För mkt kraftfoder??

Gilette

Trådstartare
Min D-ponny får

4 kg hö
1,5 kg havre
3-6 dl (torr) betfor

*en skopa vitlökspulver
*en daglig ranson med alla vitaminer och mineraler.

Hon rids 1-1,5 h per dag med en skrittdag i veckan. Hon rids ganska hårt, 3 dressyrpass, 1 hoppass och två uteritter i veckan.
Hon tävlas ca 2 gånger i månaden i hoppning och dressyr.

Får hon för mkt kraftfoder? Kan jag lägga till, byta ut eller ta bort ngt?

Sv: För mkt kraftfoder??

Tycker hon får lite för mycket havre. Eller, det beror på hur pass pigg och hon är. Är hon pigg skulle jag ge henne 0,7 kg havre är hon slö, 1 kg :)

Jag tycker snarare att kraftfodergivan har fått ta över, 4 kg hö är inte mycket för en D-ponny. Mina lättfödda islandshästar skulle inte få mindre än 5 kg, men då beror det på vad grovfodret innehåller och i vilken dagsträning och figur hästarna får/håller. Så det kan bli mer beroende på, men aldrig mindre.

Mera hö!!!!
Ingen som inte har sett hästen kan säga exakt hur mycket kraftfoder hon ska ha, det känner du bäst själv. Tror dock inte att hon behöver så mycket havre om hon inte är väldigt slö av sig. Prova att minska lite grann, så länge hon är lika pigg, eller åtminstone tillräckligt pigg, så ge henne vad hon behöver, inte mer.

Håller med Mumin och Boj, mera hö!! Tycker 4 kg låter alldeles för lite för att täck tuggbehovet.

En häst ska ha grovfoder i en mängd som motsvarar minst 1,2 kg ts per 100 kg häst. Ts är torrsubstans, alltså hur stor del av fodret som inte är vatten. För hö är det ofta ca 80%, och ett riktmärke är därför MINST 1,5 kg hö / 100 kg häst. En D-ponny på runt 400 kg borde alltså ha minst 6 kg hö.
Det är viktigt att den får grovfoder i tillräcklig mängd för att mag- och tarmsystemet ska fungera, men också för att få tuggtid. En häst blir väldigt stressad annars, det är ett naturligt beteende för dom att tugga 16-18 timmar per dygn. Risk för förstoppning, magsår och beteendestörningar annars.

Ger du mer hö kan du sannolikt dra ner på en del havre. Beroende på höets värden kan i vissa fall kraftfoder uteslutas helt om höet ger tillräckligt med energi och protein, även på hästar som tränar hårt.

För övrigt tror jag att din hästs muskler skulle utvecklas bättre om du lät den vila från arbete någon dag i veckan (förutom skrittrundan som också kräver ett visst arbete om hästen bär rätt).

Stäåmmer det du säger om högivan,ge d-ponnyn ca 6 kg hö ha kvar karftfoder givan och rid henna kanske 10 min längre per dag så bör det bli bra =)

Öka högivan! Hon får för lite hö, om du anser att hon är tjock eller för pigg så skulle jag minska havren. Men om hästen är i bra hull så kan du behålla mängden och öka höet till minst 6kg.

Ge mera hö!

Hästar har ett stort tuggbehov och behöver mkt grovfoder.
Hästens energibehov skall i första hand täckas av grovfoder.

Min D-ponny får 7,5 kg hö/dag! Plus halm! Däremot får han inte så mkt kraftfoder. Han e pigg och glad och jättefin i kroppen!

4 kg hö till en D-ponny!!! Enligt djurskyddsreglerna är MINIMIGIVA 1 kg/ts per 100 kg häst, det motsvarar för din ponny 4,8 kg. Men detta är ändå alldeles för lite med tanke på magsår och olater. REKOMMENDERAD giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst vilket blir mellan 7,2-8,4 kg hö och någonstans där tycker jag du ska landa med din ponnys högiva...

Din ponny kanske har halm i boxen som den kan gnaga på så att tuggbehovet blir tillfredställt? Nackdelen men halm är att det tillför bara ca 5 Mj/kg och inget protein så om ponnyn äter mycket halm istället för hö kan den få proteinunderskott... Iofs om man har ett dåligt hö kan den ändå få proteinunderskott så vad jag vill komma fram till är att en analys av grovfodret alltid är att rekommendera...

Min D-ponny äter just nu 7 kg hö (kvot 7,2) och har fri tillgång på halm av vilken hon äter ca 1 kg om dagen. Inget kraftfoder, får bara 1 hg lucern i krubban så att mineralerna ska slinka ner...
//marti

Senast ändrad:

förra ägaren sa att hon skulle ha 4 kg hö pga att hon var väldigt tjock förut, det är därför hon får så lite. Men jag borde nog öka eftersom så många säger det

Gilette skrev:
nej hon är pigg!
ska jag minska till 1 kg havre?

Börja med att dra ner till 1 kg och se hur det blir. Kanske du kan minska ytterligare när du ökar högivan.
Är hästen tjock ska man inte minimera grovfodret, utan minska kraftfodret och öka motionen..

Min ganska kraftiga D ponny fick 16 kg hösilage och ca 1 L Betamix (kornblandning) + mineraler o vitaminet etc. Han var absolut inte fet. Vi tävlade MSV A i hoppning och det klarade han perfekt med den foderstaten.:) Men alla hästar är ju olika och behöver olika mkt mat men 4 kg hösilage låter väldigt lite.

hästen SKA ha 2,5% av sin kroppsvikt i foder varje dag för att må bra..
väger din häst 400 kg ska du alltså ge 10 kg foder varje dag(grov och kraftfoder sammanlagt), Dubbla höet till att börja med och kraftfodret kan du låta vara..

Gilette skrev:
förra ägaren sa att hon skulle ha 4 kg hö pga att hon var väldigt tjock förut, det är därför hon får så lite. Men jag borde nog öka eftersom så många säger det
Ja, det ska du! Det som du ger henne nu är inte ens minimigiva enligt djurskyddsreglerna dvs djurplågeri... Öka med minst 2 kg och dra istället ner på havre/betfor om din pålle är för pigg.
//marti - som ibland blir riktigt upprörd...

Gilette skrev:
Min D-ponny får

4 kg hö
1,5 kg havre
3-6 dl (torr) betfor

*en skopa vitlökspulver
*en daglig ranson med alla vitaminer och mineraler.

Hon rids 1-1,5 h per dag med en skrittdag i veckan. Hon rids ganska hårt, 3 dressyrpass, 1 hoppass och två uteritter i veckan.
Hon tävlas ca 2 gånger i månaden i hoppning och dressyr.

Får hon för mkt kraftfoder? Kan jag lägga till, byta ut eller ta bort ngt?

4 kg hö??? oj förlåt men det är alldelses för lite, ett bra grovfoder är det viktigaste i en hästs foderstat, du kan he din d-ponny ca 6 kg hö per dag, betforn skulle du kunna minska, det är bara socker i det och går rakt u i blodet, annvänds mest för att det e bra för magen men då räker ca 2-3 dl (torr) betfor dagligen och sedan på tävlings platsen kan man ge betfor för att hästen ska få en energi kick. havre? är hon pigg? het? elelr funkar hon bra på det, havre sätter sig offtast i hästens huvud och gör dom jobbigare en vad dom igentligen är,

jag har 1 d-ponny som tävlar nästan varje helg och rids 5 dagar i veckan vilar offtast 2 dagar, han går reg hoppning. han äter 6-7 kg hö och 3 dl (torr) betfor, samt väldigt bra pellets mineraler och b-vitamin, han gick på havre förut, han vart lite knäpp av det,. tog bort det för att vi redan har så väldans bra protein i vårt grovfoder (hö) längre fram i tävlingsterminen ska jag se om han behöver något tillskott då blir det troligen kraft ponny eller likande.

Våra C-ponnyer får 8 kg hö om dagen.

Min shettis 5 kg om dagen.

Så visst bör du öka höt.

Har du kollat kvaliten på höt, så det har det rätta värdena, dels har du en högpresterande ponny som kräver mkt, sen är det viktigt att det blir rätt kvot i foderstaten.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar