För hög dos av salt

Sv: För hög dos av salt

Visst finns det säkert vissa hästar som dricker bättre ur vattenkopp, men jag tror de är få.
Alla vetenskapliga studier visar på att hästarna dricker mer per minut ur en hink än ur en vattenkopp.
Sedan att det är i vissa fall opraktiskt och jobbigare med hink är inte någon ursäkt.

Varför inte använda båda?

minternet skrev:
Hmmm, får jag haka på och låna lite på tråden? :bow:
Jag har en häst som inte ätit på sin saltsten alls på en månad =den tid jag ägt honom!! Borde jag alltså ge salt i maten då? Vad för sorts salt i så fall? :confused:

Finns det som heter fodersalt. Kan ibland vara svårt att få hästen att äta saltet men du kan ju börja med lite salt och sedan utöka. Eller också vänta du och ser om inte din häst börjar slicka på saltstenen.

Tack för alla bra svar, jag ska ge lite grovsalt och se om han kommer igång med saltstenen annars får det väl bli grovsalt via fodret som han får sitt salt, men stenen får hänga kvar iallafall. Såg att mina (hans) Vitlöksmineraler innehåller lite salt också, bra. Men det var ju skönt att höra att de kissar ut ev. överskott annars är det jobbigt att hålla exakt koll på vad de skulle få i sig ;)

En del tränande hästar äter mkt av saltstenen, inte farligt men börjar det gå åt väldigt mkt får man ta å dosera salt i fodret tex istället.

Jaja, men man kan ju inte komma och säga att ALLA hästar gör si och så....Det är som att säga att all människor älskar choklad (vilket förvånar mig att inte alla gör ;) ) men ni förstår vad jag menar! MÅNGA drickar säkert bättre ur hink!

Det är svårt att tvinga en häst att dricka. Hela sommarn har han ju haft hink utan tillgång till vattenkopp och ändå "vänjer" han sig inte... Tror bara helt enkelt att han inte är så förtjust i vatten! Varken att dricka eller att gå i, hehe. Har han "för mycket" vatten i betforen välter han ju bara ut hinken om man inte passar den. Och att han står länge...tror inte han försöker skojja med mig för han gör ju det när jag inte står och väntar också.

Men man kan ju se hur mycket hästen dricker, när de sväljer så jag kan nog säga att han får i sig mer vatten med vattenkoppen än med hinken! Men han är ju en alldeles alldeles speciellt häst :love:

häll i äppeljuice, multivitaminjuice eller saft.. tävlingsryttarna gör så för att hästarna ska känna igen vattnet, OCH gilla det :) och allt gott gillar han ju, så så ovanlig är han inte :) LYCKA TILL idag!!! I´ll be watching you!
:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 632
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka