För tidigt?*lång*

E

ebba85

Hej! En lång historia....
Jag har stött på en del upprörda reaktioner då jag berättat att jag satt upp ryttare på min häst när hon var 2 år. Men är det inte individuellt hur man känner om hästen är mogen eller inte? I mitt fall handlade det endast om att sätta upp en liten tjej som inte ens vägde 40 kg på ryggen på min häst när jag kände att hon var mogen för det.
Har generellt sätt börjat väldigt tidigt med min häst (enligt vissa). Tömkörde henne när hon var lite mer än 1 år, och började rida in henne vid 2 år och 8 månaders ålder. Själv kände jag att min häst var så pass mogen att hon klarade detta (det rörde sig om skrittpass på ca 5 minuter kanske 2 ggr per vecka).
Jag kan säga själv att jag har haft igen detta. Hon är lugn och lätthanterlig, kan jobba i form och behärskar redan lättare dressyr (hon blir 4 i år). Efter de första tillfällena med lätt ridträning har hon fått stå och vila med jämna mellanrum, och jag har varit väldigt försiktig.

Min fråga är: Gjorde jag rätt som började så tidigt med henne? De jag hade henne uppstallad hos tyckte det var förkastligt, och ägaren på min förra stallplats tyckte jag var ute för tidigt, men det KÄNDES rätt. Hur har ni gjort med era unghästar? För mig är huvudsaken att hon känns bra nu, men jag har grämt mig lite över detta. Ska man gå på magkänsla eller schema över hur det "ska" vara?

MVH//Ebba

Sv: För tidigt?*lång*

De flesta jag vet har väntat ett tag extra just för att hästen inte varit redo. Så gjorde även jag då min växte väldigt mellan 3 och 4 års ålder.
Däremot gjorde jag som du och tömkörde från 1 års ålder, hade på honom vojlock med täckgjord och även en ponnysadel utan ryttare från kanske 1,5-2 års ålder.
Sen när det var dags att sitta upp var allting väldigt odramatiskt och han var inte rädd. Klängde på honom tidigt så han var van att ha mig lite överallt.
Så jag tycker du gjorde helt rätt som lyssnade på hästen. Känner man att den är redo så är den, så länge man bara sitter lite och inte tränar en massa. 5 min ridpass är ju bara stärkande för psyket, fysiskt tycker jag varken det gör till eller från som belastning.

Jag brukar säga att jag har suttit in min häst istället för ridit in den. Det brukar ge folk en bättre bild av vad man igentligen har gjort.

När man säger till folk att man har ridit in sin 2:åring så tror många att man rider den som en vuxen häst när det igentligen rör sig om max 5 minuter 2-3 dagar i veckan som man larvat runt i paddocken lite. Har svårt att se hur det skulle kunna skada en häst.

Mvh

Tora

Jag kan inte säga att du har gjort direkt fel det kan bara du själv avgöra. Personligen så rider jag inte innan 4 år då jag vill att hästen ska få växa sig klar och få vara häst. Markarbete gör jag visserligen tidigare så klart men har inte bett i munnen de perioder där de bytar tänder.

Tack för era svar! Jag kände själv att det var rätt tid att sätta upp en ryttare på min häst. Sedan är det ju väldigt olika hur man går tillväga under inridningen. Jag skulle inte kalla det jag gjorde med min häst för inridning, utan snarare (som sagt) för att hon blev insutten. Sedan har jag all respekt för dem som väntar tills hästarna är 4 år, men för min del kändes det rätt att börja när min häst var yngre.

Däremot kan jag tycka att man skapar onödiga problem om man låter hästen vara tills den är 4 och sedan börjar inridningen (alltså, man gör ingenting utan låter den gå, kanske leder den nån gång ibland). Men håller man på med markarbete så är det ju självklart ett sätt att skapa en relation till hästen för att göra själva inridningen så odramatisk som möjligt.

Jag sätter stort värde på alla svar, vill inte ha något "rättfärdigande" för hur jag gick tillväga, utan synpunkter och andras åsikter. Vilket jag verkligen tycker att jag har fått!

//Ebba

Ja, den där motpolen känner jag till en... Som tydligen bara går och väntar på att hästen ska bli 3 så hon kan rida in den? Förstår inte riktigt resonemanget, men önskar henne all tur när hon ska rida in en knappt hanterad 3-åring :cool:

Jo, det kan ju bli intressant...:cool: Jag höll på med min från det att hon var ett år, och allt har gått bra. Hon har aldrig tjurat eller varit svår på något sätt. Så självklart ser jag det som en fördel att ha en välhanterad häst.

jag gjorde precis som du med min som e 3 nu fat hon hade sadel på sej när hon var 3 mån (ej spänd utana bara användes som sadelhållare =) sen tökördes hon i grimma när hon var 10 mån första gången å hon mår super i dag å riden i alla gångarter å sköter sig exemplariskt. jag tycker bara de e skönt när man börjar i tid man få igen de så mkt sen =9 Sen slängde jag upp min kompis lilla syrra på henne när hon var 1 år och 1 mån. tjejen var 2 år gammal å ville sitta å de va typ 5 sek å sen av.. de ser inte jag som nått farligt å inte häste heller. för när de väl kom till inridningen va de bara att sitta upp å rida. inga konstigehetr alls

lycka till med din pålle =)

Senast ändrad:

Roligt med andra som är likadana som jag :) Tror ju det finns fler här i världen. Jo, allt har som sagt gått väldigt bra med henne. Tror det bottnar i att jag höll på så mycket när hon var liten.

Absolut inte för tidigt :)
Bättre att börja sakta och tidigt.
än sedan ska allt hända på 1 år :crazy:

Har gjort precis som du :)
Chili har hanterats sedan dagen han föddes.
När vi hade börjat vänja av honom efter några månader.
Red vi upp till sommarhagen med honom på släptåg.
Var meningen att jag skulle rida barbacka men glömde så klart bort
det, så sedan visste jag inte riktigt hur jag skulle få hem sadeln :o
La den på lilla Chilisen. Inga problem överhuvudtaget
var bara att lägga på och knata brevid.
Tömkörde gjorde vi också tidigt. och det har man igen nu :banana:

Slängde upp lillkusinen när han var strax över 1 år, och hon fick rida ner till ridhuset. 9 åring som är smal som en pinne. inga problem där heller.

Tycker du gör helt rätt :banana: man måste alltid se till individen ;)

*KL*

Jag satt in mitt arabsto på våren som tvååring, jag hade tänkt sitta in henne på hösten som tvååring, men till och med vet tyckte (utan att jag frågat) att 'du väger ju ingenting (45 kg, min kommentar) och hon är så färdig'.

Så hon satts in, vi skrittade över stallplanen, gjorde halt, skrittade några steg till och thats it. Gjordes 2 - 3 ggr.

Sen på hösten som tvååring så gjorde vi samma sak 2 - 3 ggr, och sen skrittade vi en bit längs byvägen med (200 meter som max kanske). Vila igen, sen gjorde vi om det och la in några steg trav. Som nyblliven treåring reds hon in.

Allt mycket lugnt och sansat, och det fick ta den tid det tog. Gick som på räls dock, inte minsta problem varken då eller sen.

Jag gör hellre så om de är redo för det, än kör det 'snabbare' sen vintern - våren som treåringar.

Dock, jag går mkt på hur de är i knopp och kropp. Arabvalacken hade INTE varit klar för det alls som tvååring varken i kroppen eller knoppen.

Nuvarande tvååringen är inte heller klar för insittning tycker jag, utan där är planen att sitta in till hösten.

jag tycker att de är rätt om du kännde att hästen var mogen, de är ju mkt beronde på hästen hur utväcklad den är, jag håller på att rida in min 2½ åring travade på honom igår å har innan ridigt han ca 10 min i skogen 1 gång i veckan , ska fortsätta med en gång i veckan tills han är tre då han ska säljas å bör vara riden.

Jag har sett skillnad på dem som knappt hanterat sina hästar alls. Där kan man inte ens sätta på en grimma och leda hästen utan att det blir en onödig maktkamp (eller vad man ska kalla det). Att göra hanteringen så lätt som möjligt för hästen och få den att se det som något naturligt är väl det bästa.

Angående mognaden så är det ju något man känner helt själv. Om man har bra känsla för sin häst och ett band till den så kan man för det mesta känna exakt i rätt ögonblivk när det är läge att introducera nya saker.

Första gången jag satt upp på min häst var hon lite mer än 2 år. Då hade jag med mig två medhjälpare som pratade med henne och var med ifall något skulle hända. Satt bara upp och sen satt jag av på en gång. Andra gången gick vi en runda i skogen. Jag såg en bra sten och satt upp och red hem till stallet (det tog typ 2 minuter). Det hade kanske varit farligt om hon aldrig blivit sutten på innan eller varit nervöst lagd. Men hon var hur lugn som helst. Bara att rida :)

Sedan dess har vi tagit det långsamt. Jag har ingen stress att komma ut och tävla, är hon redo så är hon. Vet att många som håller på med western är med på tävlingar när hästen är tre, men det hade aldrig Mardi och jag klarat :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har stött på en del upprörda reaktioner då jag berättat att jag satt upp ryttare på min häst när hon var 2 år. Men är det inte individuellt hur man känner om hästen är mogen eller inte? I mitt fall handlade det endast om att sätta upp en liten tjej som inte ens vägde 40 kg på ryggen på min häst när jag kände att hon var mogen för det.
Har generellt sätt börjat väldigt tidigt med min häst (enligt vissa). Tömkörde henne när hon var lite mer än 1 år, och började rida in henne vid 2 år och 8 månaders ålder. Själv kände jag att min häst var så pass mogen att hon klarade detta (det rörde sig om skrittpass på ca 5 minuter kanske 2 ggr per vecka).
Jag kan säga själv att jag har haft igen detta. Hon är lugn och lätthanterlig, kan jobba i form och behärskar redan lättare dressyr (hon blir 4 i år). Efter de första tillfällena med lätt ridträning har hon fått stå och vila med jämna mellanrum, och jag har varit väldigt försiktig.

Min fråga är: Gjorde jag rätt som började så tidigt med henne? De jag hade henne uppstallad hos tyckte det var förkastligt, och ägaren på min förra stallplats tyckte jag var ute för tidigt, men det KÄNDES rätt. Hur har ni gjort med era unghästar? För mig är huvudsaken att hon känns bra nu, men jag har grämt mig lite över detta. Ska man gå på magkänsla eller schema över hur det "ska" vara?

MVH//Ebba

Man ska ju gå väldigt mycket på magkänsla och beroende på hur mogen hästen är i psyket.
Som min låssasmammas häst, han blev inriden som 1åring, jovisst, väldigt tidigt men han skulle bli galoppör. (skulle själv inte komma på tanken att rida in en 1åring)
men gärna en 2åring, i alla fall börja ordetnligt.
om hästen känns mogen vill säga.

//Malin

MVH//Ebba

Svaret får du väl när hästen är så där mellan 7 och 15 år. Är den fortfarande pigg och fräch eller har den fått förslitningsskador? Var det för tidigt så är ju risken stor att det märks redan i 7 års åldern. var det inte för tidigt så kommer hästen att vara pigg och hel när den 15.

Jag kan inte säga att du har gjort direkt fel det kan bara du själv avgöra. Personligen så rider jag inte innan 4 år då jag vill att hästen ska få växa sig klar och få vara häst. Markarbete gör jag visserligen tidigare så klart men har inte bett i munnen de perioder där de bytar tänder.

Hur ska du då kunna visa uppsuttet i 3:års test?

Jag förstår inte reaktionerna.

Det beror ju på vem man sätter upp på vad. En 40 kilos person som bara sitter och inget gör kan väl varken göra till eller ifrån? Det är ju när man börjar låta hästen arbeta med ryttare på ryggen som det kan ha betydelse.

En vinglig ryttare på en fyraårig häst kan göra BETYDLIGT mer skada än en lätt ryttare på en tvåårig häst/ponny. Sitter man still och inte stör hästen så gör det oftast inte så mycket, det är det inte många som tar med i beräkningen.

Ella fick har ryttare på ryggen första gången när hon var drygt två år. Det var min smala flugviktarsyster som satt på henne. Det var inte planerat, vi höll på att greja med Ella och fick för oss att testa bara. Ella har varit gudomligt snäll vid allt sånt. Ridningen började inte förräns hon var tre, på hösten. Hade ingen sadel som passade från början. Så hennes utbildning har blivit ganska långsam. Det är ingen ide att börja när man inte har rätt utrustning även om det gick bra att trava o skritta barbacka.

Westernfolk brukar börja rida sina quarters när de är 2-2,5 år. Och jag tror inte att de håller sämre. Det handlar mer om HUR man rider in en häst än om NÄR.

Jag har ridit in unghästarna vid 2,5 års ålder (hopphästar). Undantaget var min nu 5 år gamla häst, honom red jag in när han var 3 år och 2 månader pga av han storlek (var då ca 175 cm) och väldigt valpig, vilket han är fortfarande men det ger med sig med tiden.

Hur ska du då kunna visa uppsuttet i 3:års test?

Jag har shire:D men jag har haft en halvblodshingst också som jag väntade så länge med..jag har inget behov av att stressa fram en häst för just 3 årstestet utan är det en bra häst så kan det visa sig på meriterna längre fram.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 089
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar