för mycket protein i fodret?!

H

Helenaa

Jag har nu fått höra att hundar kliar sig mycket om det är för mycket protein i fodret, kan det stämma?
Min lilla dansk-svenska gårdshund kliar sig väldigt mycket runt halsen och det området. och han äter eukanuba(stavning?) adult Lamb and rice.

tänkte nu om det är just därför han kliar sig! han har lite loppor eller lös eller sådant för det är kollat ! :smirk:

Tack Helena

Sv: för mycket protein i fodret?!

KAN ju vara det men jag vet inte om klådan brukar sitta just där, buken och insidan av bakbenen är väl mera vanligt.

Halsklåda kan vara skabb men det har ni antagligen redan kollat. Reaktion på halsband? Har du kanske ett sånt där fästinghalsband? Eller droppat i nacken med fästingmedel?

Men är det foderrelaterat så kan det vara annat än protein; det finns fiskmjöl i vissa foder och det kan ge allergi, majs har jag också hört att hundar har haft reaktion på men det är klart att majs är kanske högt proteinvärde på.

Min tik som var mager i hull fick ett 30/20 foder och fick en enorm klåda samt fällde pälsen. Hon kliade sig över hela kroppen och där var det nästan garanterat p.g.a. den höga halten protein då hon klarar samma foder med lägre proteinhalt.

Hmm, min vovve fäller ovanligt mycket med, jag ska in och prata med djuraffären sen se vad dom har att säga :)

Protein allergi?

Min hund har allergi, hon tål inte protein. Efter mkt om och men så har veterinären kommit fram till att hon ej tål protein, om hon får "vanlig hundmat" så kliar hon sig sönder å samman. Ifall hon råkar få tag på något hon inte borde äta så kan hon klia sig så fruktansvärt i flera dagar efter :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss...
Svar
7
· Visningar
3 912
Senast: utte
·
Övr. Hund Jag vet att det finns tusen trådar om det här redan :o Har läst en del av dom. Min hund verkar ha hittat sin röst såhär vi tre års...
Svar
8
· Visningar
6 185
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden