För mkt kraftfoder??

Sv: För mkt kraftfoder??

jag har förstått det nu.
Tack för erbjudandet med hjälpen. Jag ska se om jag kan fixa en analys.

4 kg hö bara! tycker du ska öka högivan. om inte hästen e jättepigg så kan hon väl äta 1,5 kg havre, men jag tycker du ska öka höt! min islänning med c-ponnymått får 7 kg hö om dagen.

4 kg hö/ dag är mindre än vad mina shettisar får.....
Så Öka grovfodret!!

4 KG!!! :eek:

Mina d-ponnyer får 9 resp. 12 kg hö!
4 kg får en helt avställd shettis i vårt stall.
Försöker din häst inte att äta upp boxen? :confused:
Mina skulle fan ha käkat upp hela stallet vid det här laget...

Jag skulle dubbla din högiva, minst.

dubbla kanske är att ta i då det är väldigt hög kvalite på höet, men öka ska jag iaf göra! hur mkt kraftfoder får dina hästar då?

Den som äter 12 kg hö äter 1,2 kg kraftfoder.

Den som äter 9 kg hö äter 1,5 kg kraftfoder.

Jag har också höga värden (kvot 11,5 typ) men om detta skulle
betyda att de endast skulle kunna äta typ 5 kg hö skulle jag utan
tvekan byta till ett annat hö!

Gilette skrev:
förra ägaren sa att hon skulle ha 4 kg hö pga att hon var väldigt tjock förut, det är därför hon får så lite. Men jag borde nog öka eftersom så många säger det

Hästar blir tjocka av kraftfoder, inte av grovfoder.

(Självklart kan en häst bli tjock på enbart grovfoder också men om man ger hästen 4 kg hö och så mkt kraftfoder så är det definitivt kraftfodret du skall sänka om du vill ha ned hästen i vikt - och höja grovfodret!!!)

Är det ingen i ditt stall som har berättat det för dig? Synd att man inte kan få hjälp därifrån i första hand..
Men hoppas att det ordnar sig nu! :)

nej, ingen har reagerat eller sagt ngt. :crazy:
Men nu ska det bli ordning iaf! =)

Ska inte tjata om att du ska ge mer hö för det vet du ju redan nu. Men tänkte bara berätta att en klok man på en foderkurs sa att stora hästar ska man sträva efter att ge 9-10 kg hö. För det är ju höet (hur böjer man ordet Hö?) som ska vara "basen", sen får kraftfodret kompletera det som behövs och kanske inte finns i höet. Sen är ju en d-ponny inte fullt så stor som en häst, så då kan man minska med 1 till 2 kg. Altså är 7-8 kg lagom. Sen är det ju väldigt individuelt, såg att någon skrivit att sin d-ponny får 12 kg så det är ju olika från ponny till ponny.

BeastieBabe skrev:
hästen SKA ha 2,5% av sin kroppsvikt i foder varje dag för att må bra..
väger din häst 400 kg ska du alltså ge 10 kg foder varje dag(grov och kraftfoder sammanlagt), Dubbla höet till att börja med och kraftfodret kan du låta vara..

Var kommer denna info ifrån?? När man räknar då mängden mat, hur gör man då?? DVS. Menas det med kg TS för höet eller "riktiga" mängden hö och sen plus kraften eller??

Jag tycker att kraftfodergivan verkar bra för din ponny iom det arbete den utför, men, som dom andra säger, så verkar det vara väldigt lite hö för en D-ponny, det är ganska vanligt att shettisar äter 4 kg hö.. Om den har väldigt lätt för att lägga på sig kan du blanda i lite halm, men den bör nog minst få 6 kg hö/dag.

okej, men tycker du jag kan ha kvar kraftfodergivan trots att jag ökar höet?

Seifur skrev:
Var kommer denna info ifrån?? När man räknar då mängden mat, hur gör man då?? DVS. Menas det med kg TS för höet eller "riktiga" mängden hö och sen plus kraften eller??
jag sitter hos pojkvännen nu men boken heter "sköt om din häst på rätt sätt" av Jo Bird och Pat Parelli har skrivit förord.. jag älskar boken :love:

i den boken finns det massvis med fakta både om hästens naturliga föda (48 kg gräs/dag upp till 8% av kroppsvikten) och massor om örtväxter samt även hur stor del av en hästs dagliga giva som bör bestå av grovfoder resp kraftfoder för hästar som tränas olika, för det vet alla som håller på med foder att kraftfoder är mer lättsmält än hö och för hästar som behölver mycket näring behöver man ge mer kraftfoder istället för att proppa på mer hö som hästen kanske inte orkar(hinner) äta pga tuggandet..

men iallafall, när man räknar på fodergivan så hamnar man oftast runt 2,5% när hästen börjar må bra, dvs både av tuggande och stimulansen av magen..
enda gruppen av individer som har 1% är diande föl, för dom får juh di också..

jag räknar inte exakt.. är det hö som ges brukar jag räkna höet per kg foder, men om det är ca 50% hösilage så räknar jag på det istället.. men man ska nog egentligen räkna per kg TS.. dock är det juh otroligt många som inte kommer upp i den givan ens om man räknar per kg foder.. :crazy: så att gå upp till 2,5% och räkna per kg foder är juh en otrolig förbättring för de flesta hästar..

Gilette skrev:
15:40 Jag ska se om jag kan fixa en analys.

Gilette skrev:
20:48 dubbla kanske är att ta i då det är väldigt hög kvalite på höet,

hann du skaffa en analys på 5 timmar? hur höet är i kvaliteten avgör inte hur mycket näring som finns i.. ett hö av hög kvalitet konsitensmässigt är för mig ett tunnare finare hö med mycket blad, ganska lätttuggat med andra ord.. en av sämre kvalitet är tjockt och hårt och tar längre tid att äta..

dubbla mängden säger jag ändå.. din ponny kommer att må SÅ mycket bättre..

Jag vet ju inte hur din häst är men jag tycker iaf att kraftfodergivan verkar bra om det tränas relativat hårt och om du ökar höet.

jag har väl inte skrivit att hon ska minska kraftfodret? jag har skrivit precis som du, öka grovfodret..

förstår inte riktigt varför du skriver det till mig :confused:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar