Förälders negativa inställning till western

Sv: Förälders negativa inställning till western

Det är de, bara att en del tanter har lite.. Extra utrustning. :angel:

Min bild av dig är en långhårig kärring med cowboyhatt och långa läderchaps med fransar:D och rutig arbetarskjorta.:angel:

Sorry Korven, jag såg inte ditt brev.
Nej, inte så långt hår, hat, batwing chaps, rutig skjorta, boots-spurs and jeans jacket.
Old time cowboy with bad eyes and sprung knees,
Just an old relic from the last century.
I´v rode bronks, and chased wild steers.
Now I´m just an old man with stories, that nobody, wants too hear.
www.youtube.com/watch?v=BJGm9sYKa0U&feature=related

A slightly more positive attitude and they might wanna hear them you know...;)

I dought attitude would make any differance Lenita :)
They are not interessted in what old people have too say, it might shatter their fantacy of what was the real and what is not ;)
Nobody has ever asked before.....why would they do it now?

Aha, ja, jag ser din poäng med att se på statisternas ridning (jag antar att det var statisterna du menade?). Men samtidigt visar det ju bara hur det var just där och just då och för mig verkar det bara så främmande att just det skulle vara det äkta. Allt förändras, likväl som det man ser idag skiljer sig från det man såg för 60 år sedan så tror jag faktiskt att det man såg för 60 år sedan skiljde sig från det som var ytterligare 60 år tidigare. Även andra ridgrenar förändras, men kallas ändå det samma.

Nu har även jag en bild av "western" som skiljer sig från dagens tävlingsbanor, men den skiljer sig även från din bild (och jag vet att jag är mycket yngre och har mycket mindre erfarenhet än du, men jag lyssnar gärna på historierna som de med erfarenheten berättar) och jag tänker då inte påstå att det jag tänker på är mer äkta än något annat. Visst finns det "wannabes", det har också jag stött på (ffa i USA), men när det finns tävlingar med skrivna reglementen som av de allra flesta klassas som western, så får man nog finna sig i att det (också) är äkta western. Idag, iallafall.

Till TS:
Jag tror det kan ligga mycket i vad "mamman" säger och jag tycker det är hemskt tråkigt att höra om den inställning din mamma visar. Som sagts tidigare kan det kanske vara en ide att åka med din mamma på någon clinic inom den gren du är särskilt intresserad av. Kanske också prata med henne om likheterna mellan western och dressyren och hur det du lärt dig inom dressyren hjälper dig inom western? Men du har säkert redan försökt, kan jag tänka. Har du frågat henne rakt ut vad hon tycker om western och den tränare som du tränar western för (eller varför hon tycker illa om det, men det är ju lite mer laddat att fråga så och kanske mindre konstruktivt)? Eller kanske bara fråga henne hur hon tycker att du (och din häst?) utvecklas? Det kanske är lättare att prata om det om du vet vad det är hon inte gillar. Kanske det också kan vara så att hon ser/tycker sig se att något går mot det sämre och kanske ni då kan reda ut det. Hoppas jag! Jag hoppas verkligen att ni hittar tillbaka till den gemensamma glädjen!!

Har du inte markt att TS har inte varit här sen den started tråden :D

Det är bara vi som hålla på med meaning av ordet "Western".
www.wikipedia.org/wiki/Western

The working cowboy´s riding styl (which comes from the western part of the USA) is still much the same as it was for 150 years ago.
I can put it this way, the riding style I see at the shows I wouldn´t have any use for when chasing the cows up here in the woods nor any working ranch in america.

Det är bara vi som hålla på med meaning av ordet "Western".
www.wikipedia.org/wiki/Western

The working cowboy´s riding styl (which comes from the western part of the USA) is still much the same as it was for 150 years ago.
I can put it this way, the riding style I see at the shows I wouldn´t have any use for when chasing the cows up here in the woods nor any working ranch in america.

Leafhillranch.... Håll i hatten! Jag tycker att du har rätt när du menar (som jag uppfattat det) att man inte rider western- man lever western och med det ridningen.

Att jämföra en tävlingsryttars prestation med en rancharbetende ryttares tycker jag är som att jämföra en formel 1 bil med en Land Rover. En F1:a är optimerad för att göra sitt bästa på en bana. Den är lika fel ute på en skogsväg som en Land Rover är på en racetrack avsedd för formelbilar. Vad man tycker är roligast och mest bilkörning är upp till var och en att avgöra tycker jag.

Åter till hästar. Jag hyser största respekt för de som arbetar med sina hästar på rancherna. De kan sin sak, helt klart. Flera av dessa hävdar sig bra på tävlingsarenorna också.

Sedan kan man diskutera westernridningens ursprung då Spanjorerna tog med sig mycket av det som vi i dag kallar för westernridning till Amerika. Det är en stil som Leaf säger en mångårig tradition. En tradition och utveckling som är spännande att läsa om. Men det är en annan diskussion.

Det är mycket möjligt att TS fortfarande läser tråden.

Nej, det skulle vara svårt att utföra någon "arena-show-ridning" när man är ute i terrängen och "jagar" kor, men däremot kanske man skulle kunna ha nytta av den förberedande träning som krävs för att utföra det som syns i showerna även i sitt arbete med korna?

Man it is cold out there.
Syl, I´m going too tell this story in english, Lucky can tag along, and you two can translate if you want.
I had a wanna-bee western friend come up for some riding, she wanted too try a "western trained horse"?
"well, if you mean a one hand rein horse...OK"
Knowing she has been riding for a few of the hot dog western trainers doing the ol 2-hand thing I made it a point,
"you caint use two hands on this guy like they been teaching you, he´s sensetive and if you confuse him with something he´s not use too he´s going too get nervous"!
I tied the reins in a knot so that she had the right lenght and showed her the simple basic 1-hand joy-stick reining, "kinda like flying a plan, foward...let off on the rein, move your hand too the left too go left and right too go right and you brake pull into your belly, your leg cues are the much the same as your english so you should be ok.......allright..let´s go".
After 10 minutes she was reining around trees, doing roll backs, couldn´t get enough, with a smile that went from ear too ear:D, good thing she had ears or the top of her head would have come off :rofl:
And she keep saying "so this is how it is! why didn´t those others teach me, this is how I want too ride, now I feel This Is Western Riding":bump:
I say´s "you´v never had the chance too ride this kind of a horse, those trainers don´t loan out their top horses so you can get the feel of it". I guess you can call it western riding, I don´t really think about, it´s the way you have to ride in order too do the ranch or trail work that is at hand."
She asked me about the show riders and I did my best too explain:
"The two hand stuff you see and they teach is something that has come out of the english school, english is The Proper Form for gathering the horse, the motions are calculated, you are thinking all the time of what you are asking of the horse. In the riding I grew up with you don´t think so much about signaling the horse want your horse too do, it´s kinda like you and your horse are thinking the same thing, cut out that steer, or we need too be on the left hind of that steer to rope, a flow of motion. With the two handed stearing you find yourself after your horse, you see this at the shows, a horse rolls back in the reining pattern the two handed ride almost falls out of the saddle, he/she´s not in balance for the quick movements, their a second after the horse.
Look at the bronk and bull riders from the rodeos, they hold on with one hand, the other is used to keep upper body balance."

After a day of riding she say´s,
"I´v learn more in ten minutes here than what I´v gotten in two years with all those other trainers".
"Happy you learned something, now use it".

Kan inte annat än hålla med dig. Jag är övertygad om att det finns lika många rötägg inom western som inom dressyren liksom det finns lika många duktiga ryttare inom båda disciplinerna. Det är så himla synd att man inte kan samsas.

Till ts, synd att din mamma inte kan acceptera din vilja. Det är väl vad du vill som är det viktiga? Är hon intresserad av dressyr så får hon väl rida det själv. Jag har två döttrar som hellre vill åka skridskor och dansa balett än att rida. Jag skulle gärna vilja att de delade mitt intresse men jag kan ju inte tvinga dem...

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Först och främst vill jag bara börja med att säga TACK! Tack för allt som Buke och ni har givit mig. Allt stöd och alla fina och...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama