Dressyrtanten
Trådstartare
Jag håller på och ska få ordning på foderstaten till min häst men hur jag än vänder och vrider på det så får jag det inte att bli helt bra. När det gäller energi och protein skulle han absolut kunna klara sig på bara grovfodret. Problemet är att det har dåliga mineralvärden och att Ca/P kvoten är riktigt låg. Jag behöver alltså få upp Ca, P, Mg och Selen, samt ha hög Ca/P kvot.
För att få till detta har jag testat att räkna på lusernpellets. Med ett kg av den produkten samt extra selen täcker jag alla mineralbehov på ett mycket bra sätt men då måste jag istället ge ett stort överskott energi och protein...
Vad finns det för mineralfoder som kan täcka min hästs behov? Han är dessutom lite kräsen har jag märkt så något som även smakar gott är önskvärt!
För att få till detta har jag testat att räkna på lusernpellets. Med ett kg av den produkten samt extra selen täcker jag alla mineralbehov på ett mycket bra sätt men då måste jag istället ge ett stort överskott energi och protein...
Vad finns det för mineralfoder som kan täcka min hästs behov? Han är dessutom lite kräsen har jag märkt så något som även smakar gott är önskvärt!