Sv: För mjuk halmbädd??
Jag har halmbädd till min häst, den var svår och få till men nu äntligen börjar den bli liksom mer fast även fast min häst också kan leka 'grävmaskin' . Jag har gjort så att längst ner i botten har jag kalkat ordentligt. Sedan har jag ett tunnt lager torv allra allra längst ner. Sedan hade jag spån en period, bara över några veckor och då var jag noga med att försöka få spånlagret ganska så 'fast' . Jag mockade ut skiten , tog ut typ det översta laget eller hur man ska säga det kisset var men grävde inte längst ner s.a.s . Sedan kalkade jag på 'kissfläckarna' och hade nytt spån ffa . just där. Sedan gick jag - runt runt i boxen och trampade ffa. där jag spånat nytt.
När spånet hade börjat 'lägga ' sig och bli mer fast så började jag halma över i stället för att ha spån över, när jag strör med halm försöker jag också att inte spria ut allt halm - jag tar många halmkakor från balarna , lägger så att det blir ett rejält lager och trampar på dom så att det liksom blir ganska så fast.
Sedan när jag mockar tar jag ut all skit givetvis, men försöker bara ta ut det allra värsta kisset, gräver absolut inte något.. sedan har jag nu köpt Stalosan som jag strör på där kissfläckarna är och sedan lägger jag över flera halmkakor och trampar på dessa. Jag tycker att det har funkat bra.
Har du dessutom högdräktigt sto ska du vara noga med att lägga en halmsträng runt boxen där väggarna är.