För lite mineraler, för mycket MJ och smrp

Dressyrtanten

Trådstartare
Jag håller på och ska få ordning på foderstaten till min häst men hur jag än vänder och vrider på det så får jag det inte att bli helt bra. När det gäller energi och protein skulle han absolut kunna klara sig på bara grovfodret. Problemet är att det har dåliga mineralvärden och att Ca/P kvoten är riktigt låg. Jag behöver alltså få upp Ca, P, Mg och Selen, samt ha hög Ca/P kvot.

För att få till detta har jag testat att räkna på lusernpellets. Med ett kg av den produkten samt extra selen täcker jag alla mineralbehov på ett mycket bra sätt men då måste jag istället ge ett stort överskott energi och protein...

Vad finns det för mineralfoder som kan täcka min hästs behov? Han är dessutom lite kräsen har jag märkt så något som även smakar gott är önskvärt!

Sv: För lite mineraler, för mycket MJ och smrp

Jag håller på och ska få ordning på foderstaten till min häst men hur jag än vänder och vrider på det så får jag det inte att bli helt bra. När det gäller energi och protein skulle han absolut kunna klara sig på bara grovfodret. Problemet är att det har dåliga mineralvärden och att Ca/P kvoten är riktigt låg. Jag behöver alltså få upp Ca, P, Mg och Selen, samt ha hög Ca/P kvot.

För att få till detta har jag testat att räkna på lusernpellets. Med ett kg av den produkten samt extra selen täcker jag alla mineralbehov på ett mycket bra sätt men då måste jag istället ge ett stort överskott energi och protein...

Vad finns det för mineralfoder som kan täcka min hästs behov? Han är dessutom lite kräsen har jag märkt så något som även smakar gott är önskvärt!

Har inte hästen tillgång till mineral sten?

Ge inte mineralsten, hade en medryttarhäst som åt en hel balja på en natt. Har nu en häst som inte rör nåt sånt alls, för hon tycker det är äckligt, så jag tror inte en sekund på att de kan dosera själv efter behov.

De flesta "standardmineraler", typ krafft blå/röd, Hippos "standard", granngårdens osv innehåller hög ca/p kvot, samt alltid tillsats av magnesium, kalium, selen osv. Helt enkelt anpassat att passa en häst som har en "normal svensk" foderstat, så många fall blir det ungefär rätt. Prova knappa in en 60-120 g av något du har tillgång till i närheten och se vart du hamnar.

Fördelen med att ge en mineralblandning gentemot att pyttsa med enstaka burkar är att man får i hästen lite av de spårämnen man inte normalt räknar på. Även om du skulle få rätt på grammet med diverse småbrukar finns det en jättestor osäkerhetsfaktor i vad just din häst förbrukar. Så gå inte för långt med sifferdribblandet. :)

Tänk på att inte grotta in dig för mkt i tabellvärden när det gäller mj och smrp utan knappa in lite vad din häst brukar äta också och jämför om det blir rimliga mängder för just din häst. Alla mina behöver både mer energi och protein än tabellen för att hålla sig fina. Sedan ser jag en jättestor skillnad på mina hästar när jag ändå ger lite "kraftfoder" dvs, linfö/linfrökaka, kli, jäst även om höet har bra siffror. Inte flera kilo, utan bara för att få i dem lite olika fettsyror och andra ämnen som de inte får i sig om de bara äter hö. Om de fick välja skulle de ju plocka av både det ena och det andra ute på bete och i skogarna, och inte bara äta timotejhö.

Lite svammel runtomkring också, inte bara svar på funderingen. :P

Saknar du mineraler och höet har bra värden är det lättare att komplettera med antingen ett färdigt mineralfoder eller att dutta med just de mineraler som saknas.

Jag vill inte använda mineralsten för att jag vill ha koll på hur mycket mineraler hösten får i sig.

Har ni erfarenhet av Kra**ts mineraler? Har räknat på de blåa och det skulle komplettera mitt gorvofoder ganska perfekt. Det jag är rädd för att att han inte äter dem om han inte får något annat till. Det rör sig ändå om 1,5 dl... Brukar era hästar tycka om deras mineraler?

de pelleterade mineralerna brukar anses smakliga! ta en näve betfor annars och blanda i.

Jag vill inte använda mineralsten för att jag vill ha koll på hur mycket mineraler hösten får i sig.

Har ni erfarenhet av Kra**ts mineraler? Har räknat på de blåa och det skulle komplettera mitt gorvofoder ganska perfekt. Det jag är rädd för att att han inte äter dem om han inte får något annat till. Det rör sig ändå om 1,5 dl... Brukar era hästar tycka om deras mineraler?

Alla hästar jag gett deras mineraler till har ätit dem :) -utan annat att blanda med.

Hur blir det om du istället byter ut 1 kg hö med 1 kg lusern? Har du räknat på det?

Man FÅR skriva ut Krafft - och andra varumärkesnamn! :idea:

Jag ger mina hästar av Vitafor Solid, som är smakliga pelletsmineraler och ett av skälen att jag väljer dem är att de innehåller tillräckligt mycket selen, så man inte måste proppa i dem stora mängder eller ge andra tillskott för att täcka behoven.

Min häst äter dom mineralerna och hon tycker om dom. Jag har en saltsten med extra selen i, kanske värt att prova?

Min häst äter visserligen allt men han får drygt 80 g vilket motsvarar ett struket dl mått ganska bra (jag väger alltid). Han äter 100 g betfor också vid samma mål och mineralerna är ingenting om man blandar!

Så lite betfor kan du ju annars också ge upptill, bra att hästen är van om man behöver lura i den vatten någon gång, då kan man bara öka på betforn och blöta den överdrivet.

Jag var osäker på hur det ligger till nu för tiden. Har för mig att man aldrig skrev ut namn tidigare? :p

Centaur: Jag har testat att byta till lucernpellets men det funkade i alla fall inte. Men jag tror att jag har fått till det nu. Det blir den vanliga grovfodergivan och mineralerna.

Betfor har varit mitt förslag också. Tror att jag testar att ge dem rent och om det inte funkar så blir det betforblandning :)

Jag tycker du ska ge en liten gnutta betfor, smakligt och innehåller mycket fibrer. Bra för magen och välbefinnandet! Billigt är det också ;)

Det jag är rädd för att att han inte äter dem om han inte får något annat till. Det rör sig ändå om 1,5 dl... Brukar era hästar tycka om deras mineraler?

Min ena häst tycker allas mineraler är :yuck: och jag har provat ett helt gäng olika, krafft, vitafor, hippo, chevinal, mustang .... även smakat själv på mineraler som skulle ha äpplesmak...vilket de defintivt inte hade :wtf:. Saltstenar och mineralstenar kan hästen sällan tänka sig att ens röra :mad:

Dock så behöver hästen sina mineraler så det får helt enkelt bli lite betfor, havre och lucern till hästen. Jag har försökt att enbart ge lite betfor, ge mineralerna torrt ja till och med försökt med handmatning :meh:, men nehe då ska det inte ätas upp utan ligger kvar i krubban. Så det är att prova sig fram.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama