FÖR smart häst

Sv: FÖR smart häst

En häst jag hade för några år sen var "muskelproblemhäst". Jag åkte till några olika veterinärer (bla ströms***m), men de kunde inte hjälpa. De såg att något var fel, men inte vad. Deras råd var "hem och rid igång hästen hårt så får vi se vad som går "sönder"). :grin:

Hittade sen en ET som var riktigt duktig, hon fick hästen bra (och med rätt ridning osv, det hade inte funkat innan eftersom hästen hade så mkt spänningar etc).

Så veterinärt är inte fullständigt, men självklart ska man kolla med veterinär också om det är något man tror är "veterinärt"..

Och alla är inte stjärnor på att rida, så hellre ET en gång för mkt i onödan än att hästen ska bli klassas som "Den smiter undan jobb för att den är för smart" :grin:

Det är egentligen den här meningen du skrev, som jag vill få fram (fast vi tycker olika om ET). Så tycker jag också:
"att hästen är extremt smart för att den hittar vägar ut, är bullshit enligt mig. det är en självklarhet att hästen gör det som den behöver, och rider ryttaren oeffektivt hittar hästen vägar runt detta. har inget med vare sig dumhet eller smarthet att göra! "

man bör bli medveten om tex högerhäntheten så att man kan lära kroppen jobba mer liksidigt ;)

Ja, och om inte h*n hittar något fel tycker jag att du allvarligt ska överväga nageldiagnostik.

:D

En häst jag hade för några år sen var "muskelproblemhäst". Jag åkte till några olika veterinärer (bla ströms***m), men de kunde inte hjälpa. De såg att något var fel, men inte vad. Deras råd var "hem och rid igång hästen hårt så får vi se vad som går "sönder"). :grin:

Hittade sen en ET som var riktigt duktig, hon fick hästen bra (och med rätt ridning osv, det hade inte funkat innan eftersom hästen hade så mkt spänningar etc).

Så veterinärt är inte fullständigt, men självklart ska man kolla med veterinär också om det är något man tror är "veterinärt"..

Och alla är inte stjärnor på att rida, så hellre ET en gång för mkt i onödan än att hästen ska bli klassas som "Den smiter undan jobb för att den är för smart" :grin:

Det är egentligen den här meningen du skrev, som jag vill få fram (fast vi tycker olika om ET). Så tycker jag också:
"att hästen är extremt smart för att den hittar vägar ut, är bullshit enligt mig. det är en självklarhet att hästen gör det som den behöver, och rider ryttaren oeffektivt hittar hästen vägar runt detta. har inget med vare sig dumhet eller smarthet att göra! "

Vi är nog överrens i grunden tror jag. Jag skrev till TS, att hitta en veterinär som DESSUTOM är utbildad som ET, eller jobbar i samarbete med ngn - många kliniker har börjat göra så nuförtiden. Oslagbar kombination.

och framför allt, oavsett, så ska man alltid konsultera veterinär FÖRST, inte hålla på och mixa och mecka med ET om hästen uppför sig skumt. De seriösa ET:arna behandlar inte knackiga hästar med diffusa sjukdoms symptom heller utan hänvisar till veterinär isåfall först : )

i övrigt är vi helt överrens som sagt. Att hästen skjuter ut bogen är knappast skumt : ) och knappast ngt ET fixar.... : )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?