För stor?

D

Disab

Jag har funderingar på islandshäst men undrar nu om ni tror att jag är för stor? Jag är 1,68 cm och väger cirka 100 kg. Min ridambition är ungefär 3 ggr/vecka, lufsande i skogen. Skulle en stor islänning klara detta?
Jag red en stor islänning på min möhippa i flera timmar och den klagade inte över detta.
Jag har just nu en bruksnordis som är 21 år och jag skulle vilja ha en lite mindre häst sedan. Vad tror ni?

Sv: För stor?

Jag tror inte det är ngt problem.Kolla alla långa killar som rider islandshäst, tex alla topp ryttare, tror knappast att de väger under 100 heller.Problemen brukar mer vara en lång ryttare med dålig balans, jag satt brorsan på 196 cm :eek: på mitt lilla sto för att han skulle få skritta lite vikten är det ingen fara med men balansen :crazy: Själv är jag 174 å har inte upplevt att jag skulle vara för stor för en islandshäst ;) Dessutom är du ju en van ryttare å har balans själv å då slipper ju hästen balansera både sig själv å ryttaren vilken den måste göra med en nybörjare.Det är ganska intressant att iakta alla stor häst ryttare som går över till islandshäst.Kul! :)

Senast ändrad av en moderator:

Nej det tror jag absolut inte att det skulle vara några problem. Pappa på 100 kg har ridit min lilla häst (136cm i mkh) och pappa är 183 cm lång och har ingen balans alls. Min lilla lort såg riktigt nöjd ut, äntligen ingen som kräver en massa tråkiga saker (så gick han och betade i diket till pappas stora förtvivlan :D )

Jag tror inte att det är några som helst problem, se bara till att få en lite kraftigare typ och inte en väldigt smäcker.

Som av alla raser så finns det mera eller mindre viktbärande individer.

Dock anser jag - OAVSETT ryttarens vikt - att hästen förtjänar rätt träning för sin uppgift såväl fysiskt som psykiskt. Även "lufsande" kan bli längre turer och mera eller mindre jobbiga beroende på t ex terräng och hastighet. Tyvärr ser man ibland exempel på hästar som tas ur mediokra hagar och förväntas prestera under rätt tuffa turer som dessutom sker väldigt sporadiskt.

ang skrev:
Som av alla raser så finns det mera eller mindre viktbärande individer.

Dock anser jag - OAVSETT ryttarens vikt - att hästen förtjänar rätt träning för sin uppgift såväl fysiskt som psykiskt. Även "lufsande" kan bli längre turer och mera eller mindre jobbiga beroende på t ex terräng och hastighet. Tyvärr ser man ibland exempel på hästar som tas ur mediokra hagar och förväntas prestera under rätt tuffa turer som dessutom sker väldigt sporadiskt.

Tror att jag har lite mer förstånd än så.
Vad jag menade med lufsande i skogen var att jag inte gillar speciellt höga hastigheter och tar det allmänt lugnt.

Utav ren nyfikenhet: Vad tror du är storleken/typen som krävs för att bära en orutinerad ryttare med för övrigt god balans på ca 100 kg muskler?? :confused: :angel: Min valack på 132 cm är ju visserligen av den kraftigare typen, men mer än nåt varv i skritt vill jag inte utsätta honom för med den typen av ryttare... Finns det några turridningsföretag som kan tänkas hantera den här sizen och typen av ryttare?

Jag skulle inte sätta dig på vilken islänning som helst. Längden är inga problem (är själv 169) men 100 kg kräver en robust häst. Men de finns och som du så riktigt påpekar så spelar tempot stor roll. Kräver man högt tempo orkar inte hästen med lika stor vikt.

Vi har förvisso en stor (143) och ganska lättbyggd valack som med lätthet dock bär min man på 197 och 96 kg och trots att maken förvisso har långa ben och låg tyngdpunkt men ändå är det lite si och så med hans balans, eftersom han inte är så ridvan och det går långt mellan gångerna. Men jag anser inte att det är en vikt som de flesta islandshästar bör bära. De är starka men en nordsvensk är i regel starkare. Men om du hittar rätt häst, med både rätt psyke och robusthet, så är det inga problem. Problemet är att hitta dem för de växer inte på träd. De flesta avlare i Sverige har inte satsat på familjelynne och kraftiga viktbärande hästar, utan på tävlingshästar. Medelgoda sådana har vi gott om! Letar du en piggare häst är det lättare att hitta sådana. Dessutom är det inte höjden du skall titta på. Det finns små men mycket starka islänningar kring 130. Faktum är att jag har noterat att några av de starkaste är inte så stora, men kompakta och rejäla.

Anette

Jag tror att åldern spelar lite roll också, om man är tung är det ju inte så låmpligt att rida mycket unga hästar då de kanske inte har utvecklat sina ryggmuskler (detta tror jag de flesta är medvetna om) men jag upplever det också som att när hästarna blir äldre så är ett av det första som blir sämre (ryggen alltså). Sen är det ju olika från häst till häst men jag har ett mycket finbyggt sto med tunna ben (hon är i och för sig ganska hög men inte "stor"), när hon var 7 år fick min dåvarande chef låna henne på en fjälltur, han är säkert över 100 kg, och hon hade inga som helst problem med att springa omkring med honom i över en vecka och jaga löshästar och klättra i berg, men då var hon i toppform. Nu är hon 16 och har gått med föl i några år men har använts som ridhäst den här vintern eftersom hon fölade sent förra året och därför inte betäcktes igen, nu tycker jag nästan att jag är för tung (ca 70 kg) även om konditionen är OK tycker jag att hon inte känns lika stark i ryggen längre, men det kanske skulle gå att träna upp om jag skulle börja rida henne regelbundet igen, fast nu ska hon betäckas igen...

Mist skrev:
Jag tror att åldern spelar lite roll också, om man är tung är det ju inte så låmpligt att rida mycket unga hästar då de kanske inte har utvecklat sina ryggmuskler (detta tror jag de flesta är medvetna om) men jag upplever det också som att när hästarna blir äldre så är ett av det första som blir sämre (ryggen alltså). Sen är det ju olika från häst till häst men jag har ett mycket finbyggt sto med tunna ben (hon är i och för sig ganska hög men inte "stor"), när hon var 7 år fick min dåvarande chef låna henne på en fjälltur, han är säkert över 100 kg, och hon hade inga som helst problem med att springa omkring med honom i över en vecka och jaga löshästar och klättra i berg, men då var hon i toppform. Nu är hon 16 och har gått med föl i några år men har använts som ridhäst den här vintern eftersom hon fölade sent förra året och därför inte betäcktes igen, nu tycker jag nästan att jag är för tung (ca 70 kg) även om konditionen är OK tycker jag att hon inte känns lika stark i ryggen längre, men det kanske skulle gå att träna upp om jag skulle börja rida henne regelbundet igen, fast nu ska hon betäckas igen...

Har gjort samma erfarenheter som du. Unga individer och äldre är svagare i framför allt ryggen.

Anette

angelaL skrev:
rent ärligt så tycker jag att det är alldeles för tungt,

I de flesta fall ja. Men det finns starkare islänningar också! Det gäller bar att hitta dem!

Anette

angelaL skrev:
rent ärligt så tycker jag att det är alldeles för tungt,
Håller inte med, det finns många hästar som bär 100 kg, men flera som inte gör det också. Där jag bor har de som är tunga flera hästar, tex om en lättare och en tyngre person är ute och rider tillsammans behöver den tunge byta häst oftare (handhäst rekommenderas om man vill rida långt) Barn rider ofta hela långturer på samma häst medan de vuxna byter 2-3 gånger.

Tack för den.

När jag köpte mitt sto vägde jag inte mycket alls, 72 kilo/173 cm. Sedan har olika omtändigheter gjort att jag gått upp i vikt, som mest en längre period vägde jag - hör o häpna - 104,5 kilo!!! Pållan bar mig ändå glatt i ur och skur i varierande tempo och terräng i skogen minst 4 dagar/vecka.
Nu har jag gått ner till 89, målvikten ligger på ca 70-75 kilo. Men ändå.

Som andra sagt, ryttarens balans och hästens bärighet är det som avgör vad hästen fixar.

Dessutom har tjocka jag ridit BARBACKA ända tills för ett år sen!!!!!!!!!!Och gör det fortfarande ofta, ofta.

Mitt sto är lagom, 139 cm hög och kraftig i typen. Ändå relativt lång rygg, lång hals, mycket häst helt enkelt.

Så nej, jag tror verkligen inte att en ryttare på 168/100 är fel på en islänning, såvida ryttaren har balans, och hästen är i vuxen ålder, bra inriden, med bra egen balans och en kroppsbyggnad som gör att den har rejäl bärighet.

Snusmumrik (förkyld och svamlig, men hoppas ni fattar vad jag menar..ehh..) :banana:

Mist skrev:
Håller inte med, det finns många hästar som bär 100 kg, men flera som inte gör det också. Där jag bor har de som är tunga flera hästar, tex om en lättare och en tyngre person är ute och rider tillsammans behöver den tunge byta häst oftare (handhäst rekommenderas om man vill rida långt) Barn rider ofta hela långturer på samma häst medan de vuxna byter 2-3 gånger.

Definitionen kan ju variera. Jag anser att en häst skall orka bära sin ryttare en hel dag, förutsatt att den har kondition och rids i anpassat tempo förståss. Orkar den ändå inte det, då tycker jag ryttaren är för tung. Det är en varningssignal om tyngden i sig tröttar ut hästen för då bär hästen på gränsen vad den orkar och ryggen blir helt klart påverkad. Jag tycker inte det är kul att se hästar som efter några år är svankryggiga av att bära för tunga ryttare. Tycker inte det är rätt mot hästen. Och med tanke på att våra islänningar inte visar smärta i första taget, så riskerar man i än större utsträckning att hästen skadas och att det har gått långt innan man upptäcker det.

Jag vill ha en god marginal till maxlast. Det finns ju faktiskt turridningsfirmor som satt en maxvikt på sina hästar, inte ovanligt med 90 kg. Men jag känner till medelstora, kompakta och rejäla islänningar med ganska kort rygg som orkar bära sin 95-100 kg tunge ryttare på långritt och fortfarande se glad och pigg ut. Då tycker jag det är ok. Men när hästen går undan för sin stora ryttare när denne skall sitta upp och man ser hur ryggen sjunker ner flera cm, då mår jag dåligt och blir nästan arg över att man kan behandla en häst på det viset! Det är inte rättvist alls!

Anette

snusmumrik skrev:
Tack för den.

När jag köpte mitt sto vägde jag inte mycket alls, 72 kilo/173 cm. Sedan har olika omtändigheter gjort att jag gått upp i vikt, som mest en längre period vägde jag - hör o häpna - 104,5 kilo!!! Pållan bar mig ändå glatt i ur och skur i varierande tempo och terräng i skogen minst 4 dagar/vecka.
Nu har jag gått ner till 89, målvikten ligger på ca 70-75 kilo. Men ändå.

Som andra sagt, ryttarens balans och hästens bärighet är det som avgör vad hästen fixar.

Dessutom har tjocka jag ridit BARBACKA ända tills för ett år sen!!!!!!!!!!Och gör det fortfarande ofta, ofta.

Mitt sto är lagom, 139 cm hög och kraftig i typen. Ändå relativt lång rygg, lång hals, mycket häst helt enkelt.

Så nej, jag tror verkligen inte att en ryttare på 168/100 är fel på en islänning, såvida ryttaren har balans, och hästen är i vuxen ålder, bra inriden, med bra egen balans och en kroppsbyggnad som gör att den har rejäl bärighet.

Snusmumrik (förkyld och svamlig, men hoppas ni fattar vad jag menar..ehh..) :banana:

Det är väl ok om hästen beter sig som du beskriver. Bara inte alla islänningar dras över en och samma kam som viktbärande hästar som klarar 100-150 kg! Det är det jag retar mig på! Jag har sett islänningar som knappt orkat med en 80 kg tung ryttare utan kämpat, stånkat och rört sig nästan vingligt av överlast! Och ryggen har sett för jäklig ut, helt nedsutten! Det viktiga är att vi betraktar varje häst som en individ! Jag skulle vilja säga att maxlasten varierar från 60 - 120, beroende på individen! Själv har jag ridit i över 30 år och anser mig ha god balans utan att skryta, men trots att jag bara väger 65 så har jag suttit på islänningar som varit ansträngda av tyngden. Vägde bara 60 då förresten. Symptom som att hästen ofta snubblar tyder ibland på överlast och det har jag råkat ut för. Samma häst snubblade inte alls med 50 kg på ryggen. Kan tillägga att den ryttaren och jag rider väldigt lika dessutom.

Anette

Självklart vet jag att inte alla islänningar kan bära stora vikter. Därav min fråga.
Jag håller även på med träning och viktminskning och har ingen tanke på att väga 100 kg i framtiden. Så jag kommer alltså att minska i vikt under tiden. Nu är ju ev islandshästköp inte planerat förrän min nordsvensk går över till andra sidan, vilket gått och väl kan dröja så mycket som 8-10 år om hon får vara frisk. Hon är 21 nu. Så jag hoppas att jag inte väger mer än 70 kg då i alla fall.
Men utifall min nordsvensk går bort inom de närmaste åren kanske jag inte har kommit ändå ned till 70 kg och därför vill jag veta om det är möjligt för mig att rida islänning.

Jag blev frälst då vi red långritt på islandshäst på min möhippa förra året.

Om ni har några bilder på ev typ av islänning som kan passa mig så är jag tacksam. Då vet jag lite vad jag ska leta efter.

Disab skrev:
Självklart vet jag att inte alla islänningar kan bära stora vikter. Därav min fråga.
Jag håller även på med träning och viktminskning och har ingen tanke på att väga 100 kg i framtiden. Så jag kommer alltså att minska i vikt under tiden. Nu är ju ev islandshästköp inte planerat förrän min nordsvensk går över till andra sidan, vilket gått och väl kan dröja så mycket som 8-10 år om hon får vara frisk. Hon är 21 nu. Så jag hoppas att jag inte väger mer än 70 kg då i alla fall.
Men utifall min nordsvensk går bort inom de närmaste åren kanske jag inte har kommit ändå ned till 70 kg och därför vill jag veta om det är möjligt för mig att rida islänning.

Jag blev frälst då vi red långritt på islandshäst på min möhippa förra året.

Om ni har några bilder på ev typ av islänning som kan passa mig så är jag tacksam. Då vet jag lite vad jag ska leta efter.

Jag tycker du resonerar mycket klokt och medvetet. Om alla som är lite tyngre resonerade som du och valde rätt individ istället för att envisas med att rida på hästar som knappt orkar bära dem, så skulle många hästar, inte bara islandshästar skonas från ryggbessvär. Jag vet en halvblodvalck tex som är helt förstörd i ryggen av sin tunga ryttarinna, men hon envisas med at rida honom ändå! Hässtackaren har tom fått reumatism men inte har hon vett att avliva honom eller åtminstone sluta rida honom! Jag kallar inte det kärlek, fast hon säger att hon älskar hästen och därför inte vill göra sig av med den. Jag kallar det egoism när man pga av sina egna känslor och inte djurets bästa, behåller ett djur när det helt uppenbart inte alls mår bra. Hästen rör sig stelt och långsamt, i slow motion. Alla i trakten kan se att den inte mår bra. Men ägarinnan fortsätter sina ridturer, ibland långa sådana. Ett tag hade hon lyckats banta ner sig och då led man inte fullt lika mycket med hästen, men nu är det lika illa igen. Usch säger jag. Men det är klart att det är lättare för mig att säga som aldrig varit kraftig. Inte lika lätt när man är det. Världen är på inga sätt rättvis!

Anette

sambaengi skrev:
Symptom som att hästen ofta snubblar tyder ibland på överlast och det har jag råkat ut för. Samma häst snubblade inte alls med 50 kg på ryggen. Kan tillägga att den ryttaren och jag rider väldigt lika dessutom.

Anette

Nu blir jag orolig!!Jag väger 75 och rider en islandshäst på ca 1.35. Han snubblar ofta! :o:

Poetry_princess skrev:
Nu blir jag orolig!!Jag väger 75 och rider en islandshäst på ca 1.35. Han snubblar ofta! :o:

Ibland sade jag! Jag vill inte skrämma upp någon i onödan! En del hästar snubblar ju precis som en del människor för att de är klumpiga och har dålig balans i sig själv. Chansen att du skulle väga för mycket tycker jag inte låter så stor med 75 kg såvida inte dhästen är väldigt lätbyggd. Hur gammal hästen är och hur den är byggd är viktigare än hur stor den är. Men det kan ju också vara något i rygg eller nacke eller bakdel, som var fallet med hästen som snubblade med mig, som gör att hästen snubblar pga att den inte vill lägga tyngden bak och då blir framtung helt enkelt. Hästen jag red var kraftigt byggd och stark från början men blev helt enkelt försvagad i bakdelen pga flera föl och ålderdom. Mest tror jag att förlossningarna hade påverkat henne.

Anette

Kan säga att min vallack snubblar jämt och ständigt. Visst jag kanske är för tung, men han snubblar lika mycket utan ryttare som med. Finns nog ingen annan häst som har lyckats att knocka sig själv på hakan när jag gick med honom :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 824
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 134
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar