För mkt kraftfoder??

Sv: För mkt kraftfoder??

okej... Ska egnast öka högivan!
Hon verkar fungera ganska bra på mängden kraftfoder iaf

Håller med dom andra ang hö. Min D-ponny får ca 7-8 kg hö per dag.

fast hur mkt hö de ska få beror väl lite på hur "bra" höet är oxå? :S

Gilette skrev:
fast hur mkt hö de ska få beror väl lite på hur "bra" höet är oxå? :S

Ja, så klart, m f f a så behöver hästen ha en viss mängd stråfoder för att hålla tarmarna igång osv. Skulle man då ha ett superhö så måste man komplettera med halm, eller helt enkelt köpa ett annat hö..

jag har bra värden på höt. Mina hästar tävlar och rids ganska mycket så dom får dessutom en hel del kraft foder.
Min D-ponny t ex får förutom höt även 2 liter korn, 1 liter havre och en liter Fibergi bas fördelat på 2 fodringstillfällen.

Halm - blir dom tjocka av det? om dom inte står på halm, kan man "fodra med det" som komplettering till det "bra" höet, så att dom har ngt att tugga på utan att dom lägger på sig så mkt?

De blir inte tjocka av halm om de inte äter kopiösa mängder, och hur som helst, skulle de bli tjocka av det så får man motionera mera, man kan INTE dra ner på grovfodret som är det viktigaste!
Ja, man kan fodra med halm.. Gärna t ex havrehalm om de bara ska äta och inte ha som strö.

Tänk för övrigt också på att om du nu har ett jättebra hö och ökar detta så bör du minska havren också och se hur hon reagerar. Du behöver inte ge henne mer havre än vad hon behöver, de blir tjocka av överflödig energi också..

Gilette skrev:
Halm - blir dom tjocka av det? om dom inte står på halm, kan man "fodra med det" som komplettering till det "bra" höet, så att dom har ngt att tugga på utan att dom lägger på sig så mkt?
En häst blir inte tjock av halm om den är inräknad i en balanserad foderstat! En häst blir bukig om den får en foderstat som är fel i balans mellan Mj och protein... Den bukigheten tolkar många som fetma och minskar ännu mer på grovfodret... En häst som är tjock dvs man känner inte revbenen pga ett fettlager (förväxla inte med päls!) ska i första hand inte ha kraftfoder om nu inte grovfodrets väreden är åt h-e...
//marti

hur mkt halm ungefär kan man ge varje dag? vad är det för skillnad på vanlig halm och havrehalm?
Så halm är inte särskilt energirikt då?

Tycker du att 1,5 kg havre är för mkt?

Man kan ge några kg, lite beroende på hur mycket hö man ger. Skillnaden är väl helt enkelt att många hästar tycker havrehaöm är godare, och om man bara fodrar med det så gör det ju ingenting! :)

Du känner som sagt din häst bäst själv, men 1,5 kg låter mycket för en ponny som går normalt arbete som din. Och som sagt, ökar du högivan så får hon mer enrgi därifrån, och behöver kanske inte all havren. Finns ingen anledning att ge "onödigt" mycket.

Min gamla ponny som gick ungefär som din fick ½ liter havre (havre väger inte mkt..) och hon behövde inte mer. På sommaren och betet fick hon inget kraftfoder alls, hon jobbade och tävlade fullt ut, och var lika pigg och mådde bra ändå!

Ja, särskilt om du är rädd att hon ska bli tjock. Är det en häst som har lätt att lägga på sig kanske hon inte ens ska ha så mycket.. Prova dig fram till miniminivån där hon funkar bra.

ja de är jag! hon var väldigt tjock förut, men det var faktiskt när vi ökade havren hon började tappa hull;S

Det ligger en del i det också, "det krävs energi för att göra av med energi" men det innebär troligtvis inte att hon behöver ha mycket havre, men litegrann i alla fall.
Då får du motionera mera! :)

hehe ja precis!
men tycker redan att jag rider ganska hårt.
1-1,5 h per dag. ca 1 h dressyr och 1-1,5 h uteritt.

Men i höst kommer jag få annorlunda schema och då har jag möjlighet att ta ut henne på en tur på förmiddagen oxå, de kanske vore bra för henne;)

Hur mycket är hon ute? För står hon inne mycket så behöver hon ju motioneras mer än en häst som går i hagen hela dagen.. Så en extra uteritt på 30-45 minuter ca kan aldrig skada! Eller varför inte promenera med henne, så får båda motion! :)

nej hon är tyvärr inte ute så mkt...:(

Ja de vore nog bra för henne att ridas ut lite lätt motionsridning på morgonen och sen ridas ordentligt på kvällen :banana:

Jag brukar promenera med henne så ofta jag hinner. 30-45 min ett par gånger i veckan:)

Gilette skrev:
ja de är jag! hon var väldigt tjock förut, men det var faktiskt när vi ökade havren hon började tappa hull;S
Förvånar mig inte! Då hon bara fick 4 kg hö innan så ställde kroppen in sig på svält och sparar så mycket den bara kan på energin... 4 kg hö till en D-ponny är inte bantning, det är svält...

För att 4 kg hö ska täcka ponnyns grundbehov dvs det som går att för att hästen ska kunna stå, andas, kissa och äta så måste det innehålla minst 12 Mj och 72 gr smbrp. Det är inte många hö som har de värdena... Hoppas du lär dig av denna tråden och fodrar din ponny på ett bättre sätt framöver. Mitt erbjudande om att hjälpa dig räkna står kvar! Hör av dig!
//marti

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar