka till en Lisebergstur med allt betalt.

Problemet när barn ska "jobba" ihop pengar är väl att det i princip inte finns någonting som barn är så bra på att man kan ta betalt för arbetet, och även som så vore fallet är det sällan lagligt.

Återstår försäljning, alternativt att få betalt av föräldrarna (vid ex ett disko så är det ju föräldrarna som i praktiken ordnar och betalar till varandra).

Eftersom barn i praktiken inte har några vettiga sätt att tjäna pengar, eftersom barnarbete annars är något man lagstiftar mot, så blir ju hela "jobba-ihop-pengar" konceptet svårt, och bygger på stora insatser från föräldrarna i tid och/eller pengar.

Jag har aldrig riktigt förstått poängen med det hela, varför ska barnen försöka jobba ihop pengar när de i praktiken a) har lagen emot sig och b) inte är konkurrenskraftiga för fem öre när det gäller arbetskraft. Vilket arbete kan en tolvåring lagligt utföra som det är värt att betala för? Och då menar jag inte att släkt och vänner förbarmar sig och hittar på ett jobb.

När BARNET gick i mellanstadiet skramlade vi in pengar varje år för att hyra "barnens ö" i en vecka för både barn o föräldrar. Det var extremt spartanskt o alla föräldrar o BARN fick dra sitt strå till stacken, men oj så roligt för BARNEN o för sammanhållningen i klassen o för oss föräldrar. Själva resan fick man fixa själv, allt arbete fördelades utifrån intresse, engagemang o kunskap, fanns ingen personal.

Problemet när barn ska "jobba" ihop pengar är väl att det i princip inte finns någonting som barn är så bra på att man kan ta betalt för arbetet, och även som så vore fallet är det sällan lagligt.

Återstår försäljning, alternativt att få betalt av föräldrarna (vid ex ett disko så är det ju föräldrarna som i praktiken ordnar och betalar till varandra).

Eftersom barn i praktiken inte har några vettiga sätt att tjäna pengar, eftersom barnarbete annars är något man lagstiftar mot, så blir ju hela "jobba-ihop-pengar" konceptet svårt, och bygger på stora insatser från föräldrarna i tid och/eller pengar.

Jag har aldrig riktigt förstått poängen med det hela, varför ska barnen försöka jobba ihop pengar när de i praktiken a) har lagen emot sig och b) inte är konkurrenskraftiga för fem öre när det gäller arbetskraft. Vilket arbete kan en tolvåring lagligt utföra som det är värt att betala för? Och då menar jag inte att släkt och vänner förbarmar sig och hittar på ett jobb.
Jobba ihop verkar ju i det här fallet vara att anordna disco och sälja saker på loppis osv. Det är ju saker var och varannan förening gör tillsammans. Jag ser inte det konstiga i det. Där det kan bli fel är om det ska ske efter skoltid och man då som både barn och förälder ska bjuda på sin fritid som kanske redan är knapp.

Jobba ihop verkar ju i det här fallet vara att anordna disco och sälja saker på loppis osv. Det är ju saker var och varannan förening gör tillsammans. Jag ser inte det konstiga i det. Där det kan bli fel är om det ska ske efter skoltid och man då som både barn och förälder ska bjuda på sin fritid som kanske redan är knapp.

Att det är vanligt betyder väl inte att det är vettigt? En loppis kräver ju dessutom vanligen ganska stor föräldrainsats för att bli av - där kan man ju tänka sig att ganska många med mig har andra mer effektiva sätt att dra in pengar på än att ordna loppis. Jag lägger ju hellre en extratimme på jobbet och drar in pengar den vägen, än att ägna tio timmar åt att ordna en loppis.

Jag hade gått i taket om jag fått hem ett sånt brev... Tid och pengar är inget som alla bara kan skrapa ihop så där...
Jag har ju bara en bonusdotter som nu går i åk 2.
Jag har svurit många gånger över den skolan hon går i (kommunal)

Barnen rekommenderas att ha med sig frukt till första rasten. Nu under åk 2 så skrivs det i veckobrevet (som förövrigt skickas ut på fronter - där flera av föräldrarna inte vet hur man gör samt att jag är anti att du måste ha en internetuppkoppling) att det är bra att skicka med en extra frukt den dagen som dom har simskola med skolan. I början av åk 1 så hade dom utedag en dag i veckan och lättare matsäck/fika skulle skickas med. Min sambo var med en dag i skolan under just en sån utedag och det var flera som frågade sina klasskompisar om dom fick smacka för att dom glömt. Frågade bonusen när hon kom hem och hon berättade att dom barnen alltid har glömt. I min värd så har dom nog inte glömt..

Barnen får läxor och har fått sen åk 1 och nu när det var OS så hade dom en läxa att dom skulle titta på en av OS grenarna och göra en upg till det. Här var det en del föräldrar som sa ifrån iom att OS gick på betalkanal. Men lärarens kommentar var att hade man inte den kanalen kunde man väl kolla över internet? :mad:

Dom har även bokbyta dag ett par gånger per termin - du ska alltså ta med dig böcker hemifrån för att sen byta med andra skolan. Har du inte med dig bok så kan du inte vara med under den här aktiviteten.

När det var "pulkadag" i vintras så skulle dom ta med sig egen pulka och hjälm, annars fick dom inte åka.

I åk 1 så hade dom "visa dag" vilket innebar att dom skulle ta med sig något hemifrån kunde vara allt ifrån ett gosedjur till bilder ifrån semestern ect och visa upp för klasskompisarna och berätta om det. - Här ska vi lära barnen att dels skryta för varandra och det gör ont i mig när det ofta var barn som visade upp fina semesterbilder och sen satt ett annat barn med sitt gosedjur och valde att säga pass, eller när barnen väl valde att berätta och fick höra ifrån klasskompisen "Det där har du redan visat en gång!" Jag är lika anti när dom efter varje lov ska berätta vad dom gjort för "kul under lovet". Det är säkert jättekul att berätta att man varit i Spanien eller London eller varit ute med båten. Hur kul tycker dom barnen som svarar "jag har bara varit hemma (Det här lovet oxå)" att det är?

För någon vecka sen hade dom skoldisko. Var en äldre klass som skulle samla in pengar till sin klassresa, självklart kostade det då i inträde, godis, läsk osv.

Nä, jag tycker den här skolan är helt vansinne... Jag har inga problem med att skicka med matsäck, frukt, ge pengar och jag har även när bonusen frågat om hon kan få ta med en extra frukt till kompisen som inte brukar ha med sig självklart sagt ja. Men jag blir arg när den avgiftsfria skolan inte är det. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att barnen har föräldrar som kan hjälpa till med läxa hemma. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att föräldrar har betal tv kanaler eller internetuppkoppling. Jag blir ledsen när eleverna hela tiden ska visa upp vad dom har - pulka, hjälm, böcker osv.

Men jag tror jag är lite lätt yrkesskadad... Varje dag på mitt jobb träffar jag dom här barnen som inte vill ha lov, för att dom då får gå hungriga för att skollunchen försvinner eller för att dom då måste man vara hemma med sin pappa som är full 24 timmar om dygnet... Jag träffar föräldrarna som har sånt extremt dåligt samvete över att dom inte kan ta med sina barn på en utflykt eller semester...

Förlåt för att jag spåra ur lite.. Lite känsligt ämne tror jag :p

Jag hade gått i taket om jag fått hem ett sånt brev... Tid och pengar är inget som alla bara kan skrapa ihop så där...
Jag har ju bara en bonusdotter som nu går i åk 2.
Jag har svurit många gånger över den skolan hon går i (kommunal)

Barnen rekommenderas att ha med sig frukt till första rasten. Nu under åk 2 så skrivs det i veckobrevet (som förövrigt skickas ut på fronter - där flera av föräldrarna inte vet hur man gör samt att jag är anti att du måste ha en internetuppkoppling) att det är bra att skicka med en extra frukt den dagen som dom har simskola med skolan. I början av åk 1 så hade dom utedag en dag i veckan och lättare matsäck/fika skulle skickas med. Min sambo var med en dag i skolan under just en sån utedag och det var flera som frågade sina klasskompisar om dom fick smacka för att dom glömt. Frågade bonusen när hon kom hem och hon berättade att dom barnen alltid har glömt. I min värd så har dom nog inte glömt..

Barnen får läxor och har fått sen åk 1 och nu när det var OS så hade dom en läxa att dom skulle titta på en av OS grenarna och göra en upg till det. Här var det en del föräldrar som sa ifrån iom att OS gick på betalkanal. Men lärarens kommentar var att hade man inte den kanalen kunde man väl kolla över internet? :mad:

Dom har även bokbyta dag ett par gånger per termin - du ska alltså ta med dig böcker hemifrån för att sen byta med andra skolan. Har du inte med dig bok så kan du inte vara med under den här aktiviteten.

När det var "pulkadag" i vintras så skulle dom ta med sig egen pulka och hjälm, annars fick dom inte åka.

I åk 1 så hade dom "visa dag" vilket innebar att dom skulle ta med sig något hemifrån kunde vara allt ifrån ett gosedjur till bilder ifrån semestern ect och visa upp för klasskompisarna och berätta om det. - Här ska vi lära barnen att dels skryta för varandra och det gör ont i mig när det ofta var barn som visade upp fina semesterbilder och sen satt ett annat barn med sitt gosedjur och valde att säga pass, eller när barnen väl valde att berätta och fick höra ifrån klasskompisen "Det där har du redan visat en gång!" Jag är lika anti när dom efter varje lov ska berätta vad dom gjort för "kul under lovet". Det är säkert jättekul att berätta att man varit i Spanien eller London eller varit ute med båten. Hur kul tycker dom barnen som svarar "jag har bara varit hemma (Det här lovet oxå)" att det är?

För någon vecka sen hade dom skoldisko. Var en äldre klass som skulle samla in pengar till sin klassresa, självklart kostade det då i inträde, godis, läsk osv.

Nä, jag tycker den här skolan är helt vansinne... Jag har inga problem med att skicka med matsäck, frukt, ge pengar och jag har även när bonusen frågat om hon kan få ta med en extra frukt till kompisen som inte brukar ha med sig självklart sagt ja. Men jag blir arg när den avgiftsfria skolan inte är det. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att barnen har föräldrar som kan hjälpa till med läxa hemma. Jag blir arg när lärare/skola förväntar sig att föräldrar har betal tv kanaler eller internetuppkoppling. Jag blir ledsen när eleverna hela tiden ska visa upp vad dom har - pulka, hjälm, böcker osv.

Men jag tror jag är lite lätt yrkesskadad... Varje dag på mitt jobb träffar jag dom här barnen som inte vill ha lov, för att dom då får gå hungriga för att skollunchen försvinner eller för att dom då måste man vara hemma med sin pappa som är full 24 timmar om dygnet... Jag träffar föräldrarna som har sånt extremt dåligt samvete över att dom inte kan ta med sina barn på en utflykt eller semester...

Förlåt för att jag spåra ur lite.. Lite känsligt ämne tror jag :p

Åh vad arg jag blir!! :mad:

Medan den som inte har varken ekonomi för det eller möjlighet att dra in en timmes extra lön/vecka kanske hellre lägger 10 timmar på att ordna en loppis, för att kunna känna att hen också bidrar till insamlingen.

Så kan det vara, men jag har å andra sidan inga tio timmar att lägga. Tveksamt om den som har knappt om pengar har det heller, såvida personen inte är arbetslös och har ont om pengar av den anledningen.

Hur som helst handlar det ju i så fall inte om att barnen jobbar ihop pengarna, utan om att föräldrarna gör det. Och då är det märkligt att göra ett av de absolut minst effektiva sätten till standard, timlönen på att ordna loppis torde inte vara fantastisk.

Min erfarenhet, både från min egen och barnens skolgång, är ungefär som det du beskriver. Skolresor har tenderat att antingen bara fortsätta som vanligt vad gäller den eventuella sammanhållningen/gruppdynamiken i klassen, eller att snarare förvärra den. Det kräver ett stort och svårt pedagogiskt arbete för att komma framåt med en så pass stor grupp som en skolklass under några dagars skolresa då de vuxna dessutom har väldigt mycket annat att tänka på och inte får en sekund för sig själva.
Min dotter åkte med klassen till nån äventyrsgrej
Vad hon gjorde i 3 dagar? Satt på fiket och läste. Ingen frågade var hon var.
Så jäkla less på såna skolor. Detta var i mellanstadiet, blir det nån resa nu så ska hon inte med för hon har verkligen inget utbyte av det

Min dotter åkte med klassen till nån äventyrsgrej
Vad hon gjorde i 3 dagar? Satt på fiket och läste. Ingen frågade var hon var.
Nej, fy fan vad dåligt. Stackars din lilla dotter. Gud, jag får ont i magen av tanken på det.

Jag har också varit vansinnig på att " barnen ska jobba ihop pengar" tex genom att med hjälp av föräldrarna baka bullar, av ingredienser som föräldrarna köper och sedan med ytterligare hjälp av föräldrarna sälja bullarna på något event i klassen som föräldrarna måste sätta av tid till så att det finns någon som köper bullarna.

Sedan är det stor risk att klassresan gör mer skada än nytta för två tredjedelar av barnen.

Jag vill inte lägga tid på sådant. Och jag fattar inte vad man tänker sig att barnen lär sig av det.

Att det är vanligt betyder väl inte att det är vettigt? En loppis kräver ju dessutom vanligen ganska stor föräldrainsats för att bli av - där kan man ju tänka sig att ganska många med mig har andra mer effektiva sätt att dra in pengar på än att ordna loppis. Jag lägger ju hellre en extratimme på jobbet och drar in pengar den vägen, än att ägna tio timmar åt att ordna en loppis.
Och vill man inte har man ju all rätt att låta bli. Man har ju lagen på sin sida.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Kropp & Själ Hej. Jag har i flera år levt med psykisk ohälsa på olika sätt. Har diagnosen bulimi och depression. Nu på senare tid har jag börjat få...
Svar
1
· Visningar
873
Övr. Barn Var på föräldramöte igår och är fortfarande milt sagt irriterad, men även undrande. Vad förväntar sig era skolor av er som föräldrar...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
14 600
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand