För mjuk halmbädd??

Tabitha

Trådstartare
Fixade en permanentbädd av halm för en dryg månad sedan, och hittills har den fungerat bra. Men idag slog det mig att den verkar lite för mjuk för mitt högdräktiga sto. Har försökt skapa en fast botten med löshalm ovanpå, men trots att den känns relativt stum för mig att gå på tycker jag hästen rör sig ganska ansträngt i boxen. Hon sjunker liksom ned lite för mycket för att det skall kännas riktigt bra. Finns det ngt smart sätt att få bädden lite fastare? Blanda in spån, eller? Hon skall föla om en månad också, hade tänkt försöka behålla bädden till efter fölningen åtminstone, inte minst med tanke på att det är ursvårt att få fatt i halm här i år. Snälla ge mig råd!

Sv: För mjuk halmbädd??

Halm upplever jag att man får ösa in mängder av för att få det mjukt. Ändå rotar min ena häst ner sig till botten. Jag har spån numera, det är mjukt men stadigt.
Hade jag varit dig hade jag lagt en grundbotten med spån och haft ett tunnt lager halm ovanpå spånet :)

Jag har halmbädd till min häst, den var svår och få till men nu äntligen börjar den bli liksom mer fast även fast min häst också kan leka 'grävmaskin' . Jag har gjort så att längst ner i botten har jag kalkat ordentligt. Sedan har jag ett tunnt lager torv allra allra längst ner. Sedan hade jag spån en period, bara över några veckor och då var jag noga med att försöka få spånlagret ganska så 'fast' . Jag mockade ut skiten , tog ut typ det översta laget eller hur man ska säga det kisset var men grävde inte längst ner s.a.s . Sedan kalkade jag på 'kissfläckarna' och hade nytt spån ffa . just där. Sedan gick jag - runt runt i boxen och trampade ffa. där jag spånat nytt.

När spånet hade börjat 'lägga ' sig och bli mer fast så började jag halma över i stället för att ha spån över, när jag strör med halm försöker jag också att inte spria ut allt halm - jag tar många halmkakor från balarna , lägger så att det blir ett rejält lager och trampar på dom så att det liksom blir ganska så fast.

Sedan när jag mockar tar jag ut all skit givetvis, men försöker bara ta ut det allra värsta kisset, gräver absolut inte något.. sedan har jag nu köpt Stalosan som jag strör på där kissfläckarna är och sedan lägger jag över flera halmkakor och trampar på dessa. Jag tycker att det har funkat bra.

Har du dessutom högdräktigt sto ska du vara noga med att lägga en halmsträng runt boxen där väggarna är.

Håller med dig där. Jag tycker att du skall lägga in torv och sedan fylla på med halm. Lägg in en bal torv per 3 kvadrat box. Alltså 3 balar till en box på 9 kvadrat. När skall ditt sto föla?

Hej o tack för svar!

Stoet skall föla i slutet av januari :crazy: (spansk import..). Halmbädden är anlagd på följande sätt (12 kvm box):

* Kalkstensmjöl i botten - c:a 1½ 25 kg säck
* C:a 1 dm spån ovanpå (5 balar)
* Massor av halm som jag fyller på kontinuerligt, eftersom hon äter en del. Måste lägga in 4-5 balar i veckan för att det skall hålla sig fräscht.

Hon gräver inte i bädden och när jag mockar tar jag ut skitarna och så försöker jag skala av det blöta som sticker upp som åsar. Sedan plattar jag till så gott det går. Bädden är c:a 30-40 cm hög. Känns som sagt ganska fast när jag trampar runt i den, men jag är orolig över att det är lite som att stå på en fjädrande madrass för henne = ganska ansträngande i längden.

Skulle gärna undvika att mocka ur rubbet och börja om från början, dels för att det är ett :devil: -jobb, men också p.g.a. att halmtillgången här är ganska begränsad i år. Vad tror ni, finns det sätt att fixa till den befintliga bädden så den blir stadigare? Det måste ju funka för fölungen sedan också..

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 307
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 718
Senast: Elin_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård