För kallt för luftrören?

J

Jisa

Har hört att vissa människor inte rider eller alternativt bara skrittar om det är kallt ute.

Hur känsliga är hästens luftrör egentligen?

Vi har alltid ridit på som vanligt utan att tänka på det..

Hur gör ni? Och kanske speciellt ni som bor i dom kallare delarna av landet?
Är det nån skillnad på raser? (skillnad på människans behandling av en speciell hästras, inte fysiska skillnader mellan hästar.)

Tell me!

Sv: För kallt för luftrören?

Jag har för mig att om man bara värmer upp ordentligt är det ingen fara!

Här kör jag på som vanligt, men vi har sällan riktigt riktigt kallt. Iafl inte mitt på dan.

Dom är inte så känsliga. Luften har ganska lång väg ner innan den når lungorna och då har den värmts upp.

Hästar är hästar och inte ömtåliga porslinssaker! Alltför många "daltar" (missförstå mig rätt) alltför mycket med sina hästar. Som föregående skrivare så har luften lång väg ner till lungorna. Är det svinkallt, så bör man ju inte rida ut och rida ett galoppjobb. Men så länge du själv står ut med kylan så gör hästen det också, se bara till att värma upp ordentligt. :bump:

Hästar är hästar och inte ömtåliga porslinssaker! Alltför många "daltar" (missförstå mig rätt) alltför mycket med sina hästar. Som föregående skrivare så har luften lång väg ner till lungorna. Är det svinkallt, så bör man ju inte rida ut och rida ett galoppjobb. Men så länge du själv står ut med kylan så gör hästen det också, se bara till att värma upp ordentligt. :bump:

Jag håller med dej angående daltet med hästar och det gäller allt möjligt i hästens omgivning och hantering.
Jag brukar rida som vanligt då hon inte visar att det är "obehagligt" sen är det ju skönt för en själv också att jobba så man inte fryser fingrar och tår av sig.. brrrr Fast här i skåne är det inte så kallt bara ruggigt och fuktigt vilket ibland kan vara värre :crazy:

Min häst verkar dra in väldigt mycket kall luft så jag undviker att jobba henne om det är kallt. Men annars kan det kanske inte vara någon fara. Men då är det inte alldeles ovanligt med -35 grader där jag bor, och då känns det inte roligt alls att rida ut överhuvudtaget.

Sen får man väl tänka lite på sig själv, hur kul tycker man själv att det är att vara ute och jobba när varje andetag isar sig?

Jag har för mig att travet har en nedre gräns på -20 (?), rätta mig om jag har fel. Och då är det mest för att kuskarna fryser häcken av sig.

red en arab under ett antal år vi gav oss ut i både det ena o det andra vädret... tror iof han fick stå när det var -25 och rejält snöoväder (själv cyklade jag ½ mil till stallet o hem det fick räcka :P )... men tror man känner det själv hur mkt ansträngning som fukar beroende på temperaturen.. som någon sa, värm upp bra bara och se till att nå båda är torra o glada o varma efteråt med! :D

Jag brukar undvika att rida om det är -15 grader eller kallare. Möjligen skritta en sväng.

Det ska finnas en studie gjort på travhästar för några år sedan men jag har inte kvar nån referens. I referatet jag läste så avbröts försöken vid -18 eller -25 för att kuskarna inte pallade ...

Inga negativa skillnader kunde märkas på hästarna eller deras luftför, men jag kommer heller inte ihåg hur omfattande studien var.

Att man självklart värmer upp och sen täcker svettig häst är väl givet.

Ja jag kan tänka mig att det blir rätt kallt för en kusk att bara sitta stilla.
Jag och syrran brukade alltid byta, den som frös fick rida den bråkiga hästen hihi:D Då blev man snart varm.

Bra, då känns det som att fler tycker som jag. Tycker att många i stallet där jag stog förut behandlade sina hästar som porslinshästar
(som tex den gången när alla hästarna blev intagna från hagen för att det snöade och det var strömavbrott i stallet :eek: )

Men då är det alltså bara att vänta på minusgraderna :bump:

är väl så att många behandlar hästarna som barn... eller iaf efter mänskliga kriterier och inte efter hästarnas förutsättningar eller nått.. hmm det blev krångligt, men ni förstår vad jag menar. Det daltas och klemas med hästarna för att ägare utgår från sig själv och sin uppfattning om när det är kallt .. osv .. har man en häst som alltid ställts in vid regn och aldrig behövt gå ute i regn tex så är ju den bortklemad och sämre rustad att tåla regn.

dock inte sagt att hästarna inte ska ha det bra! givetvis ska en frusen/rakad häst ha täcke osv osv.

men låter som att (läste ovanstående poster) det snarare är utifrån ryttarens välmående snarare än hästarnas att inte anstränga sig för mkt i kyla.

Är det en -10.. - 15 rider jag gärna.. men kan känna nu när jag tänker på det.. att jag hellre rider ett lite aktivare pass efter en rejäl uppvärming - just för att hålla värmen uppe hos både häst och ryttare. Rider nog likadant i kyla som utan, men med längre uppvärming och skrittar nog inte gärna av utan att slänga på något för att hästen ska behålla värmen..

Jag frågade min lärare idag (trav då) och frågade om vi verkligen skulle köra om det var 25 minus. Hennes svar var att ja, hästarna tål det. De har, som några redan sagt, långa luftrör, och luften hinner värmas upp innan den når lungorna. Däremot är de vi bak i vagnarna som börjar strejka, man blir lätt kall, oavsett mängd kläder, när man bara sitter still i en speedcart i en timme. Men för hästarnas skull är det ingen fara.

Vi ger nog upp innan hästarna börjar fara illla.

Sen är det ju en hiskelig skilnad på -15 i Umeå och -15 i Malmö.

Torr kall luft som i norr, känns ju aldrig lika kall som i söder.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 126
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar