För mkt kraftfoder??

Sv: För mkt kraftfoder??

Hej och tack för ditt svar.

Fast jag får inte riktigt ihop detta :crazy: Så stor mängd grovfoder som möjligt förstår jag men får inte ihop detta med just mitt hösilage.

Om jag skulle tänka på detta skulle det innebära för mina islandshästar att dom skulle behöva få i sig 9 kg foder om dagen (räknar på 360 kg) vilket i sinn tur innebär att dom skulle få i sig någonstans i mellan 77 och 81 MJ per dygn och runt 650 och 700 smältbart protein per dygn.
Detta är räknat ut ifrån mitt hösilage.

Detta skulle leda till att hästarna skulle rulla fram pga övervikt.

Instämmer med Seifur. Skulle mina hästar få så mycket skulle iaf den ena rulla runt o dö av övervikt. De får enbart hösilage, lucernhack, lite betfor o mineraler plus linfröolja.

h-a-l-m

ditt silage har kvoten 8,44 och 8,5-8,6 MJ per kg TS (om du ger bara silage dvs) halm har lätt räknat 4 MJ per kg TS..

så du skulle kunna ge 5 kg TS silage och 4½ kg halm och mellan 58 och 59 MJ och en kvot på mellan 6,1 och 6,5 (räknade på både 77/650 och 81/700)

är det för mycket?

jag har ALDRIG sagt att det måste vara hö eller silage hästen tuggar på sålänge den äter (tugga-svälja) 2,5% av sin egen kroppsvikt per dag.. dvs det kan se ut såhär
8 kg innehållslöst tugg, t.ex tidningspapper..
1 kg kraftfoder som innehåller hela dagsbehovet av näringsämnen, rena dynaminten med andra ord..
summan av foder = 9 kg..

skulle absolut ge mkt mera hö precis som de flesta andra sagt. Min c-ponny äter 8kg hö/dag o det är alldeles lagomt. Pigg, glad o fin i hullet.

Sen skulle jag noga lägga till en vilodag/vecka för att hästen ska kunna återhämta sig och bygga muskler.

Hej och åter tack för ditt svar

Nej jag vet du inte sa att det behövde absolut vara hö eller hösilage. Jag vet att halm räknas också men nu tog jag bara mina hästar som exempel och borde då ha sagt att dom får just runt 5 kg hösilage och halm upptill MEN mina hästar petar MAX 0,5 -1 kg halm i sig och det är bara att glömma att försöka att få ner 4 kg mer för jag har testad.

Så enligt mig fungerar inte den här tanken varje fall även om den är bra på många sätt och skulle så klart hjälpa en massa hästar som får så gott som inget grovfoder nu.

Runt 60 MJ tycker jag för mycket för en islandshäst som inte tränas mycket men de är ju också individer och alla är olika, en del behöver mindre och en del mer.

jag har väl inte skrivit att hon ska minska kraftfodret? jag har skrivit precis som du, öka grovfodret..

förstår inte riktigt varför du skriver det till mig

Beastiebabe, jag har inte skrivit något till dig..:confused:
jag har bara svarat på trådskaparens inlägg och frågor..

ledsen om det blev något missförstånd, jag har inte riktat något mot dig..:crazy:

BeastieBabe skrev:
hann du skaffa en analys på 5 timmar? hur höet är i kvaliteten avgör inte hur mycket näring som finns i.. ett hö av hög kvalitet konsitensmässigt är för mig ett tunnare finare hö med mycket blad, ganska lätttuggat med andra ord.. en av sämre kvalitet är tjockt och hårt och tar längre tid att äta..

dubbla mängden säger jag ändå.. din ponny kommer att må SÅ mycket bättre..

hehe nej...men stallägaren som köper in höet har sagt att de är väldigt bra kvalite.
Då finns de väl risk att hon lägger på sig? om jag dubblar det.
Hur mkt ska jag dra ner på kraftfodret i så fall?
På vilket sätt kommer hon måbättre?

Gilette skrev:
hehe nej...men stallägaren som köper in höet har sagt att de är väldigt bra kvalite.
Då finns de väl risk att hon lägger på sig? om jag dubblar det.
Hur mkt ska jag dra ner på kraftfodret i så fall?
På vilket sätt kommer hon måbättre?

Det är väl ändå viktigare att din häst mår bra och får tillgodosett sina grundläggande behov (dvs behovet av grovfoder) än att hon lägger på sig några hekto eller kg?!
Är du så fruktansvärt rädd att hon går upp i vikt så TA BORT havren! En häst som din som går relativt normalt jobb kan mycket väl klara sig utan kraftfoder, men hon måste få strå!

Men jag har minskar kraftigt på min betfor för att jag har en ganska överviktig häst, Han hade allså innan ganska kraftigt med muskler men de blem mkt mindre när jag hade sänkt betforn. Så lite påverkar det nog muskler med :)

håller verkligen med....4 kg hö är alldeles för lite.
bra att du har ökat grovfodergivan.

tänk sen på att ge så mycke grovfoder som möjligt istället för kraftfoder så att det håller hästen sysselsatt, och så att den får tugga ordentligt och så att den inte riskerar att få magsår vilket dom lätt får om man ger för mycke kraftfoder..

hoppas det ska fungera bättre. lycka till!!

Mera hö som sagt. Med en ponny får du kanske vakta lite, det beror på hur de tenderar att lägga på sig. står hon på halm också eller spån eller ngt annat? I vilket fall ska hon ha mer än 4 kg - minst 6 kg, troligtvis kan du ge ännu mer. synd att du inte har analys på höet det skulle hjälpa.

ett bra kvalitets hö är egentligen full gott både innehålls och energi mässigt, så kraftfoder för att hästen ska "orka" är över reklamerat.

vad är det för ras på ponnyn förresten? Nyfiken :)

Senast ändrad:

Nej hon står på torv, så hon äter ingen halm.
Det är en Sv Ridponny men troligen med mkt New Forest, hon är också kraftigt byggd.
P2250028.jpg

som man ser här!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar