Föra över rädsla/osäkerhet på hunden?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag insåg häromdagen att jag är "rädd" för vissa typer av hundar. Rädd kanske är lite överdrivet, men jag tycker att de är lite obehagliga.
Jag upptäckte det då min hund fick hälsa på en hund av en av de raserna. Min hund är supersnäll mot alla och den hunden var lite ängslig mot andra hundar, så därför fick de hälsa. Hur som helst så kom jag på mig själv med att vara mycket mer "på min vakt" än vad jag hade varit om det varit en annan ras.
Det är egentligen inget stort problem i sig, jag träffar ganska sällan på hundar av de raserna, men jag vill inte omedvetet råka smitta min hund med att vissa raser är obehagliga. Som sagt är han väldigt snäll mot alla andra hundar oavsett ras och storlek, så det kanske inte är någon stor risk?
Och hur ska jag undvika att "smitta" honom med mina känslor? Räcker det att jag bara försöker hålla tillbaka det och låta honom hälsa och leka ändå när såna tillfällen dyker upp?

Sv: Föra över rädsla/osäkerhet på hunden?

Varför ska han hälsa och leka med de hundarna öht? Om du är orolig så riskerar det att smitta av sig på hundarna ja, och risken för att de ska hamna i konflikt ökar. Enklaste lösningen är att han bara får hälsa på hundar som du känner dig trygg med. Att låta två okända hundar träffas är alltid förenat med risker, och ju färre riskelement där finns, desto bättre.

Det kan ju vara till exempel en vän/bekant som har en hund av sådan ras, och då kan det bli opraktiskt om hundarna inte känner varandra.
Han får såklart inte tokleka med alla hundar av "obehagliga" (för mig) raser, det vore ju jätteonödigt. Men om det är en miljö där båda hundarna vistas mycket är det mycket enklare om de är bekanta.

Fast hundar behover inte halsa for att vara "bekanta". Jag tranar ofta ihop med en massa olika hundar som Miss Mandy inte har halsat pa, men hon uppfor sig som om de ar gamla kompisar i alla fall om de rakar komma nara nog for att sniffa nos. Helt annorlunda an om det ar en helt ny hund som hon aldrig traffat.

Men då är det i träningssammanhang? Där får/behöver såklart inte min hälsa på allt och alla heller. Tänker mer att det kan bli krångligt om det är hundar som ska "bara vara" på samma ställe, typ hemma hos någon/i stallet eller så, och de inte får bekanta sig.

Men det bästa och enklaste är helt enkelt att inte låta min hälsa på de hundar (raser) jag känner obehag inför?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 104
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 333
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 846
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka