För sent att raka?

F

FilippaJansson

Jag har min islandshäst halvrakad (rakad hals, mage) alltså päls kvar på ben, rygg, kors och huvud. Han blev rakad i höstas och det har nu växt ut en hel del..

Jag funderar på att raka bort pälsen som växt ut eftersom han börjar svettas en hel del efter träning och vi ska ut och tävla. Men då slog tanken mig att hans fällning av all päls inför sommaren kanske störs.. Vad tror ni? Har någon annan testat att raka sin islandshäst så pass sent? :)

Sv: För sent att raka?

Halloj!
Jag hade mina små lurvtottar halvrakade när de var i full gång. Och fick klippa dom en gång till så här års för att det växt ut så mycket. Såg aldrig någon skillnad mellan orakat o rakat när de väl fällt klart framåt sommaren. Dom blev piggare, torkade fortare och orkade mer efter det. Visst, det var shetlandsponnyer men pälsmässigt skiljer det nog inte så mycket...:rofl:

Låter ju jättebra! Borde ju inte störa fällningen av pälsen så mkt.. Nu börjar han bli svettig efter ingenting, de har ju så jock päls. Det har ju shettisar med.. Tack för ditt snabba svar ;)

Jag klippte min förra året när han börjat fälla, var ungefär nu och det störde inte något, när sommarpälsen började komma lossnade den gamla rakade och den nya kom fläckvis fram tills den rakade var helt borta.

Klippte mina idag eftersom han har fått pälsätare så än är det nog ingen fara :)

Jag rakade min pålle i söndags. Han har lekt så mycket att hans hals var superful. Blev inte så mycket mer päls som åkte av, men finade till lite i kanterna :angel:

Jag skulle aldrig klippa såhär sent. Min nordis fäller MÄNGDER och skulle jag klippa nu så skulle jag förstöra sommarpälsen.

Jag skulle aldrig klippa såhär sent. Min nordis fäller MÄNGDER och skulle jag klippa nu så skulle jag förstöra sommarpälsen.

Man förstör inte alls sommarpälsen av att klippa när de fäller, gammal skröna från okunniga...........

Hästens sommarpäls är redan utvuxen under vinterpälsen, den klipper man ner om man klipper nu så då blir sommarpälsen förstörd. Den blir mer raggig än annars. Så någon skröna vet jag inte om det är.

Hästens sommarpäls är redan utvuxen under vinterpälsen, den klipper man ner om man klipper nu så då blir sommarpälsen förstörd. Den blir mer raggig än annars. Så någon skröna vet jag inte om det är.

Nej hästens sommarpäls är inte utvuxen under än, och även om det vore det så blir den inte raggig och ful ändå även om du så klipper sommarpälsen (när hästen fällt klart och alltså har sommarpäls) så växer den ut igen till en lika fin sommarpäls som innan du klippte. Och ja jag är totalt säker på det då jag gjort det många gånger och sett resultatet. Så det är bara kvalificerat skitsnack att säga något annat.

Och ja jag är totalt säker på det då jag gjort det många gånger och sett resultatet. Så det är bara kvalificerat skitsnack att säga något annat.

Hur kan du representera presis alla hästar ? Bara för din häst inte får sommarpällsen förstörd eller annat, så finns det väl inget som säger att andra inte kan få det ?

OM man klipper en häst ofta, ofta ofta, kan det resultera i störningar i pälssättningen. Ston som tex ska betäckas på våren som ex, ska inte klippas alls eftersom brunst och pälsfällning hör i hop.

Så hur kan du då kalla det skitsnack ?

då har du inte hört talas om eller sett vad som kallas "svinpäls" ?????

många hästar får det istället för fin sommarpäls om sommarpälsen skadas av klippningen på våren, jag har sett det, och råkat ut för det. dock inte på alla men vissa. så det är inte skitsnack och inte okunnighet, det får stå för dig.

Jag pratar knappast om EN häst jag snackar om ett stort antal hästar under ett stort antal år som klippts vid alla tider på året och aldrig en enda gång så har någon på något sätt fått någon "förstörd" päls. Att du inte skulle klippa avelsston är ju nästa hårresande skitsnack, en klippning påverkar inte fällningen ett enda skit och därför påverkar den definitivt inte brunsten. Såväl fällning som brunst påverkas av LJUSET, inte sjutton spelar det någon som helst roll om de är klippta eller inte. Vore ju himla bra om man kunde skippa brunsterna genom att klippa dem när man har pissemärrar som tävlingshästar, men se riktigt så enkelt att styra är det inte.
Läs på innan du gör sådana uttalande.
Är många klippta ston som betäcks varje vår, körde själv direkt från tävling till seminstationen med helklippt häst och konstigt nog så tog hon sig direkt trots att hon var helklippt, iofs inte ett dugg konstigt iom att de brunstar precis som vanligt när de är klippta.

då har du inte hört talas om eller sett vad som kallas "svinpäls" ?????

många hästar får det istället för fin sommarpäls om sommarpälsen skadas av klippningen på våren, jag har sett det, och råkat ut för det. dock inte på alla men vissa. så det är inte skitsnack och inte okunnighet, det får stå för dig.

Om du med svinpäls menar det som kallas svinborst så har jag aldrig hört talas ens om någon som fått det i sommarpälsen däremot är det ganska vanligt förekommande på vissa klippta hästar vintertid och alltid på ställen som inte täcket skyddar tex magen och där de helt enkelt fryser. Nästan alltid samma hästar som får det gång på gång, men det har inte ett dugg med att göra att man klippt en häst i fällning, det spelar ingen roll när dessa är klippta de får det ändå.

gyllene har rätt, hos oss helklipps hästarna året om, och svinpäls får bara hästarna om dom fryser. Förstöra sommarpälsen? Nu undra jag hur ni lyckas med det? Jag har då aldrig varit med om det, och vi har 20 hästar med rotation i stallet, alla helklippta.

vissa kallar det svinpäls andra svinborst.....vad du baserar din erfarenhet vet inte jag men jag vet vad jag baserar min på, ett stort antal hästar eftersom jag haft och jobbat med hästar hela livet......

min erfarenhet liknar inte din......

Jag ska klippa min imorgon, för att hjälpa honom fälla sin enorma vinterpäls. Han visade tendenser till att falla ur vid fällningen förra året (börjar bli gammal), så jag vill hjälpa honom lite. Jag tror han mår sämre av att behöva kämpa med pälsen än av att bli klippt lite för sent.

Kan någon förklara på vilket sätt och hur sommarpälsen skulle bli förstörd av klippning? Det låter väldigt märkligt.

sommarpälsen bärjar växa under vinterpälsen tidigt på året, när vinterpälsen fällts av finns ju redan en färdig "sommarskrud" om hästen börjat sätta sommarpälsen och vinterpälsen klipps så klipps ju även sommarpälsen.

Efter att läst era olika synpunkter, tack för att ni engegerat er, så har jag bestämt mig för att raka av den utväxta pälsen på "den tidigare rakningen" imorgon. Jag har mest hört positiva åsikter och jag provar. Om inte annat så vet jag ju vad som passar min häst bäst inför nästa år! ;) Tack för hjälpen!

Men varför klipper man hästar när dom satt sommarpäls? Det förstår inte jag. Jag fattar det så när det skrivs att man klipper året om...
Jag har jobbat i tävlingsstall på hög nivå och aldrig varit med om att ens tänka tanken.:eek:

nä du..... jag har fått lära mig att man klipper hästen på hösten och vid nyår de har alltid räckt (om behovet finnes), men lika många hästägare - lika många åsikter..... jag delar din uppfattning....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 002
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Vitsippan
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Spännande och intressanta hus till salu, del 2
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat