För sent??

MoonFlight

Trådstartare
Har funderat ett tag på om jag skulle betäcka min 5-åring i år eller inte... Jag skulle betäckt henne förra åren men pga jobb så lämnade den planeringen mig ganska fort. Men nu har jag tagot upp tankarna igen och undrar om det är för sent att planera något sådant för i år?? Vet många som blir betäckta ganska sent så det var inte det jag tänkte på och hon har brunstat så jag vet att hon skulle gå med på det så men.

Frågan är snarare vart hittar man lediga hingstar nära antlingen till naturlig eller seminering och hur hittar man närmaste station??
Problemet är att vi har varken transport (minsta problemet) eller bil med krok...

Hur länge brukar stoet få vara borta på semineringsstationen?
Jag bor i GBG... Tacksam för hjälp snarast!!

Sv: För sent??

Det är inte för sent! Mitt eget sto ska semineras på nästa brunst.

Vilken ras är stoet? På ASVH:s hemsida www.asvh.se finns förteckning över seminstationer. Där kan du säkert hitta den som finns närmast dig.

Det är inte för sent än!

Jag lämnade min tös hos hingsten i maj förra året. Hon stod där i en månad, men det var för att hon vägrade brunsta, de fick ge henne en hormonspruta tillsist... Kommer att föla i slutet av maj.
Annars i "normala" fall, om man vet hur det brunstar behöver de inte stå så länge.
Man kör dit dem, de står där ett par dagar under brunsten då de blir betäckta. sedan kan man antingen ta hem dem för att sedan köra tillbaka dem för koll på ca 16 dgr dräktighet , eller låta dem står kvar för kollen.

Jag tog hem emellan min eftersom hon redan hade varit borta så länge...

/Malin

Men hallå, det är bara april nu!

Sist jag fick föl, för två år sen, föddes de i slutet av april resp mitten av maj. Perfekt.

Märks att du inte läste mitt första inlägg!!!
VET att det inte är försent i månader utan mer med att det går att hitta hingstar som är lediga och VART men söker för att hitta hingstar som inte kostar multum och är hyfsade...

ok. Missuppfattning...

Jag ringde till "min" hingststation i mitten av maj coh fick komma dit med henne några dagar efter.
Det beror ju helt på om det är en populär hingst man vill ha, för då kan det vara så att man får "hänga på låset".
Vissa hingsthållare tar bara emot ett visst antal ston.

Ang priser och sånt beror ju helt på vad du är ute efter. Men är det halvblodshingst så får du nog räkna med runt 10000:- minst. Vid semin tillkommer det ju också en massa extra kostnader för hanterigen av sperman.

men gå in på asvh så ska det finnas en massa länkar och hingstar och sånt.

Det finns även en bok med halvblodshingstar som kommer ut varje år, brukar finnas att köpa på tex hööks eller vissa ridsportbutiker. Det är tidningen Ridsport som ger ut den.

/Malin

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 380
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka