För tionde gången - vad gör du just nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde lägga mig hyfsat snart. Istället fick jag för mig att börja rensa datorn lite. Bland annat bestämde jag mig för att flytta 145gb filer från en hårddisk till en annan. Min dator påstår att det ska ta 4 timmar. Jag kan inte sova speciellt bra om datorn är igång.

Såå jag kan ägna den här natten åt att söka jobb, eller hur? :banghead:

Hemma från 14 timmar på jobbet. Nu sova några timmar, upp 6.15, och sen på jobbet igen. Jag kommer känna att jag lever i morgon kväll men då har jag 3 dagars ledighet att se fram emot.

Låter ju som en jättebra uppgift! Helt klart sånt som 9:e klassare borde vara mogna att diskutera och analysera, om du frågar mig!
Absolut det står med i kursplanerna och med all tillgång till info som finns idag så.
Jag vet att vi hade en ingående diskussion i klassen när jag gick i åttan för att en i klassen hade läst mein kampf.
En niondeklassare ska definitivt ha den kunskapen.

Absolut det står med i kursplanerna och med all tillgång till info som finns idag så.
Jag vet att vi hade en ingående diskussion i klassen när jag gick i åttan för att en i klassen hade läst mein kampf.
En niondeklassare ska definitivt ha den kunskapen.

Det tycker jag också. Alla mina tre soner hade liknande uppgifter nar de var 14-15 ar gamla. (Nar vi kom pa kvart samtal for yngste sonen och historielararen sag att han bar pa "Rommel's memoarer" fick han fragan vilken krigare i historien Rommel påminde om. Nar sonen otvetydigt svarade "Napoleon" fastnade de i en diskussion dar de analyserade bada. I flera timmar medan vi fick ga utan son pa kvart samtal. :cool:)
Det ar den typ av uppgifter som gor att de lar sig analysera och diskutera politik och samhalls fragor.

Vad jag gor just nu ... well ... Jag spillde ju ett glas vatten over min 4 ar gamla "macbook air" i gar sa i morse akte jag till Apple store for att se om de kunde fixa det. Det gick bra for nagot ar sedan nar jag spillde en hel kopp kaffe over den, men den har gangen skulle det inte alls ga lika bra. Det skulle nästan kosta lika mycket som en ny mac air ...
Da bestamde jag att jag skulle kopa en ny istället. Sedan tyckte maken att da mina ogon sakta men sakert forsamras och jag har pratat langtande om en retina skarm borde jag ju kopa en sadan nu i stallet. Sa har sitter jag med mina nya macbook och forsoker hitta alla nya fancy saker den kan gora.:cool:

Du lever inte med en 15 åring :grin:

Han har ingen aning om hur vårat samhälle fungerar eller var det kan tänkas finnas något som kan liknas vid Hitler i Sverige heller. Hur ska han då kunna diskutera sådant? Dom är fortfarande barn när dom är 15 år.

Det här är en uppgift som man kan göra andra eller tredje året i gymnasiet. Det är alldeles för tidigt att göra det nu. Det är dock ett bra ämne att diskutera och analysera men inte så här tidigt. Vi gjorde det när jag gick sista året på gymnasiet.
Jag är ledsen men här håller jag inte med dig, jag vet att jag gjorde den i åk 9 och i 15 års åldern så bör man faktiskt ha lite koll på samhället, han kommer åtminstone att få betyg i det... Jag tycker att det är knepigt att inte skolan har ställt krav på att de ska läsa tidningar/titta på nyheter. Min stora tittar på nyheterna varje morgon på samlingen i skolan, min yngsta tittar på lilla aktuellt ett par gånger i veckan i skolan så de har rätt bra koll på vad som händer i världen och i Sverige på deras nivå.
När jag gick i skolan så lyssnade vi på nyheterna på radion varje morgon och la ca 15 min på att diskutera dem varje dag från åk 5 och uppåt.

Jag vet att vi läste om andra världskriget i 9:an och skulle skriva om hitlers väg till makten och sånt, the wave tror jag däremot vi såg i gymnasiet nångång men dagens skolelever har ju så lätt att hitta info idag så känns inte som en så svår uppgift.

Väldigt nyttig faktiskt :)

Jag är ledsen men här håller jag inte med dig, jag vet att jag gjorde den i åk 9 och i 15 års åldern så bör man faktiskt ha lite koll på samhället, han kommer åtminstone att få betyg i det... Jag tycker att det är knepigt att inte skolan har ställt krav på att de ska läsa tidningar/titta på nyheter. Min stora tittar på nyheterna varje morgon på samlingen i skolan, min yngsta tittar på lilla aktuellt ett par gånger i veckan i skolan så de har rätt bra koll på vad som händer i världen och i Sverige på deras nivå.
När jag gick i skolan så lyssnade vi på nyheterna på radion varje morgon och la ca 15 min på att diskutera dem varje dag från åk 5 och uppåt.

Vi brukade få i uppgift att hitta en artikel i någon dagstidning och sedan presentera den för resten av klassen. Det var från åk 8.

Vi hade en ganska omfattande undervisning om Förintelsen och andra världskriget också (fast den senare delen var rätt värdelös, morfar hade redan lärt mig mer om själva kriget många år tidigare :grin:).

Funderar på att äta korv-stroganoff till frukost. Julbordet igår var helt smaklöst samt mycket som jag inte vågade prova pga graviditeten. Så jag är vrålhungrig fast det är jag nästan alltid det nuförtiden :meh:

Försöker vakna. Somnade för sent, vaknade några gånger under natten och nu är det (med mina mått mätt) mörkt ute. Snart dags att starta igång dagen på riktigt.

Woho Aros har hittat en fimp igen!
Såg att han grejade med något i hallen, plockar upp och luktar på det och de luktar fimp, vet inte om han bara rört den med nosen eller faktiskt tuggat på den :banghead:

Folk som slänger fimpar utomhus :rage:

Ska hoppa in i duschen och sedan cykla hem till en vän för att fortsätta vårat star wars maraton. :p
Sedan i eftermiddag kommer några kollegor förbi av okänd anledning och ikväll blir det julbord. Och så måste jag vända tillbaka till nattrytm igen. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Kom hem efter kejsarsnitt igår, snittet 2 dagar gammalt. Visar sig att min "medel-mot-hård" madrass är på tok för mjuk för att jag ska...
Svar
6
· Visningar
469
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 408
Senast: Migo
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
634
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka