FÖR smart häst

Ewelina

Trådstartare
Under gårdagen red min tränare min häst och hon sa att han var väldigt smart och han vet precis hur han ska komma undan arbete. Tänkte man på det så kunde man även se hur han försökte skjuta ut bogen, tränaren stoppade honom och då gjode han ngt krumbuktsprång istället och låtsades om att det fanns ngt mkt läskigt där.

Menmen, nu till det intressanta. Vi upptäckte att hästen kan mycket mer än han visar, man behöver bara klämma ur honom det. Vänsterbogen är ett stort problem och hon sa till mig att tänka på den när jag rider, nu i efterhand har jag kommit fram till att jag inte vet exakt vad jag ska titta/ känna efter för att upptäcka bogen. Fick iaf tipset att ställa honom svagt utåt i vänstervarvet och göra skänkelvikningar åt höger, men jag måste ju även kunna göra annat och då är det väldigt bra om jag vet vad jag ska vara uppmärksam på.

Så, frågan är alltså; Hur märker man att hästen smiter ut med bogen?

Sv: FÖR smart häst

om hästen lätt tappar ut vänster bogen är det för att den inte spårar. den går med vänser bakben mitt under sin egen bakdel och det högra bakbenet sladdar runt på innerspår.
kanske lite motsträvlig att ställa till höger, känns stel och lätt att förböja till vänster.
?!

Tänk på att rida hästen så rak du kan i båda varven. I vänster varv så ska du passa så att du inte förböjer och ställer för mkt. och i höger varv tänka utåtställd. det är för att få in bogen. för att om du ställer åt höger så tappas vänster bog ut ändock mer.
du kan som bra övning göra öka minska volten i alla gångarter med mkt övergångar ocg tempoväxlingar.
och skolor och förvända skolor längst med spåret.

Fast om den helst går med bogen till vänster så är den lätt att förböja till höger, den är ju redan böjd ditåt.

När du rider i vänster varv kan du ta igenom lite mer böjning, för att "få bort" bogen från innertygeln och få den att ta mer stöd på högertygeln, vilket den antagligen gärna undviker (mer eller mindre....).

Fast om den helst går med bogen till vänster så är den lätt att förböja till höger, den är ju redan böjd ditåt.

När du rider i vänster varv kan du ta igenom lite mer böjning, för att "få bort" bogen från innertygeln och få den att ta mer stöd på högertygeln, vilket den antagligen gärna undviker (mer eller mindre....).

Håller med!

TS: sen tycker jag ngnstans att det blir lite överreklamerat när tränare (och andra) börjar prata om hur "smart" hästen är osv, som kommer undan arbete. En häst är en häst är en häst, säger jag. Den resonerar inte kalkylerat, och den reagerar utefter det som förefaller den naturligt. Skulle inte koppla detta till intelligens.

att man alltid kan pressa mer ur hästen, ja det tror jag gäller på alla - på både gott och ont.

Saken är den att hon inte är den första att säga det om honom, jag har även märkt själv hur snabbt han kommer på saker. Visst en häst är en häst och en människa är en människa men jag tror att även hästar kan vara både dumma och smarta precis som oss..

Det ni skriver stämmer annars väldigt bra in; han är lätt att ställa i höger, inte lika lätt i vänster, att han går på dubbla spår (det sa min tränares tränare till mig att han gör)

Kopierar in ett svar jag skrev i ämnet i en annan tråd...så vissa saker kanske inte hör hit...typ här i början...haha

Rakriktning för mig är inte att rida hästen rakt fram som vissa skrivit, utan arbetet att få hästen liksidig. Det är ju ett oändligt arbete som aldrig blir färdigt, utan någonting man jobbar med varje gång man sitter på hästen.

Det viktiga är ju att lära sig hur man ska rida hästen i de olika varven. Det måste sitta i ryggmärgen. Alla hästar har ju en rak och en "mjuk" sida.

Den mjuka sidan är ju den svagare sidan och den som upplevs lättast kanske (men egentligen är den svåra...). I den här sidan svarar hästen sämre för skänkeln, är svårare att ställa pga. att den hellre viker halsen, galoppen brukar ha sämre kvalitet. I den svaga sidan ska man försöka rida hästen rak och rätt mycket framåt. Mycket skänkelvikningar i friskt tempo. Passa bogarna hela tiden så man inte tappar ut dom, och att inte halsen böjs.

Den stela/raka sidan är den starkare sidan. Kanske stelare att ställa, men rakare i halsen vilket är en fördel. Svårare att böja, därför att innerbogen gärna tränger inåt, vilket även gör det svårare att få ett stöd på yttersidan. Mycket öppnor/slutor, lite lugnare tempo så hästen inte springer istället för att böja sig.

Mycket babbel blev det...haha Men som sagt, jobba med detta HELA tiden, oavsett om man "bara" ska rida ut. Sen skadar det inte att rannsaka sig själv, hur liksidig är du? Borsta tänderna med fel hand ibland, osv. Ju mer liksidig ryttare, desto mer liksidig häst.

I din hästs fall är höger den svaga och vänster den starka sidan.

Min tränare brukar säga att båda sidorna är dåliga - fast på olika saker. :idea: Just för att man inte ska tro att ena sidan är "bra" och den andra "dålig".

(Helt onödig kommentar kanske, men det här med svag och stark sida är lätt att missuppfatta tror jag?)

Till TS: Du kan känna det om du övar upp din feedbackförmåga från sitsen. De flesta hästar är tyngre på ena bogen, och det kan man känna ganska lätt om man får lite guidning till hur man känner det. (Förutom det som redan är nämnt menar jag).

Hejsan, Min ponny gör liknande fast med höger bog.;D
Min tränare har även ridit och sagt samma. Att man ska lägga den mycket på högertygeln och försiktigt sedan ställa innåt. ( i ditt fall tvärt om )
Man känner att bogen sticker ut eftersom det känns som att hela den sidan glider utåt och det går lätt att förböja hästen åt motsatt håll.
När jag ligger i de varv bogen brukar glida ut säger hon alltid, " Nu försöker han smita ut, STÄNG ytterdörren och öppna innerdörren så kommer han rätt".
Jag tycker de är ett jätte bra sätt att tänka på

Jag lägger dressyr spöet på den utskjutande bogen och daskar till varje gång han försöker ,funkar super på min grabb..

Jag håller med, jag blir så trött..... Hästen puttar ut bogen så det måste vara något fel på den så ta ut en ET istället för att lära sig rida och rakrikta ordentligt :grin:

.

Då skulle jag ta ut en equiterapeut eller liknande.

Jag är också, precis som föregående inlägg, nyfiken. Varför då? Alla hästar har en svagare och en starkare sida. Måste man ta ut ET för det?
Detta verkar vara ett modernt fenomen, istället för att arbeta med sin ridning och lära sig rida hästen lösgjord o rakriktad. Fast det kanske är för mycket jobb....

Jag skulle nog ta ut en ET efter lite mer arbete med hästen:idea: För nu när den kommer ridas mer rak riktad och inte skjuta ut bogen som den gjort innan kommer musklerna att användas på ett annat sätt än innan. Detta kan ev. skapa lite spänningar eller göra hästen lite trött i musklerna. Så det skadar iaf inte att ta ut en. Dock är det rätt olönt att ta ut en i det läget ts är i nu, utan jag skulle väntat lite.

till ts. du har fått bra tips, en sak du också kan testa att göra när du rider på rakt spår är att byta sittben några gånger i lätt ridningen.. rid 6-7 steg sedan byt osv.

Då kan man rätt lätt känna om hästen inte är rak, för är hästen helt rak känns det ingen skillnad, men om hästen då kanske skjuter ut med bogen lite kommer du känna skillnad när du rider på dem olika sittbenen.
Är dålig på att beskriva men:angel:

Eller också kan man lära sig att massera själv och ta för vana att gå igenom sin häst själv efter varje pass, med massage och stretching. Utöver att man naturligtvis låter hästen stretcha själv också genom att man i slutet av varje pass lägger ned den i trav under lättridning.
Mycket pengar sparas på att man är lite aktiv själv och läser av sin häst.

självklart behövs bra ridning.
Men jag tror att det är bra att ta ut någon kunnig som tittar igenom hästen ordentligt en gång för att se om den kan hjälpa till med någon gammal spänning/snedhet eller liknande, så det blir lättare för hästen att jobba mer liksidigt osv.

självklart behövs bra ridning.
Men jag tror att det är bra att ta ut någon kunnig som tittar igenom hästen ordentligt en gång för att se om den kan hjälpa till med någon gammal spänning/snedhet eller liknande, så det blir lättare för hästen att jobba mer liksidigt osv.

Och jag säger som Path of Clovers och flera andra: det har gått total inflation i ET: praktiserandet, och mest frekvent används det av oerfarna ryttare som botemedel på "allt".
ALLA hästar är oliksidiga. Det som är botemedlet på det är att som ryttare vara medveten om detta, och kapabel att anpassa ridningen för att stärka hästen till liksidighet.

en dålig ryttare som inte behärskar detta, kan ta ut ET till förbannelse, kommer inte åstadkomma ett dyft, så länge ridningen är felaktig.
Om ni har problem med hästen, ta den hellre till en kunnig utbildad veterinär, som kan titta på hästens rörelsemönster utifrån utbildat perspektiv, och som dessutom har ET utbildning och kan sammankoppla hästens problem med hur ryttaren rider den. På många kliniker kan man göra ridprov och få hjälp utefter det.

blir lite ledsen över hur detta gått över styr i hästvärlden. man försöker fixa saker utan att förstå grundorsakerna, eller hur man gör grundorsakerna bättre.

Och återigen för att styra in på trådens ursprungsämne:
att hästen är extremt smart för att den hittar vägar ut, är bullshit enligt mig. det är en självklarhet att hästen gör det som den behöver, och rider ryttaren oeffektivt hittar hästen vägar runt detta. har inget med vare sig dumhet eller smarthet att göra!

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?