Förälders negativa inställning till western

Sv: Förälders negativa inställning till western

Vad tråkigt att det blivit så! Här omkring har det varit flera som rider klassiskt som varit med på Mia Ekströms westernträningar, just för att få lite variation och nya idéer. Jag red en träning för henne på en lånad häst (en extremt välutbildad westernhäst). Jag har ridit mest klassiskt men efter träningen för henne (endast ETT tillfälle!) var det mycket klickade för mig som jag inte förstått tidigare.

Utbilded på vilket sätt och vad var det som klickade?

Bara för att det är två olika världar och ridstilar betyder det ju inte att det inte finns något gemensamt mellan dom. Och det betyder absolut inte heller att man inte kan kombinera och lära sig av varandra "världarna emellan". Att hålla så hårt på antingen det ena eller det andra gynnar knappast individen, det är ju mycket bättre och roligare om man istället kan samarbeta och ta till sig kunskap från alla håll och kanter.

Om vi gå tillbaka till den första film Dressage/Western?
Det sätt som han i cowboy stuck rida.....kan du eller non annan kalla det Dressage?
Du vill kalla det för western, inte jag!! som jag sä, nonting mitt i mellan som är obrukbar i det praktiska ranch arbete.
Så vi för hitta på ett nytt namn som är inte missledenda, wanna-bee riding eller nåt sånt;)

Mmm...
Man slipper väl saker som ihopsnörta munnar, hårt åtdragna nosgrimmor och sadlar som formar både häst och ryttare mm i western?

För mig har dressyren alltid handlat om att anpassa hästen efter ryttaren medan western handlat om att ryttaren anpassar sig efter hästen.

Kan nog förstå att färäldrar som lärt sig att rida dressyr efter den "preussiska skolan" har svårt att anpassa sig efter den betydligt friare westernridningen med allt som oftast långa tyglar eller till och med huvaligen inga tyglar alls!
:angel:

Så westernvärlden innehåller inget dåligt utan allt är helt underbart bra och perfekt?

Jäkla trams.

Ingen har väl sagt det?
Jag skulle väl hellre säga att det inte finns samma enhetlighet i westernridningen, det är ju inte bara en gren. Man rider helt olika beroende på om man driver kor eller ett horsemanshipmönster.

Jag har träffat en hel hög med westerntränare som i mina ögon betett sig som skit och inte varit mycket att hänga i granen. Andra har varit ungefär som en klassisk tränare. Ytterliggare andra har varit, för mig och mina hästar, fantastiska.
En del ryttare har nosgrimma, andra inte. En del använder väldigt skarpa bett, andra inte.

Självklart finns det diversitet i dressyren med, men min personliga erfarenhet är att den är mycket mycket mer enhetlig än vad westernridningen är.

*kl*

nu polisar jag lite!
Ge er, allihopa :P Ett tjafsande om vad som ar vad hjalper knappast TS! Och hon kan inte garna visa den har traden for sin mamma som en indikation pa hur TREVLIGA, OPPNA och HJALPSAMMA vi ar :P

TS:
se om det finns nagra clinics i narheten med valkanda tranare som ni kan aka och kika pa! Da kanske mamma kan fa mojligheten att traffa nagon som ar kunnig och en bra representant for westernridningen.

Nar jag ville kopa westernhast... sa drog min far in HOPPFOLK och forsokte fa mig att kopa hopphast i stallet. Han gillar inte ens hastar, och att prata med dom om de olika stilarna var som att kora huvudet in i vaggen... jag satt snallt och nickade till slut, men kopte mig min hast pa egen hand senare sjalv ;) Det ar ju lite "finare" i mangas ogon med den gamla kavalleriridningen! Det ar tyvarr en attityd vi moter manga ganger, daremot sa gar det faktiskt helt okey att rida och trana, samt tavla, dressyr och western pa samma hast - till en viss niva. Hastar ar inte dummare an att de forstar skillnaden i utrustning - de ar himla anpassningsbara.

Jag ska erkanna att jag forstar din mammas skeptisism. Det ar otroligt svart att inte vara skeptisk mot westernridningen manga ganger, hell, jag ar westernryttare sedan 14ars aldern och JAG ar fortfarande skeptisk till en del saker. Det jag gillar/gillade var att det var/ar friare for hasten och ryttaren, mindre tandkramstubsklammande och roligare (det tyckte min LA/LA hast ocksa for den delen ;) ) Forsok undvika personer som kanns "oseriosa" i sin stil och satt att vara, de kan vara jatteduktiga med, men sa lange din mamma ar emot det sa forsok hitta tranare/traningskompisar/nagot som har en stadad approach till det hela. Det kan gora det lite lattare for en dressyrmamma om personen ser stadad ut och inte ranner runt i algskinsbrallor och bikerboots.

Lycka till och valkommen in i en av de roligaste, rorigaste, mest stimulerande och allmant intressanta delen av ridningen... :) Hoppas du far en givande och rolig "karriar" i western-svangen :)

Menar du att bara för att man kan visa upp ridbarheten på sin westernhäst i jämförelse med en dressyrhäst så rider man inte western?

Menar du att så fort cowboys vill visa upp sin lydiga häst så rider han inte längre western?

(Klippte bort lite. Efter att Bew hann före...)

Till TS

Jag håller till i Småland så behöver du få in en fot i det området hjälper jag gärna till :)

Så så fort något inte är "by your book" så är det bara trams eller? Man KAN kombinera ridstilar utan att för den delen lalla runt. Nej försök att vidga din vy lite istället för att hålla så hemskt hårt på det du tycker är rätt ;)

TS sorry för all OT

Bästa Leafhillranch.

Jag har läst en hel del av dina trådar och trådsvar på detta forum. Det som jag alltid tyckt varit speciellt med dig är ditt sätt att alltid veta bäst och mest. Jag vet inte vem Du är, men å andra sidan vet Du inte vem Jag är bakom detta nick och min kunskapsnivå när det gäller hästar och ridning. Låt oss nöja där eftersom det inte handlar om någon form av strykedemonstration. Inte från min sida i varje fall. Så nog om detta och vidare till den westernryttare som du sågar längs fotknölarna i mitt inledande youtube-klipp. Vet Du vem han är? (Klar att du vet, du vet ju allt)

För er som inte känner till denna trevliga kille så kan jag berätta att han heter Dennis Schultz, blir 45 år i år och när det kommer till ridning så är han inte helt tappad bakom en vagn*. Den häst Dennis rider i klippet heter Smart Rattle Snake och är en mycket trevlig lättriden liten häst.

Anledningen till att jag valde att lägga med detta klippet i mitt svar till TS var för att man enkelt kan se att det finns likheter mellan Dressyr och Western. Det är till och med så att det är mer likheter mellan dressyr och western, än det är skillnader. (Men det vet ju du så klart) Meningen med klippet var att ge TS något att visa för sin mamma och kanske, kanske få henne att se och fundera över.

För er som vill så lägger jag till en länk med samma häst och samma ryttare från European Championships NRHA i Juli 2012.
http://www.youtube.com/watch?v=u5LLLWqAxb4

*Fotnot.

1992 Oklahoma City: IRC-USA Reining Champion Open
1996 WRC World Reining Champion Lim Open
1997 NRHA Top 10 (7. Platz): erster Österreicher unter den Top Ten
Multiple European Champion Reining
Multiple European Reserve Champion Reining
Multiple Austrian Reining Champion
Multiple NRHA Open Champion (More Than 50 Bronze Trophies)
Multiple Reining Circuit Winner
2007 Reining Circuit Winner: Open, Int. Open, Snaffle Bit Open
NRHA Futurity Champion
AQHA Futurity Champion
2008 Multiple Bronze Trophy Champion
2008 Multiple Bronze Trophy Champion
Spring Time Classic Show: I Open Reserve Champion
Spring Time Classic Show: II Lawson Trophy Open Champion
Roleski 4 Spins Show I: Lawson Trophy Open Champion /Score 222
Roleski 4 Spins Show II: Lawson Trophy Open Champion
Winner of the Marista Show Saddle
NRHA Snaffle Bit Open Champion:
Springtime Classic Show I & II
Weikersdorf
Sommerein
2008 NRHA Futurity Champion Lim. Open 4jährig
NRHA Futurity Res. Champion Lim. Open 4jährig
Österreichische Quarter Horse Meister Open Reining SB
Österreichische Quarter Horse Meister Open Senior Reining
AQHA Futurity Champion Open Reining 3-jährig
AQHA Futurity Champion Open Reining 4-jährig
AQHA Futurity Res. Champion Open Reining 4-jährig
AQHA Maturity Champion Open Reining
2009 AQHA
AQHA Open Futurity Champion/Smart Dice O Rima
Austrian AQHA Champion
SBH/Great Red Wimpy
Junior Reining/SB Dont Jac Whiz Me
Senior Reining/Smart Rattle Snake
NRHA
Weikersdorf Open Lawson Champion/Smart Rattle Snake
WTC II Open Morrisson Champion/Laredo Whiz
WTC III Open Morrisson Champion/Laredo Whiz
Roleski 4Spins II Open Lawson Champion/Laredo Whiz (Sc: 223)
Open Res. Champion/Mister Hollywood Nic (Sc:222,5)
Roleski 4 Spins III Open Lawson Champion/Laredo Whiz (Sc: 222)
Roleski 4 Spins Trophy Saddle Circuit Champion
Weikersdorf Open Snaffle Bit Champion/Smart N Artful
WTC I Open Snaffle Bit Champion/Smart N Artful
Weikersdorf II Open Snaffle Bit Champion/Smart N Artful
WTC III Open Snaffle Bit Champion/Smart N Artful
WTC III Novice Horse Open Champion/Smart Rattle Snake
2009 NRHA Circuit Snaffle Bit Champion/Smart N Artful
Open Champion/Smart Rattle Snake
Novice Horse Open Champion/Jacs Tobago Bay
NRHA Top Ten 2009: Laredo Whiz
2010 Multiple Open Bronze Trophy Champion
Weltreiterspiele Kentucky: Reining WM Team-Bewerb 4. Platz
NRHA Circuit Open Champion mit Smart Rattle Snake (Besitzer: Dainmasa Horses)
2011 3-facher NRHA Maturity Champion mit Smart N Artful (Besitzer: Andreas Hörmanseder): Open, Intermediate Open und Limited Open
2012 5 facher Snaffle Bit Open Champion mit Jacs Smart Freckles (Besitzer: Daniela Ellert)
NRHA European Affiliate Championships – 3. Platz Open, 5. Platz Bronz Trophy Open mit Smart Rattle Snake (Besitzer: Dainmasa Horses)
Maturity Champion Level 3, Open Reserve Champion Level 4 mit Smart N Artful (Besitzer: Andreas Hörmannseder)
Snaffle Bit Champion Open mit Fabiorima

Jag tacker för ditt uppmarksomhet Lucky :bow: visst inte non var så intresserad i mina inlägg.
Känna vi inte varan? om inte, kan vi alltid lösa det över en kaffe kanna. Du vet jag har ett "oppet hus polisy" kom up med hästen "and we can hit the tail, see what we can and cain´t do on a horse" (not as good as I use too be, only as good as I´m ever going too get ;))

Rolig du har hitta ditt Hero :bump:
Mine were on the silver screen every Saturday, John Wayhn, Gabby Hays, Roy Rogers, Tom Mix and a whole lot more Western Cowboys :banana:...........and you know what Lucky, I never saw them ride like your hero Dennis:confused:
Så, du och Dennis (han är valkommen oxå) att komma hit och tala om för en gamle gubbe vad Western är ;)

Ingen har väl sagt det?
Jag skulle väl hellre säga att det inte finns samma enhetlighet i westernridningen, det är ju inte bara en gren. Man rider helt olika beroende på om man driver kor eller ett horsemanshipmönster.

Jag har träffat en hel hög med westerntränare som i mina ögon betett sig som skit och inte varit mycket att hänga i granen. Andra har varit ungefär som en klassisk tränare. Ytterliggare andra har varit, för mig och mina hästar, fantastiska.
En del ryttare har nosgrimma, andra inte. En del använder väldigt skarpa bett, andra inte.

Självklart finns det diversitet i dressyren med, men min personliga erfarenhet är att den är mycket mycket mer enhetlig än vad westernridningen är.

Hi Stu:
Du var inte med när "cowboysen" först kom till Sweden, ett gäng roliga typer som var rätt duktig att rida, nogra hade ridet på non ranch "over there" andra kom från non ridskol eller gård där dom hade ridet på fars Nordsvensk. En tid där dom vill sadel om (om dom hade non sadel över huvud tagit) och härma John Wayne, kasta lite lasso på en kalv, prova sitt hand på bull dogging, eller bara tävla sitt häst mot kompisens på ett 100m sprint.

Nu är det såååå serious :mad: och det verka som ingen har rolig :cry:
Med själva ridning, det är som du säjer, "ingen enhetlighet"!!! jag gå på en western? show och har ingen anning om vad dom hålla på med, en del se utt som dom kör en bil med handerna i den kl. 10-14 position:confused:
Andra se utt som dom hålla på att putta på en skottkära med armerna ner vid siden:crazy:
Utt vid siden som om dom hålla på att diragera ett flygplan,
Eller den broderna Daltons "Hands Upp" 2-hand fättning över huvud :bump:
För dom är Western Riding ett "individual tolkning" som varken jag (som är uppväxt med det) eller TS´s mamma som kom från det klassika kan förstå??
Man vill sitt bäst för sitt barn och vill inte komplicera det hela, men att dom ska uttvekla sig till en god rytter.

Jag håller med, till viss del. Ja, jag tror att westernridningen skulle tjäna på att bli lite mer enhetlig. Men jag tänker inte döma ut all western bara för det! Jag tänker fortsätta välja de delar som passar mig och mina hästar, och göra vad jag kan för att hitta min egen ridning. Det fungerar, jag har väldigt roligt OCH gör enorma framsteg på tävlingsbanorna (även om jag är på väldigt låg nivå och inte har några som helst ambitioner att bli bäst). Och nej, jag var inte med när westernridningen kom till Sverige (jag var inte ens påtänkt) men jag vet hur det ser ut idag och jag tror på utveckling!

Till TS vill jag bara säga att jag förstår din mammas skepticism mot att du vill sadla om. Tyvärr finns det många oseriösa ryttare, precis som i den engelska ridningen. I och med att det finns så pass få utövar syns dessa oseriösa typer oftast tydligare än i den klassiska världen. Tyvärr, tyvärr. Och förmodligen är det dessa din mor har sett mest av.
Men försök visa att western är mer än reining och jaga kor! Kanske går hon med på att du får testa något "ofarligt" som pleasure eller horsemanship? Så behöver hon inte vara orolig att hästen ska slitas ut på något sätt (har träffat många som tror att det enda man gör som westernryttare är att sladda runt och galoppera i full fart, det är inte sant!).

Så det var Dennis Schultz i klippet! =D
Jag såg Dennis och hans underbara häst Smart Rattle Snake på EM i Juli 2012. Jag var där eftersom min syster tävlade EM med sin häst. Jag tyckte Dennis red alldeles fantastiskt... Jag sitter garanterat i publiken på filmen! :p
TACK för att du gjorde min kväll! :bow: Det är SÅ man ska rida reining... :love:

Jag tacker för ditt uppmarksomhet Lucky :bow: visst inte non var så intresserad i mina inlägg.
Känna vi inte varan? om inte, kan vi alltid lösa det över en kaffe kanna. Du vet jag har ett "oppet hus polisy" kom up med hästen "and we can hit the tail, see what we can and cain´t do on a horse" (not as good as I use too be, only as good as I´m ever going too get ;))

Mine were on the silver screen every Saturday, John Wayhn, Gabby Hays, Roy Rogers, Tom Mix and a whole lot more Western Cowboys :banana:...........and you know what Lucky, I never saw them ride like your hero Dennis:confused:
Så, du och Dennis (han är valkommen oxå) att komma hit och tala om för en gamle gubbe vad Western är ;)

Gubbe, jag som trodde du var en kärring:D

Varför tycker du att den ridning som Hollywood visar i sina filmer är mer "äkta" western än det som syns på tränings- och tävlingsbanorna?

Tråkigt att höra. Men dressyr och westernridning har många likheter. Jag tror att hennes inställning beror på förutfattade meningar och trångsynthet.

Kanske är så att hon försöker förverkliga sin dressyrdröm genom dig. Är det så är det bara elakt och själviskt.

Stå på dig.

Länkar till ett youtubeklipp ( en klassiker) där man ser likheten mellan dressyr och westernridning. Kanske ät intressant för din mamma att titta på.
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

vilket härligt klipp!!! :love:

Kanske är din mamma lite ledsen/känner sig övergiven/besviken? Här har hon hjälpt dig med det bästa hon vet/det hon kan/skulle vilja kunna. Så väljer du något annat där hon kanske känner att det inte finns plats för henne. Att hon inte räcker till, att hon inte kan hjälpa dig - eftersom hon inte kan själv?

Kanske tror hon att ditt byte av gren är missnöje mot henne?

Visa henne att hon fortfarande fyller en (viktig) funktion och att du fortfarande vill att hon ska vara en del av ditt intresse. Att ditt byte av gren inte är "trots" mot henne eller att hon inte duger. "Bjud in" henne på ett positivt sätt så kanske hon ändrar sig.

Sannolikt har hon satsat en hel del (pengar/tid/energi) i din tidigare ridning. Kanske tolkar hon ditt byte av intresse som att du är otacksam? Eller är ´hon kanske bara förvirrad och ledsen för att hon inte förstår sig på din ridning längre?

Det är inte lätt att vara förälder - man gör alltid fel, hur mycket man än försöker. Jag tror att din mamma fortfarande vill vara en (positiv) del av din ridning eftersom du är viktig för henne. Ge henne lite tid och hjälp henne att förstå!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Först och främst vill jag bara börja med att säga TACK! Tack för allt som Buke och ni har givit mig. Allt stöd och alla fina och...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama