För hög dos av salt

J

Juvelflickan

Hejsan!

Min häst har ätit upp en hel saltsten på knappt två veckor. En i stallet blev livrädd och sa att det var väldigt farligt, inte alls bra för njurarna.
Vad kan det bero på?
Hade tänkt att ta ut distriktsveterinärerna i helgen för att vaccinera henne, och kan ju passa på att fråga dem då.

Jag är mycket tacksam för svar!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Sv: För hög dos av salt

Hej Juvelflickan!

Jag tror inte att salt är något farligt! Inte enligt min stallägare iaf , hon jobbade på västanvinden innan och har Bárekur och Leisat, du vet vem hon är :). Är ju kanske alltid lättare att veta och bedömma vad man ska tro om man vet vem som påstår det.

Enligt hon så kissar dom ut saltet som kroppen inte tar upp.

Min häst knaprade saltsten efter saltsten hösten 2003 ( Varmt ). Jag undrade också om det kunde vara skadligt. Frågade veterinären och fick svaret att det gjorde ingenting. Det finns säkert veterinärer som inte är så kunniga i just det ämnet och som skulle svara att det är skadligt för att de blandar ihop det med hög saltkonsumtion hos människor. För oss är det skadligt för vi har en annan ämnesomsättning. Höga saltintag hos människor kan ge högt blodtryck.
Hittade en forskningsrapport om ämnet från SLU. Där kan du få svar på dina frågor. Enligt rapporten så är det inte skadligt för hästar att äta mycket salt bara de har tillgång till vatten. Överskottet kissare de ut. Det kan nog vara fler hästar som lider av för lite salt. Läste en annan forskningsrapport och jag tror att den också fanns på SLU: sida att saltbrist är vanligt på hästar vid hård träning speciellt när det är varmt, men även nu när de har mycket päls. För lite salt däremot minskar hästens blodvolym och gör att dom orkar mindre vid träning. Så du kan nog sluta oroa dig. Din häst har nog ett extra behov just nu.

Håller med tidigare talare. Bara hon kan dricka så mycket hon vill är det ju inga problem!

Jaaa! Det är klart jag vet vem Monika är :)
Hälsa henne så hjärtligt!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Tack så mycket :bow:
Hon kissar faktiskt mer än vanligt, men inte för mycket.
Borde jag även hänga in en hink med vatten?

Tacksam för svar!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Rosen skrev:
. Din häst har nog ett extra behov just nu.

Passar på att ställa en saltfråga jag med.
Har en dam som kan sätta i sig en saltsten på ett dygn.
Blir både dyrt i längden och aningens jobbigt att mocka. :crazy:
Tänkte ge henne salt vid varje fodring i stället,
men hur mycket kan dom tänkas behöva?!

Jag köper ny saltsten till Diva 1 gång/vecka...älskar att stå där och slicka (och tugga :crazy: ).
Inget farligt enligt min vet., hon kissar ut det som inte behövs :)

Hur har du det med mineralerna?
De erfarenheter jag haft av hästar som äter mycket salt är att det är mineral brist eller obalans i mineralgivan.
Men även obalans i mage & tarm.

Vi ger min medryttarhäst en msk per dygn. Vet inte om det är korrkekt eftersom jag inte äger hästen och inte har så stor koll på just salt. Han väger knappt 500kg (490 vid senaste mätningen)

Det ska jag göra så fort jag ser henne!
Hon jobbar ju tyvärr så mycket så det är inte jätte ofta man träffas på vardagarna.

Har h*n vattenkopp eller? Om h*n dricker obehindrat ur den behöver du nog ingen hink. Viss hästar dricker ju bättre ur hink andra ur vattenkopp!

nora.. nu e du ute på hal is. Vattenkopp är den sämsta men lataste lösningen på vatten. Hink/kar är alltid bäst, gärna i marknivå. Hästarna dricker nästan alltid för lite ur en vattenkopp.
Var har du hört att de dricker bättre ur vattenkopp? vattenkoppar har ingen mätare. Det är även viktigt att veta om ens häst inte druckit genom att man läser av vattenhinken varje dag.

från krafft - "" Automatiska vattenkoppar är - vilket kanske låter överraskande - inte sällan en orsak till vätskebrist hos hårt arbetande hästar. KRAFFT:s foderrådgivare har flera gånger konstaterat, att kollektiva "formsvackor" i några av landets största travstall haft sin grund i dålig kapacitet hos vattenkopparna. En automatisk vattenkopp bör ge ca 7 - 8 liter vatten per minut. Annars "tröttnar" hästen lätt på att trycka ned ventilarmen. I allt fler travstall har man nu gått över till att vattna hästarna med spann. På så sätt kan man hålla en exakt kontroll över deras vätskeintag. "" även SLU har gjort undersökningar som visar på samma sak.

http://www.krafft.nu/krafftskolan/9.asp
hem o prova era vattenkoppar med en l10 liter spann, hur mycket ger dem?
tjatigt att ge länkar till kraffts sida hela tiden, men slu är så svåra att hitta..
/jenny

Hmmm, får jag haka på och låna lite på tråden? :bow:
Jag har en häst som inte ätit på sin saltsten alls på en månad =den tid jag ägt honom!! Borde jag alltså ge salt i maten då? Vad för sorts salt i så fall? :confused:

nu är du ute och cyklar lite...det finns väl ingen som kan garantera att alla hästar dricker bättre ur hink? Clicken dricker då mycket hellre ur vattenkopp! Det vet jag eftersom han knappt rör vattenhinken om det inte finns vattenkopp, att man måste göra jätteblöt betfor för att han ska dricka ordentligt, men vid vattenkoppen kan han stå i 10-15 minuter i sträck och dricka (jag vet, jag stod och väntade på att få köra!!) flera gånger om. Gör han aldrig vid hink. Så precis som jag sa i förra inlägget: vissa hästar dricker bättre ur vattenkopp och andra ur hink, och det håller jag fast vid. Men varför skulle hink vara så mycket bättre? Är det för att vattnet ska vara i markhöjd kan man ju sätt vattenkoppen där ju! Skulle inte direkt funka med vattenhinkar till alla hästar på hippo...

läs artiklarna Nora. jag hittar inte på. och Clicken är en högst ovanlig ponny då hästar i det vilda ALDRIG skulle stå så länge o dricka pga rovdjur o annat. Hästar är gjorda för att dricka sällan, mycket o snabbt.
Du borde verkligen lära honom att dricka ur spann, du tävlar ju.
att en häst står i 15 minuter vid en vattenkopp betyder kanske att vattenkoppen ger alldeles för lite vatten, plus att han känner sig så trygg att han väljer att dricka så länge. Eller så fintar han dig genom att dricka. Vet faktiskt hästar som gör sånt :)

I stora stall är den enklaste lösningen vattenkoppar, men det finns alternativ nu, med stora vattenkoppar som fungerar som en självpåfyllande hink.
så cyklar gör jag inte...men håller med om allt allt inte är svart eller vitt, därför frågade jag dig vilka referenser du hade för ditt påstående.
no hard feelings..

jag vågar nog påstå att du borde ge honom åtminstone lite salt. börja med 15 gram/ dag. Då ska du oxå märka att han dricker mera! Hoppas du har spann och har koll.
Jag vet fler hästar som inte heller äter sin saltsten. Men jag vet ej varför.
Min äter saltsten och salttillskott i maten. 1 saltsten i månaden ungefär plus 25 gram /dag.

du kan köpa vanligt salt i butik, jag har en 1 kilos saltpåse i stallet, grovsalt.
allt salt går att använda bara det är av livsmedelskvalitet.

Jag har samma problem, min häst slickar sällan på saltstenen och jag gav henne några månader för å se om hon skulle "komma igång" men näpp. Så nu får hon 20 gram salt om dagen i fodret vanliga dagar (plus ½ dl miner blå som ju innehåller lite salt med), 40 gram om sommaren eller efter ett svettigare pass. Det är väl lite i underkant för en häst på 600 kg men så har hon också kommit igång och slicka lite på stenen sedan jag började ge salt i fodret.

Tycker absolut du kan börja ge din häst salt i maten. Tänk bara på att förvara saltet lufttätt (typ hink med lock) för när det är fuktigt väder blir saltet lätt klumpigt eller stenhårt ;) Du kan t.ex. köpa en påse salt från Krafft som kostar 50 spänn, är nåt kilo eller två? fyller en vanlig mineralerhink iaf och räcker jättelänge!! Bättre köpa påse och hälla i hink med lock, än ha de här vanliga papperspaketen salt som man har hemma, bli blöta och äckliga snabbt av fukten och saltet.

Börja med att ge 20 gram om dagen (ungefär en matsked tror jag, har annat sorts mått själv) och rider du svettigare pass så ge 2 msk. Nu hade du ju bara haft hästen en månad, men tänk såhär att du kan ju lika gärna börja ge salt i fodret. Börjar sedan hästen slicka på sin saltsten (som du låter sitta kvar) efter ett tag så är det ju bara bra, ditt tillskott är ju som du läst inte skadligt :)
Salta på du!! :cool: :D
För min dam verkar det inte spela nån roll ur smaksynpunkt om jag har saltet i betforn eller havren, hon äter glatt ändå och mattes samvete är glatt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 631
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka