För stor?

Sv: För stor?

Disab skrev:
Vad jag menade med lufsande i skogen var att jag inte gillar speciellt höga hastigheter och tar det allmänt lugnt.
Men det är inte alltid av godo att ta det lugnt.
Skritt på lång tygel är det mest belastande för hästen om ryttaren är tung.
Samlat arbete med spända muskler är bäst när hästen skall bära tungt.
Jag rekommenderar tunga ryttare att promenera bredvid hästen i skritt och rida i de snabbare tempona.

En häst som kan bära mycket vikt måste vara tillräckligt gammal, helst över 10 år, för att ha hunnit bygga upp sin fysik ordentligt.
Och tillräckligt tränad för uppgiften.
Att lufsa i skogen 3ggr i veckan ger inte tillräcklig träning för det.

Du måste dessutom styrketräna hästen ordentligt däremellan.
Annars så får den nog ont i ryggen.

Men med rätt häst som du rider på rätt sätt och tränar noga för uppgiften, så skall det inte vara några problem att rida Islänning vid en vikt av 100kg.

Din häst är ju ordentligt vältränad och tillräckligt gammal, så den borde utan vidare klara av det arbetet.

"QUOTE=Inte_Ung Men det är inte alltid av godo att ta det lugnt.
Skritt på lång tygel är det mest belastande för hästen om ryttaren är tung.
Samlat arbete med spända muskler är bäst när hästen skall bära tungt.
Jag rekommenderar tunga ryttare att promenera bredvid hästen i skritt och rida i de snabbare tempona.

En häst som kan bära mycket vikt måste vara tillräckligt gammal, helst över 10 år, för att ha hunnit bygga upp sin fysik ordentligt."

Är ju ganska självklart att man inte tar en unghäst.

"Och tillräckligt tränad för uppgiften.
Att lufsa i skogen 3ggr i veckan ger inte tillräcklig träning för det.

Du måste dessutom styrketräna hästen ordentligt däremellan.
Annars så får den nog ont i ryggen."

Tömkörning brukar vara ett bra komplement tycker jag. Vilket jag även använder mig av till min nuvarande häst. Plus träning och hantering från backen.

"Men med rätt häst som du rider på rätt sätt och tränar noga för uppgiften, så skall det inte vara några problem att rida Islänning vid en vikt av 100kg."

Senast ändrad av en moderator:

Det känns inte som att du förstår vad jag menar.

Tömkörning tycker jag inte är en tillräcklig styrketräning utan det ger mera för smidigheten.
Mag-gördeln behöver tränas ordentligt så att den orkar att lyfta upp ryggen för att avlasta rygg-kotorna och benens leder.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Det känns inte som att du förstår vad jag menar.

Tömkörning tycker jag inte är en tillräcklig styrketräning utan det ger mera för smidigheten.
Mag-gördeln behöver tränas ordentligt så att den orkar att lyfta upp ryggen för att avlasta rygg-kotorna och benens leder.

Jodå, jag förstår vad du menar.

Jag har hört i regel att en isis klarar 120 kg, men det beror ju på hur stor islandshäst man har också. Om man inte rider hästen varje dag, utan kanske har medis eller kör markarbete till och från, så tror jag inte alls att det ska vara några problem. En islandshäst med bra muskler klara mycket.

INgen som har några bilder på islänning av typen som möjligen skulle kunna orka?

Doneloge skrev:
Jag har hört i regel att en isis klarar 120 kg, men det beror ju på hur stor islandshäst man har också. Om man inte rider hästen varje dag, utan kanske har medis eller kör markarbete till och från, så tror jag inte alls att det ska vara några problem. En islandshäst med bra muskler klara mycket.

Det är just det "i regel klarar 120 kg" som jag retar mig på! Det gör ENDAST en rejält byggd och vältränad islandshäst i sina bästa år! De flesta bär inte denna vikt utan att fara illa av det! Jag skulle inte sätta 120 kg på någon av mina hästar! Aldrig! Tror jag har 1 utav 6 i ridbar ålder som om hon vore upptränad skulle orka med denna vikt på sikt. Hon är som en rejäl fjording på 140, den starkaste jag har. Men hon går i avel så hon rids inte. Få av de turridningsfirmor jag pratat med vill sätta mer än 100 kg på sina hästar och det är bara ett fåtal av deras hästar som får bära den vikten! på turridning ser man ju vad hästarna hålle för eller inte på längre sikt och många turridningsfirmor har gjort erfarenheten att de flesta islandshästar inte mår bra av att bära så tunga vikter. Bär själv på 25-30 % av kroppsvikten i två timmar så få du ett hum om hur tungt det är. När musklerna tröttnar så börjar hästen hänga i leder och ligament och belasta skelettet. Men visst finns det urstarka islänningar men man kan inte uttrycka sig så generellt. Det gäller alla raser!

Anette

Suck, jag bara väntade på det. Tur att det inte var den reglen jag har hört, att dom bär 150 kg.

Min stackars krake till häst fick bära 120 kg på turridning och det är det mest korkaste jag hört tycker jag... Skulle inte vela att han bar det nu och då är han mycket bättre musklad, men verkligen inte på långa vägar bra musklad.

Nej jag tycker att man ska börja kolla på varje enskild individ och inte ha några som helst viktgränser generellt.

Om du läser vidare i mitt inlägg, så står det faktiskt att hästen ska vara välmusklad. "En islandshäst med bra muskler klara mycket" står det faktiskt!

Om du läser mitt inlägg nogrannt, så ser du att jag skrivit att det beror på isisen (storlek och byggnad) och att den ska vara välmusklad! Skulle inte sätta upp nån tung ryttare på vilken häst som hellst, om inte hästen var ordentligt musklad. Ingen häst skulle må bra av det.

Doneloge skrev:
Om du läser mitt inlägg nogrannt, så ser du att jag skrivit att det beror på isisen (storlek och byggnad) och att den ska vara välmusklad! Skulle inte sätta upp nån tung ryttare på vilken häst som hellst, om inte hästen var ordentligt musklad. Ingen häst skulle må bra av det.

Jag läste det noggrant och jag reagerade bara på at du hört att de i regel skulle klara 120 kg samt gav min åsikt om att folk resonerar så dumt. Jag ser att du inte håller med regeln. Det spelar ingen roll i vilken kondition min smäckra, vackra, högbenta och stora Saga är. Hon skulle må dåligt av en så tung ryttare! Max 75 kg. Hon är av den typen som hålls så högt på bedömningar. Jag är glad att jag bara väger 65 för jag älskar den hästen, men jag inser att vi behöver riktigt rejäla islänningar till turridning och större personer. De nätta hästarna mår inte bra av att bära så tungt.

Det var inte meningen att stöta sig med någon bara för att nån väger lite mycket.

Självklart finns det hästar som kan bära så mycket, men de är få som kan göra det utan att få skador i längden.

men visst en välltränad häst och en duktig balanserad ryttare som får hästen att arbeta i balans.

men många hästar går inte ordentligt, har inte (tillräckligt) passande sadlar osv. Jag tycker att belastningen blir för stor och skulle inte utsätta mina hästar för det. Det är redan alldeles för många hästar som får för mycket skador av att vi rider dom. Då skulle inte jag öka belastningen med risk för mer skador.

Men om hästen är glad och inte klagar, man rider korta stunder, och om hästen efter ridturen inte visar ömhet i ryggen, man ska kunna dra fingrarna längst hästens ryggmuskelatur med ett skapligt tryck utan att den reagerar, så kan det funka men man måste vara uppmärksam på hästen.

Så jag tycker fortfarande att det är fel att de ska behöva bära så mycket.

Vad är det för fel på större mer bäriga hästar?

angelaL skrev:
Det var inte meningen att stöta sig med någon bara för att nån väger lite mycket.

Självklart finns det hästar som kan bära så mycket, men de är få som kan göra det utan att få skador i längden.

men visst en välltränad häst och en duktig balanserad ryttare som får hästen att arbeta i balans.

men många hästar går inte ordentligt, har inte (tillräckligt) passande sadlar osv. Jag tycker att belastningen blir för stor och skulle inte utsätta mina hästar för det. Det är redan alldeles för många hästar som får för mycket skador av att vi rider dom. Då skulle inte jag öka belastningen med risk för mer skador.

Men om hästen är glad och inte klagar, man rider korta stunder, och om hästen efter ridturen inte visar ömhet i ryggen, man ska kunna dra fingrarna längst hästens ryggmuskelatur med ett skapligt tryck utan att den reagerar, så kan det funka men man måste vara uppmärksam på hästen.

Så jag tycker fortfarande att det är fel att de ska behöva bära så mycket.

Vad är det för fel på större mer bäriga hästar?

Tja, det är väl inget större fel på större och mer "bäriga" hästar. Jag har ju en sådan nu. :) Men jag blev frälst i islänningen när jag blev utdragen på turridning på min möhippa, därav mitt första inlägg. Jag ville alltså undersöka om det för mig är möjligen med den vikt jag har. Eftersom det ännu inte heller är aktuellt, då jag redan har en häst, och jag planerar att väga betydligt mindre när det är dags för ev ny häst så behöver ni inte oroa er så mycket.

Jag oroar mig inte alls.

Välj häst efter tycke och smak, muskla den efter uppgiften men undvik de längsta ryggarna och smalaste benstommen, är mitt råd. Tro inte heller att mankhöjden har så stor betydelse!

Jag tar nu lite bildexempel på hästar jag känner mycket väl och vet att de vikter jag nämner stämmer.

Här ser du exempel på en medelstor kille som riden av stora karlar hela livet 24 år gammal lätt som en plätt bar 100 kg på en dagsritt. Han var kärnfrisk i benen och gick igenom en blank exportröntgen.
throstur.jpg

Och den här är också han medelstor fast lättare byggd men bär utan att tveka eller sjunka det minsta 120 kg:
hyrt.jpg

Här är en intressant bild ur viktsynpunkt:
hyrgrupp.jpg

Samtliga hästar på bilden utom fuxen som är absolut störst, en bit över 140 cm, bär lätt över 100 kg. Den svarta som är trea från vänster är 129 cm och starkast av dem. Den bruna till vänster om honom är efter Thröstur ovan och även han råstark trots hög ålder. Fuxen däremot har sämre bärighet och svårt att gå i rätt form med turryttare och har tidigare ridits mycket illa med icke passande sadel. Han skulle garanterat få problem vid tung ryttare (om denna inte var mkt duktig) vid den här träningsgraden. Men uppställd ser han mycket stor och stark ut :eek:
Svartskäcken bredvid fuxen syns inte så bra men han gick inte heller med så tunga ryttare, detta pga egen övervikt.

Så misströsta inte. Som snusmumrik säger så hänger en vältränad islänning ofta med i både upp- och nedgång av vikten ;)

Men man måste ha stora ytor för dem så de inte står stilla och fodra med tillräckligt med protein så de inte förlorar muskler. Och ha en sadel som inte hindrar ryggmuskelutveckling. Och som Inte_Ung är inne på, träna hästen på ett uppbyggligt sätt så man inte rider på skelett. Men det gäller ju alla raser :)

Inte ofta man hör någon som har så många viktbärande hästar i sin verksamhet.

Det beror sannolikt på att de inte gått i verksamhet mer än som enstaka extraknäck.

Har man hästar bara på turridning blir det ju en helt annan sak, då blir det inte så mycket "uppbygglig" ridning. Där har jag full förståelse för att man sätter ganska snäva viktgränser.

Ja den eviga viktfrågan...

Jag väger över hundra kilo och har en sexårig valack som jag rider ca 4 dagar i veckan i alla tempon och gångarter och över all terräng.

Han reds in av C-tränare som vägde närmare hundra kilo och reds sönder totalt. Kraven spelar också en viss roll. Lufsande är att föredra framför helt galna krav på form och tempo för tidigt.
Han vilade och kom igen, sedan dess har jag ridit honom och han har aldrig visat tecken på sjukdom eller hälta eller ont i ryggen.

Han har inte satt alla muskler ännu men bär mig utan problem. Jag känner att han orkar bära då han kommer upp med ryggen.

Sedan kan det visst hända att jag kliver av och promenerar om jag ska rida långt för att sedan sitta upp och fortsätta.

Många topptävlingshästar rids av långa män med vikter på en bra bit över hundra kilo. Dom går riktigt tuffa pass på banan under tävling och man får ju anta att de bär på samma ryttare under träning inför tävling. Dessa hästar föddes förmodligen inte färdigmusklade. Samma karlar rider ofta in hästar åt andra men då är det konstigt nog okej?
MEN med sunt förnuft går det att rida en yngre islandshäst även om man är tung. Jag bygger upp min häst för att klara uppgiften att bära mig, nu ska jag ju inte väga så här mycket så länge till...

Tjock ryttare är inte lika med tjock skalle på den samma.
De flesta är mycket medvetna om sin vikt och ingen av de överviktiga ryttare jag känner skulle göra något för att skada sina hästar.
De smala lite yngre spetorna i stallet är dom som busrider mest och tar minst hänsyn til sin fyrbenta vän.

Marita

_HESTUR_ skrev:
Ja den eviga viktfrågan...

Jag väger över hundra kilo och har en sexårig valack som jag rider ca 4 dagar i veckan i alla tempon och gångarter och över all terräng.

Han reds in av C-tränare som vägde närmare hundra kilo och reds sönder totalt. Kraven spelar också en viss roll. Lufsande är att föredra framför helt galna krav på form och tempo för tidigt.
Han vilade och kom igen, sedan dess har jag ridit honom och han har aldrig visat tecken på sjukdom eller hälta eller ont i ryggen.

Han har inte satt alla muskler ännu men bär mig utan problem. Jag känner att han orkar bära då han kommer upp med ryggen.

Sedan kan det visst hända att jag kliver av och promenerar om jag ska rida långt för att sedan sitta upp och fortsätta.

Många topptävlingshästar rids av långa män med vikter på en bra bit över hundra kilo. Dom går riktigt tuffa pass på banan under tävling och man får ju anta att de bär på samma ryttare under träning inför tävling. Dessa hästar föddes förmodligen inte färdigmusklade. Samma karlar rider ofta in hästar åt andra men då är det konstigt nog okej?
MEN med sunt förnuft går det att rida en yngre islandshäst även om man är tung. Jag bygger upp min häst för att klara uppgiften att bära mig, nu ska jag ju inte väga så här mycket så länge till...

Tjock ryttare är inte lika med tjock skalle på den samma.
De flesta är mycket medvetna om sin vikt och ingen av de överviktiga ryttare jag känner skulle göra något för att skada sina hästar.
De smala lite yngre spetorna i stallet är dom som busrider mest och tar minst hänsyn til sin fyrbenta vän.

Marita

Jag tyckker absolut INTE det är ok att bara för att ryttaren är känd så skule han passa att rida in diverse hästar och visa dem, när han väger över 100kg. Men, de flesta tränare jag känner till ligger en bra bit under den vikten! Fast visst har jag sett den tyngre sorten och jag har också sett sådana tränare på hästar som absolut visar tecken på att ryttaren är för tung! Mycket för tung! Det gäller ju att kunna läsa signalerna också som hästarna sänder ut och som du så mycket riktigt påpekar så rider tränare ofta sönder hästar, oftare än andra ryttare. De kräver för mycket av hästarna men i en del fall bidrar säkerligen vikten, i kombination med en tjock skalle... Jag vet då minst två tyngre "erkända" ryttare som passar på den beskrivningen, ingen nämnd och ingen glömd!

Du verkar däremot ha huvudet på skaft och vara väl medveten om din häst. Du ser facit i att den mår bra. Låter också som om du hittat en häst som klarar din vikt och din ridstil. Så länge man inte kräver mer av individen än den klarar av utan att på sikt ta skada, så länge man väljer en häst som klarar sin vikt och så länge man fortsätter vara observant och se till att hålla den musklad för detta, så är allt ok, tycker jag! Och det var ju det frågan gällde. Det finns islandshästar som bär så mycket som 100 kg eller mer, men, de stora flertalet som föds upp idag i Sverige anser inte jag är så viktbärande och uthålliga.

Det är en av anledningarna till att jag reagerar på vart islandshästaveln är på väg. Det är nästan bara "fullblod" som får höga poäng vid bedömningar och har hög blup och målet är enligt ledande inom avel, att det är dessa vi skall avla på, dvs vi får en ponny som knappast lämpar sig för riktigt rejäla kvinnor och karlar! Det är synd! Vore sorgligt när det nu finns en ras och en sport som passar alla åldrar och storlekar, genom att den genetiska variationen är så stor, om vi gjorde detta till ännu en ponnyras för de lättare ryttarna! Islandshästen skall var en familjehäst med individer som passar för olika ryttares behov, dvs variationen måste behållas!

Anette

Jag passade på att knipa en häst av den gamla sorten, innan aveln fick hybris. Min häst är av den viktbärande typen.

Jag tror att vi håller på at måla in oss i ett hörn med den avel som bedrivs idag. Trist blir det sen när vi sitter i det hörnet och inser att färgen aldrig kommer att torka...då finns det inte någon väg tillbaka.

Men det är något helt annat att få gehör för sina åsikter när det gäller avel, det vet du nog bättre än många andra Anette!

Marita

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 824
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 134
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar