Vad jag menar? Om du hade varit på flertalet träningar och tävlingar hade du med största säkerhet sett Johan H såväl till häst som till fots. Det faktum att du trodde att Johan var ganska lång talar tydligt för att du egentligen inte varit på särskilt många tävlingar som eliten besöker, för då hade du vetat att Johan var högst 175 cm lång (kort?)!
Vad gäller sitsen på islandshästar får jag återkomma (om ingen annan som har numret ifråga kan svara), för jag har inte den tidningen där jag befinner mig nu!
Enklaste är ju att du själv beställer numret. Där finns Johan H:s egna åsikter och lärdomar om sits och inverkningar i alla 5 gångarterna!
För övrigt ansr jag personligen inte att ryttaren på bild 2 är särskilt duktig. Tycker dock att att Peter på bild 1 är betydligt skickligare rent allmänt! Detta handlar då inte endast om sits, utan om förmågan att sätta alla 5 gångareterna på plats och behålla dem där. Sits är för mig underordnat. Förmågan att få hästen att gå bra är prioriterad!
Det stora problemet är kanske att man tror att islandshästryttare och dressyrryttare är lika, det är fel! Hoppryttare och islandshästryttare är egentligen bättre att jämföra rent allmänt!
Vem klagar egentligen på hur flertalet hoppryttare rider? Visst Rodrigo Pessoa rider snyggt, men hur rider Jan Tops? Och vem är bäst på att pressa ut det sista ur hästen?
Liiite svårt att avgöra kanske!?
Det är precis likadant i islandshästridningen - vem pressar ut mest ur hästen - Peter eller Johan?! Bröderna Häggberg är väldigt olika som ryttare trots att de är bröder! De har ganska olika ridstil, även om de båda förmodligen har mest erfarenhet vad gäller islandshästridning i landet!