För korta muskler baksida underarm?

A

Atalantha

Hade ute vet idag då pålle varit svullen i sitt knä.

Orsaken var att han har för korta muskler baksida underarm.
Han förklarade att det är ganska vanligt, främst bland galoppörer och travare.

Någon som känner igen detta? Glömde fråga om det fanns något namn på det :O

Skulle iallafall strecha varje dag, när han var varm. Om nån har pålle med samma "besvär" så skriv gärna, vill gärna höra andras erfarenheter :)

Sv: För korta muskler baksida underarm?

Om jag förstår din beskrivning rätt så är din häst kort i de muskler som sträcker armbågsleden och böjer framknät. Hur detta kan yttra sig som en svullnad i framknät begriper inte jag. En rörelsestörning som hindrar frambenets aktion kan förvisso ge felbelastning som i sin tur kan ge ledbekymmer som kan visa sig i form av galla och belastningshälta. Men nog krävs det mer än stretching i så fall. Fick du ingen diagnos på underlaget till försäkringsbolaget?

Om jag förstår din beskrivning rätt så är din häst kort i de muskler som sträcker armbågsleden och böjer framknät. Hur detta kan yttra sig som en svullnad i framknät begriper inte jag. En rörelsestörning som hindrar frambenets aktion kan förvisso ge felbelastning som i sin tur kan ge ledbekymmer som kan visa sig i form av galla och belastningshälta. Men nog krävs det mer än stretching i så fall. Fick du ingen diagnos på underlaget till försäkringsbolaget?

Eftersom det är för kort ligger det och trycker på banden i knäet vilket gör att han inte kan räta ut knäet ordentligt.

Nej, jag tog ingen diagnos på underlaget till försäkringsbolaget, vad skulle det göra för skillnad med hans skada? (Inte menat otrevligt, kändes som det lät så)

Eftersom det är för kort ligger det och trycker på banden i knäet vilket gör att han inte kan räta ut knäet ordentligt.

Nej, jag tog ingen diagnos på underlaget till försäkringsbolaget, vad skulle det göra för skillnad med hans skada?

Jag fattar att hästen inte kan räta ut knät men om det uppstått en skada i själva framknät eller något ligament som en följd av det kan den skadan behöva behandling också. Därför frågar jag vad veterinären ställt för diagnos, inte för att det gör någon skillnad för skadan, däremot kan det göra skillnad för hur bra jag förstår problemet och därmed kan jag förklara bättre för dig.

Framknät motsvarar vår handled och består av ett antal mindre ben, vart och ett med sina ledytor och ligament. Dessutom fungerar den som en gångjärnsled med sidoligament och ledkapsel. I samma område finns senskidor för böj- och sträcksenor. "Tryck på banden" kan alltså vara en massa olika saker.

Jag fattar att hästen inte kan räta ut knät men om det uppstått en skada i själva framknät eller något ligament som en följd av det kan den skadan behöva behandling också. Därför frågar jag vad veterinären ställt för diagnos, inte för att det gör någon skillnad för skadan, däremot kan det göra skillnad för hur bra jag förstår problemet och därmed kan jag förklara bättre för dig.

Framknät motsvarar vår handled och består av ett antal mindre ben, vart och ett med sina ledytor och ligament. Dessutom fungerar den som en gångjärnsled med sidoligament och ledkapsel. I samma område finns senskidor för böj- och sträcksenor. "Tryck på banden" kan alltså vara en massa olika saker.

Undrar om jag verkligen kan ge dig en bättre förklaring :o Vet bara att han kan inte räta ut knät helt. Anledningen till att har blivit värre var att när han vilade blev han utjagad ur hagen och sprang runt en massa, plus att han även blev jagad i hagen. Så det var den plötsliga ansträgningen som hade fått knäet svullet. Inga ligament eller något är skadat, men om han skulle gå med detta under en väldigt lång period utan stretching så kunde kotledor påverkas. (Vrida sig?)
Anledningen till att jag startade denna tråden var ju just för att få reda på lite mer om detta, så att jag fick lära mig mer. Hade jag vetat exakt alltihop så hade jag inte behövt leta hjälp här ;) Vet inte om min förklaring hjälpte någonting. Om det inte gjorde det kan vi hoppas att någon som fått samma diagnos vill lämna ett avtryck i tråden :)

Är knäet och benet ultraljudat? Annars är det ju väldigt svårt att säga att det inte finns några ligamentskador etc?

Jag avslutar denna tråden innan trista kommentarer uppstår. Söker hellre information på annan väg så man slipper OT och diverse. I annat fall får jag ringa vet igen och be att få en grundligare förklaring :)

Var helt onödigt av mig att starta denna tråden.

Kan iallafall tillägga att stretchingen gick bra, hästen njöt och stod rakt med knäet en stund efteråt.

Jag tror inte att någon försöker vara otrevlig, men när du skriver något så diffust som "för korta muskler baksida underarm" så är det väl inte så konstigt att folk vill veta mer? När du dessutom skriver att det är en vanlig åkomma vill man ju gärna veta mer utförligt.

Jag tror inte att någon försöker vara otrevlig, men när du skriver något så diffust som "för korta muskler baksida underarm" så är det väl inte så konstigt att folk vill veta mer? När du dessutom skriver att det är en vanlig åkomma vill man ju gärna veta mer utförligt.

Jag själv är en av dom som vill veta mer, därför startade jag tråden :)
Så när folk frågar mig efter information jag själv söker så blir det jobbigt. Men som sagt så söker jag på andra håll istället, där mina klumpiga uttryck inte blir till tjaffs. Är jag osäker på någonting så ringer jag såklart vet igen, men jag är inte osäker på något, vill bara hitta massor mer information då jag gillar att fördjupa mina kunskaper inom saker i min omgivning. Vad jag behöver veta för att pållen ska bli bättre vet jag redan, resten är bara för min egen nyfikenhet :)

Senast ändrad av en moderator:

Så när folk frågar mig efter information jag själv söker så blir det jobbigt. Men som sagt så söker jag på andra håll istället, där mina klumpiga uttryck inte blir till tjaffs.

Du har inte uttryckt dig klumpigt och jag förklarar så gärna men jag förstod inte riktigt vad du sökte för information. Det är därför jag liksom letade efter en ingång att börja i, typ din hästs diagnos. Men det kanske är något helt annat du undrar över? Anatomin i området?

det var den plötsliga ansträgningen som hade fått knäet svullet. Inga ligament eller något är skadat, men om han skulle gå med detta under en väldigt lång period utan stretching så kunde kotledor påverkas. (Vrida sig?)

OK. Då fattar jag. Musklerna på baksidan av underarmen har funktionen att böja framknät och när de inte kan sträcka ut sig normalt kommer inte framknät kunna sträckas ut helt som du redan har märkt. Då jobbar benet i en lite felaktig ställning.

Tänk dig att hästens framben är ditt pekfinger. Böj fingret litegrann ungefär som din hästs framknä i sitt max utsträckta läge. Om du nu skulle belasta din fingertopp (som när hästen belastar hoven när benet sätts i marken) kommer nästa led på fingret ("kotan") att ansträngas mer än vanligt. Detta beror på att alla muskler, senor och ligament i hela frambenet hjälper till att ta upp stöten genom att sträcka ut och dra ihop sig när hoven går i marken.

Om du tänker dig att benet består av avlånga klossar som är staplade på varann. Om klossarna står rakt över varandra så är tornet ganska stadigt och tål t ex att du lägger något tungt uppe på. Men om klossarna står lite snett blir det mycket känsligare. Likadant är det med olika felställningar i benet på din häst. Om hästen går inåt eller utåt med tårna eller om framknät inte kan räta ut sig belastas ledytorna lite fel och det blir en större belastning på vissa delar av leden. Musklerna och ligamenten får göra ett hårdare arbete.

Det du gör när du stretchar benet som din veterinär har visat är att du påminner muskelfibrerna om hur långa de egentligen ska vara. Det gör att hästen får tillbaka den rätta mekaniken i frambenet.

OK. Då fattar jag. Musklerna på baksidan av underarmen har funktionen att böja framknät och när de inte kan sträcka ut sig normalt kommer inte framknät kunna sträckas ut helt som du redan har märkt. Då jobbar benet i en lite felaktig ställning.

Tänk dig att hästens framben är ditt pekfinger. Böj fingret litegrann ungefär som din hästs framknä i sitt max utsträckta läge. Om du nu skulle belasta din fingertopp (som när hästen belastar hoven när benet sätts i marken) kommer nästa led på fingret ("kotan") att ansträngas mer än vanligt. Detta beror på att alla muskler, senor och ligament i hela frambenet hjälper till att ta upp stöten genom att sträcka ut och dra ihop sig när hoven går i marken.

Om du tänker dig att benet består av avlånga klossar som är staplade på varann. Om klossarna står rakt över varandra så är tornet ganska stadigt och tål t ex att du lägger något tungt uppe på. Men om klossarna står lite snett blir det mycket känsligare. Likadant är det med olika felställningar i benet på din häst. Om hästen går inåt eller utåt med tårna eller om framknät inte kan räta ut sig belastas ledytorna lite fel och det blir en större belastning på vissa delar av leden. Musklerna och ligamenten får göra ett hårdare arbete.

Det du gör när du stretchar benet som din veterinär har visat är att du påminner muskelfibrerna om hur långa de egentligen ska vara. Det gör att hästen får tillbaka den rätta mekaniken i frambenet.

Åh, när jag läste din text kände jag igen lite av vad veterinären menade på. Då anatomikunskaperna verkligen inte är på topp hade jag svårt att hänga med helt. Men nu har det klarnat igen! Tack!! :bow::love::bump::banana:
Då han har spatt och går snett med bakbenen är en överbelastning/felbelastning i frambenet det sista denna hästen behöver.
Känns mycket bättre när man vet mer om "skadan" så nu ska jag börja läsa om ligament och muskler. Man kan aldrig ha för mycket kunskap :)

Tack igen!

nu ska jag börja läsa om ligament och muskler. Man kan aldrig ha för mycket kunskap :)

Förr fanns det ett häfte om anatomi som STC hade gett ut. Kanske finns att få tag i fortfarande?

Men man växer snabbt ur en enkel översiktsbok, så vill du komma vidare kan jag rekommendera boken "ABC of the horse" av Pauli Grönberg. Den är på engelska men har detaljerade bilder. Kan med fördel kompletteras med boken "The horse's muscles in motion" av Sara Wyche som visar vilka muskler som är aktiva i vilka rörelser.

Och så fråga förstås. Det är kul med någon som vill lära sig.

Förr fanns det ett häfte om anatomi som STC hade gett ut. Kanske finns att få tag i fortfarande?

Men man växer snabbt ur en enkel översiktsbok, så vill du komma vidare kan jag rekommendera boken "ABC of the horse" av Pauli Grönberg. Den är på engelska men har detaljerade bilder. Kan med fördel kompletteras med boken "The horse's muscles in motion" av Sara Wyche som visar vilka muskler som är aktiva i vilka rörelser.

Och så fråga förstås. Det är kul med någon som vill lära sig.

Ska höra med STC på måndag! Och imorgon eller måndag ska jag till biblioteket och låna några böcker, ska kolla om dom finns då. Annars får jag åka till en bokhandel! Tack så hemskt mycket för allt! Tipsen om häftet och böckerna uppskattar jag verkligen!

Fråga är jag bra på :D Men folk har ofta förstått mina frågor/mitt tonfall fel, så mina frågor har en tendens att sluta i diskussioner. :( Troligtvis för att jag uttrycker mig klumpigt. Och eftersom jag fäller alla klor ut direkt så brukar jag avbryta om det känns som att saker missuppfattas, istället för att hamna på fel kant med någon helt i onödan!

Tack igen! :bow:

eftersom jag fäller alla klor ut direkt så brukar jag avbryta om det känns som att saker missuppfattas, istället för att hamna på fel kant med någon helt i onödan!

Ska tänka på det och ta det lugnt när jag förklarar. Jag hade bråttom när jag svarade på ditt orginalinlägg och tänkte inte på att jag nog var lite skarp i tonen så det var lika mycket mitt fel. Bra att du tog det ett varv till för jag menar verkligen att jag gärna hjälper till.

Tji fick jag för att jag hade förtroende för en av Borås mest kända veterinärer och för att jag var så förbannat trångsynt och inte lyssnade på bukefalisterna här, trots att jag är väldigt väl medveten om vilken enorm kunskap som rör sig på denna sidan. Jag kommer leva med dåligt samvete i resten av mitt liv för det och jag skulle uppskatta om man inte påpekar att jag borde lyssnat tidigare, då jag gärna undviker att känna mig mer nertryckt i ett sådant för mig oerhört påfrestande tillfälle.

Jag upplevde att stretchingen inte gjorde någon som helst nytta så jag tog ut en annan veterinär igår eftermiddag för att kolla hans knä och tänderna. När jag beställt veterinären började han också kännas svagt oren vilket resulterade i att jag hoppade av en kvart in i ridturen och lät honom vila. Min magkänsla sa att någonting inte står rätt till, men eftersom jag börjar störtgråta av bara atanken av att något (mer) är fel på min juvel så viftade jag undan magkänslan medan han vilade i väntan på veterinär.

Jag får reda på att hans knä inte har ett jota med muskler och stretching att göra, utan det är pålagringar och galla. Han har med stor sannolikhet ont och behöver till klinik. I nästan ett år har min häst gått med detta på grund av att jag litade på den andra förbannade veterinären innan. Troligtvis har han inte kännt av det särskilt mycket innan eftersom han var pigg som en unghingst i vintras och rörde sig totalt obehindrat. (19årig travarvalack)

Men under senare delen av sommaren har han blivit mer icke villig till att ridas osv. Jag tackar gudarna (trots att jag ej är religiös) att jag både pluggade och jobbade heltid i somras så att min häst fått en sommarvila.
På måndag kör vi honom till kliniken och på tisdag morgon undersöks han. (han är svårlastad så vi tyckte det kunde vara bättre att ta dit honom dagen innan) Det är en fullständig hältutredning med röntgen och eventuell behandling. Jag är så glad att jag tog ut en annan veterinär och inte samma idiot igen. Hade ju sådant jävla förtroende för honom :cry:

Som pricken över i:et så ska min hund röntgas på onsdag (nästa vecka även hon) i höfterna för hon reagerade något negativt på höftprov...

Tråkigt. Jag tror dock att det är svårt att åtgärda en gammal häst som "hänger i knäna" genom stretching, så om det är det du känner dig dum över behöver du nog inte göra det. Som du beskriver den första veterinären tror jag att h*n tänkte sig att själva svullnaden skulle gå ner av sig själv eftersom den gick att härleda till just springandet utanför hagen men att det var just felställningen h*n försökte förklara eftersom den inte går bort av sig själv. Just det faktum att svullnaden kvarstod visar ju på att något är irriterat i leden men ibland kvarstår ju sådana symptom också så det är inte så lätt att veta alla gånger vad som är skada och vad som är "kvar" bara.

Kort sagt är det alltid lätt att vara efterklok. Tyvärr är det ju också så att vissa saker inte går att upptäcka förrän hästen är väldigt besvärad, och saker som upptäckts innan hästen visar besvär kan man ju inte heller veta om det någonsin skulle bli problem. Man får göra sitt bästa, helt enkelt. Mer kan man inte göra.

Jag håller tummarna för att det är något som går att behandla. Pålagringar kan man ju inte se utan röntgen, så det är ju inte säkert att det finns några sådana ens.

Ja det är ju det som är det tråkiga. Jag har stretchat i nästan ett år nu istället för att hitta rätt fel på honom. Han påstod att detta var en vanlig sak bland travare och galoppörer, då hästens knä varit något svullet innan också. Det blev mer svullet vid rymningen. Stretchingen hjälpte till en början, men i själva verket underlättade den nog bara för honom. Dock slutade det ge resultat efter två veckor ungefär. Det du säger om pålagringarna är sant faktiskt. Skulle krasst sett lika gärna kunna vara så att första veterinären hade rätt och den som var ute igår fel. Svårt att tänka mig, men inte omöjligt. Den första veterinären har bedömt det onödigt att undersöka vad som visade sig vara en tennisboll-stor tumör -.- Jag ska försöka hålla mina tankar neutrala fram till tisdag *hålla tummar*

Tyvärr är det så att vissa veterinärer utifrån de två fakta att det dels var en äldre häst och dels att den användes till ridning (=skulle ha mindre kunnig/engagerad ägare med mindre pengar) drar slutsatsen åt dig att du inte är intresserad av att behandla.

Sedan så kan det ju också vara så att samtalet vid just det besöket gav veterinären intrycket av att hästen mest skulle gå och skrota. H*n kanske gjorde bedömningen att det i det läget inte skulle vara något problem men det låter ju som om det inte utvecklades som veterinären trodde och då är det ju helt rätt att kontakta veterinär igen. Även samma veterinär kanske hade kommit till en annan slutsats denna gång. Det kan vara svårt att välja ut vad som är relevant och sedan hålla sig till det vid veterinärbesöket - om man pratar om vissa bitar men inte om andra så blir ju veterinärens helhetsbild fel.

Vi får väl som sagt hoppas att det inte finns några pålagringar men om det är så att svullnaden och framknäna faktiskt hänger ihop så är det ju troligt att det finns en överbelastningsskada och att det isåfall, oavsett vad det är, är kroniskt. Men jag håller tummarna!

Jag förklarade för honom att jag är beredd att göra vad som helst för min häst, men å andra sidan kanske många säger så utan att mena det.. Att hästen hålls igång med skogsridning 6-7 dagar i veckan med lite arbete, klättring osv var han väl medveten om, då han själv sagt att det är mycket bra för hans ben (spatt bb) Nu har det ju tyvärr (som tur är?) inte blivit enligt planer och han har vilat mycket.

Ja det är nog sant det du skriver faktiskt. Men det är då oerhört frustrerande att han ger en annan diagnos. Andra vetten behövde inte granska alls länge innan han var säker på (så säker man kan bli utan röntgen, som han själv sa) att det är pålagringar. Jag hade ju gärna hoppats på att första vetten har rätt och har haft hela tiden, utan tvivel. Men om detta visar sig vara pålagringar så har jag noll förtroende kvar för första vetten.
Andra vetten förklarade att om det nu är pålagringar så är det tyvärr med stor sannolikhet kroniskt.. Då har han 1 friskt ben av 4 :crazy:
Nej usch jag känner mig bara alldeles velig.. Jag vill bara att dagarna ska gå så att det blir tisdag snart!! Tack!

Stallägaren hade en intressant teori.. Min häst har alltid haft svårt att hålla hullet. Han är inte undernärd men det krävs mycket för att hålla honom så. Men denna sommaren har han gått upp ca 50 kg på ungefär 2-3 månader. Det blir ju en ganska så stor extra belastning i frambenen, och det kan vara därför det blivit värre. Är ju omöjligt att veta, framför allt innan klinikbesöket. men en intressant teori tycker jag faktiskt :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto, född 2001, har tappat sitt hull på ganska kort tid, främst i samband med torkperioden som var i början av augusti hos oss. Då...
Svar
1
· Visningar
648
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 423
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?