Ännu en sån där rastråd.

Dvärgschnauzer är för visso en trimmras men väldigt många väljer att klippa med maskin. Pälsen förlorar då sin strävhet och blir mjuk så hunden kommer behöva täcke vid vått väder och kyla/kall blåst. Klipper man så är det snabbt gjort. 20 min med trimmern med 2-3 mån mellanrum. Där emellan noll pälsvård. De fäller ju inte heller.
Vill man vara rädd om pälsen och väljer att trimma så kan man lämna in hunden. Då är pälsvården bara ullkammning 2-4 ggr månaden. Tar en kvart.

Pudel är på listan. Jag tror tyvärr att jag haft en del fördomar om rasen men de få jag träffar har varit trevliga. Tänkte främst mellanpudel då. Hur är pudlar när det gäller social kontakt? Fått för mig att de är lite mer reserverade. Dvärgschnauzer har jag bara träffat en individ som totalt vann mitt hjärta, tveksamt om han var vidare rastypisk dock. Det avskräcker nog att de måste trimmas. Tänkte att jag får ta mig ett varv runt My Dog också kanske träffa på flera individer av samma ras.

Bra fråga. Tänker nog bara att jag vill ha lite "mindre hund" än min nuvarande som är lite fullt ös medvetslös. Jag vill ha en Staff i framtiden men möjligen inte tillsammans med min nuvarande.
Pudlar är överlag bra socialt, är ofta glada och trevliga när de får kontakt med främlingar, men de håller sig till sin egen flock. är dok ytterst sällan reserverade utan hälsar glatt om människor tar kontakt.
Pudlar är även enkla med andra djur, jag har mina med katter ,kor, hästar och gnagare och det har gått bra sen gång ett.

amerikansk cockerspaniel är en mycket trevlig allround hund som är med på det mesta, alltid glad och spaniel som de är funkar de oftast bra med människor och djur :)

Jag får väl rekommendera "min" ras :)

Det är roliga, tåliga (min lilla 4,5 kg tik leker gärna med en labbe på 35 (?) kg, pigga, glada hundar. Busiga och springer gärna runt och busar i skogen eller tränar lite lydnad, trick och brukar ha en bra spårnäsa! Lätta att ha lösa. Låg jaktlust och funkar vra med andra hundar. Sociala och vill ligga nära (på) men håller sig först och främst till familjen. Vill vara med men håller sig i bakgrunden när vi varit iväg på besök med många gäster. Då märks hon knappt av utan ligger och vilar under bordet/någons (till 99% säkerhet mina) fötter. Vi har idag åkt tåg i 5 timmar och hon ligger löst, lugnt och tryggt och sover på väskan trots massa hundar och folk som passerar. Bryr sig inte nämnvärt och då bor vi vanligtvis på en liiiiten ort där vi sällan stöter på så mycket.

Vi har varit på klubben på skotträning en gång och hon kikade lite nyfiket första skotten men sen lekte eller nosade hon runt. Enligt mig stabil i miljö. Man behöver aldrig fundera över om någon miljö är olämplig eller ej. Det är bara till att dra med na :D

Friska och långlivade. Vet två som blivit 18 år..
Enligt mig en väldigt komplett sällskapshund :)

Vilken är din ras @linnsan ?

Hahaha woops! :D:o

Löwchen :)

Skickar ett par bilder på henne också!

Här 7-8 månader om jag inte minns fel
1489063_747721061980525_7381413340714624915_n.jpg

På Utställning:

11933386_868122896607007_8817926520258179380_n.jpg

11046530_804648989621065_7082396769781998791_o.jpg

Nerklippt (närmast):

11053888_876397559112874_2189337485201400548_o.jpg

Pudel är på listan. Jag tror tyvärr att jag haft en del fördomar om rasen men de få jag träffar har varit trevliga. Tänkte främst mellanpudel då. Hur är pudlar när det gäller social kontakt? Fått för mig att de är lite mer reserverade. .

Min pudel älskar alla människor och kryper gärna upp för kli och mys :) även mammas pudel är väldigt social och glad i människor!

Tack för alla svar. Min tik fick somna in måndags så just nu får bara tanken på att skaffa en ny hund mig att gråta. Får kanske anledning att återkomma senare.

Löwchen är en ras jag tipsat min syster om. Man får dock kolla runt och hitta en bra uppfödare såklart då får man den där lätta och trygga hunden. Min vovve är visseligen blandras. Både storpudel och mellanpudel och lite cockerspaniel men skiljer sig inte från pudelmentaliteten alls. Han är en riktigt soffpotatis hemma, vaktar dock med skall men är annars en tyst hund som vuxen fick dock skvallerträna bort det som unghund när han kom till oss 13 månader gammal. Ute är det idag när han är 7 år en lydig hund men inte tråkig det minsta! Mycket bus och full rulle, älskar precis ALL sorts träning! När vi var på kurs var han en stjärna, vek inte från min sida i uppmärksamhet och ville bara jobba, jobba och ha askul! Han älskar att klättra i berg och har balans som en bergsget, drar dragweight och weightpull, barnvagn, skrinda och pulka, älskar fart och fläkt men också viltspår! Fokusen var såklart sämre när han var ung. Han älskar sin familj och alla som han träffat någon gång blir ihågkomna och älskade! Som tex hemtjänstpersonalen som hälsat på honom 1 gång går han fram till och hälsar glatt vilket innebär pussar! Övriga ignorerar han men ler de eller säger hej får de skylla sig själva! Han kan vara hemma absolut men det här är hundar som helst är med jämt då är de lyckligast. De kan behöva tränas på ensamhet, impulsivitet och inte hoppa på folk....och inte kommunicera enbart med skall men de är ju kloka hundar på gott och ont så har man sunt förnuft och inte låter sig luras så fixar man det fort. Upplever tikarna som lite tråkigare men hanarna som väldigt roliga! Pudlar beskrivs som 1/3 clowner/1/3 apor och en 1/3 katter...så jag man får ha tålamod, mycket humor och inte vara rädd för att skämma ut sig ibland. Men man får en hund man kan göra allt med som är pigg och busig långt upp i livet. En del har mer jakt i sig än andra men husdjur i det egna hemmet är familjemedlemmar.

Klippa själv är lätt om hunden är lätt...men man får räkna med att en bra maskin kostar 2000 kr men EN klippning av storpudel kostar 600-800 kr så det är snabbt intjänat.
Jag lärde mig själv. Tittade på youtube, finns ett klipphäfte att köpa av pudelklubben men jag köpte en bok istället. Har övat i en herrans massa år och nu när han är 7 år kan jag få till lite mer frisyr med handklippta ben osv. Du får gärna träffa oss på my dog. Kommer ta med honom på lördagen.

Här var min första klippning där jag lämnade 1 cm päls och handklippt mössa, inte helt perfekt förarbete med fönen men helt ok!

Så här snaggade jag honom i början

En bild som verkligen visar vilken levnadglad buskille han är. En enkel vante är allt som behövs.

Brukade klippa en aprikos stor dvärgpudelhane förut. Körde maskinen med ett skär som lämnade 3 mm över hela kroppen och en liten, nätt mustasch. Skitsnygg var han!

Vet inte om jag ska återuppliva den här tråden eller starta en ny. Har tittat runt lite, skrivit till några, verkar dock vara först till kvarn som gäller i många fall och jag vill inte stressa in i en ny hund.

Så, några förslag på var man hittar passande vuxna omplaceringar, blandras eller renras i storleksordningen 10-15 kg?

Vet inte om jag ska återuppliva den här tråden eller starta en ny. Har tittat runt lite, skrivit till några, verkar dock vara först till kvarn som gäller i många fall och jag vill inte stressa in i en ny hund.

Så, några förslag på var man hittar passande vuxna omplaceringar, blandras eller renras i storleksordningen 10-15 kg?
Vad mer för kriterier än vikten?
Ska hunden tränas? I vad? Tävlas? I vad? Hur mycket motion och stimulering vill och kan du erbjuda? osv osv ;)

Vad mer för kriterier än vikten?
Ska hunden tränas? I vad? Tävlas? I vad? Hur mycket motion och stimulering vill och kan du erbjuda? osv osv ;)
Det är ju min tråd så lite fler kriterier är vikten finns i början av tråden (jag har ju några andra önskemål ;)).

Men jag söker en sällskapshund, är helt ointresserad av tävlingar men tränar med kvarvarande hunden lite allt möjligt men fastnat mest för Rally, och sen lite Freestyle eller Agility när vi får tid och tillfälle. Inbokad är också en kurs i specialsök som jag hoppas jag kan införa i aktiveringen, och blodspår mot sommaren. :) Utöver det promenader (gäller förhoppningsvis alla hundägare). Kört lite WP med hanhunden också, fast han är en latmask i själ och hjärta så det blir det nog bara om en framtida hund visar intresse. :p

Det är ju min tråd så lite fler kriterier är vikten finns i början av tråden (jag har ju några andra önskemål ;)).

Men jag söker en sällskapshund, är helt ointresserad av tävlingar men tränar med kvarvarande hunden lite allt möjligt men fastnat mest för Rally, och sen lite Freestyle eller Agility när vi får tid och tillfälle. Inbokad är också en kurs i specialsök som jag hoppas jag kan införa i aktiveringen, och blodspår mot sommaren. :) Utöver det promenader (gäller förhoppningsvis alla hundägare). Kört lite WP med hanhunden också, fast han är en latmask i själ och hjärta så det blir det nog bara om en framtida hund visar intresse. :p
Trött så tänkte inte så långt :p

Har för mig jag rekommenderade Kromfohrländer.

Rasklubbar brukar kunna hänvisa till omplaceringar ibland.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 162
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023