För sent för spår?

astrolindgren

Trådstartare
Terriern från Irland har visat tydligt att nosarbete är det BÄSTA som finns, så pass att jag gärna vill kanalisera det i spårträning. Ett ultimat mål hade varit att kunna göra viltspårprov i framtiden. Kruxet är att han är senior (ca 8-10 år). Vet att de flesta som verkligen vill satsa på sånt skaffar valp och tränar från början så jag tänker att han kanske är för "gammal". Jag vet inte vad han gjorde i sitt "tidigare liv" men med tanke på hur han är i skog och mark undrar jag om han inte kan ha spårat eller jagat förut.
Frågan är alltså, hur långt kan en otränad senior komma inom spår?

Terriern från Irland har visat tydligt att nosarbete är det BÄSTA som finns, så pass att jag gärna vill kanalisera det i spårträning. Ett ultimat mål hade varit att kunna göra viltspårprov i framtiden. Kruxet är att han är senior (ca 8-10 år). Vet att de flesta som verkligen vill satsa på sånt skaffar valp och tränar från början så jag tänker att han kanske är för "gammal". Jag vet inte vad han gjorde i sitt "tidigare liv" men med tanke på hur han är i skog och mark undrar jag om han inte kan ha spårat eller jagat förut.
Frågan är alltså, hur långt kan en otränad senior komma inom spår?
Om du tänker på viltspårprov, kan han få tre förstapris på några månader om han är intresserad av blodspår. Och en riktig terrier brukar vara mycket intresserad, och älska aktiviteten. Han behöver gå några spår för att få upp spårkonditionen och rutinen. Går det bra är det bara att anmäla till prov. Tänk på att du måste ha tillstånd för att sprida blod i terrängen.

Om du tänker på personspår kan det vara en jättebra aktivitet också, men för att tävla måste hunden vara registrerad, och det misstänker jag att din hund inte är eftersom du inte är säker på hans ålder. Personspår är ju lite enklare utan kladdande med blod och djurdelar, men de flesta hundar tycker att det är intressantare med viltspåren. Det finns många terrier som älskar personspår också.

Om du tänker på viltspårprov, kan han få tre förstapris på några månader om han är intresserad av blodspår. Och en riktig terrier brukar vara mycket intresserad, och älska aktiviteten. Han behöver gå några spår för att få upp spårkonditionen och rutinen. Går det bra är det bara att anmäla till prov. Tänk på att du måste ha tillstånd för att sprida blod i terrängen.

Om du tänker på personspår kan det vara en jättebra aktivitet också, men för att tävla måste hunden vara registrerad, och det misstänker jag att din hund inte är eftersom du inte är säker på hans ålder. Personspår är ju lite enklare utan kladdande med blod och djurdelar, men de flesta hundar tycker att det är intressantare med viltspåren. Det finns många terrier som älskar personspår också.

Vi ska testa lite personspår först men det är viltspår jag är mest intresserad av. Håller på och trixar med kommunen just nu för att få tillstånd att lägga blodspår, försöker hitta kurs men alla är på konstiga tider för mig som jobbar heltid. Men vad kul att det inte är för sent! Han älskar godissök och att bara nosa runt i skogen så jag hoppas verkligen att spår är bra aktivering för honom.

Åh, en till som älskar spår :D

Inga problem att få en senior att gå bra på viltspår, framförallt inte en terrier. Som ovan skrev så är det konditionen och rutinen som man behöver öva in. Om hunden gillar personspår så kommer han garanterat att älska viltspår, terrier är ju grunden jakthundar och beroende på vilken terrier det är så finns jakten i olika grad i de olika raserna, allt från rena jakthundar som TJT och borderterrier till mer sällskapliga som westie och cairn.

Kan rekommendera bra spårböcker, framförallt grunderna i spår finns att läsa i "Spårboken" av Sjösten&Sjösten. Finns även spårböcker som berör viltspår specifikt.

Vi ska testa lite personspår först men det är viltspår jag är mest intresserad av. Håller på och trixar med kommunen just nu för att få tillstånd att lägga blodspår, försöker hitta kurs men alla är på konstiga tider för mig som jobbar heltid. Men vad kul att det inte är för sent! Han älskar godissök och att bara nosa runt i skogen så jag hoppas verkligen att spår är bra aktivering för honom.
Istället för blod så kan du dra en klöv i ett snöre med rak arm utåt så klöven är så långt som möjligt från ditt eget spår.

Boktips! "Träna och starta på prov i Viltspår" av Terese Brandvold :up:
Du behöver inte lägga blodspår, testa med en klöv (hitta en jägare, just nu borde det finnas en del rådjursklövar att få tag i) och då behöver du inte ha tillstånd utan allemansrätten duger ;)

Skriver svagt att du kan plocka upp ett "roadkill" och använda också... :angel:

Idag var vi på minikurs i personspår, Nisse var jätteduktig! Först fattade han inte att det var mig han skulle hitta utan gick rakt förbi och kissade i en buske, men när det visade sig att det fanns godis i slutet av spåret så blev han en liten nosmaskin. Han är ju en JRT-mix så det finns en del jakt i honom och att följa spår var inga problem alls. Ska fortsätta personspåra så mycket vi kan/orkar sen får vi se om det går att få tag på klöv också!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 919
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Min tik är döende, det är bara en tidsfråga och tiden rinner ifrån oss. Och jag kommer inte skaffa någon ny hund nu, ingen kan ändå...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 657
Senast: AW
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist