För stor?

Sv: För stor?

Byggnaden för ögat är inte hela sanningen. En arab är ju också viktbärande. Viktbärandet är lite svårare att förstå än grovheten och storleken på hästen, därför tog jag exemplet med turhästarna ovan där den som ser störst och grövst ut bär minst.

Hestur har ju ridit en av pållarna på bilden - den "lättbyggdaste" - och jag tvekade inte en sekund för den kombinationen. :bow:

Hej Tim!

Den ridturen har jag inte glömt ännu, jag har inte upplevt sådan tölt sedan dess. Och när jag satt på den hästen så kände jag mig inte stor, tvärtom, det var mycket häst och inte sjönk han ihop det minsta.

Min är inte heller supergrov, men han bär på ett sånt sätt att det inte stör mig att rida honom. Om jag kände att han däremot stretade för att få upp ryggen och hela tiden tappade den, då skule jag tänka om.

Marita

_HESTUR_ skrev:
Jag passade på att knipa en häst av den gamla sorten, innan aveln fick hybris. Min häst är av den viktbärande typen.

Jag tror att vi håller på at måla in oss i ett hörn med den avel som bedrivs idag. Trist blir det sen när vi sitter i det hörnet och inser att färgen aldrig kommer att torka...då finns det inte någon väg tillbaka.

Men det är något helt annat att få gehör för sina åsikter när det gäller avel, det vet du nog bättre än många andra Anette!

Marita

Man har gjort sina erfarenheter, inte minst på avelsseminariet. Tim har väl gjort några också, eller hur?

Nej det stämmer att det är inte bara grovleken. Man måste titta på fler saker. Jag har en ordentligt stark valack efter Mökkur. Innan han hade huttat av mig så jag blev justerad och maken fick ta över träningen, så hade jag inte drömt om att sätta upp honom på den hästen. Han väger dock 98 kg och har inte den största ryttarvanan.

Hästen tillhör inte de smäckraste men han är högbent och definitivt inte grov! Bringan är mycket smal och det är så smalt mellan frambenen så framknäna nästan slår ihop! Ryggen är kort, normalrund och lite rakare än på en "normalvälvd" häst. Korset och rumpan ser rätt normala ut, kanske lite rejälare än vanligt i förhållande till rygglängd. (Den som vill kan titta på min hemsida där det finns en exteriörbild på Náttfari från sidan).

Den här hästen bär dock med lätthet maken, som dessutom är 198. Han lyckades gå runt med honom varv på varv med uppskjuten rygg (Jag lyckades på något vis skrämma honom så han ville inte ha något på ryggen efter det!) i rundpaddocken i 20 min. Det som är än mer förvånande är att han är inte alls den lilla kompakta typen utan faktiskt 143 i mankhöjd och luftigt byggd.

Både jag och väninnan, som inte vågade sitta upp efter rodeouppvisningen (Han är enormt rörlig och smidig samt stark så jag förstår henne! Hans bock med vridning och skruv gör vilken rodeohäst som helst avundsjuk!) blev enormt överrraskade över att denna häst nyligen inriden under 2 månader och sedan gått på bete 2½ månad, med lätthet och bra balans orkade bära "gubben"! Ok, han har växt upp i flock på lösdrift och stora hagar, så helt omusklad har han aldrig varit.

Enda anledningen till att han fick sitta upp är att jag bröt armen och inte kunde och min kompis inte vågade så han var den enda vi hade till hands. Någon måste ju sitta upp efter min flygtur! Dessutom är han stark och har bra balans och låg tyngdpunkt med sina enormt långa ben! Ekipaget såg inte så omaka ut heller. Hästen bar upp honom bättre än vårt halvblod på 168 gjorde (Nej vi har inget halvblod nu, det har vi sålt)! Jag insåg hur stark denna häst var och att jag misstagit mig ordentligt på den styrkan!

Maken får mer än gärna fortsätta rida på honom för skulle han bocka igen kommer jag inte att orka dra ihop honom såsom maken gjorde och jag har aldrig varit med om snabbare och smidigare språng, trots min vana vid problemhästar! 4 språng på 2 s! Det är omöjligt att sitta kvar om han väl lyckas få ner huvudet och kommer igång! Dessutom har jag ju skrämt honom så då är det ännu dummare att jag sitter upp. Han är ändå bara en i mängden för mig och det har aldrig sagt klick mellan oss och han har aldrig varit min häst. Kom mycket bättre överens med tjejen som red in honom och var totalt okomplicerad och busenkel att rida in på kort tid. Men hans och min kemi stämmer inte! Men jag har ridit honom några ggr under inridningstiden och då funkade det bra.

Däremot tillhör hans halvsyster, som ingen annan kommer helt överens med, mina favoriter! Hon är bara min. Där klickar det, men inte är hon lätt. Pappa till henne är Silfumáni. Nu är hon bara 3 så hon har tid på sig. Hon har blivit bättre och bättre. Vad jag vill säga med detta långa utlägg är att kemin mellan häst och ryttare är bland det viktigaste. Man kan aldrig lyckas riktigt bra om den inte stämmer! Samtidigt kan man lyckas mycket bra om den stämmer, fastän hästen är svår!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser också att det viktigaste är hur hästen bär, inte hur stor den är heller hur grov den ser ut.

Jag har hört folk tala om grooova hästar, sen när man äntligen ser hästen så är det en normal häst med femtio kilo fett på!
Fett bär ingen vikt.

Min egen är runt 142 i manken och inte jättegrov, men en klart grövre häst än genomsnittet. Folk brukar beskriva honom som pampig. Eller som en avelsdomare sa: Det är en stor häst på alla vis. Han har mycket bra ben och rygg, 8,5 på både och. Sen har han för grovt huvud och hals. Så exteriören stannade på 7,60.
Men han är viktbärande och det är i mitt fall det viktigaste, både när man tittar på honom och känner hur han bär.

Jag har i och för sig ridit hästar på ca 135 cm som har haft en kroppsbyggnad klart lämpad för att bära, urstarka med massor av muskler.

Jag tror att man måste provrida en häst för att kunna säga hur mycket den orkar bära, det är lätt att lura ögat. Speciellt på vintern ser alla islandshästar grova och viktbärande ut.

Det är jätteviktigt att häst och ryttare kommer överens, annars blir det lätt felaktig och frustrerad ridning, vilket hände när min reds in. Tränaren kunde inte vänta ut honom och dom bråkade en hel del har jag förstått i efterhand.
En stor unghäst är också lätt att frestats att se som färdigvuxen. Min egen häst var inte det och därför tog han mycket stryk av för hård ridning, men han såg ju så stor och viktbärande ut och färdig på alla vis.
En stor häst har ofta dålig balans och måste få tid på sig att hitta sin kropp.

Marita

_HESTUR_ skrev:
Jag anser också att det viktigaste är hur hästen bär, inte hur stor den är heller hur grov den ser ut.

Jag har hört folk tala om grooova hästar, sen när man äntligen ser hästen så är det en normal häst med femtio kilo fett på!
Fett bär ingen vikt.

Min egen är runt 142 i manken och inte jättegrov, men en klart grövre häst än genomsnittet. Folk brukar beskriva honom som pampig. Eller som en avelsdomare sa: Det är en stor häst på alla vis. Han har mycket bra ben och rygg, 8,5 på både och. Sen har han för grovt huvud och hals. Så exteriören stannade på 7,60.
Men han är viktbärande och det är i mitt fall det viktigaste, både när man tittar på honom och känner hur han bär.

Jag har i och för sig ridit hästar på ca 135 cm som har haft en kroppsbyggnad klart lämpad för att bära, urstarka med massor av muskler.

Jag tror att man måste provrida en häst för att kunna säga hur mycket den orkar bära, det är lätt att lura ögat. Speciellt på vintern ser alla islandshästar grova och viktbärande ut.

Det är jätteviktigt att häst och ryttare kommer överens, annars blir det lätt felaktig och frustrerad ridning, vilket hände när min reds in. Tränaren kunde inte vänta ut honom och dom bråkade en hel del har jag förstått i efterhand.
En stor unghäst är också lätt att frestats att se som färdigvuxen. Min egen häst var inte det och därför tog han mycket stryk av för hård ridning, men han såg ju så stor och viktbärande ut och färdig på alla vis.
En stor häst har ofta dålig balans och måste få tid på sig att hitta sin kropp.

Marita

Håller helt med i det du skriver. Har sett flera sk "kraftigt" byggda hästar som egentligen varit klent byggda men feta! Håller också med om att stora hästar ofta kräver längre tid. Därför red vi inte in ovannämnda valack förrän han var 5 tex. Men när jag pratar grovt byggda hästar menar jag hästar i normalhull med grov benstomme och allmänt grövre i typen.

Nu reds den här kille ovan in väldigt lugnt och fint och allt var bara behagligt. Han visade att han tyckte det var väldigt roligt att bli riden och jag red honom också ut på vägarna. Men så gick han på bete 2½ månad och jag bara satt upp, vilket gick jättebra, han stod hur lugnt som helst. Jag rättade till sadeln och han stod hur lugnt som helst. Sedan började han plötsligt gå och jag hade ganska långa tyglar och sade hooooo och tog i dem när han hunnit ta 2 steg, för att stanna honom, varpå han bara exploderade utan förvarning! Varför kommer jag aldrig att få veta men han måste ha blivit överraskad och skrämd på något vis. Jag vet inte. Hur som helst, eftersom jag inte tänker ha honom som min häst, har aldrig varit meningen, inte för att jag ogillar honom, utan för att jag inte har de känslorna för honom som jag har för flera andra, så är det ju onödigt att stressa honom med att jag sitter upp igen eftersom det var jag som eventuellt skrämde honom. Dessutom är det ren självbevarelsedrift. Mitt båtbensbrott tog ett halvår att läka och jag hade ridförbud under den tiden. Föll olyckligt på alla fyra, som ett inlinesfall. Så jag avstår mer än gärna ett sådant experiment...

Anette

Jag flyter nog ut lite i diskussionen, men lånar din knapp, Anette. Samtidigt som jag svarar dig, hoppas att det är okej.

Jag ville bara belysa problemet med vad grov häst kan betyda för olika människor. Och att grov inte alltid betyder viktbärande.
Men om jag säger grov häst så menar jag en grov häst, grövre än genomsnittet.

Vad tråkigt att det blev så i inridningen av din häst. Speciellt när man inte kan veta varför det blev som det blev. Men hästar är mångfasetterade och knepiga att begripa sig på ibland.

Inridningen med tränaren var det märkligaste jag har varit med om när det gäller min häst. Jag hade hästen hemma för att ha KOLL. Det var det sista jag hade.
Var jag på plats så reds hästen alltid ut och jag kunde inte se något. Men en dag var jag där när dom kom tillbaka. Min häst bukflåsade och kämpade för att få luft och svetten droppade på backen. Jag frågade va fan som hade hänt. Vi blev lite osams om formen, fick jag till svar. Han tyckte också att min häst var så osamarbetsvillig och lat.
Nästa gång krävde jag att få titta på ridningen på banan.
Där tog det slut kan jag säga. Min häst fick spö och skäll och skulle gå i trav på den minsta volt jag har sett. Jag blev mycket arg och sa att hästen inte kunde utföra det tränaren krävde pga smärta.
Sen blev det en lång konvalecens med tuppkam i en led. Och hälta på tre ben.
Det sjuka i historien är att många tyckte att jag skulle börja med honom som treåring eftersom han var så välvuxen, men jag vägrade. Han var inte färdig. Men han är ju hingst fick jag till svar. Det hörde inte dit, han var inte redo.
Ja, men, tyckte folk han är ju så grov.
Jag väntade tills han var 4½ år, men kanske var det för tidigt?

Men nu har vi börjat om. Min häst kan slå knut på sig själv för att vara till lags och lat är han inte. Viljan kommer med orken.
Och med orken kommer formen och tölten.
Om han är grov nu kommer han att se fullkomligt enorm ut med alla muskler på plats!

Marita

_HESTUR_ skrev:
Jag flyter nog ut lite i diskussionen, men lånar din knapp, Anette. Samtidigt som jag svarar dig, hoppas att det är okej.

Jag ville bara belysa problemet med vad grov häst kan betyda för olika människor. Och att grov inte alltid betyder viktbärande.
Men om jag säger grov häst så menar jag en grov häst, grövre än genomsnittet.

Vad tråkigt att det blev så i inridningen av din häst. Speciellt när man inte kan veta varför det blev som det blev. Men hästar är mångfasetterade och knepiga att begripa sig på ibland.

Inridningen med tränaren var det märkligaste jag har varit med om när det gäller min häst. Jag hade hästen hemma för att ha KOLL. Det var det sista jag hade.
Var jag på plats så reds hästen alltid ut och jag kunde inte se något. Men en dag var jag där när dom kom tillbaka. Min häst bukflåsade och kämpade för att få luft och svetten droppade på backen. Jag frågade va fan som hade hänt. Vi blev lite osams om formen, fick jag till svar. Han tyckte också att min häst var så osamarbetsvillig och lat.
Nästa gång krävde jag att få titta på ridningen på banan.
Där tog det slut kan jag säga. Min häst fick spö och skäll och skulle gå i trav på den minsta volt jag har sett. Jag blev mycket arg och sa att hästen inte kunde utföra det tränaren krävde pga smärta.
Sen blev det en lång konvalecens med tuppkam i en led. Och hälta på tre ben.
Det sjuka i historien är att många tyckte att jag skulle börja med honom som treåring eftersom han var så välvuxen, men jag vägrade. Han var inte färdig. Men han är ju hingst fick jag till svar. Det hörde inte dit, han var inte redo.
Ja, men, tyckte folk han är ju så grov.
Jag väntade tills han var 4½ år, men kanske var det för tidigt?

Men nu har vi börjat om. Min häst kan slå knut på sig själv för att vara till lags och lat är han inte. Viljan kommer med orken.
Och med orken kommer formen och tölten.
Om han är grov nu kommer han att se fullkomligt enorm ut med alla muskler på plats!

Marita

Jag tycker det var bra du flöt ut lite för just det där att folk får för sig att en häst är grov när den egentligen är enormt fet, är väldigt vanligt, tyvärr. Och man annonserar och säljer hästar som grovt byggda fast de egentligen är lättbyggda men FETA! En grov häst för mig har bla rejäla, kraftiga ben med välmarkerade rejäla leder, bred bringa och ser grov ut i normalhull. Det går inte att banta bort mao! Det är inte en fotboll med tändsticksben! Men du har helt rätt att folk blandar de här begreppen.

Låter som du har en härlig häst nu. Det är inte roligt att få hästar förstörda av profiterande tränare. Men du har din häst kvar. Jag fick avliva båda mina hingstar som varit hos samma tränare. båda hade ont i prinip övrerallt, var magra och hade tappat alla muskler. En hade pga att han tränats för hårt och fortfarande växte, fått benpålagringar i båda bakbena och hade så ont så han knäade bak. Dessutom var han rädd och förvirrad. Den andre kom hem med bla 4(!) cm får långahovar, sömtryckt på alla fyra (hade båda två), låsningar i framknäna, nacken snedvriden (båda var vetbes och kollade med chiropraktor innan de åkte till träning, utan anmärkning) och ont i både nacke, manke, rygg, ben och hovar. Inte underligt om han var förbannad!

Dessutom fick de stå i en box hela tiden utom 1 timme varannan dag då de kom ut. Mina hästar som är vana vid lösdrift i stora kuperade hagar! Undra på att de tappade muskler och humör! Stallet var kallt och dragit, de ställde in hästarna blöta av svett utan möjlihget att åtminstone röra på sig för att hålla värmen. Inga täcken! Skodde gjorde tränaren själv, något han uppenbart inte kunde! Som min hovslagare sade, man måste vara otroligt skicklig på att vara oskicklig om man lyckas sömtrycka en häst med 1 cm tjocka väggar och sådana bra hovar som den hingsten hade! Den som fick benpålagringar var 6 år och tränaren lyckades med deta på 2 månaders ridning. Den andr var 5 år. Han kom hem aggressiv och hade inte mycket till övers för människan. Jag förstår faktiskt varför!

Aldrig mer att jag lämnar iväg en häst till träning! Första och sista gången!

Anette

Ja man ska noga akta sig för tränare som inte har mycket goda referenser, helst från folk man känner och litar på.

Jag spattröntgade min efter hans plågotid och plåtarna var helt blanka, puh!

Marita

_HESTUR_ skrev:
Ja man ska noga akta sig för tränare som inte har mycket goda referenser, helst från folk man känner och litar på.

Jag spattröntgade min efter hans plågotid och plåtarna var helt blanka, puh!

Marita

Tränaren är välmeriterad och hade goda referenser... Han tillhör eliten...

Anette

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 824
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 134
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar