För gammal?

Sv: För gammal?

Jag har inga problem med att betäcka ett 15 årigt maidensto, men här handlar det om en som är 24, visserligen inte maiden, men minst 10 år sedan senaste fölning.

Då missminnde jag mig uppenbarligen om bäckenet.

Lite KL
Det är inte bäckenbenet utan livmodern som börjar få ålders förändringar vid 16 år. Dessa förändringar gör stor skillnad för ett sto som inte haft eller det var länge sedan hon fick föl. Till skillnad från ett sto som används kontinuerligt i avel. Även om också dessa ston får förändringarna så påverkar de inte på samma sätt.
Det som påverkas är bland annat chansen att få stoet dräktigt, att hon går hela tiden och fölet/fostret får näring i livmodern.

Så till ts. Om det någon ide att försöka eller inte hänger nog mest på din plånbok. Om lyckan ler så blir hon dräktig snabbt, går hela tiden ut och får ett frisk föl samt har bra råmjölk. Ja och inte minst lever ända tills fölet blir avvant. I de sämsta av värdar så blir hon inte dräktig trots diverse försök och kostsamma behandlingar. Eller kanske ännu värre blir dräktig och dör vid fölningen. Finns det då ingen amma att få tag i till fölet så kommer det att kosta skjortan i både fölmjölk och arbetsinsats att klara fölungen.

Delvis kl

Måste ju alltså få förtydliga att detta är ett sto vid god vigör. Om jag hade minsta misstanke om att hon skulle dö inom det kommande året så hade jag förstås inte ens tänkt tanken! Man kan aldrig försutspå om en häst kommer att hålla sig frisk och naturligtvis ökar risken för ohälsa med stigande ålder, men som någon skrev tidigare så åldras hästar, liksom andra djur, väldigt olika. Det jag själv oroar mig för är att hennes livmoder inte är i skick att "ta hand om" ett foster, inte att hon ska falla av pinn.

En intressant sak som många tar upp är att en avelsmärrs livmoder inte skulle få åldersförändringar? Det vore intressant att höra varför, för det låter ganska märkligt i mina öron? Helt ovidkommande för min ursprungliga fråga, men nu är nyfikenheten väckt!

Så vitt jag vet är det bäckenet som inte får åldersförändringar på samma sätt som människor får.

Nu blev jag ju lik förbaskat tvungen att plöja mig igenom en massa studier på egen hand... Gäsp!

Det jag har hittat hittills är att äldre ston (naturligtvis) har svårare att genomgå en dräktighet än ett yngre sto. Fertiliseringsgraden verkar inte skilja sig så mycket åt, däremot ses en betydligt större förlust av embryot före dag 40, en studie visar på 9% för unga ston och 60-70% hos äldre damer! Med äldre damer avses i det här fallet alla ston över 14-16 år (det är då dräktighetsprocenten dag 40 sjunker) och man gör ingen skillnad på om stoet haft föl eller ej. Orsaken tros vara defekter hos embryot eller förändringar i äggledarna.

Förändringar i endometriet (livmoderslemhinnan) ökar även den med åldern, dock ses inga skillander i gruppen 14-20 år och 20 år och över. Inte heller här påstås upprepade dräktigheter skydda? Förändringarna kan påverka i sen dräktighet.

I nästa studie visar man däremot på ett samband mellan blödningar i samband med fölning och ett stort antal dräktigheter, ston som fått mer än 4 föl har högre risk att drabbas. Även här är åldern en riskfaktor.

Hm ja.

Intressant med större risk att tappa fostret för gamla damer! Har jag aldrig hört talas om, då hade jag varit mer orolig:crazy:

Min blev dräktig första gången som 15-åring, är nu på fjärde dräktigheten och alla dräktigheter har hittills lett till friska föl. Nu är hon senast kollad på dag 46. Nu känner jag mig rätt trygg;)

Ja och en så markant ökad risk. Nu är ju sena kastningar mycket, mycket värre, en resorption är förhoppningsvis mest tetigt för hästägaren och dennes plånbok.

Är det inte nåt sånt där hos människor att risken.. öh chansen! att bli gravid ökar innan klimakteriet? Att kroppen liksom känner av att det är sista chansen och knäpper iväg ägg som aldrig förr? Eller så är det bara en myt!!:)

Om ditt sto är vid god vigör och du dessutom är veterinär och förmodligen kan bedöma detta ganska bra ;) och anser att detta är ett sto som kan tillföra något i aeln så tycker jag absolut att du ska ge det en chans!

Visst ökar riskerna med äldre ston men jag vet många - väldigt många uppfödare som har gamla ston i avel och som får fina avkommor och har friska, glada ston. Jag har själv ett sto i avel som blir 20 år och hon mår som bäst när hon är dräktigt eller har föl vid sidan och hon ger mycket bra avkommor. Om hon är frisk och stark tror jag den största risken med att betäcka ett äldre sto är att hon inte tar sig eller ev resorberar. Inte att hon mår dåligt av dräktigheten, ha föl eller att man får ett sämre föl.

Som du säger kommer du ju att kolla upp stoet noga innan och hon är i bra skick så jag ser ingen som helst anledning att låta bli att betäcka om allt är okej. Snarare ser jag att ett sto kan få en fin och viktig uppgift istället för att pensioneras. Jag ser ju på mina äldre ston hur dom lever upp med föl och inte alls de år de gått utan.

Jag tycker dock att det är väldigt stor skillnad på en märr som är 20 år och en som är 24 år.

Svårare att få dräktig är naturligtvis ett reellt problem, men nu var det mest seriösa kommentarer om lämpligheten i att betäcka ett äldre sto som efterlystes.

Själv ställer jag mig också tveksamt till "projektet"

Och ska förklara varför.

Om jag hade en sån pass gammal fölmärr (vår egen är en 93 modell)
så skulle jag fundera och väga in två alternativ.

Det första är om hon är vig och frisk nog.
Jag läser ju i ditt inlägg att hon är frisk för sin ålder. Det är ju bra. Men är hon vig nog att lägga sig ner i en fölning för att sedan utan några som helst problem även ta sig upp?

När märrar passerar visst datum så ser man att dom får större och större problem i just detta avseende.
Förvisso hjälper man henne upp, grusar rejält i botten på boxen eller ser till att hon har fast mark då hon skall upp.

Det som jag alltid oroar mig för på äldre märrar är, förutom då själva fölningen, att dom är halvägs upp för att sedan rasa tillbaka igen. Där är chanserna för att haserna skall hålla inte så värst stor då vikten plus deras kraft påverkar negativt.

Aspekt nummer två är mer känslomässigt, för min del i alla fall.
Hur pass "nära" står du detta sto?
Skulle du våga chansa på en förlust av detta sto?
Alltså med tanke på ovan skrivna rader.

Om hon tar sig eller inte lär ju visa sig.
Äldre ston brukar sjunka in och risken för infektion ökar då givetvis.
Casklick är ett bra hjälpmedel.

Åldersatrofi kan ju sätta stopp för alltihop.
Också en aspekt att räkna in.
Om hon nu skulle betäckas så kanske det inte är helt fel att "gå igenom henne" på ordentligt innan man lägger ut slantarna.

Vet inte om jag läser som en kratta men inte sett om vilken ras det handlar om.
För om det gäller mini-shetland så skulle jag definitivt avråda då dessa verkligen överrepresenterar fellägen. Och då blir ju chanserna ännu mindre på en gammal sådan.

AM

Naffa - har du fler tips än grusad box till gamla damer? Jag har en 87:a som ska föla i vår. Hon har haft bra fölningar de senaste åren utan problem och tog sig på första brunsten i år och är pigg och fräsch, men kan jag hjälpa till på något sätt så gör jag ju det...

Ni skrämmer ju upp mig ordentligt här, men med all rätt. Gammal är hon ju...

Min är också 87:a!

Delvis KL
Hon är ett svenskt halvblod.
Jag kommer inte att dö av sorg om det händer henne något, men vill absolut inte skicka henne i döden genom att utsätta henne för något hon inte klarar av. Igår, när jag sprang efter morrhoppan i grannhagen (ett staket är inget hinder om gräset är grönare...) och hon studsade och bockade och stod på bakbenen precis som hon alltid gjort kändes det ändå som att risken är liten. Jag får ju göra en ny bedömning efter vintern, men är hon lika fräsch då är min bedömning att det är ok. Det som oroar mig är att hennes åldrade livmoder inte ska kunna ge näring till fölis som den ska med kastning eller kanske ett svagfött föl till följd. Den risken får jag förhoppnmingsvis bedömd efter en noggrann gynundersökning.

I dagsläget har hon inga problem att resa sig, men i samband med en fölning är förstås påfrestningen mycket värre.

Apropå skillnad på 20 och 24 - de fyra åren tycker jag betyder mindre än den individuella statusen. Ett 19 årigt sto (eller ja, häst) kan vara riktigt gammal medan andra har turen att behålla sin vigör upp i åren. Åldern är förstås inte alls oväsentlig, men individens fysik betyder mer i min bedömning.

Delvis kl

En intressant sak som många tar upp är att en avelsmärrs livmoder inte skulle få åldersförändringar? Det vore intressant att höra varför, för det låter ganska märkligt i mina öron? Helt ovidkommande för min ursprungliga fråga, men nu är nyfikenheten väckt!
Finns forskning på detta bl a på SLU.
Avelstona får visst åldersförändringar precis som alla ston. Men av någon anledning som forskningen inte kunde svars på när jag gick där för två år sedan. Så påverkas de inte på samma sätt av det som ston som inte används regelbundet i avel efter 16 år.

Ja där har du helt rätt med att det är individuellt. På seminstationen berömde de vårt då 22-åriga sto att hon såg finare ut i genitalierna än många 3-årsston som kommer dit som de får sy och allting.
Hon tog sig dessutom på första försöket både som 17 och 22-åring.

Stoet är nu 25 år och har inga problem med att rulla sig, ligga ner eller resa sig samt vända på en femöring i boxdörren och smita ur stallet :angel:. Kan även stå med bakbenet högt upp i luften och tycker att man ska klia nånstans där bak...

Lite *KL*

Jag kan bara basera mina åsikter på egen erfarenhet och antalet hästar jag har haft genom åren är inte tillräckligt för att komma med någon exakt vetenskap eller statistik men så här känner jag...

Det finns en och annan 25-åring som i både kropp och själ är som en 12-åring. Så länge allt är som vanligt vill säga. Jag tycker den stora skillnaden brukar visa sig när det faktiskt händer något utöver det "normala". En skada eller en infektion kan på mycket kort tid förvandla den 25-åriga "12-åringen" till en väldigt trött och skör individ som faktiskt blir just 25 år - om inte mer. Kroppen har inte samma förmåga att ställa om eller återhämta sig.

Jag hade inte vågat chansa på en så gammal märr, speciellt om jag inte hade följt stoet i avelsboxen under åren tidigare. På ett sto som man avlar mer regelbundet på tycker jag man lär sig se om det är dags för ett uppehåll eller att lägga ner det för all framtid.

Kanske är jag petig i överkant - mitt ena sto, som är 15 år har haft föl tre år i rad nu och under den senaste dräktigheten tyckte jag att hon var tröttare än vanligt - inte samma bus och glimt i ögat som hon brukar ha så därför har hon fått ett viloår i år. Det är givetvis inget vidare för ekonomin i verksamheten men någonstans tycker jag att man har ett ansvar att se till att djurens hälsa kommer i första hand.

Naffa - har du fler tips än grusad box till gamla damer? Jag har en 87:a som ska föla i vår. Hon har haft bra fölningar de senaste åren utan problem och tog sig på första brunsten i år och är pigg och fräsch, men kan jag hjälpa till på något sätt så gör jag ju det...

Ni skrämmer ju upp mig ordentligt här, men med all rätt. Gammal är hon ju...

Inte alls meningen att skrämma upp dig :o

Förvissa dig att du har en hink sand/grus i anslutningen till fölningen också.
Vissa märrar gräver ju ner sig ner till golvet och då brukar vi ösa in sand under bakbenen så dom får bra fäste då dom ska upp.

Ha gärna färdig, ljummen betfor med mycket vätska i. Det ger en extra snabb energikick.

Äldre bör heller inte ligga ner längre än nödvändigt efter dom fölat.
Och det är enligt vår åsikt och erfarenhet nödvändigt att hjälpa ut ungen så att inte stoet ödslar krafter i onödan.

Många tycker ju att man inte ska störa och naturen har sin gång osv..osv..ja du vet. Men att märren ska ligga och hålla på och kämpa ut ungen med åskådare utanför boxen är inget vi pysslar med i alla fall.

Grimma på. När dom ska upp så har vi ett par grimskaft i grimman som hjälper henne då hon är på väg upp. Här måste man vara stark så att man verkligen hjälper henne. Inte släppa för då kan hon tappa balansen.

Sen är det ju så att vi får ju in fölmärrar med diverse skavanker. Dessa har ju sprungit åtskilliga lopp i sina dagar.
Kan ju vara skillnad på ridhästar som säkerligen har bättre fysik då dom inte arbetat på "samma sätt" ;)

AM

Nu vet du ju absolut vad du pysslar med men när jag pratar om att avla på äldre ston så har jag inte ett sto som behöver så mycket "hjälp" inför mitt inre öga. Då hade jag nog låtit bli.

De äldre ston jag har fått föl på, och även det jag har nu - har i alla avseenden runt dräktighet, fölning och digivning varit precis lika starka som de yngre stona om inte bättre. Hade jag sett att de fick kämpa hårt för att föla eller ta sig upp, hålla balansen osv, då hade jag inte betäckt henne mer.

Nu förstår jag att du kanske menar att man gör allt det där förebyggande?

Men mitt gammelsto vill absolut inte ha "hjälp" under fölningen, då blir hon stressad och visar med all önskvärd tydlighet att hon vill vara ifred. Så fort ungen är ute till största delen är hon helt okej med att jag kommer in och fixar. Skulle jag se att hon fick problem skulle jag givetvis hjälpa henne men hon har alltid haft okomplicerade och snabba fölningar -den dagen hon inte har det tar jag henne ur avel. Jag skulle verkligen aldrig stå och titta på något sto som fick kämpa och som jag kunde hjälpa.
Jag har dessutom inte betäckt henne varje år, utan vartannat och hon tar sig alltid på ett eller två språng.

Nu kan man ju inte avgöra om TS sto fungerar bra och har okomplicerade fölningar osv, så dina råd är absolut super.
Men vill bara förtydliga att mitt eget råd om att betäcka ett äldre sto verkligen är om hon är i bra grundskick. Men jag menar att inte alla ston är svaga och dåliga avelsmärrar enbart pga sin ålder. Jag ser ju på mitt gammelsto att hon mår bättre på alla sätt, både fysiskt som psykiskt när hon är dräktig eller har föl. Varför det är så vet jag inte.

Jo.

Självklart gör vi mycket i förebyggande syfte.

Många av stona står ju hos oss i halva evigheter så vi känner dom väl.
Faktum är att dom allra flesta vill ha oss i närheten och till och med inväntar med att lägga sig ner tills vi är på plats.
I och med att vi har kamerabevakning på samtliga så ser man hur dom bökar och gräver, när man sedan går ner så låter det ungefär så här:

- Det var f-n på tiden! Ska jag göra skitjobbet alldeles själv??? VA??

En enda, Maternelle, var typen hemlig och privat, som inte ville ha hjälp med något alls.
Och hon var så extremt hemlig att hon lurade mig totalt första fölningen.
Trots att hon var bevakad manuellt så fölade hon på typ 3 sekunder blankt.
Torkade sig med hårtork och la en prydlig halmhög över ungen.

Sedan vet jag inte om det hela kan vara rasbetingat. Några halvblodsmärrar har fölat här och dom har haft snabba fölningar med "symmetriska" ungar.

Travarna tycker jag får, ofta, stora ungar om man jämför med mammorna, och ofta också trångt på utvägen. Speciellt fölets bog och bäcken.

Man vet ju per rutin också vilka ston som troligen lämnar större än normalt.
Är dom i storlek 155-160 och ska föla med Super Arnie, Silver Pine eller nåt franskt så kan assistans behövas.

Även oroliga märrar som slösar energi på konstigheter kan vara ganska tömda på energi då dom sen fölar.
Så som box/hagvandrare alternativt grävskopor.
Stora tunga äldre märrar som bestämmer sig för att stå upp 14 dygn före fölning.

Märk väl att jag inte pratar om fellägen. Det är en helt annan historia som inte har någon relevans till stoets ålder. (om dom nu inte kastar i sent skede p.g.a. dålig näringstillförsel)

AM

Min tidigare pålla, pållens mamma, fick honom -01 vid 11 års ålder. Hon betäcktes sedan av nya ägarna -08 (eller var det -09? minnet sviker), blev dräktig direkt men kastade 1 månad kvar.
Det var en häst i kondition och som tävlade i lätta hoppklasser innan betäckningen.

Så jag antar att svaret på det finns i några av de svar som framkommit här.

Äldre bör heller inte ligga ner längre än nödvändigt efter dom fölat.
Och det är enligt vår åsikt och erfarenhet nödvändigt att hjälpa ut ungen så att inte stoet ödslar krafter i onödan.

Många tycker ju att man inte ska störa och naturen har sin gång osv..osv..ja du vet. Men att märren ska ligga och hålla på och kämpa ut ungen med åskådare utanför boxen är inget vi pysslar med i alla fall.

:bow:

Har inte heller förstått varför man ska stå utanför och låta dem kämpa i onödan när man kan hjälpa till och dra lite och på så sätt slipper stoet ta ut sig så. Vår gamla märr hjälpte jag senast då hon fick ett stort hingstföl. Var med och drog och det gick smidigare för henne och hon är av den typen som studsar upp rätt så på en gång och ska slita i hinnorna själv och allt.
Min unghäst som var 5 när hon fölade låg kvar och tyckte det var sjukt jobbigt att föla så henne fick vi ge betfor och putta upp tillslut. Fölungen var nästan uppe före då. Men gammelstoet, hon studsar upp som om hon vore den unga. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30