För hård träning vid för tidig ålder.

Sv: För hård träning vid för tidig ålder.

ja då har du ju redan svaret, - knappast en överraskning vad folk svarar isåfall. :angel: självklart rider man inte en 3 åring på det viset.

tydligen är det inte så självklart, eftersom att folk gör det. :mad:

Iofs. Men ändå, tre år är inte mycket och efter två månader vara ute och tokrida (läs verkligen TOKrida) kan väl aldrig vara bra? Det blir ju hemsk slitning. Eller är jag bara ute och cyklar? :angel:

Tokrida är inte bra oavsett vilken ålder hästen är i, det är min åsikt.
Ännu skadligarepå en väldigt ung eller en gammal häst givetvis.

Ett okvalificerat svar är väl att det är bra att förbereda hästens kropp för vad den ska användas till och det är ju i ung ålder hästen härdas. Men det kräver väldigt mycket av ryttaren att kunna avgöra vad som är träning och vad som är överträning eller skadligt. Att härda hästen genom långa uteritter med mycket skritt tror jag är jättebra för att härda benen men man bör ta det lugnt med rena styrketräningspass dvs vilda uteritter eller entimmespass på ridbana. Om "vild" däremot tolkas som att man travar och galopperar mycket får man ta hänsyn till hur bra uppbyggnaden konditions- och muskelmässigt varit innan man kommit till det stadiet, och kanske framförallt hur balanserat och lugnt det sker. Att cantra ett par km är absolut inte samma sak som att galoppera i fullt ös ett par km.

tydligen är det inte så självklart, eftersom att folk gör det. :mad:

Det kan gå bra, det kan gå illa...
I slutändan har man ändå inget att säga till om om det inte är ens egen häst. Har själv varit med om en häst som inte ens var fräsch i kroppen som "tokreds". Efter att den blivit halt och ägaren fått ordination om att ta det lugnt ett par veckor så var definationen av detta att inte busgaloppera fullt lika mycket och inte hoppa något på två veckor.
När den sen blev RIKTIGT halt så t o m ägaren märkte det så visade det sig att den hade kotledsinflammation på 3 ben. Vilket den förmodligen haft ett tag, och troligen började det med ett ben vilket den sett halt ut på länge.

Sen 3-årstesten infördes rider man in dem på hösten som 2-åringar o låter dem stå över vintern för att sen rida dem på våren igen.

Det är stor skillnad på om det görs av proffs, som ej överbelastar hästarna.
De ska bara kunna visas ridna i alla gångarter, men utan krav eller bedömning.
Jag gjorde ej så, utan satt på hästen första ggn på dess 3-årsdag. Den var då 180 cm o hade vuxit 7 cm på höjden o en massa på bredden under vintern.

en liten parentes- hörsägen.
Tyskarna har mer o mer gått ifrån att rida dem tidigt, med undantag av hngstar som ska göra bruksprov.

Vi däremot gör tvärtom.

Senast ändrad:

Jag började hänga/sitta på min 3åring förra senvåren i april/maj, då han va 2 fortfarande...skritta o trava lite i skogen bara o lära svänga m,m sen vart han kastrerad o fick sin välförtjänta sommarbete o vila...
eftersom d e mammas häst så började hon rida han smått igen ca 3dgr i veckan på hösten, o nästan bara ut i skogen..och fick några veckors vila runt jul o nyår..
nu kan han gå bra i alla 3 gångarter både på banan/i ridhuset och ute i skogen,har bra känslig mun och kan galoppskänkeln utan problem och backa och såna småsaker, han har börjat löshoppa upp till 1m nu eftersom han ska va me i 3 årstestet nu i maj så jag fått ta tag i löshoppningen(han har inte hoppat mkt alls innan våren nu)...rider litemer övningar o förbereder även där för ridprovet på 3års testet...efter den får han sin sommarvila...
vissa tycker att jag ligger långt fram för o ha en 3 årig häst men han e grymt lättlärd o gör aldrig samma misstag 2 ggr...
så olika på hur pass mogen hästen är o va man vill ha ut av den!

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 307
Senast: Mezcal
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 184
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka